Sida 1 av 1

Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Postat: 30 mar 2023 12:54
av NiklasTesla
Inte varit något större fan av Suvar delvis pga av förbrukning men detta fordon är intresserant (ca 1kwh/10km och lågt pris pga viktbesparing med enkla men smarta material (ca 40mils räckvidd på ett batteri med ca 40 kwh):



Ful eller en framtida designklassiker/storsäljare (lutar själv åt det senare)?

Mycket nöje samt MVH

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Postat: 30 mar 2023 13:19
av mikebike
Med lodrät vindruta och övrig design så verkar inte lågt luftmotstånd vara prioriterat. 1 kWh/mil känns långsökt, även om WLTP har låg medelhastighet.

Sedan, karosspaneler av papp?
Trabi 2.0?
Screenshot_20230330_131512_Samsung Internet.jpg
Extremt ful är den i alla fall.

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Postat: 30 mar 2023 13:31
av JONI
Så det var för svårt att göra en lätt OCH aerodynamisk bil.

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Postat: 30 mar 2023 13:36
av BigEasy
mikebike skrev: 30 mar 2023 13:19
Med lodrät vindruta och övrig design så verkar inte lågt luftmotstånd vara prioriterat. 1 kWh/mil känns långsökt, även om WLTP har låg medelhastighet.

Vad har den för luftmotstånd?

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Postat: 30 mar 2023 13:54
av SwedishAdvocate
NiklasTesla skrev: 30 mar 2023 12:54
...] Ful eller en framtida designklassiker/storsäljare (lutar själv åt det senare)? [...
Det är en konceptbil.

Den kommer alltså inte komma i produktion.

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Postat: 30 mar 2023 14:30
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 30 mar 2023 13:19
...] Sedan, karosspaneler av papp?
Trabi 2.0? [...
Som jag förstått det så är det en kartongstruktur innesluten i GRP. Så fel i artikeln med andra ord...

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Postat: 30 mar 2023 16:12
av NiklasTesla
BigEasy skrev: 30 mar 2023 13:36
mikebike skrev: 30 mar 2023 13:19
Med lodrät vindruta och övrig design så verkar inte lågt luftmotstånd vara prioriterat. 1 kWh/mil känns långsökt, även om WLTP har låg medelhastighet.

Vad har den för luftmotstånd?
Ber alla titta på videon innan ni skriver.

Tänkte precis som er att rutan kommer vara katastrof för förbrukningen men det har designteam från Renault tänkte på då man har luftintag som leder bort samt att man sparar många kilon på en platt ruta (sammantaget tillsammans med alla andra material och avskalad design gör att bilen väger ca 1ton (ungefär som en Lotus Elise (som vi alla känner igen från Tesla roadster), vilket får ner förbrukningen.

MVH

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Postat: 30 mar 2023 16:45
av BigEasy
NiklasTesla skrev: 30 mar 2023 16:12
BigEasy skrev: 30 mar 2023 13:36
mikebike skrev: 30 mar 2023 13:19
Med lodrät vindruta och övrig design så verkar inte lågt luftmotstånd vara prioriterat. 1 kWh/mil känns långsökt, även om WLTP har låg medelhastighet.

Vad har den för luftmotstånd?
Ber alla titta på videon innan ni skriver.

Tänkte precis som er att rutan kommer vara katastrof för förbrukningen men det har designteam från Renault tänkte på då man har luftintag som leder bort samt att man sparar många kilon på en platt ruta (sammantaget tillsammans med alla andra material och avskalad design gör att bilen väger ca 1ton (ungefär som en Lotus Elise (som vi alla känner igen från Tesla roadster), vilket får ner förbrukningen.

MVH
Min poäng var att man inte ska döma hunden efter håren. Är inte så enkelt som man tror att se luftmotståndet på formen.