Sida 1 av 2
Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 07 apr 2023 12:11
av Sven_Bornemark
Hej hej!
Teslas operativsystem må likna macOS på ett bra sätt, men själva hanteringen är långt ifrån optimal. Jag har laddat ner uppdateringen 2023.6.8, inte så mycket för att jag behöver isländska som språk utan mest för att jag inte vill ha en massa felmeddelanden i onödan. Det är redan ett evigt påminnande om däcktrycket (kör på vinterdäck) ...
Som sagt, uppdateringen är nerladdad. Jag väljer "Installera nu". Medan klockan räknar ner 2 minuter, kollar jag att alla dörrar är stängda. När nerräkningen nått 0:00 avbryts installeringen av 2023.6.8 utan förklaring om varför.
Varför?
/Sven
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 07 apr 2023 12:15
av tslaqqq
För du har sentry mode påslaget?
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 07 apr 2023 12:19
av taliz
Om den påminner om däcktrycket kanske du borde göra något åt det?

Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 07 apr 2023 12:28
av Imolarot
tslaqqq skrev: ↑07 apr 2023 12:15
För du har sentry mode påslaget?
Det försvann väl för ett år sedan eller något att man manuellt måste slå av det.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 07 apr 2023 12:49
av kallekula
Fel däcktryck löser du nog enklare med pump än med mjukvara.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 07 apr 2023 14:39
av sunq
Gå in i appen och starta installationen därifrån. Så brukar jag göra då jag inte litar på att det startar med hjälp av timern

Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 08 apr 2023 17:06
av Sven_Bornemark
tslaqqq skrev: ↑07 apr 2023 12:15
För du har sentry mode påslaget?
Nix. Sentry mode är avstängt.
taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:19
Om den påminner om däcktrycket kanske du borde göra något åt det?
Ja, byta till sommardäck (som jag förmodar har givare inbyggda).
sunq skrev: ↑07 apr 2023 14:39
Gå in i appen och starta installationen därifrån. Så brukar jag göra då jag inte litar på att det startar med hjälp av timern
Det skulle kunna vara en idé, och det har jag också provat. Dock avbryts uppdateringen på samma sätt som när jag startar installationen från bilens skärm.
Det är möjligt att nerladdningen av mjukvaran blivit korrupt på nåt sätt, och att uppdateringen därför inte kan installeras. I så fall hade det varit klädsamt med ett felmeddelande om detta.
Nåja, jag har ju tur som bor i Malmö men Tesla-verkstad in om räckhåll. Jag får väl köra ut där och tjôta.
Tack för att ni har försökt att hjälpa till. Det uppskattas!
/Sven
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 08 apr 2023 18:33
av spacecoin
Sven_Bornemark skrev: ↑08 apr 2023 17:06
tslaqqq skrev: ↑07 apr 2023 12:15
För du har sentry mode påslaget?
Nix. Sentry mode är avstängt.
taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:19
Om den påminner om däcktrycket kanske du borde göra något åt det?
Ja, byta till sommardäck (som jag förmodar har givare inbyggda).
sunq skrev: ↑07 apr 2023 14:39
Gå in i appen och starta installationen därifrån. Så brukar jag göra då jag inte litar på att det startar med hjälp av timern
Det skulle kunna vara en idé, och det har jag också provat. Dock avbryts uppdateringen på samma sätt som när jag startar installationen från bilens skärm.
Det är möjligt att nerladdningen av mjukvaran blivit korrupt på nåt sätt, och att uppdateringen därför inte kan installeras. I så fall hade det varit klädsamt med ett felmeddelande om detta.
Nåja, jag har ju tur som bor i Malmö men Tesla-verkstad in om räckhåll. Jag får väl köra ut där och tjôta.
Tack för att ni har försökt att hjälpa till. Det uppskattas!
/Sven
Logga ett serviceärende i luren så fixar dom det remote.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 08 apr 2023 19:01
av Bjelke
Aha du kör med vinterdäck utan tryckgivare, då förstått jag

