Sida 1 av 2

Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 10:54
av Elverkibakluckan
Fick leverans av min Model Y RWD 23 feb. Dagen före leverans ringer en kvinna från Tesla och säger att man funnit en leveransskada i lacken på baklucka och bakre stötfångare som man inte kunnat polera bort. Mina alternativ var att avböja leverans och vänta på en annan bil eller på att de skulle få tid för denna bil på lackverkstad och ta emot leveransen efter det eller slutligen ta emot bilen och boka service i appen. Givetvis skulle jag få lånebil under tiden bilen åtgärdades.

Sugen på att få tillgång till bilen accepterade jag leveransen och bokade efter någon vecka service i appen. Ganska omgående kommer en fråga tillbaks från Tesla Service "Vi har fått information om att det var bakre stötfångare som behövde åtgärdas, kan du bekräfta?" Jag tar då bilder på baklucka och stötfångare, bakluckan har repor och stötfångaren saknar färg precis i kanten på ett ställe vilket jag skriver i kommentar till bilderna. Ett enkelt ok kommer tillbaks och servicen bokas till nu på måndag (Segeltorp, Stockholm).

Idag ringer man från Tesla Service och tar återigen upp att skadan rapporterats som endast stötfångare och att de beställt en sådan som är lackad och klar. Reporna i bakluckan tror man sig kunna polera bort och jobbet beräknas bli klart till arbetsdagens slut och iom att servicen skall utföras samma dag erbjuds jag taxibiljetter om X kr istället för lånebil.

Det går jag inte med på säger jag eftersom jag har en hel del åtaganden på måndag som kräver bil. De står på sig och hävdar att deras policy säger att man endast erbjuder lånebil då serviceärendet behöver mer än en dag eller att det finns skriven information om att lånebil skall tillhandahållas. -Jag fick informationen muntligen av leveransmänniskan och att denne inte har dokumenterat vad som sagts i ärendet kan inte vara mitt problem tycker jag. Det hela slutade med att vi nu har flyttat fram servicebesöket en vecka till en dag då jag inte har behov av bil på samma sätt och kan acceptera att åka taxi.

Nu sitter jag dock och funderar över deras agerande. Blir det så här nu, att de misslyckas med att polera bort reporna från bakluckan (de försökte ju och misslyckades före leverans, varför skulle de lyckas nu?) och ändå tvingas skicka bilen till lackverkstad (där de inte bokat tid) vilket slutar med att jag är utan bil i X antal dagar och sitter med en taxibiljett i handen för en returresa till Segeltorp till ingen större glädje...

Vad har ni för erfarenheter, är det så här de jobbar? När försäljningen är gjord är kundnöjdheten ointressant, eller är jag bara konspiratoriskt lagd och anar det värsta?

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 11:18
av NiklasTesla
Kan hända samt MVH

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 11:26
av spacecoin
Du kan trösta dig med att jag får lika dålig service även om min bil kostade dubbelt så mycket som din. Jag har suttit på Tesla i sammanlagt 16+ timmar utan lånebil för garantiärenden och service på 3.5 år.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 11:28
av Teslared
Tja, det är ju alltid vanskligt med Tesla och kommunikation. Jag har varit på leveransfix på bilen 7 ggr under drygt 2 år olika ärenden.
Jag skulle nog inte acceptera poleringen av bakluckan, lite beroende på var skadan sitter. Poleringen medför ju att lacken tunnas ut.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 11:36
av Elverkibakluckan
Känner att jag kommer att avkräva dem ett papper där det står: "Om åtgärden tar mer än en arbetsdag i anspråk skall kunden få tllgång till en lånebil under servicen." när jag lämnar in den.

Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 13:26
av kenjon
Alternativt lämna tillbaka bilen och vänta på en senare leverans. Det kanske kan få dem på andra tankar...

