Sida 1 av 1

Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 20 apr 2023 22:36
av mans71
Ganska imponerande ändå. 17k mil och 4.1% degradering.
tesla s batteri.jpg

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 20 apr 2023 22:59
av AAKEE
Original P85D kapacitet var väl 81.5kWh?

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 21 apr 2023 06:54
av mans71
77.5 "usable" enligt den här gamla artikeln. Vet inte om värdet som ABRP anger kan anses korrekt.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 22 apr 2023 00:45
av AAKEE
mans71 skrev: 21 apr 2023 06:54
77.5 "usable" enligt den här gamla artikeln. Vet inte om värdet som ABRP anger kan anses korrekt.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Vad visar bilen för räckvidd vid batterisymbolen vid 100% laddning?

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 22 apr 2023 07:50
av mans71
AAKEE skrev: 22 apr 2023 00:45
mans71 skrev: 21 apr 2023 06:54
77.5 "usable" enligt den här gamla artikeln. Vet inte om värdet som ABRP anger kan anses korrekt.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Vad visar bilen för räckvidd vid batterisymbolen vid 100% laddning?
Jag vet faktiskt inte. Laddar extremt sällan till 100. Tänker du att räckvidden som visas skulle ge ett bättre svar än ABRP? Hur skulle man i så fall räkna på det? Räckvidden och bilens programvaror har ju Tesla ändrat sedan bilen var ny, borde därför vara otillförlitligt?

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 22 apr 2023 08:05
av Tellus
18650 Rules 8-)

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 22 apr 2023 08:43
av AAKEE
mans71 skrev: 22 apr 2023 07:50
AAKEE skrev: 22 apr 2023 00:45
mans71 skrev: 21 apr 2023 06:54
77.5 "usable" enligt den här gamla artikeln. Vet inte om värdet som ABRP anger kan anses korrekt.

https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Vad visar bilen för räckvidd vid batterisymbolen vid 100% laddning?
Jag vet faktiskt inte. Laddar extremt sällan till 100. Tänker du att räckvidden som visas skulle ge ett bättre svar än ABRP? Hur skulle man i så fall räkna på det? Räckvidden och bilens programvaror har ju Tesla ändrat sedan bilen var ny, borde därför vara otillförlitligt?
EPA-räckvidden är sannolikt inte förändrad och då går räckvidden som visas vid batterisymbolen använda för att räkna fram batterikapaciteten.

Anledningen till frågan är att jag är nyfiken på hur ABRP räknar och vad de egentligen menar, om det är exklusive buffer eller inklusive.
Appen/tjänsten Tessie använder begreppet usable capacity fast det de presenterar är hela batterikapaciteten. Det lurar användarna ganska mycket och dessutom använder de ett startvärde för batterikapaciteten som ofta är lägre än den specificerade kapaciteten.

Det är lite intressant att veta hur ABRP gör, så man vet om det är äpplen eller päron.


Det går räkna utifrån den räckvidd som visas även med mindre än 100% , om man vet laddningsnivån/SOC och modell/årsmodell.

Det går även använda energiappen för att räkna ut batterikapaciteten.

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 22 apr 2023 09:01
av AAKEE
Här är ett exempel på varför det kan vara bra att veta hur de olika tjänsterna presenterar data:

En Model 3 Performance 2021.
Batteriets ”full pack when new” är 82.1 kWh.
De flesta bilar visade initialt runt 80.5 nominell kapacitet.
Tessie skriver att ursprungskapaciteten var 78.8 kWh och att bilen har 76.5kWh ”usable capacity” och att degraderingen är 2.9%.
Tessie skriver ”usable” men i verkligheten innefattar det buffern.

I verkligheten har batteriet tappat 6.8% om man räknar från specad kapacitet och 5% om man räknar från där bilarna brukar börja.
Det krävs ca 80.5kWh för att få full range indikerad.
FD5613F3-1463-4E59-8A48-42AB9FB74719.jpeg

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 23 apr 2023 18:08
av mans71
Skaffade även Tessie-appen. Den tycker batteriet är 6.7% degraded.

Laddade fullt nu. 452 km rated i bilen.

