JohanR skrev: ↑26 mar 2023 18:20
Att FSD dröjer flera år i Europa är ju tråkigt men inget att göra nåt åt. Har dock inte riktigt förstått om det gäller just självkörninhen i stadstrafik eller även motorväg. Nån som har hört vad Tesla planerar här?
- Kommer FSD begränsat till motorväg innan? Och isåfall närdå?
- Får man FSD för motorväg även om man inte betalt för tillägget FSD? Eller fortsätter de med 2 separata versioner här?
Mvh Johan
Hej Johan,
TLDR; Vanlig AP som kommer med som standard räcker. FSD/NoA, troligen tidigast om 24 månader (utan förarinitierade filbyten) på motorväg. Autosteer på andra vägformer kanske händer samtidigt, eller kanske aldrig. Man får ingenting funktion extra i FSD i EU idag som funkar. Sedan kan man fundera på hur lång tid det tar för Tesla att anpassa sitt system till EU-väg, och om dom prioriterar det.
Den långa versionen:
UNECE reglerar trafikanordningar i större delen av världen minus Amerika. Tesla FSD (Navigate on Autopilot) är ett
förarassistans-system (SAE Level 2) som faller under UNECE R79 ("Steering Equipment") och UNECE R13 (breaking).
Enligt R79 får systemet inte själv initiera filbyten, utan föraren måste göra det. Det finns även regler för hur lång tid systemet får hålla på med filbyte och hur branta kurvor som systemen får styra genom själv. Tesla har inte brytt sig om att anpassa/utveckla systemet särskilt för UNECE:s regler, utan mest stängt av saker.
Autopilot/Autosteer för endast användas på motorväg enligt instruktionsboken, men Tesla hindrar inte föraren från att använda det på annan väg.
Det finns redan idag en standard för
autonom körning (SAE Level 3, eyes-off - man kan läsa en bok istället för att titta på vägen) i upp till 130km/h på motorväg - UNECE R157, men det finns ingen lag på EU-nivå ännu. I Tyskland är det dock lag - dom har gått före. Men inga biltillverkare har släppt ett system som är typgodkänt för 130km/h. Mercedes har ett system som är godkänt i upp till 60km/h som var gränsen för ett år sedan.
Det finns egentligen inga planer på att uppdatera R79 med några större grejer, med det finns en arbetsgrupp som jobbar med ny reglering för "avancerat förarstöd" (DCAS*). Det är dock väldigt oklart vad dom slutligen kommer överens om och när det kan tänkas bli lagligt i EU eller Sverige när den väl är klar.
*) Du kan blida dig en egen uppfattning här:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session (protokoll från alla möten). Mitt intryck är att det är _minst_ ett år kvar till det blir något, och sedan får vi se vad dom kommer överens om. Motorväg borde vara med i alla fall. Sedan ska det bli EU-lag eller svensk lag, som tar minst ett halvår till.
Jag hoppas på obekräftade filbyten inom 24 månader på motorväg, men är skeptisk. Mitt tips: Vänta med köp, speciellt om du tänkt att byta bil inom tre år. Vanlig Autopilot (som ingår) är bra nog.