Sida 1 av 2
Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 16:59
av olza
Hade verkligen sett fram emot CES 2016.
Men vad fick vi? FF presenterade en ensitsig racerbil, dvs en dyr leksak (om de
nu nånsin börjar tillverkas)! Jag sa upp min prenumeration på deras nyhetsbrev
med kommentaren "Disappointment is a word too weak...".
VW presenterade sin Budd-e, iofs cool men kanske i produktion tidigast 2018.
Bolt återstår, men de siktar på en årsproduktion på max 30.000 bilar.
Dags att göra nåt! Tekniken finns ju, vad är det som är så j-a svårt?!?
Ja, jag fattar ju varför de traditionella biltillverkarna har svårt att få tummen ur.
(De säljer så bra av fossil-brännarna, men kan naturligtvis ta fram en elbil
"när marknaden är mogen". Tjena...)
Men jag har en idé: att kvotera in elbilarna! Säg att EU bestämde att 2017
ska varje biltillverkare sälja minst 5% rena elbilar. 2018 10% osv. Om de inte
lyckas får de böta t.ex. 1 miljon per elbil som saknas. Men hur får vi politikerna
att fatta?
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 17:19
av Mickeren
Sen blir man trött på alla fosiler som parkerar på el platserna
Var inne i göteborg idag. Vid jula i sisjön stodcen gamal 745
På bäckebols parkering stod 2 bilar på de 2 platserna båda fosiler,. När jsg gick förbi kom en av ägarna. Jag påpekade att det var halvtomt på parkeringen och detta var elplatser. Damen i fråga log och sa att det är så kallt och denna plats var så bra och nära dörrenbtill coop.
Säkert en rödvins proletär och miljöpartist
Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 18:15
av Pontus
Mickeren skrev:Sen blir man trött på alla fosiler som parkerar på el platserna
Var inne i göteborg idag. Vid jula i sisjön stodcen gamal 745
På bäckebols parkering stod 2 bilar på de 2 platserna båda fosiler,. När jsg gick förbi kom en av ägarna. Jag påpekade att det var halvtomt på parkeringen och detta var elplatser. Damen i fråga log och sa att det är så kallt och denna plats var så bra och nära dörrenbtill coop.
Säkert en rödvins proletär och miljöpartist
Skickat från min SGP712 via Tapatalk
I så fall borde hon väl ställt sig på handikapplatsen.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 18:58
av olza
On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:00
av Svenssons
Dåligt, politiker ska inte in och försöka detaljstyra. Elbilar kommer att vara framtiden hur vi än gör men politiker kommer bara göra pannkaka av det och kosta en massa skattepengar.
Förslag till alla näringsidkare och kommuner: Se till att anamma skyltning med P-förbud eller till och med stoppförbud vid laddplatser enligt Tibors förslag.
PS. Om EU-politikerna skulle in och försöka sig på något lagförslag på området så kommer det att ta många år med utredning innan ett förslag som i bästa fall bara är för lite och för sent (i och med att alla stora tillverkare redan säljer elbilar enligt marknadens behov) och i sämsta fall krånglar till det så att det tar längre tid för fortsatt utveckling.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:03
av PoloPrinsen
Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.
Mvh PP
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:06
av Svenssons
PoloPrinsen skrev:Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.
Mvh PP
Latheten fungerar åt bägge håll... De med elbilar kommer inte orka sätta tillbaka vägkonen...
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:15
av olza
Svenssons skrev:Dåligt, politiker ska inte in och försöka detaljstyra. Elbilar kommer att vara framtiden hur vi än gör men politiker kommer bara göra pannkaka av det och kosta en massa skattepengar.
Att elbilar är framtiden och att det borde var helt uppenbart var anledningen till denna tråd.
I normala fall har du rätt, politiker ska inte detaljstyre, men i detta fall anser jag att det inte gäller.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:27
av bylund
PoloPrinsen skrev:Den lates väg.... Skulle man inte kunna ställa en vägkon på varje elbilsladdningsplats så att någon (föraren eller eventuell passagerare) tvingas gå ut ur bilen och flytta konen innan han/hon kan köra in? Jag tror att många förare skulle köra vidare för att finna en vanlig plats (utan vägkon på) som blir smidigare att parkera på. Många är ju så (svordomsord) lata.
Mvh PP
Så hade man gjort vid superladdaren vid ett hotell i Luxemburg. En bil stod och laddade när jag kom. Jag flyttade på en kon och började ladda. När jag kom tillbaka stod en bil och väntade på oss som laddade, då föraren trodde att de andra var avstängda eftersom det stod koner där.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:31
av bylund
olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Eller sätta en bortre gräns tämligen snart för när det är tillåtet att nyregistrera fossilbrännare? Eller när trafik med förbränningsmotorfordon är tillåten i städer?