Vad stod det i den som ny? Var det NEDC? Vilken NEDC? Jag har sett olika siffror;

- 489 km = 7,57% degradering
- 480 km = 5.83% degradering

Så nu har jag många olika siffror. Hur ska man räkna?
p86d-rated.png

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 23 apr 2023 21:05
av AAKEE
mans71 skrev: 23 apr 2023 18:08
Skaffade även Tessie-appen. Den tycker batteriet är 6.7% degraded.

Laddade fullt nu. 452 km rated i bilen.

Vad stod det i den som ny? Var det NEDC? Vilken NEDC? Jag har sett olika siffror;

- 489 km = 7,57% degradering
- 480 km = 5.83% degradering

Så nu har jag många olika siffror. Hur ska man räkna?

p86d-rated.png

Nice!

Perfekt för att kunna lära sig hur ABRP lägger ut nuffrorna.

Vad står det för kapacitet i Tessie, ursprunglig samt “usable capacity” ?

Vilken årsmodell är det? Teslas räckvidd anges i princip alltid enligt EPA-rangen.
Det ska finnas en setting i model S (tror valet man ska använda heter Typical) som ändrar hur lång räckvidd som visas, jag minns inte vad den hette men det är den kortare av de två som gäller. Läser jag din sign så ser det ju ut som en P85D Ludicrous, 2015? Den hade 253 miles EPA range, vilket skulle bli 407km ny. Undrar om den inställningen i visad räckvidd spökar ?

NECD och bilens displayade räckvidd bör inte vara detsamma.

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 23 apr 2023 22:57
av mans71
AAKEE skrev: 23 apr 2023 21:05
mans71 skrev: 23 apr 2023 18:08
Skaffade även Tessie-appen. Den tycker batteriet är 6.7% degraded.

Laddade fullt nu. 452 km rated i bilen.

Vad stod det i den som ny? Var det NEDC? Vilken NEDC? Jag har sett olika siffror;

- 489 km = 7,57% degradering
- 480 km = 5.83% degradering

Så nu har jag många olika siffror. Hur ska man räkna?

p86d-rated.png

Nice!

Perfekt för att kunna lära sig hur ABRP lägger ut nuffrorna.

Vad står det för kapacitet i Tessie, ursprunglig samt “usable capacity” ?

Vilken årsmodell är det? Teslas räckvidd anges i princip alltid enligt EPA-rangen.
Det ska finnas en setting i model S (tror valet man ska använda heter Typical) som ändrar hur lång räckvidd som visas, jag minns inte vad den hette men det är den kortare av de två som gäller. Läser jag din sign så ser det ju ut som en P85D Ludicrous, 2015? Den hade 253 miles EPA range, vilket skulle bli 407km ny. Undrar om den inställningen i visad räckvidd spökar ?

NECD och bilens displayade räckvidd bör inte vara detsamma.
Nu har jag snabbt kört ner batteriet (gillar inte att slita på 100%) genom att busköra i en halvtimme. Det är ett hårt jobb men någon måste göra det :D. 4-hjuls-släpp på regnvåt asfalt igen och igen. Man glömmer ibland hur fruktansvärt kompetent en P85DL+ från 2015 ändå är. 0-100 på 3 sekunder, och det märks!

Typical visade 362 km i bilen. Om Tesla alltid visar EPA-range så innebär det att den visade 407 km typical som ny? Isf har jag nu 11.06% degradering? (https://www.tesla.com/blog/driving-range-model-s-family - 253 miles, 407 km). Kan det stämma? - uj - siffrorna blir bara sämre ju mer man räknar. Började tråden positivt och är nu bekymrad. Kanske sonen har rätt, köp en fossilbil.

Tessie visar 72.3 kWh usable just nu. Missade att skriva ner siffror vid 100%.

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 23 apr 2023 23:33
av AAKEE
mans71 skrev: 23 apr 2023 22:57

Nu har jag snabbt kört ner batteriet (gillar inte att slita på 100%) genom att busköra i en halvtimme. Det är ett hårt jobb men någon måste göra det :D. 4-hjuls-släpp på regnvåt asfalt igen och igen. Man glömmer ibland hur fruktansvärt kompetent en P85DL+ från 2015 ändå är. 0-100 på 3 sekunder, och det märks!

