Ny prissänkning i USA
Postat: 07 apr 2023 14:09
Verkar som att RWD inte finns längre utan är ersatt med AWD med motsvarande räckvidd som en RWD, vet du om det kommer hit också? Tre modeller finns således i USA nu, Model Y och Model Y Long Range, Model Y Performance, alla AWD.
Som jag skrev i annan tråd så är det inte nytt. I USA har RWD inte sålts på flera år.lloydfabege skrev: ↑07 apr 2023 16:35Verkar som att RWD inte finns längre utan är ersatt med AWD med motsvarande räckvidd som en RWD, vet du om det kommer hit också? Tre modeller finns således i USA nu, Model Y och Model Y Long Range, Model Y Performance, alla AWD.
Misstänkte att det kunde vara så men läste en artikel som skrev att det var en "ny" instegsmodell nu. Så denna Model Y AWD med kortare räckvidd är bara prissänkt nu men fanns att beställa tidigare också?taliz skrev: ↑07 apr 2023 16:54Som jag skrev i annan tråd så är det inte nytt. I USA har RWD inte sålts på flera år.lloydfabege skrev: ↑07 apr 2023 16:35Verkar som att RWD inte finns längre utan är ersatt med AWD med motsvarande räckvidd som en RWD, vet du om det kommer hit också? Tre modeller finns således i USA nu, Model Y och Model Y Long Range, Model Y Performance, alla AWD.
Det är den Texas-byggda med 4680-celler och ca 69kwh. Den har främst varit tillgänglig som "lagerbil" senaste året, medan de jobbat på att få upp tillverkningskapacitetem.lloydfabege skrev: ↑07 apr 2023 18:50Misstänkte att det kunde vara så men läste en artikel som skrev att det var en "ny" instegsmodell nu. Så denna Model Y AWD med kortare räckvidd är bara prissänkt nu men fanns att beställa tidigare också?taliz skrev: ↑07 apr 2023 16:54Som jag skrev i annan tråd så är det inte nytt. I USA har RWD inte sålts på flera år.lloydfabege skrev: ↑07 apr 2023 16:35Verkar som att RWD inte finns längre utan är ersatt med AWD med motsvarande räckvidd som en RWD, vet du om det kommer hit också? Tre modeller finns således i USA nu, Model Y och Model Y Long Range, Model Y Performance, alla AWD.
2021 Finns i alla fall...taliz skrev: ↑07 apr 2023 16:54Som jag skrev i annan tråd så är det inte nytt. I USA har RWD inte sålts på flera år.lloydfabege skrev: ↑07 apr 2023 16:35Verkar som att RWD inte finns längre utan är ersatt med AWD med motsvarande räckvidd som en RWD, vet du om det kommer hit också? Tre modeller finns således i USA nu, Model Y och Model Y Long Range, Model Y Performance, alla AWD.
Jag misstänker att du inte är ensam. Förstår inte hur dom tänker om dom tror att det inte förstör för sig själv men visst om man nöjer sig med att många köper en gång så ja visst.znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Minnet är kort och tesla hoppas nog att de som blivit brända nu glömt det när det är dags för ny bil.Dafro skrev: ↑08 apr 2023 20:45Jag misstänker att du inte är ensam. Förstår inte hur dom tänker om dom tror att det inte förstör för sig själv men visst om man nöjer sig med att många köper en gång så ja visst.znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Fattar inte alls detta resonemang. Köpte också ”dyrt” men det är väl ändå ett allmänt känt faktum att elbilar kommer att bli billigare framöver? I synnerhet Tesla som har som mål att öka takten med 50% per år och nå 20 miljoner bilar per år. Alla med en miniräknare, eller även alla utan fattar väl då att priserna succesivt kommer ner?znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Varför skulle de? Priserna måste ner ännu mer. De är för dyra för er volymer de vill nå. Det förstår nog de flesta. Att de bränner några få som inte förstod marknadsekonomi vägs upp tiofalt av de nya kunderna.znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Jag tror att Tesla inte tänker en sekund på oss efter att vi tagit emot bilen. Teslas affärsmodell är att sälja mängder av elbilar, vill en ha bekräftelse och kärlek får en leta på annat håll.znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Om du ser det från annan synvinkel, när du om 2år köper en ny iPhone och den nyköpta du har idag är värd 50%, går du då över till Samsug?znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Det är stor skillnad på en mobiltelefon och en bil. Näst bostaden är bilen ofta den största investeringen ett hushåll gör. Det har stor inverkan på ekonomin. En mobiltelefon är bra brus på ytan vad gäller det ekonomiska.LordRanta skrev: ↑08 apr 2023 23:16Om du ser det från annan synvinkel, när du om 2år köper en ny iPhone och den nyköpta du har idag är värd 50%, går du då över till Samsug?znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Vem ska ta smällen? Det är såhär det alltid har sett ut, marknader faller och kryper upp igen.