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 13:55
av Bjelke
kenjon skrev: 17 mar 2023 13:26
Alternativt lämna tillbaka bilen och vänta på en senare leverans. Det kanske kan få dem på andra tankar...
Han tog emot den i Februari så det alternativet är kört…

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 15:10
av spacecoin
Elverkibakluckan skrev: 17 mar 2023 11:36
Känner att jag kommer att avkräva dem ett papper där det står: "Om åtgärden tar mer än en arbetsdag i anspråk skall kunden få tllgång till en lånebil under servicen." när jag lämnar in den.

Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Har du köpt bilen privat och det är ett garantiärende är de skyldiga att tillhandahålla en ersättningsbil afaik.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 21:45
av Curik
Jag känner igen det där och det är bara att beklaga. Det beror också så mycket på vem du får prata med.

Vid ett tillfälle blev min bil kvar på service i 6 veckor. Efter lite tjat fick jag till slut en lånebil i 5 veckor. Men då fick jag testa några olika anställda tills någon förstod. Visserligen en lånebil som kostar hälften så mycket, men ändå. Kanske är annorlunda idag, det vet jag inget om. Undviker helst att ta in den på service igen.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 17 mar 2023 22:41
av Nils944
Liknande hände mig: Ett större skrapmärke vid leverans. Det blev mycket tjat och flera turer fram och tillbaka från både SC och lackeringsfirma men till slut blev det lagad efter 11 månader. Jag blev erbjuden lånebil om jag kunde vänta 5 månader till (!)

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 07:43
av mati
Elverkibakluckan skrev: 17 mar 2023 11:36
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 07:48
av nek0
mati skrev: 18 mar 2023 07:43
Elverkibakluckan skrev: 17 mar 2023 11:36
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.
Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 07:51
av kenjon
Till viss del, men de "andra" vill ju också suga ut så mycket pengar de kan på service.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 07:53
av mati
nek0 skrev: 18 mar 2023 07:48
mati skrev: 18 mar 2023 07:43
Elverkibakluckan skrev: 17 mar 2023 11:36
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.
Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?
Kanske bilmärken, men inte återförsäljarna. De har ju i regel ett intresse av att behålla dig som kund. Det är min erfarenhet. Gäller förstås inte alla, men de flesta.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 07:59
av nek0
mati skrev: 18 mar 2023 07:53
nek0 skrev: 18 mar 2023 07:48
mati skrev: 18 mar 2023 07:43
Elverkibakluckan skrev: 17 mar 2023 11:36
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.
Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?
Kanske bilmärken, men inte återförsäljarna. De har ju i regel ett intresse av att behålla dig som kund. Det är min erfarenhet. Gäller förstås inte alla, men de flesta.
Kanske återförsäljarna, men service vet jag inte om de vill ha några kunder. Fråga bara de som måste besöka Atteviks, Holmgrens, Hedin bil.....

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 08:43
av Piggelin
"Sugen på att få tillgång till bilen accepterade jag leveransen"

Det var här misstaget gjordes. Tålamod är en dygd som undviker en massor av problem.

Du kunde haft en felfri bil inom kort.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 14:25
av Walker
Segeltorp :roll: änne ett misstag och större än det första. Varit 2 ggr på Segeltorp = 2 ggr för mycket. Dryga och okunniga. En väldigt dålig upplevelse. Beklagar, men räkna inte med något kul där.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 15:03
av LarsOJ
nek0 skrev: 18 mar 2023 07:59
mati skrev: 18 mar 2023 07:53
nek0 skrev: 18 mar 2023 07:48
mati skrev: 18 mar 2023 07:43
Elverkibakluckan skrev: 17 mar 2023 11:36
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.
Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?
Kanske bilmärken, men inte återförsäljarna. De har ju i regel ett intresse av att behålla dig som kund. Det är min erfarenhet. Gäller förstås inte alla, men de flesta.
Kanske återförsäljarna, men service vet jag inte om de vill ha några kunder. Fråga bara de som måste besöka Atteviks, Holmgrens, Hedin bil.....
Det måste man väl inte alls? Man kan ju välja vilken valfri auktoriserad verkstad man vill. Ju mindre desto bättre är min uppfattning.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 18 mar 2023 23:46
av Bjelke
nek0 skrev: 18 mar 2023 07:48
mati skrev: 18 mar 2023 07:43
Elverkibakluckan skrev: 17 mar 2023 11:36
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.
Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?
Det största problemet verkar vara att försäljning och service är två separerade organisationer,
dom som säljer bilar vill nog ha mig kvar som kund, men service tänker inte i samma banor (mer pengar
in är viktigast osv). Vet inte vilka märken som är bäst på helheten däremot… borde ju gälla alla men
så är helt klart inte fallet :(

