Batteridegradering enligt ABRP
Postat: 20 apr 2023 22:36
Ganska imponerande ändå. 17k mil och 4.1% degradering.
Vad visar bilen för räckvidd vid batterisymbolen vid 100% laddning?mans71 skrev: ↑21 apr 2023 06:5477.5 "usable" enligt den här gamla artikeln. Vet inte om värdet som ABRP anger kan anses korrekt.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Jag vet faktiskt inte. Laddar extremt sällan till 100. Tänker du att räckvidden som visas skulle ge ett bättre svar än ABRP? Hur skulle man i så fall räkna på det? Räckvidden och bilens programvaror har ju Tesla ändrat sedan bilen var ny, borde därför vara otillförlitligt?AAKEE skrev: ↑22 apr 2023 00:45Vad visar bilen för räckvidd vid batterisymbolen vid 100% laddning?mans71 skrev: ↑21 apr 2023 06:5477.5 "usable" enligt den här gamla artikeln. Vet inte om värdet som ABRP anger kan anses korrekt.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
EPA-räckvidden är sannolikt inte förändrad och då går räckvidden som visas vid batterisymbolen använda för att räkna fram batterikapaciteten.mans71 skrev: ↑22 apr 2023 07:50Jag vet faktiskt inte. Laddar extremt sällan till 100. Tänker du att räckvidden som visas skulle ge ett bättre svar än ABRP? Hur skulle man i så fall räkna på det? Räckvidden och bilens programvaror har ju Tesla ändrat sedan bilen var ny, borde därför vara otillförlitligt?AAKEE skrev: ↑22 apr 2023 00:45Vad visar bilen för räckvidd vid batterisymbolen vid 100% laddning?mans71 skrev: ↑21 apr 2023 06:5477.5 "usable" enligt den här gamla artikeln. Vet inte om värdet som ABRP anger kan anses korrekt.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
mans71 skrev: ↑23 apr 2023 18:08Skaffade även Tessie-appen. Den tycker batteriet är 6.7% degraded.
Laddade fullt nu. 452 km rated i bilen.
Vad stod det i den som ny? Var det NEDC? Vilken NEDC? Jag har sett olika siffror;
- 489 km = 7,57% degradering
- 480 km = 5.83% degradering
Så nu har jag många olika siffror. Hur ska man räkna?
p86d-rated.png
Nu har jag snabbt kört ner batteriet (gillar inte att slita på 100%) genom att busköra i en halvtimme. Det är ett hårt jobb men någon måste göra detAAKEE skrev: ↑23 apr 2023 21:05mans71 skrev: ↑23 apr 2023 18:08Skaffade även Tessie-appen. Den tycker batteriet är 6.7% degraded.
Laddade fullt nu. 452 km rated i bilen.
Vad stod det i den som ny? Var det NEDC? Vilken NEDC? Jag har sett olika siffror;
- 489 km = 7,57% degradering
- 480 km = 5.83% degradering
Så nu har jag många olika siffror. Hur ska man räkna?
p86d-rated.png
Nice!
Perfekt för att kunna lära sig hur ABRP lägger ut nuffrorna.
Vad står det för kapacitet i Tessie, ursprunglig samt “usable capacity” ?
Vilken årsmodell är det? Teslas räckvidd anges i princip alltid enligt EPA-rangen.
Det ska finnas en setting i model S (tror valet man ska använda heter Typical) som ändrar hur lång räckvidd som visas, jag minns inte vad den hette men det är den kortare av de två som gäller. Läser jag din sign så ser det ju ut som en P85D Ludicrous, 2015? Den hade 253 miles EPA range, vilket skulle bli 407km ny. Undrar om den inställningen i visad räckvidd spökar ?
NECD och bilens displayade räckvidd bör inte vara detsamma.
Ja, 253mi /407km var original range i typical.mans71 skrev: ↑23 apr 2023 22:57
Nu har jag snabbt kört ner batteriet (gillar inte att slita på 100%) genom att busköra i en halvtimme. Det är ett hårt jobb men någon måste göra det. 4-hjuls-släpp på regnvåt asfalt igen och igen. Man glömmer ibland hur fruktansvärt kompetent en P85DL+ från 2015 ändå är. 0-100 på 3 sekunder, och det märks!
Typical visade 362 km i bilen. Om Tesla alltid visar EPA-range så innebär det att den visade 407 km typical som ny? Isf har jag nu 11.06% degradering? (https://www.tesla.com/blog/driving-range-model-s-family - 253 miles, 407 km). Kan det stämma? - uj - siffrorna blir bara sämre ju mer man räknar. Började tråden positivt och är nu bekymrad. Kanske sonen har rätt, köp en fossilbil.
Tessie visar 72.3 kWh usable just nu. Missade att skriva ner siffror vid 100%.
Det finns nog inte några mängder med data på det men man kan nog räkna med att degraderingen blir som för 80-100% men med utgångspunkt att batteriet har den degradering det har.