Sida 1 av 1

Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 29 mar 2023 18:15
av MY_piraya
Vågar man lita på följande resultat? Hur väl planerar ni?

Bild

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 29 mar 2023 18:23
av Collin87
MY_piraya skrev: 29 mar 2023 18:15
Vågar man lita på följande resultat? Hur väl planerar ni?

Bild
Har kört en hel del med ABRP, men då med ID.4.
Och den erfarenhet jag fått av det är att den slått fel på ca 10% nästan varje gång.
Det vill säga, sätt önskad ankomst procent till laddare, delmål eller slutmål 10% över önskat så har jag iaf hamnat rätt.

Hur bra den överensstämmer med en tesla har jag dock ingen aning om.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 29 mar 2023 19:09
av fth
Rätt kalibrerad så stämmer ABRP väldigt bra i min erfarenhet, någon/några enstaka procent diff mot verkligheten.

Du behöver dock ange rätt bil, förbrukning, väder, väglag, hålla den hastighet du har angivit etc, annars stämmer det förstås inte.

/fth

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 29 mar 2023 19:22
av R_Edvinsson
Tycker de mer och mer föreslår konstiga laddstop så jag har nästan helt sluta att ens kolla innan en långresa, för man ändrar sig ändå från plan när man väl sitter i bilen.
Antingen är det väder och vind eller så är man bara hungrig tidigare än tänkt. :D

Är dessutom helt ointresserad av att använda det som navigator pga deras ganska usla gränssnitt och att trafik och kameror inte ens i närheten kan jämföra sig med Waze.

Men som ny elbilsägare kan det vara en fingervisning om man ställer in det efter verklig förbrukning, vilket få nya elbilsägare ens har koll på.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 29 mar 2023 19:41
av Niklas Z
Min erfarenhet är att ABRP räknar ganska rätt på förbrukningen, förutsatt allt är rätt inställt: temperatur, vind, hastighet, m m. När ABRP räknar fel så tenderar den att indikera för hög förbrukning, men det är oftast ganska marginellt.
Däremot använder jag aldrig ABRP för att skapa en lång rutt. Å andra sidan gör jag inte det med bilens navigator heller. Jag planerar själv och använder t ex data från ABRP som underlag.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 29 mar 2023 20:14
av Off Grid Byggaren
Jag gjorde en test med utfallet noterat nedan.

Stämmer bra för Audi e-tron, jag laddade dock onödigt mycket i Värnamo.
ABRP_Hemresa.JPG

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 07:58
av MatsH
ABRP är som sagt mycket pålitlig under förutsättning att man har matat in rätt värden och kör därefter, vi använder den som fingervisning under våra europa-resor. Teslas navigator har ibland ändrat våra laddstopp på grund av hög beläggning och dirigerat om rutten, osäker om ABRP har den finessen.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 08:05
av taliz
Uhm föreslår den verkligen att du ska ladda till 100%? Eller har du ställt in det själv?
Det är sällan en god idé då det tar en evighet med de flesta bilar.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 08:07
av MY_piraya
då vi iaf. behöver lunch så kan man lika väl stå en timme och ladda, bättre med ett långt än många små stopp för oss.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 08:47
av bjornnilsson
Viktigt är att se till att starten sker med varmt batteri. Jag har vid flera av våra långresor under den kallare årstiden glömt slå på förvärmningen och då skiter sig den vackra kalkylen direkt. En väldigt bra kom-ihåg.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 08:58
av fth
MY_piraya skrev: 30 mar 2023 08:07
då vi iaf. behöver lunch så kan man lika väl stå en timme och ladda, bättre med ett långt än många små stopp för oss.
Det finns en inställning i ABRP för detta, jag väljer själv alltid ”quickest arrival”, men vill man ha färre och längre stopp så är det bara att dra slidern till vänster:
3A87B1B8-F44C-42CD-907F-89F7F8937667.jpeg
/fth

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 09:04
av fth
Jag använder inte heller ABRP som navigator under resan, men jag använder den alltid för att planera mina resor i förväg.

Med rätt parametrar så får man en mycket bra bild av total restid, antal laddstopp etc, vilket gör det mycket enklare att lägga in ev övernattningar, stopp på vägen man vill göra etc.

När jag sen kör iväg så lägger jag in nästa SuC enligt ABRP:s plan som destination i bilen. Sen kör jag dit, pluggar in, ruttar om i ABRP för att väga in ev förändringar i väder, trafik etc, och lägger in nästa SuC från den uppdaterade planen som nästa destination. Upprepa tills framme.

Det har funkat utmärkt för mig under sex år och snart 20.000 mil :)

/fth

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 09:21
av MY_piraya
fth skrev: 30 mar 2023 08:58
MY_piraya skrev: 30 mar 2023 08:07
då vi iaf. behöver lunch så kan man lika väl stå en timme och ladda, bättre med ett långt än många små stopp för oss.
Det finns en inställning i ABRP för detta, jag väljer själv alltid ”quickest arrival”, men vill man ha färre och längre stopp så är det bara att dra slidern till vänster:
3A87B1B8-F44C-42CD-907F-89F7F8937667.jpeg
/fth
Jo, exakt jag har varit inne och pillat på det mesta :lol: handplockat laddningen i Värnamo mm... (jag förmodar att förvärmning till en icke Tesla snabbladdare inte fungerar automagiskt utan något man får starta manuellt....)

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 09:24
av fth
MY_piraya skrev: 30 mar 2023 09:21
Jo, exakt jag har varit inne och pillat på det mesta :lol: handplockat laddningen i Värnamo mm... (jag förmodar att förvärmning till en icke Tesla snabbladdare inte fungerar automagiskt utan något man får starta manuellt....)
Du kan också klicka på önskad laddare och välja "Take a long break here" om du vill äta lunch etc.

/fth

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 09:29
av samuelsu
fth skrev: 30 mar 2023 09:04
Jag använder inte heller ABRP som navigator under resan, men jag använder den alltid för att planera mina resor i förväg.

Med rätt parametrar så får man en mycket bra bild av total restid, antal laddstopp etc, vilket gör det mycket enklare att lägga in ev övernattningar, stopp på vägen man vill göra etc.

När jag sen kör iväg så lägger jag in nästa SuC enligt ABRP:s plan som destination i bilen. Sen kör jag dit, pluggar in, ruttar om i ABRP för att väga in ev förändringar i väder, trafik etc, och lägger in nästa SuC från den uppdaterade planen som nästa destination. Upprepa tills framme.

Det har funkat utmärkt för mig under sex år och snart 20.000 mil :)

/fth
Använder abrp på samma sätt som fth ovan. Funkat bra med Teslan och etron i 5000 mil och i alla väder.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 11:11
av MY_piraya
Okey, tack för alla svar :)

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 11:49
av Bo99
Ett 49 kr abonnemang är en fördel och dessutom en dongle i OBD2-porten för att få det mer exakt. Du kanske redan har abonnemang och en dongle men det står ingenstans i tråden.

Re: Nybörjare på ABRP, vågar man lite på resultatet?

Postat: 30 mar 2023 11:56
av MY_piraya
Bo99 skrev: 30 mar 2023 11:49
Ett 49 kr abonnemang är en fördel och dessutom en dongle i OBD2-porten för att få det mer exakt. Du kanske redan har abonnemang och en dongle men det står ingenstans i tråden.
Det blir ett abonnemang när bilen kommer