Sida 1 av 2

Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 12:49
av Jeltsin
Får man ut 7.4 KW direkt från 3-fas via UMC2 om man använder denna?

https://www.elbilgrossisten.no/products ... 0478858343

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 12:50
av mikebike
Nej.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 12:55
av Jeltsin
mikebike skrev: 25 apr 2023 12:50
Nej.
Det påstår försäljaren.. 1 fas 7.4

(Denne adapteren lar deg belaste opptil 7,4 kW (32A/1-fase) )

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 13:05
av fth
Ja, det bör väl funka, det finns ju en blå 32A CEE-adapter som ger 7.4kW.

Sen är det väl iofs ganska ovanligt i Sverige med 32A matning, du får ju sannolikt också en rejäl snedbelastning mellan faserna, men i teorin bör det väl funka?

/fth

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 13:18
av Jeltsin
fth skrev: 25 apr 2023 13:05
Ja, det bör väl funka, det finns ju en blå 32A CEE-adapter som ger 7.4kW.

Sen är det väl iofs ganska ovanligt i Sverige med 32A matning, du får ju sannolikt också en rejäl snedbelastning mellan faserna, men i teorin bör det väl funka?

/fth
Låter ju ändå positivt. Men vad ligger normal effekt på i Sverige och går det komma upp över 3.7 från 3-fas via UMC2 på annat sätt?

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 13:26
av jonasl
UMC G2 ger max 16A enfas. Det uppnår du med blåa adaptern.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 13:29
av Jeltsin
jonasl skrev: 25 apr 2023 13:26
UMC G2 ger max 16A enfas. Det uppnår du med blåa adaptern.
32A = 7.4? Blå eller som i detta fall röd

Den blå 32a är slut i shoppen just nu men hade ändå varit bättre med denna röda handske och skippa adapter.
(32 A blå adapter - Max laddningshastighet: 7,4 kW)

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 14:00
av fth
jonasl skrev: 25 apr 2023 13:26
UMC G2 ger max 16A enfas. Det uppnår du med blåa adaptern.
Nej, det finns alltså både 16A och 32A blå adapter, med 3.7kW resp 7.4kW max effekt:

https://shop.tesla.com/no_no/product/bl ... 16a-_-32a-

/fth

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 14:01
av Gustafsson
Är inte denna röda handske grövre än den vanliga 16 A trefas? Ser ibland större röda kontakter för trefas 32 A. De vanliga trefas ger ju bara 16 A /fas, så detta får någon gärna förklara lite bättre.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 14:03
av fth
Gustafsson skrev: 25 apr 2023 14:01
Är inte denna röda handske grövre än den vanliga 16 A trefas? Ser ibland större röda kontakter för trefas 32 A. De vanliga trefas ger ju bara 16 A /fas, så detta får någon gärna förklara lite bättre.
Jo, du måste förstås koppla in denna i en 32A CEE-kontakt, den är som du säger större än den "vanliga" 16A-kontakten.

Sen finns/fanns det väl någon norsk variant där man typ "bryggade" mellan två faser för att uppnå 7.4kW enfas från 16A trefas om jag inte helt missminner mig? :?

/fth

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 14:12
av jonasl
fth skrev: 25 apr 2023 14:00

Nej, det finns alltså både 16A och 32A blå adapter, med 3.7kW resp 7.4kW max effekt:

https://shop.tesla.com/no_no/product/bl ... 16a-_-32a-

/fth
Titta, den hade jag missat. Rätt sällan man får bruk för den antagligen men om man har 32A trefasuttag på jobbet eller liknande så är det ju ett riktigt billigt sätt att kunna ladda med lite mera fart!

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 14:17
av Gustafsson
fth skrev: 25 apr 2023 14:03
Gustafsson skrev: 25 apr 2023 14:01
Är inte denna röda handske grövre än den vanliga 16 A trefas? Ser ibland större röda kontakter för trefas 32 A. De vanliga trefas ger ju bara 16 A /fas, så detta får någon gärna förklara lite bättre.
Jo, du måste förstås koppla in denna i en 32A CEE-kontakt, den är som du säger större än den "vanliga" 16A-kontakten.

Sen finns/fanns det väl någon norsk variant där man typ "bryggade" mellan två faser för att uppnå 7.4kW enfas från 16A trefas om jag inte helt missminner mig? :?

/fth
"Bryggan" eller "reläet" satt i bilen och gjorde så att bilar med enkelladdare (16A) kunde ta 32A enfas genom att dela upp lasten på 2 faser i bilens laddare. Jag kompletterade min gamla 70D med en sådan (kostnadsfri) uppgradering och fick 32 A enfas vilket var vanligt i Norge där jag jobbade då. Det gick dock bara via typ 2 kabeln och inte via UMC.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 14:19
av fth
Gustafsson skrev: 25 apr 2023 14:17
"Bryggan" eller "reläet" satt i bilen och gjorde så att bilar med enkelladdare (16A) kunde ta 32A enfas genom att dela upp lasten på 2 faser i bilens laddare. Jag kompletterade min gamla 70D med en sådan (kostnadsfri) uppgradering och fick 32 A enfas vilket var vanligt i Norge där jag jobbade då. Det gick dock bara via typ 2 kabeln och inte via UMC.
Ah, så var det, då var jag inte helt ute och cyklade iaf! :D

Men det funkar väl på alla bilar idag, 32A enfas klarar väl alla moderna Tesla via Type 2, eller?