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:44
av olza
Inte många som håller med, tydligen.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:46
av pegs
Det går inte på en kvart att ta fram en helt ny bilplattform, inte ens om man tillverkat klassiska bilar i hundra år.
Det tar lång tid även för Tesla, som flera har påpekat tidigare.
Jag tror inte vi ska underskatta vikten av det vi ser nu. Nu börjar de gamla biljättarna och även små nystartade företag att vakna, om det inte var så att dom gjorde redan för något år sedan, men knipit om det.
Det är lite frustrerande att vänta, men jag tror utvecklingen är igång, oåterkalleligt. Om 2-5 år kommer det att komma mängder med elbilar i prisklasser som är tillgängliga för en större mängd konsumenter.
Paralellt med elektrifieringen pågår ju en omdanande "datorisering" av fordonsparken.
Medan vi väntar på att allt det här ska hända, om vi inte jobbar med det själva, kan vi följa Teslas rätt spännande utveckling.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 19:48
av pegs
olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
I vissa fall tror jag det kan vara en bra idé.
Men inte i Sverige, utan i Kina där dom har en katastrofal nedsmutsning av luften i många stora städer.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 20:09
av Herr X
pegs skrev:olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
I vissa fall tror jag det kan vara en bra idé.
Men inte i Sverige, utan i Kina där dom har en katastrofal nedsmutsning av luften i många stora städer.
Kineserna har redan tuff politik för att få in flera elbilar - de var faktiskt en delegation från Kina i Norge och kikade på vad som gjorde att norrmännen lyckades så bra, sedan gjorde de likadant.
Den norska elbilspolitiken har alltså fungerat som förebild och genererat väsentligt mycket större CO2-reduktion än bara den från de norska bilarna. En offensiv elbilspolitik i Sverige hade på liknande sätt fungerat som förebild för andra länder - det är mycket lättare för oss som litet rikt land att leda vägen, än vad det är för stora fattiga länder.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 20:16
av Robin
Jag var i Shenzhen den här tiden förra året och där var nästan hälften av taxibilarna elbilar. Två år sen fanns ingen. Säga vad man vill om Kina, men saker sker snabbt ibland.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 20:16
av LarsL
olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Dåligt. När politiker ska bestämma om sånt här blir de bara fel, fel, fel. Det de kan göra är att skattebefria elbilarna (ingen moms). De kan också se till att man enkelt får bygglov för laddare, helst inget lov alls.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 22:29
av boreno
bylund skrev:olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Eller sätta en bortre gräns tämligen snart för när det är tillåtet att nyregistrera fossilbrännare? Eller när trafik med förbränningsmotorfordon är tillåten i städer?
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 22:31
av danni
olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Hur skulle det fungera i praktiken egentligen? Skulle någon gå in hos en bilhandlare för att köpa en bil, bara för att få svaret att "nej, du får tyvärr inte köpa den bil du vill av oss, vi måste sälja några fler elbilar innan vi får lov att sälja den"? Vem skulle ansvaret falla på - tillverkaren, generalagenten/importören, eller återförsäljaren? Det känns som att det finns en risk att alla tillverkare börjar göra enklaste möjliga elbil som sen köps in i mängder för att stå osålda hos återförsäljare och ruttna.
Centralstyrning fungerar sällan bra. Se istället till att fossilbilar får bära sina riktiga kostnader, ihop med att eventuellt ge subventioner och lättnader till elbilar.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 22:39
av Svenssons
boreno skrev:
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 22:46
av Daoops
LarsL skrev:olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Dåligt. När politiker ska bestämma om sånt här blir de bara fel, fel, fel. Det de kan göra är att skattebefria elbilarna (ingen moms). De kan också se till att man enkelt får bygglov för laddare, helst inget lov alls.
Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.
Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 23:08
av LarsL
Svenssons skrev:boreno skrev:
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.
Säg så här då, höj trängselskatten till 50kr/bom för fossilare och gör den grattis(billigare) för elbilar. Funkar ju bättre än att förbjuda trafik på vissa gator, det leder ju bara till att latte drickarna köper värdelösa elbilar med minimalräckvidd, de behöver inte mer. Mot argumentet från trängselskattemaffian blir så klart att elbilar trängs ju lika mycket

Nu är ju inte trängselskatten (åtminstone inte i Göteborg) till för att minska trängseln utan för att dra in pengar till saker som är för olönsamma för att staten ska betala direkt, så ja.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 23:31
av vigge50
Svenssons skrev:boreno skrev:
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.
