Vi måste skilja på äpplen och päron.taliz skrev: ↑12 apr 2024 06:50Det där visar ju ganska tydligt att 80% är betydligt bättre än 100 eller 90.AAKEE skrev: ↑10 apr 2024 20:41Detta är ett cykliskt test med panasonic ncr18650, ytterst närbesläktade med model S/X-celler (för att inte säga ”samma typ av celler”):
IMG_0138.png
4.20V = 100%
4.1V = 90%
4.0 V = 80%
I alla fall är cellen urladdad till 0%, dvs 2.5V
(Dvs 4.5% under Teslas 0% på skärmen).
Med den urladdningstakt som vi har i bilarna ska vi tittapå de grå/blå linjerna.
100-0% kördes 625-650 cykler innan det hade tappat 25% kapacitet.
90-0% cirka 800 FCE-cykler
80-0% cirka 1000 FCE-cykler.
100-0: 625 cykler x 400 km (en LR går ca 400km) = 25000 mil.
90-0: 800x 400 = 32000 mil
80-0: 1000x 400 = 40000 mil.
Om 100% är skadligt, och 0% också vore skadligt, borde inte batteriet hålla 25000 mil väl?
Att de flesta tillverkare rekommenderar 80% dagligen är kanske inte helt orimligt dvs.
Den testen visar bara cyclic aging.
Det där visar att batterierna inte mår speciellt illa av att cyklas vare sig till 100% eller 0%.
Det är såklart att mindre cykler sliter mindre. Det har jag skrivit i varannan post sedan jag gick med här.
Om du har läst mina poster så ser du att cyclic aging bevisligen är väldigt låg, omkring 0.5% per år eller så för normalbilisten.
Så länge man inte börjar köra 100-0-cykler dagligen eller i närheten av det så kommer det vara calendar aging som står för den absolut största degraderingen.
Då blir det såklart calendar aging man ska taktisera mot, för att minimera degraderingen.
Calendar aging sliter normalt ungefär lika vid 100% som 80%. I många tester är tom 80% värre än 100%.
Men man kan/bör tänka det som att ovan steget i calendar aging kurvan är det ungefär samma degradering och om man vill minimera måste man under steget.
Man måste inte köra direkt om man laddar till 100%, batteriet skadas inte.
Men det finns oftast ingen anledning att lämna batteriet med 100% någon längre tid.
Råkar det bli så är det ingen kris. För de som ändå laddar till 80% dagligdags blir det ingen mätbar skillnad över natten.
För den som normalt laddar under ”steget” blir det skillnad med 100%, däremot hjälper det inte mätbart att panikköra ut från 100% till 80% om man råkat få 100%.