/fth

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 14:51
av Jeltsin
Alternativt köra adapter till blå handske men som sagt är teslas 32a slut om den nånsin kommer in.
https://www.evsolution.se/produkt/go-ec ... cEQAvD_BwE

Priserna på 11 kw har kommit ned rätt rejält också men oklart hur säkra dessa anses vara

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 14:55
av jonasl
fth skrev: 25 apr 2023 14:19


Men det funkar väl på alla bilar idag, 32A enfas klarar väl alla moderna Tesla via Type 2, eller?

/fth
Fungerar på Model 3 och Y i alla fall. Har 22kW i laddboxen och när jag körde med 32A originalkabeln så blev det 32A enfas några gånger när det hickade till.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 17:26
av FStaake
fth skrev: 25 apr 2023 13:05
Ja, det bör väl funka, det finns ju en blå 32A CEE-adapter som ger 7.4kW.

Sen är det väl iofs ganska ovanligt i Sverige med 32A matning, du får ju sannolikt också en rejäl snedbelastning mellan faserna, men i teorin bör det väl funka?

/fth
Är inte den blå 32A CEE kontakten en norsk standard?
Har för mig jag sett den i Biltemas fysiska katalog med texten ”säljs inte i Sverige ”

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 17:28
av fth
FStaake skrev: 25 apr 2023 17:26
Är inte den blå 32A CEE kontakten en norsk standard?
Har för mig jag sett den i Biltemas fysiska katalog med texten ”säljs inte i Sverige ”
Nej, det är en generell europeisk standard, men det är ju rätt ovanligt här i Sverige, jag tror faktiskt aldrig jag har sett en sådan här.

/fth

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 19:12
av FStaake
fth skrev: 25 apr 2023 17:28
FStaake skrev: 25 apr 2023 17:26
Är inte den blå 32A CEE kontakten en norsk standard?
Har för mig jag sett den i Biltemas fysiska katalog med texten ”säljs inte i Sverige ”
Nej, det är en generell europeisk standard, men det är ju rätt ovanligt här i Sverige, jag tror faktiskt aldrig jag har sett en sådan här.

/fth
Ah, tack för info. Aldrig snubblat över den IRL.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 19:28
av jonasl
Om jag inte minns fel så fick man den med eller kunde köpa till UMC g1 i Sverige också. Jag har dock bara shuko och röda trefasadaptern till min.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 25 apr 2023 20:17
av fth
jonasl skrev: 25 apr 2023 19:28
Om jag inte minns fel så fick man den med eller kunde köpa till UMC g1 i Sverige också. Jag har dock bara shuko och röda trefasadaptern till min.
Det var nog 16A blå CEE som följde med under en period, 32A tror jag inte har levererats som standard i Sverige.

/fth

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 08:07
av martinot
Jeltsin skrev: 25 apr 2023 12:49
Får man ut 7.4 KW direkt från 3-fas via UMC2 om man använder denna?

https://www.elbilgrossisten.no/products ... 0478858343
Jag har inte testat den, men ser ingen anledning till att denna inte skulle fungera.

Det är ju i bilen som laddarna sitter och alla Teslor klarar ju av att nyttja upp till 32 A på enfas (bilen använder ju då två av likriktarna parallellt), som blir 7,4 kW.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 09:04
av Gustafsson
Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 09:56
av Jeltsin
Gustafsson skrev: 30 apr 2023 09:04
Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.
Från Tesla: 32 A blå adapter - Max laddningshastighet: 7,4 kW

Blå adapter är dock slut i shop.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 10:11
av AAKEE
Gustafsson skrev: 30 apr 2023 09:04
Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.
Ja, det kan den. Det är själva adaptern man sätter i UMC som säger åt UMC vilken effektbegränsning som gäller. (Har inte koll hur man löst det om det är elektronik eller magnet etc.)
När man byter adapter får man även max strömstyrka ändrad.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 10:18
av FStaake
AAKEE skrev: 30 apr 2023 10:11
Gustafsson skrev: 30 apr 2023 09:04
Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.
Ja, det kan den. Det är själva adaptern man sätter i UMC som säger åt UMC vilken effektbegränsning som gäller. (Har inte koll hur man löst det om det är elektronik eller magnet etc.)
När man byter adapter får man även max strömstyrka ändrad.
Fast om det ska gå att ladda med 32A måste väl kabeln vara 6mm2?
Därför den medföljande Typ2 kabeln är så grov. Den är ju klassad för 32A 3-fas just för att klara både 11kW (3x16A) och 7,4kW (1x32A)
Är hyfsat säker på att kabeln till UMCn som följer med bilen är alldeles för tunn för att kunna vara 6mm2, även med bara 3 ledare.
Är skeptisk även efter att ha läst texten på hemsidan.