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 19 mar 2023 00:21
av DanneB
Walker skrev: 18 mar 2023 14:25
Segeltorp :roll: änne ett misstag och större än det första. Varit 2 ggr på Segeltorp = 2 ggr för mycket. Dryga och okunniga. En väldigt dålig upplevelse. Beklagar, men räkna inte med något kul där.
Första gången jag var där, var det jättebra. Kunnig, trevlig tjej i receptionen. Andra gången med annan personal var det nära nära nog katastrof rent kundmässigt.. Kommer inte åka dit igen.
Första gången i Norrköping visste jag att det skulle ta några timmar och jag kunde inte ta mig någonstans. Fick ingen lånebil, utan jag tänkte jag kunde sitta och jobba där någonstans.. Då fick jag ett eget kontorsrum att sitta i, där jag kunde jobba i lugn och ro. Det är service.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 19 mar 2023 19:04
av mati
LarsOJ skrev: 18 mar 2023 15:03
Det måste man väl inte alls? Man kan ju välja vilken valfri auktoriserad verkstad man vill. Ju mindre desto bättre är min uppfattning.
Exakt. Jag kan ju välja en annan verkstad om jag vill. Den lyxen har man inte med en Tesla.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 19 mar 2023 19:56
av BigEasy
mati skrev: 19 mar 2023 19:04
LarsOJ skrev: 18 mar 2023 15:03
Det måste man väl inte alls? Man kan ju välja vilken valfri auktoriserad verkstad man vill. Ju mindre desto bättre är min uppfattning.
Exakt. Jag kan ju välja en annan verkstad om jag vill. Den lyxen har man inte med en Tesla.

Har man inte? Varför då? Jag har utnyttjat flera olika verkstäder. Både Grufman och en lokal verkstad som bytte bromsbelägg och lite annat smått och gott.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 19 mar 2023 21:00
av LarsOJ
BigEasy skrev: 19 mar 2023 19:56
mati skrev: 19 mar 2023 19:04
LarsOJ skrev: 18 mar 2023 15:03
Det måste man väl inte alls? Man kan ju välja vilken valfri auktoriserad verkstad man vill. Ju mindre desto bättre är min uppfattning.
Exakt. Jag kan ju välja en annan verkstad om jag vill. Den lyxen har man inte med en Tesla.


Har man inte? Varför då? Jag har utnyttjat flera olika verkstäder. Både Grufman och en lokal verkstad som bytte bromsbelägg och lite annat smått och gott.
Bara Tesla som utför garantireparationer på Teslor. Byta bromsbelägg kan ju såklart vilken verkstad som helst göra.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 19 mar 2023 21:48
av mati
BigEasy skrev: 19 mar 2023 19:56
Har man inte? Varför då? Jag har utnyttjat flera olika verkstäder. Både Grufman och en lokal verkstad som bytte bromsbelägg och lite annat smått och gott.
Inte för garantiärenden väl?
Nu vet jag inte hur det är idag, men under min Tesla-tid var det så att de var extremt emot alla externa verkstäder. Man vågade liksom inte låta någon annan ens titta på bilen eftersom man var rädd att garantin skulle ryka.

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Postat: 20 mar 2023 02:35
av kenjon
Den frågan var väl uppe till diskussion när Mekonomen försökte göra service, som något bilföretag tyckte att garantin då inte skulle gälla? Och utslaget var att det gör den visst. Det utslaget måste gälla även Tesla. Vi har ju rätt stark konsumenträtt i Sverige.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.