Sida 1 av 1

Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 13:18
av teslaponken
Tja!

Funderat mkt kring elbilsladdning på balkan, ute på landet.

Är ju enda sättet om man ska ut till vischan. Just ställena jag tänker på har ca 100km till närmaste 11/22kw laddare enligt plugshare och även där är det oklart om dessa funkar. Ska man med bilen till en liten by står den dessutom ute i 38 graders värme så måste få till laddning i vanliga lantliga hus ute på Balkan.

- Min första fråga är: kommer medföljande schuko 230V Funka? Och skarvkabel känns som ett måste eftersom man ofta måste dra in sladden in i stugorna, 5-10m från bilen.

Har också räknat lite. Med adaptern och vanligt schuko 230V uttag kan man med Teslan ställa in hur många ampere som ska dras från eluttaget om jag förstått det. 6A verkar vara lägsta.

Vet ej hur säkringarna i husens elkontakter är ute på landet men bör vara antingen 10A eller 16A. Och då till 230V. Man kan ju via bilen ställa in om det ska dras 6A, 8A, 10A, 12A tex.

Om man ställer in 6A (lägsta) på ett 230V uttag äre ju 6X0,23 = ca 1.4Kw.

Så 1.4kwh per timme då.

En hårfön brukar ha effekt 1000W. Dvs om man har den på i en timme via eluttag drar den ju 1kwh.

Så: att ställa in Teslan att dra 6A från huset borde va ca 30-40% mer ström än en hårfön som står igång hela tiden. Vilket är rätt mkt. Men kanske något huset tolererar i 15-20 timmar?

Det borde alla hus klara flera timmar va?

Mycket räckviddstankar här. Tänker på en specifik resa där jag åker förbi Zlatibor. Där finns det 11kw laddare. Men kommer fram dit med 20-30% söderifrån. Sen måste jag vänta i denna stad i 2-3h (vet ej vad jag ska göra där?) bara för att få upp i 60-70% för att kunna åka ut till dessa isolerade ställen ca 100km bort. Då har man kanske 30-40% batteri kvar vid ankomst till dessa lantställen. Och är beroende av hemmaladd.

Så kom med era tankar :oops:

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 13:26
av teslaponken
Vill bara poängtera vad för typ av ställen jag menar. Där det kan vara 100km mellan såna här 11kw laddare, där 50% ofta står "ur funktion" eller "finns ej" när man kollar på plugshare :ugeek:

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 13:34
av FinaFisken
Ja, det ska väl funka. Jag laddar med 8A ibland 7A på vintrarna i en svensk gammal stuga. Men det krävs att bilen är inkopplad 16 av dygnets timmar om man vill kunna göra lite utflykter med bilen under tiden och lämna med 90% efter några dagar.

Spänningsfall kan nog vara en risk på landet, så en förlängningskabel med 2.5mm2 kablar kan nog vara bra.
Och att välja ett uttag nära elcentralen med få omkopplingar.

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 13:57
av teslaponken
FinaFisken skrev: 01 apr 2023 13:34
Ja, det ska väl funka. Jag laddar med 8A ibland 7A på vintrarna i en svensk gammal stuga. Men det krävs att bilen är inkopplad 16 av dygnets timmar om man vill kunna göra lite utflykter med bilen under tiden och lämna med 90% efter några dagar.

Spänningsfall kan nog vara en risk på landet, så en förlängningskabel med 2.5mm2 kablar kan nog vara bra.
Och att välja ett uttag nära elcentralen med få omkopplingar.
Inte tillräckligt teknisk för att förstå :ugeek:

Men jag tänker att det är ok bara man med säkerhet kan veta att man kan ordna 50% SoC innan avresa hemåt (mot närmsta 11kw laddare).

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 15:10
av NiklasTesla
teslaponken skrev: 01 apr 2023 13:18
Tja!

Funderat mkt kring elbilsladdning på balkan, ute på landet.

Är ju enda sättet om man ska ut till vischan. Just ställena jag tänker på har ca 100km till närmaste 11/22kw laddare enligt plugshare och även där är det oklart om dessa funkar. Ska man med bilen till en liten by står den dessutom ute i 38 graders värme så måste få till laddning i vanliga lantliga hus ute på Balkan.

- Min första fråga är: kommer medföljande schuko 230V Funka? Och skarvkabel känns som ett måste eftersom man ofta måste dra in sladden in i stugorna, 5-10m från bilen.

Har också räknat lite. Med adaptern och vanligt schuko 230V uttag kan man med Teslan ställa in hur många ampere som ska dras från eluttaget om jag förstått det. 6A verkar vara lägsta.

Vet ej hur säkringarna i husens elkontakter är ute på landet men bör vara antingen 10A eller 16A. Och då till 230V. Man kan ju via bilen ställa in om det ska dras 6A, 8A, 10A, 12A tex.