Typical visade 362 km i bilen. Om Tesla alltid visar EPA-range så innebär det att den visade 407 km typical som ny? Isf har jag nu 11.06% degradering? (https://www.tesla.com/blog/driving-range-model-s-family - 253 miles, 407 km). Kan det stämma? - uj - siffrorna blir bara sämre ju mer man räknar. Började tråden positivt och är nu bekymrad. Kanske sonen har rätt, köp en fossilbil.

Tessie visar 72.3 kWh usable just nu. Missade att skriva ner siffror vid 100%.
Ja, 253mi /407km var original range i typical.

Räknar man på range vid 100% (då tesla inkluderar buffern i rangen) är den fasta energin per km 81500/407= 200Wh/km.
200 x 362 = 72.4kWh, så Tessie har inte räknat ut aktuell kapacitet korrekt.

81.5 kWh var nykapaciteten, så 72.4kW av 81.5 är 11.2% degradering.

Då vet vi att även ABRP suger när det gäller att presentera degradering. Kasst.

(Tessie skriver “Usable capacity” men det är en ren vit lögn, det är hela batterikapaciteten inkl. buffern.*)

*)Här beskriver de bakom Tessie detta: https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st-7522706

Du behöver inte vara missnöjd för att du har 11% degradering, det är fullt normalt och absolut mer väntat/troligt än de 4% ABRP visade, i vart fall om du laddat som de flesta gör.

Bilden visar hur batteriet degraderas av tiden (Calendar aging). Detta degraderar batteriet betydligt mer än milen för de allra fletsta de första 5-8 åren.
Bilden är ett Panasonic NCA 18650, dvs så nära man kan kommer en cell ur ett Teslabatteri, i mångt och mycket är det samma sak.
Om du haft batteritemp 25C i genomsnitt och hållit 70-90% SOC mestadels kan man räkna med att få degradering efter detta diagram.
Calendar aging minskar med ungefär kvadratroten på tiden så 5% efter 10 månader ger ca 5.5% efter ett år, det blir 11% efter 4 år och ca 14% efter 7 år.
Skulle man nagelfara ditt batteris genomsnittstemperatur och den SOC bilen haft över tiden skulle man troligen inte hamna så långt från detta diagram.
Om vi översätter calendar aging baklänges och räknar på det så skulle du ha haft motsvarande cirka 4.7% calendar aging det första året, och då ser det ut som du skulle ha cirka 16% degradering efter 12 år, dvs tappet skulle gå ganska långsamt framgent.
91FFA7B6-6D74-4DB7-8315-121C41BB57BD.jpeg

Här är Teslaloggers data på P85D: Som du ser låg degraderingen för den bil (eller bilar men det är få datapunkter så inte så många i vart fall) unbgefär som din bil har. Snittet är 361km vid 17K mil. Det är dock calendar aging som dominerar initialt så miltalet har inte jättestor impact när bilen inte är så gammal.
F12D90EB-8E5C-458E-ACB5-B36C54569353.jpeg

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 24 apr 2023 09:30
av mans71
Men WOW vilket fantastiskt genomarbetat svar - tack!

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 25 apr 2023 09:57
av AAKEE
mans71 skrev: 24 apr 2023 09:30
Men WOW vilket fantastiskt genomarbetat svar - tack!
Tack för att du delade med dig informationen, det är väldigt bra att veta att ABRP är/kan visa felaktigt värde för degradering.

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 28 apr 2023 17:30
av wheels
Hur funkar det om man nu har tagit hand om batteriet sen det var nytt och hållit det under 55% första året. Vad händer sen om man börjar ladda mycket typ 80-100% regelbundet. Har någon koll på det

Re: Batteridegradering enligt ABRP

Postat: 28 apr 2023 18:07
av AAKEE
wheels skrev: 28 apr 2023 17:30
Hur funkar det om man nu har tagit hand om batteriet sen det var nytt och hållit det under 55% första året. Vad händer sen om man börjar ladda mycket typ 80-100% regelbundet. Har någon koll på det
Det finns nog inte några mängder med data på det men man kan nog räkna med att degraderingen blir som för 80-100% men med utgångspunkt att batteriet har den degradering det har.

Dvs, säg att 55% degraderade 3% första året.

Laddar man 80-100% är den cirka dubbelt så hög (6% första året), vilket gör att man sannolikt får ungefär den degraderingstakt man hade haft efter 3 månader med 80-100%.
(roten ur (3/12) = 0.5).