Det är en bra idé men jag tror det är förtidigt att göra det nu, det är en aldeles för låg andel som har elbilar idag för att detta ska ske. Om elbilarna börjar öka rejält och utgör några procent(kanske 10-tal procent) då kan jag helt hålla med om att vissa gator kan vara för enbart elbilar men just nu är elbilar mindre än 0,2% av bilparken och att då stoppa de resterande 99,8% från en gata inne i en storstad skulle skapa raseri.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 06 jan 2016 23:41
av Nicke Nyfiken
Daoops skrev:
Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.
Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Det finns en anledning till, och det är den enorma mängd pengar som man drar in från fossilbilsägarna. Årligen betalar bilisterna in 60 miljarder i bara speciella punktskatter. Den senaste lilla skattehöjningen på bensin och diesel förväntas ge ytterligare drygt 4,1 miljarder extra per år. Det funkar ju fint att mjölka bilister på pengar så länge det kan motiveras med miljöargumentet. Men var ska man sno alla pengarna sedan när miljöargumentet börjar bli ihåligt?
Nä det är bäst och enklast för politikerna att försöka behålla fossilbilarna så länge det går. Som sagt, om man vill gå över till elbilar för miljöns skull, är medlen ganska enkla.
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 07 jan 2016 00:29
av Hammar
danni skrev:olza skrev:On topic: Kvotera in elbilar. Bra eller dålig idé?
Hur skulle det fungera i praktiken egentligen? Skulle någon gå in hos en bilhandlare för att köpa en bil, bara för att få svaret att "nej, du får tyvärr inte köpa den bil du vill av oss, vi måste sälja några fler elbilar innan vi får lov att sälja den"? Vem skulle ansvaret falla på - tillverkaren, generalagenten/importören, eller återförsäljaren? Det känns som att det finns en risk att alla tillverkare börjar göra enklaste möjliga elbil som sen köps in i mängder för att stå osålda hos återförsäljare och ruttna.
Centralstyrning fungerar sällan bra. Se istället till att fossilbilar får bära sina riktiga kostnader, ihop med att eventuellt ge subventioner och lättnader till elbilar.
Kalifornien har ju ett fungerande system med sina zev credits. Tillverkarna kan tillverka tillräckligt många bilar som ger ZEV krediter, så att det räcker till deras övriga produktion, eller köpa krediter av andra tillverkare, eller betala böter.
http://www.arb.ca.gov/msprog/zevprog/ze ... redits.htm
Re: Nu börjar jag (också) fan tröttna
Postat: 07 jan 2016 00:51
av Daoops
Nicke Nyfiken skrev:Daoops skrev:
Håller helt med, skulle sverige vilja öka antalet elbilar är det ju bara att droppa momsen. Vill man gå ännu längre, även bruttolöneavdrag som "hem-PCn" på 90-talet.
Så om man vill är medlen ganska lätta. Problemet är att man inte vill. Dels för att en del av regeringen hatar bilar (punkt). Men säkert också lite äcklig Volvo-lobbing.
Det finns en anledning till, och det är den enorma mängd pengar som man drar in från fossilbilsägarna. Årligen betalar bilisterna in 60 miljarder i bara speciella punktskatter. Den senaste lilla skattehöjningen på bensin och diesel förväntas ge ytterligare drygt 4,1 miljarder extra per år. Det funkar ju fint att mjölka bilister på pengar så länge det kan motiveras med miljöargumentet. Men var ska man sno alla pengarna sedan när miljöargumentet börjar bli ihåligt?
Nä det är bäst och enklast för politikerna att försöka behålla fossilbilarna så länge det går. Som sagt, om man vill gå över till elbilar för miljöns skull, är medlen ganska enkla.
Fast stämmer det där verkligen i slutet av dagen? Håller helt med i "smidigheten" i en punktskatt och att det är öronmärkta pengar som du nästan kan ta på direkt.
Men om man lyfter blicken ett steg så sabbar det ju våran handelsbalans. El kan vi göra själva, olja not so much. Det är väl 100 Miljarder ca som rinner ut ur landet årligen i oljeimport, vet inte vad skatten på privatbensin är men om vi betalar 60 miljarder som du säger i bensinskatter och det är 200% skatt så borde det väl vara typ 30 Miljarder som skulle stanna i landet (kan inte siffrorna här, men principen) om alla körde på svensk el istället.
Och dom 60 miljardrarna skulle vi skattebetalare ju göra annat för som i sin tur ger andra skatteintäkter och pengarna snurrar runt (tills vi åker utomlands eller köper något annat importerat då). Det senare blir ju lite luddigt men det finns nationalekonomer med formler och teorier runt det.
Så jag håller med i att det är en lätt åtgärd för politikerna som kortsiktigt redovisar en bättre budget med tydliga siffror hur dom gått till väga, och därav också en anledning till att inte boosta elbilar som du säger. Men jag är lång ifrån övertygad om att det är det bästa för sverige som nation ens rent ekonomiskt. Och jag saknar den här frågan i den allmänna medie-debatten.