Hur skulle Tesla överleva på att sälja av den produktionen de har idag när inflationen / räntorna och alla andra priser ser ut idag?
Om du tycker det är illa nu så kommer priserna att sänkas mer, vi har minst 1-1.25p till i Ränta som ska upp och det tar inte slut där. Jag tror att priserna kommer gå ner ännu mer framöver närmsta 2åren. Speciellt då Tesla ska sänka produktionskostnaden med 50%. Bilarna kommer bara bli billigare.
Efter avtalen om lönehöjningarna så är nog en räntesänkning nått år bortBigEasy skrev: ↑08 apr 2023 23:19Det är stor skillnad på en mobiltelefon och en bil. Näst bostaden är bilen ofta den största investeringen ett hushåll gör. Det har stor inverkan på ekonomin. En mobiltelefon är bra brus på ytan vad gäller det ekonomiska.LordRanta skrev: ↑08 apr 2023 23:16Om du ser det från annan synvinkel, när du om 2år köper en ny iPhone och den nyköpta du har idag är värd 50%, går du då över till Samsug?znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Vem ska ta smällen? Det är såhär det alltid har sett ut, marknader faller och kryper upp igen.
Hur skulle Tesla överleva på att sälja av den produktionen de har idag när inflationen / räntorna och alla andra priser ser ut idag?
Om du tycker det är illa nu så kommer priserna att sänkas mer, vi har minst 1-1.25p till i Ränta som ska upp och det tar inte slut där. Jag tror att priserna kommer gå ner ännu mer framöver närmsta 2åren. Speciellt då Tesla ska sänka produktionskostnaden med 50%. Bilarna kommer bara bli billigare.
Självklart har du rätt om utvecklingen dock. Är inte rätt tid att köpa nya bilar nu. Oavsett drivmedel. Tror däremot att räntan kommer sjunka tillbaka ganska snabbt. Att höja räntan i lågkonjunktur är vansinne och det kommer blir tvärstopp här framöver. Tror nästan jag kommer bli socialist på kuppen för marknadsekonomerna har inga bra svar på vad som händer nu.
LordRanta skrev: ↑08 apr 2023 23:28Efter avtalen om lönehöjningarna så är nog en räntesänkning nått år bortBigEasy skrev: ↑08 apr 2023 23:19Det är stor skillnad på en mobiltelefon och en bil. Näst bostaden är bilen ofta den största investeringen ett hushåll gör. Det har stor inverkan på ekonomin. En mobiltelefon är bra brus på ytan vad gäller det ekonomiska.LordRanta skrev: ↑08 apr 2023 23:16Om du ser det från annan synvinkel, när du om 2år köper en ny iPhone och den nyköpta du har idag är värd 50%, går du då över till Samsug?znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Vem ska ta smällen? Det är såhär det alltid har sett ut, marknader faller och kryper upp igen.
Hur skulle Tesla överleva på att sälja av den produktionen de har idag när inflationen / räntorna och alla andra priser ser ut idag?
Om du tycker det är illa nu så kommer priserna att sänkas mer, vi har minst 1-1.25p till i Ränta som ska upp och det tar inte slut där. Jag tror att priserna kommer gå ner ännu mer framöver närmsta 2åren. Speciellt då Tesla ska sänka produktionskostnaden med 50%. Bilarna kommer bara bli billigare.
Självklart har du rätt om utvecklingen dock. Är inte rätt tid att köpa nya bilar nu. Oavsett drivmedel. Tror däremot att räntan kommer sjunka tillbaka ganska snabbt. Att höja räntan i lågkonjunktur är vansinne och det kommer blir tvärstopp här framöver. Tror nästan jag kommer bli socialist på kuppen för marknadsekonomerna har inga bra svar på vad som händer nu.![]()
Tror man blir bättre och smartare av att kalkylera just nu.
