Sida 1 av 5

Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 20:06
av B99
Revolutionen verkar ha uteblivit. När man ser Sandys video om Amprius så verkar de vara något på spåret.

https://www.youtube.com/watch?v=YtZkohZRE_s

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 20:13
av spacecoin
Tesla är bättre på hypa än batteriforskning? Man köpte ju Maxwell för patentet och lade i princip ned det eller avyttrade resterna. LG Chem, Panasonic med flera har hållit på med det här i 30 år.

https://ucappower.com/wp-content/upload ... gies-1.pdf

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 20:13
av thebishop
Samma som FSD och Roadster 2020.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 20:16
av AAKEE
https://insideevs.com/news/630412/tesla ... lable/amp/

Det är på G, nu ska ddt gå beställa model Y standard range i USA med 4680. Oklart avseende kemin tror jag.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 20:17
av thebishop
Men vad hände med xx% längre räckvidd, yy% billigare och zz% bättre på allt?

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 20:26
av B99
Glöm inte "structural battery pack"

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 20:32
av spacecoin
B99 skrev: 23 mar 2023 20:26
Glöm inte "structural battery pack"
Hur byter man ut ett trasigt "structural pack"?

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 20:49
av LarsOJ
spacecoin skrev: 23 mar 2023 20:32
B99 skrev: 23 mar 2023 20:26
Glöm inte "structural battery pack"
Hur byter man ut ett trasigt "structural pack"?
Hur byter man ut/lagar en krockad megacasting?

Avspeglas på försäkringspremierna.

Tesla får sälja en ny bil. Kunderna betalar kollektivt.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 21:08
av spacecoin
LarsOJ skrev: 23 mar 2023 20:49
Hur byter man ut/lagar en krockad megacasting?
Jo, men alla långmilare behöver ju byta pack. Lite märkligt att skrota en bil för det efter 7-8 år eller vad nu det blir. Låter inte så hållbart.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 21:25
av LarsOJ
spacecoin skrev: 23 mar 2023 21:08
LarsOJ skrev: 23 mar 2023 20:49
Hur byter man ut/lagar en krockad megacasting?
Jo, men alla långmilare behöver ju byta pack. Lite märkligt att skrota en bil för det efter 7-8 år eller vad nu det blir. Låter inte så hållbart.
Jag tror Tesla är ganska ointresserade av vad som händer med bilen efter 8år och 30’ mil. Det viktiga är att det är billigt att tillverka.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 21:27
av jonasl
Och hur går det med alla som väntar på 4680-bilarna från tyska fabriken? :-D

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 21:41
av LarsOJ
jonasl skrev: 23 mar 2023 21:27
Och hur går det med alla som väntar på 4680-bilarna från tyska fabriken? :-D
Tja Tesla bestämde ju nyligen att flytta 4680 produktionen från Tyskland till USA för att kunna dra nytta av hela skatteavdraget där (Då måste batteriet också vara tillverkat i USA).

Så Model Y från Tyskland med Tyskt batteri får man nog vänta läääänge på :)

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 22:04
av jonasl
Och för oss som kunder känns det inte som att skillnaden är enorm heller.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 23:09
av d3marcus
Du får kolla med Panasonic och LG eftersom det är de som utvecklar och kommer tillverka batterierna. Tesla har inte tillverkat en enda battericell sedan de startade sin verksamhet.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 23 mar 2023 23:40
av spacecoin
d3marcus skrev: 23 mar 2023 23:09
Du får kolla med Panasonic och LG eftersom det är de som utvecklar och kommer tillverka batterierna. Tesla har inte tillverkat en enda battericell sedan de startade sin verksamhet.
Förutom Kato Road-labbet då.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 24 mar 2023 09:02
av LarsOJ
CATL verkar vara uppe i volymproduktion iaf. och hävdar att deras 4680 celler blir först ut på marknaden i elbilar:

F0BA9FAF-84F5-412B-B4BC-01C6B59671F7.jpeg
https://electrek.co/2023/03/21/catl-beg ... 680-cells/

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 24 mar 2023 09:30
av MrRun
Och BMW kommer med 4695 och 46120.

https://elbilen.se/nyheter/bmws-teslace ... an-teslas/
Energidensiteten uppges till mellan 260 och 280 WH/kg beroende på version. Trots den högre vikten ska ett batteripaket med BMW:s cylindriska celler kunna ge 40 procent längre räckvidd än ett motsvarande paket med Teslas 4680-celler.

Undersökningar av Teslas 4680-celler har visat att de har en energidensitet på drygt 240 Wh/kg.

EVE säger också att versionen med en energidensitet på 260 Wh/kg kan laddas från 10 till 80 procent på endast 12 minuter.