Om man ställer in 6A (lägsta) på ett 230V uttag äre ju 6X0,23 = ca 1.4Kw.

Så 1.4kwh per timme då.

En hårfön brukar ha effekt 1000W. Dvs om man har den på i en timme via eluttag drar den ju 1kwh.

Så: att ställa in Teslan att dra 6A från huset borde va ca 30-40% mer ström än en hårfön som står igång hela tiden. Vilket är rätt mkt. Men kanske något huset tolererar i 15-20 timmar?

Det borde alla hus klara flera timmar va?

Mycket räckviddstankar här. Tänker på en specifik resa där jag åker förbi Zlatibor. Där finns det 11kw laddare. Men kommer fram dit med 20-30% söderifrån. Sen måste jag vänta i denna stad i 2-3h (vet ej vad jag ska göra där?) bara för att få upp i 60-70% för att kunna åka ut till dessa isolerade ställen ca 100km bort. Då har man kanske 30-40% batteri kvar vid ankomst till dessa lantställen. Och är beroende av hemmaladd.

Så kom med era tankar :oops:
Ställ ned till 6amp så borde det gå finfint (själv gjort så när jag varit osäker på eldragning och det har gått bra hittills (ca 15000mil körde med Tesla).

Trevlig resa samt MVH

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 15:23
av teslaponken
Tänker också att 6A borde gå om inget annat är galet. Då får jag ändå ut hela 40% på 24h cirka i min MY

Enda som återstår är väl stickkontakten. Men den borde va kompatibel? Min mobilladdare har alltid funkat på balkan tex.

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 16:23
av FinaFisken
teslaponken skrev: 01 apr 2023 13:57
FinaFisken skrev: 01 apr 2023 13:34
Spänningsfall kan nog vara en risk på landet, så en förlängningskabel med 2.5mm2 kablar kan nog vara bra.
Och att välja ett uttag nära elcentralen med få omkopplingar.
Inte tillräckligt teknisk för att förstå :ugeek:

Men jag tänker att det är ok bara man med säkerhet kan veta att man kan ordna 50% SoC innan avresa hemåt (mot närmsta 11kw laddare).
Bilen kanske inte vill ladda om det blir för mycket spänningsfall, dvs lägre än 230v i ledningen. Det är vanligare på landsbygden och blir värre om du har lång förlängningssladd och för tunn kabel. Det vanliga är 3x1.5 men ta gärna en 3x2.5 kabel istället. Det står skrivet på kabeln.

Bäst är väl att planera tillräcklig SoC för att ta dig till en 50+ kW på hemresan, men det är kanske inte möjligt? Blir lång väntan på 11kW....

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 16:33
av Skogslasse
Ser ut som om kusten på balkan har en hel del laddare men ska du till svärmor i den lilla byn Tbnjm så kan det vara knepigt. Tror att dom är lika civiliserade som vi med tre-fas uttag så en box med CCS i ena änden och en tre-fas i andra kan nog ge en bra trygghet Har ju prövats med framgång av en på detta forum

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 16:46
av teslaponken
FinaFisken skrev: 01 apr 2023 16:23
teslaponken skrev: 01 apr 2023 13:57
FinaFisken skrev: 01 apr 2023 13:34
Spänningsfall kan nog vara en risk på landet, så en förlängningskabel med 2.5mm2 kablar kan nog vara bra.
Och att välja ett uttag nära elcentralen med få omkopplingar.
Inte tillräckligt teknisk för att förstå :ugeek:

Men jag tänker att det är ok bara man med säkerhet kan veta att man kan ordna 50% SoC innan avresa hemåt (mot närmsta 11kw laddare).
Bilen kanske inte vill ladda om det blir för mycket spänningsfall, dvs lägre än 230v i ledningen. Det är vanligare på landsbygden och blir värre om du har lång förlängningssladd och för tunn kabel. Det vanliga är 3x1.5 men ta gärna en 3x2.5 kabel istället. Det står skrivet på kabeln.

Bäst är väl att planera tillräcklig SoC för att ta dig till en 50+ kW på hemresan, men det är kanske inte möjligt? Blir lång väntan på 11kW....

Går tyvärr inte.
Testa slå in Sutomore (MNE) till Bratunac (BIH). Kolla gärna vägen på plugshare. Är förvisso 382km, men de sista 250km är riktigt glesa på 11kw laddare. 50kw är uteslutet då det är långa omvägar och ej optimalt alls. Blir mer extra resväg än faktiskt tidsbesparing.

Kom ihåg att det är balkanvägar så 382km körning i 50km/h är nästan 8h körning. Ska man dessutom stå och ladda på 11kw laddare nångång efter 2-300km körning blir det rätt jäkla tröttsamt. Gå runt i nån by i flera timmar för att kunna resa vidare... :mrgreen:

Och de få laddarna som ofts finns, utspridda ca 100km emellan, är ofta ur funktion eller "existerar ej". Enligt plugshare iaf. Så vet ej riktigt om man ska våga sig ut på landet med batteribil. Även om man så gärna vill!