Har man precis köpt en Tesla så är det nog bästa att behålla och köra tills bilen är 10+ år typ. Det eller sälja för skambud nu eller ännu värre skambud om 2år.
Jag är fortfarande intresserad av en Tesla, specifikt M3 igen.
Jag kan ta räntekostnaden utan problem, fortfarande billigare än att tanka upp pengarna. Men nu måste man även leka riskspel med restvärdet, det behövde man inte förra året. Sålde min -19 för samma summa som jag köpte den, så efter 1år och 3mån med över 3000mil hade jag ändå tillbaka pengarna, det händer inte idag.
Blev väl 7-10% utspritt på 2år. Iaf det industrin förhandlade som brukar vara vägledande för övriga.BigEasy skrev: ↑08 apr 2023 23:54LordRanta skrev: ↑08 apr 2023 23:28Efter avtalen om lönehöjningarna så är nog en räntesänkning nått år bortBigEasy skrev: ↑08 apr 2023 23:19Det är stor skillnad på en mobiltelefon och en bil. Näst bostaden är bilen ofta den största investeringen ett hushåll gör. Det har stor inverkan på ekonomin. En mobiltelefon är bra brus på ytan vad gäller det ekonomiska.LordRanta skrev: ↑08 apr 2023 23:16Om du ser det från annan synvinkel, när du om 2år köper en ny iPhone och den nyköpta du har idag är värd 50%, går du då över till Samsug?znabben skrev: ↑08 apr 2023 20:22Någonstans måste de ju ändå bromsa in på sänkningarna? Det skadar ju varumärket och framförallt förtroendet för det, man måste tänka på den existerande kundbasen..
Är en av de ”lyckligt” lottade som hämtade ut en MY RWD för 712 lax cirkus 3 veckor innan den stora sänkningen.
När det är dags för byte om något år så kommer jag nog tänka 2 gånger innan jag köper en Tesla igen av just den anledningen.
Vem ska ta smällen? Det är såhär det alltid har sett ut, marknader faller och kryper upp igen.
Hur skulle Tesla överleva på att sälja av den produktionen de har idag när inflationen / räntorna och alla andra priser ser ut idag?
Om du tycker det är illa nu så kommer priserna att sänkas mer, vi har minst 1-1.25p till i Ränta som ska upp och det tar inte slut där. Jag tror att priserna kommer gå ner ännu mer framöver närmsta 2åren. Speciellt då Tesla ska sänka produktionskostnaden med 50%. Bilarna kommer bara bli billigare.
Självklart har du rätt om utvecklingen dock. Är inte rätt tid att köpa nya bilar nu. Oavsett drivmedel. Tror däremot att räntan kommer sjunka tillbaka ganska snabbt. Att höja räntan i lågkonjunktur är vansinne och det kommer blir tvärstopp här framöver. Tror nästan jag kommer bli socialist på kuppen för marknadsekonomerna har inga bra svar på vad som händer nu.![]()
Tror man blir bättre och smartare av att kalkylera just nu.
Har man precis köpt en Tesla så är det nog bästa att behålla och köra tills bilen är 10+ år typ. Det eller sälja för skambud nu eller ännu värre skambud om 2år.
Jag är fortfarande intresserad av en Tesla, specifikt M3 igen.
Jag kan ta räntekostnaden utan problem, fortfarande billigare än att tanka upp pengarna. Men nu måste man även leka riskspel med restvärdet, det behövde man inte förra året. Sålde min -19 för samma summa som jag köpte den, så efter 1år och 3mån med över 3000mil hade jag ändå tillbaka pengarna, det händer inte idag.
Vilka fick så mycket i löneökning?
Vi får se. Jag tycker att Riksbanken leker med elden. Det kan ta en ände med förskräckelse. Det är den hög belånade medelklassen som ser till att det säljs bilar, att restauranger har gäster, att det finns turister i fjällen osv osv.
Ska man tro folk som skriver på internet så har alla råd med vad som helst. Så har det alltid varit. Folk som känner sig tvungna att skriva att de har råd "utan problem" har nog lite problem ändå.
Det är ändå än så länge kraftiga reallönesänkningar vi ser plus att de senaste 7 årens höjningar är förlorade. Så nej för folk har mindre pengar i plånboken.