ja det kan bli
”ganska” irriterande med varningar då…
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 09 apr 2023 16:33
av taliz
Det går ju också att köpa, och montera, givare på befintliga hjul.
Visst kostar det en slant, men det är väl också ett lagkrav numera. Därav varning.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 09 apr 2023 16:40
av Dafro
taliz skrev: ↑09 apr 2023 16:33
Det går ju också att köpa, och montera, givare på befintliga hjul.
Visst kostar det en slant, men det är väl också ett lagkrav numera. Därav varning.
Nja om jag minns rätt så är det inte lagkrav i Sverige då vi skiftar däck höst och vår och då bedömdes ha koll på trycket, men visst Volvo tycker ju att året runt däck är toppen så då faller det ju i och för sig.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 09 apr 2023 17:36
av taliz
Dafro skrev: ↑09 apr 2023 16:40
taliz skrev: ↑09 apr 2023 16:33
Det går ju också att köpa, och montera, givare på befintliga hjul.
Visst kostar det en slant, men det är väl också ett lagkrav numera. Därav varning.
Nja om jag minns rätt så är det inte lagkrav i Sverige då vi skiftar däck höst och vår och då bedömdes ha koll på trycket, men visst Volvo tycker ju att året runt däck är toppen så då faller det ju i och för sig.
Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 09 apr 2023 18:14
av LarsOJ
taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36
Dafro skrev: ↑09 apr 2023 16:40
taliz skrev: ↑09 apr 2023 16:33
Det går ju också att köpa, och montera, givare på befintliga hjul.
Visst kostar det en slant, men det är väl också ett lagkrav numera. Därav varning.
Nja om jag minns rätt så är det inte lagkrav i Sverige då vi skiftar däck höst och vår och då bedömdes ha koll på trycket, men visst Volvo tycker ju att året runt däck är toppen så då faller det ju i och för sig.
Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 09 apr 2023 18:58
av taliz
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14
taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36
Dafro skrev: ↑09 apr 2023 16:40
taliz skrev: ↑09 apr 2023 16:33
Det går ju också att köpa, och montera, givare på befintliga hjul.
Visst kostar det en slant, men det är väl också ett lagkrav numera. Därav varning.
Nja om jag minns rätt så är det inte lagkrav i Sverige då vi skiftar däck höst och vår och då bedömdes ha koll på trycket, men visst Volvo tycker ju att året runt däck är toppen så då faller det ju i och för sig.
Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.
From November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_system
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 09 apr 2023 19:04
av LarsOJ
taliz skrev: ↑09 apr 2023 18:58
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14
taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36
Dafro skrev: ↑09 apr 2023 16:40
taliz skrev: ↑09 apr 2023 16:33
Det går ju också att köpa, och montera, givare på befintliga hjul.
Visst kostar det en slant, men det är väl också ett lagkrav numera. Därav varning.
Nja om jag minns rätt så är det inte lagkrav i Sverige då vi skiftar däck höst och vår och då bedömdes ha koll på trycket, men visst Volvo tycker ju att året runt däck är toppen så då faller det ju i och för sig.
Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.
From November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_system
Du har fortfarande fel så ingen ide att kämpa emot. Sverige valde att INTE införa detta och vi bor i Sverige.
” Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem.
Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 04:45
av taliz
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 19:04
taliz skrev: ↑09 apr 2023 18:58
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14
taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36
Dafro skrev: ↑09 apr 2023 16:40
Nja om jag minns rätt så är det inte lagkrav i Sverige då vi skiftar däck höst och vår och då bedömdes ha koll på trycket, men visst Volvo tycker ju att året runt däck är toppen så då faller det ju i och för sig.
Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.
From November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_system
Du har fortfarande fel så ingen ide att kämpa emot. Sverige valde att INTE införa detta och vi bor i Sverige.
” Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem.
Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det var ett EU-lagkrav. Jag skrev ingenting om Sverige. Bilar på den svenska marknaden tillverkas med EU-spec, då det är på den nivån de blir typgodkända.
Tröttsamt med dina "du har fel"-inlägg. Av nån anledning slutar det alltid med att du själv har fel.

Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 09:16
av LarsOJ
taliz skrev: ↑10 apr 2023 04:45
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 19:04
taliz skrev: ↑09 apr 2023 18:58
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14
taliz skrev: ↑09 apr 2023 17:36
Det är ett EU-lagkrav att nya bilar skall ha däcktrycksmätare AFAIK(anledning är främst att sänka bränsleförbrukningen).
Tror dock inte det är krav på att hjulen skall ha det, dvs man kan lagligt köra runt med en bil utan sensorer. Men då får man just varningar konstant, för att man snålat in på några hundralappar...
Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.
From November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_system
Du har fortfarande fel så ingen ide att kämpa emot. Sverige valde att INTE införa detta och vi bor i Sverige.
” Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem.
Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det var ett EU-lagkrav. Jag skrev ingenting om Sverige. Bilar på den svenska marknaden tillverkas med EU-spec, då det är på den nivån de blir typgodkända.
Tröttsamt med dina "du har fel"-inlägg. Av nån anledning slutar det alltid med att du själv har fel.
Jo för att alla inlägg alla inlägg du svarade på ovan nämnde Sverige och du fortsättet tjata om EU krav

Nationella regler trumfar EU krav.
Och fortfarande riktigt kass av Tesla att man inte kan stänga av/koda bort varningen från TPMS.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 10:21
av taliz
LarsOJ skrev: ↑10 apr 2023 09:16
taliz skrev: ↑10 apr 2023 04:45
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 19:04
taliz skrev: ↑09 apr 2023 18:58
LarsOJ skrev: ↑09 apr 2023 18:14
Det är inte (och har aldrig varit) ett krav i Sverige med TPMS som påpekas ovan. Problemet med Tesla är att de inte går att stänga av/ koda bort varningen.
From November 2014 TPMS was mandatory for new vehicles in the European Union
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pres ... ing_system
Du har fortfarande fel så ingen ide att kämpa emot. Sverige valde att INTE införa detta och vi bor i Sverige.
” Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem.
Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det var ett EU-lagkrav. Jag skrev ingenting om Sverige. Bilar på den svenska marknaden tillverkas med EU-spec, då det är på den nivån de blir typgodkända.
Tröttsamt med dina "du har fel"-inlägg. Av nån anledning slutar det alltid med att du själv har fel.
Jo för att alla inlägg alla inlägg du svarade på ovan nämnde Sverige och du fortsättet tjata om EU krav

Nationella regler trumfar EU krav.
Och fortfarande riktigt kass av Tesla att man inte kan stänga av/koda bort varningen från TPMS.
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 10:34
av Fredrik j
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 10:44
av taliz
Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 10:50
av nek0
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44
Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.
VW gruppens bilar varnar om lågt däcktryck med abs sensorer. Har inte haft några sensorer i hjulen på mina Skodor och inte heller i nuvarande Seat.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 11:06
av taliz
nek0 skrev: ↑10 apr 2023 10:50
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44
Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.
VW gruppens bilar varnar om lågt däcktryck med abs sensorer. Har inte haft några sensorer i hjulen på mina Skodor och inte heller i nuvarande Seat.
Billigare bilar verkar ha det, men det blir ju inte så precist.
Själv gillar jag att kunna se exakt tryck på varje däck.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 11:10
av mikebike
Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Volvo har tydligen gått tillbaks till sensorer, men det är ju förvånande att Tesla använder sensorer istället för mjukvara.
EDIT: V60 2018 m.fl. har TPMS men äldre och nyare använder tydligen mjukvara.

Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 11:12
av nek0
taliz skrev: ↑10 apr 2023 11:06
nek0 skrev: ↑10 apr 2023 10:50
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44
Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.
VW gruppens bilar varnar om lågt däcktryck med abs sensorer. Har inte haft några sensorer i hjulen på mina Skodor och inte heller i nuvarande Seat.
Billigare bilar verkar ha det, men det blir ju inte så precist.
Själv gillar jag att kunna se exakt tryck på varje däck.
Nissan Pulsar som jag hade, hade sensorer i varje hjul och bilen kostade 215000kr. Klart billigare än Seaten som kostade 352000kr.
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Postat: 10 apr 2023 11:16
av Fredrik j
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44
Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34
taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.
Nej, jag tänker på lufttrycksövervakning. Systemet har fångat pyspunka åt mig vid flera tillfällen. Helt onödigt att krångla till det med sensorer.