Vad gäller snabbladdare är det inga problem kustvägen kring kroatien. Där har tesla sina SUC och andra nätverk har 50kw+ laddare. Är de övriga länderna ffa i inlandet som strular...

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 19:38
av pejvic
teslaponken skrev: 01 apr 2023 13:18
Tja!

Funderat mkt kring elbilsladdning på balkan, ute på landet.

Är ju enda sättet om man ska ut till vischan. Just ställena jag tänker på har ca 100km till närmaste 11/22kw laddare enligt plugshare och även där är det oklart om dessa funkar. Ska man med bilen till en liten by står den dessutom ute i 38 graders värme så måste få till laddning i vanliga lantliga hus ute på Balkan.

- Min första fråga är: kommer medföljande schuko 230V Funka? Och skarvkabel känns som ett måste eftersom man ofta måste dra in sladden in i stugorna, 5-10m från bilen.

Har också räknat lite. Med adaptern och vanligt schuko 230V uttag kan man med Teslan ställa in hur många ampere som ska dras från eluttaget om jag förstått det. 6A verkar vara lägsta.

Vet ej hur säkringarna i husens elkontakter är ute på landet men bör vara antingen 10A eller 16A. Och då till 230V. Man kan ju via bilen ställa in om det ska dras 6A, 8A, 10A, 12A tex.

Om man ställer in 6A (lägsta) på ett 230V uttag äre ju 6X0,23 = ca 1.4Kw.

Så 1.4kwh per timme då.

En hårfön brukar ha effekt 1000W. Dvs om man har den på i en timme via eluttag drar den ju 1kwh.

Så: att ställa in Teslan att dra 6A från huset borde va ca 30-40% mer ström än en hårfön som står igång hela tiden. Vilket är rätt mkt. Men kanske något huset tolererar i 15-20 timmar?

Det borde alla hus klara flera timmar va?

Mycket räckviddstankar här. Tänker på en specifik resa där jag åker förbi Zlatibor. Där finns det 11kw laddare. Men kommer fram dit med 20-30% söderifrån. Sen måste jag vänta i denna stad i 2-3h (vet ej vad jag ska göra där?) bara för att få upp i 60-70% för att kunna åka ut till dessa isolerade ställen ca 100km bort. Då har man kanske 30-40% batteri kvar vid ankomst till dessa lantställen. Och är beroende av hemmaladd.

Så kom med era tankar :oops:
Tänk bara på att inte ha sladdvindor. Köp CE-certifierade 25m skarvkablar i Sverige. jag lägger dem ihoprullade under framstolarna. Där får de plats och tar inget utrymme från övrig packning. Var till fjällen nyligen men behövde aldrig använda dem.
De skall inte ligga ihoprullade i en vinda vid långvarig använding pga möjlig värmeutveckling.

I övrigt så är 1400W ingenting. alla hus klarar det. Säkringen går väl om det är överbelastning någonstans.

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 01 apr 2023 23:12
av nek0
Många hus på Balkan har 25-50A huvud säkringar. Mycket vanligt med 16A till schuko uttag.

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 02 apr 2023 00:33
av Hammar
Köp en hon-kontakt och kabelstump, och lägg i bilen. Sen köper du en hankontakt i landet du är, om du behöver. Så kan du skruva ihop en adapter om det behövs.

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 02 apr 2023 10:19
av HenrikC
Hammar skrev: 02 apr 2023 00:33
Köp en hon-kontakt och kabelstump, och lägg i bilen. Sen köper du en hankontakt i landet du är, om du behöver. Så kan du skruva ihop en adapter om det behövs.
Eftersom hela östeuropa har samma uttag som Sverige eller varianten med stift som nästan alla färdiga skarvsladdar också fungerar med så verkar det onödigt. Länder i Europa som har egna ideer ligger alla västerut: UK, Italien, Schweiz och Danmark.

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 02 apr 2023 12:24
av Fat
Funkar det att ladda med reseladdaren man får med tesla i Albaniens uttag?

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 02 apr 2023 12:44
av teslaponken
Vill bara tacka alla för mkt hjälpsam input.

Vad säger ni? ;)
Bra skarv?

https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-7818

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 11 jun 2023 03:20
av Airlift
teslaponken skrev: 02 apr 2023 12:44
Vill bara tacka alla för mkt hjälpsam input.

Vad säger ni? ;)
Bra skarv?

https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-7818
Nae. Det är en 1,5kvmm.


Denna är vettigare
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Postat: 16 jun 2023 22:45
av martinot
Airlift skrev: 11 jun 2023 03:20

Denna har jag liggandes i frunken på Teslan. Känns som den är av bra kvalitet, och har inte haft problem med stora spänningsfall med den.