BMW har tidigare sagt att de kommer använda två storlekar av de cylindriska cellerna med olika höjd. EVE ska därför också tillverka de högre 46120-cellerna av samma typ som ska användas i elsuvar med mer plats i botten.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 24 mar 2023 09:48
av fth
LarsOJ skrev: 24 mar 2023 09:02
CATL verkar vara uppe i volymproduktion iaf. och hävdar att deras 4680 celler blir först ut på marknaden i elbilar:
Det där är ett missförstånd av Electrec, Qilin är prismatiska celler, och CATL hävdar att dom har 13% högre energidensitet än 4680, inte att dom har 4680-celler med 13% högre energidensitet än Tesla.

/fth

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 24 mar 2023 12:06
av LarsOJ
fth skrev: 24 mar 2023 09:48
LarsOJ skrev: 24 mar 2023 09:02
CATL verkar vara uppe i volymproduktion iaf. och hävdar att deras 4680 celler blir först ut på marknaden i elbilar:
Det där är ett missförstånd av Electrec, Qilin är prismatiska celler, och CATL hävdar att dom har 13% högre energidensitet än 4680, inte att dom har 4680-celler med 13% högre energidensitet än Tesla.

/fth
Ja verkligen! Tack!

” In late August, we learned that CATL’s new energy dense 4680 cells would make their debut on the 009 MPV, the latest EV from nascent Chinese automaker ZEEKR following a five-year strategic cooperation agreement. ”

De nämner 4680 inte mindre än 9 gånger i artikeln :lol:

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 24 mar 2023 12:18
av fth
LarsOJ skrev: 24 mar 2023 12:06
Ja verkligen! Tack!

” In late August, we learned that CATL’s new energy dense 4680 cells would make their debut on the 009 MPV, the latest EV from nascent Chinese automaker ZEEKR following a five-year strategic cooperation agreement. ”

De nämner 4680 inte mindre än 9 gånger i artikeln :lol:
Ibland undrar man om rena felaktigheter är den nya clickbait-metoden, det resulterar ju sannolikt i många "engagements" :roll:

/fth

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 07 apr 2024 09:53
av pefreli
Väcker liv i denna igen. Någon som har koll på vad som händer på batterifronten?

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 07 apr 2024 09:56
av taliz
pefreli skrev: 07 apr 2024 09:53
Väcker liv i denna igen. Någon som har koll på vad som händer på batterifronten?
Inte mkt. Alla 4680 går till Cybertruck, men det är typ samma teknik i dem som i 2170. Dvs ingen "dry cell" som var planen.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 07 apr 2024 09:58
av flamman
pefreli skrev: 07 apr 2024 09:53
Väcker liv i denna igen. Någon som har koll på vad som händer på batterifronten?
I en viss version av Model Y från Austin satt det gen1 av 4680, den sålde de inte så många av och verkade ha lite sisådär laddkurva. Inget som imponerade i varje fall. Den har de slutat sälja.

I Cybertruck sitter gen2 av 4680. De kan tillverka fler sådana batterier än Cybertruck. Verkar ha helt OK laddkurva men vore nice om de fick till ännu bättre fart med V4-laddare och några mjukvaru-uppdatering (Tesla brukar börja defensivt med laddning i första versionerna av mjukvaran). Men det återstår att se.

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 07 apr 2024 10:00
av taliz
flamman skrev: 07 apr 2024 09:58
pefreli skrev: 07 apr 2024 09:53
Väcker liv i denna igen. Någon som har koll på vad som händer på batterifronten?
I en viss version av Model Y från Austin satt det gen1 av 4680, den sålde de inte så många av och verkade ha lite sisådär laddkurva. Inget som imponerade i varje fall. Den har de slutat sälja.

I Cybertruck sitter gen2 av 4680. De kan tillverka fler sådana batterier än Cybertruck. Verkar ha helt OK laddkurva men vore nice om de fick till ännu bättre fart med V4-laddare och några mjukvaru-uppdatering (Tesla brukar börja defensivt med laddning i första versionerna av mjukvaran). Men det återstår att se.
Cybertruck har nästan dubbelt så många celler som Y med 4680. Därmed inte så konstigt att laddkurvan är bättre...

Re: Vad hände med 4680?

Postat: 07 apr 2024 10:02
av flamman
taliz skrev: 07 apr 2024 10:00
flamman skrev: 07 apr 2024 09:58
pefreli skrev: 07 apr 2024 09:53
Väcker liv i denna igen. Någon som har koll på vad som händer på batterifronten?
I en viss version av Model Y från Austin satt det gen1 av 4680, den sålde de inte så många av och verkade ha lite sisådär laddkurva. Inget som imponerade i varje fall. Den har de slutat sälja.

I Cybertruck sitter gen2 av 4680. De kan tillverka fler sådana batterier än Cybertruck. Verkar ha helt OK laddkurva men vore nice om de fick till ännu bättre fart med V4-laddare och några mjukvaru-uppdatering (Tesla brukar börja defensivt med laddning i första versionerna av mjukvaran). Men det återstår att se.
Cybertruck har nästan dubbelt så många celler som Y med 4680. Därmed inte så konstigt att laddkurvan är bättre...
Sant. Men Y verkade ha tom. ganska dålig kurva. Och CT verkar ha mer än dubbelt. Så gen2 är nog bättre (också).