Sida 1 av 1

Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 07:52
av Sven_Bornemark
Ärade Tesla-vänner!

Firman som sålde bilen till mej levererade ingen fas 2-kabel. Dom har gått med på att bekosta en av kablarna nedan. Vilken har jag mest nytta av till min Model 3 Long Range?

Laddkabel Typ 2 1-fas, 32 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 3-fas, 32 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 3-fas, 16/20 A, 8 m
Laddkabel Typ 2 1-fas, 16/20 A, 8 m

/Sven

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 08:04
av jonasl
Den som kommer med bilarna är en 32A trefaskabel, antingen 4 eller 7.5 meter (lite olika).

Den enda nytta du har av att ha en 32A-kabel istället för en 16/20A är att du kan ladda 7.2kW enfas på publika uttag som erbjuder det. Inte så vanligt. Jag hade hellre haft en 16A trefaskabel då de är markant smidigare, med den kan du ladda 11kW trefas i publika uttag (eller hemma i laddboxen för den delen).

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 09:12
av Sven_Bornemark
Supertack Jonas! :-)

Detta är ett jävla bra forum.

/Sven

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 09:21
av Niklas Z
Tesla skickade med en 32A trefaskabel när jag hämtade ut min bil. Det har hänt några gånger att jag haft nytta av att den klarar 32 A enfas. Här i Uppsala hade IKEA 32 A enfas förut. Nu har de tagit bort sina laddstolpar. Ryktet säger att de ska sätta upp nya laddstolpar, men vad det blir är oklart. Likaså finns det ett 32A uttag i ett parkeringsgarage jag använder till och från.
Annars har jag knappt alls stött på 32 A enfas. I somras laddade jag en natt i ett parkeringshus i Bergen, där det var gratis ström från enfas 32 A uttag. Det innebar att jag kunde ladda fullt under natten, vilket jag inte kunnat om kabeln bara hanterat 16 A, men det hade inte varit någon katastrof om jag bara fått 70-80 %. Det var nog enda gången jag stötte på 32 A enfas under mina tre bilsemestrar 2022, som sammanlagt ledde till 1100 mils körning, så det är inte ofta jag haft användning av kabelns kapacitet att hantera 32 A. Frågan är om den kapaciteten väger upp att kabeln är klumpigare än nödvändigt i alla andra situationer.

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 09:36
av Sven_Bornemark
Tack för svar!

Ikea börjar nu i vår att bygga snabbladdare vid alla varuhus. Ska va klart sent 2024, enligt deras hemsida.

/Sven

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 09:47
av taliz
Sven_Bornemark skrev: 13 mar 2023 09:36
Tack för svar!

Ikea börjar nu i vår att bygga snabbladdare vid alla varuhus. Ska va klart sent 2024, enligt deras hemsida.

/Sven
Snabbladdare är dock något helt annat. Det är DC inte AC, och de har sin egen kabel.

Förövrigt skulle jag också hellre haft en 16A trefas då den är typ hälften så tjock och därmed mkt lättare och smidigare.

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 10:25
av mikebike
Jag har enfas 32A på jobbet. Även på hotell förekommer 32A enfas.
Jag har en 4 m och en 7,5 m kabel, båda är 3 x 32A.
Men jag är stor och stark. :mrgreen:

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 12:16
av Daven
Jag hade valt 3fas 16/20A 8m.

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 13:36
av Sven_Bornemark
Daven skrev: 13 mar 2023 12:16
Jag hade valt 3fas 16/20A 8m.
Japp, det var precis vad jag gjorde också. Tack alla hjälpsamma människor! <3

/Sven

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 16:46
av Trean
Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).

Om du inte redan har köpt en kabel så rekommenderas starkt att köpa en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare att låsa upp laddporten.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 16:56
av mikebike
Trean skrev: 13 mar 2023 16:46
Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).

Om du inte redan har köpt en kabel så rekommenderas starkt att köpa en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare att låsa upp laddporten.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Många "gatustolpar" kräver längre kabel, liksom många laddplatser i parkeringshus (och 32A-stolparna på mitt jobb).
Jag har kommit fram till att man behöver en av vardera. ;)

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 16:58
av Sven_Bornemark
Trean skrev: 13 mar 2023 16:46
Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).

Om du inte redan har köpt en kabel så rekommenderas starkt att köpa en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare att låsa upp laddporten.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Det blev en åttameters kabel, dock utan Tesla-knapp.

/Sven

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 17:02
av jonasl
Optimistiskt att få dem att betala för en kabel med Teslaknapp tror jag. Men jag är väldigt nöjd med den jag har hemma, från Metron.

Originalkabeln ligger i bilen, används sällan men redo för destinationsladdning :-)

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 18:00
av Bengt-re
mikebike skrev: 13 mar 2023 16:56
Trean skrev: 13 mar 2023 16:46
Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).

Om du inte redan har köpt en kabel så rekommenderas starkt att köpa en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare att låsa upp laddporten.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Många "gatustolpar" kräver längre kabel, liksom många laddplatser i parkeringshus (och 32A-stolparna på mitt jobb).
Jag har kommit fram till att man behöver en av vardera. ;)
Ehh, jag har tre kablar liggande i bilen. En lång 3-fas, en kort enfas och en för gristryne.

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 18:45
av mikebike
Bengt-re skrev: 13 mar 2023 18:00
mikebike skrev: 13 mar 2023 16:56
Trean skrev: 13 mar 2023 16:46
Fundera också på hur lång kabel du behöver. Om du kör in mot laddstolpen är nog 7 eller 8 meter bra att ha, men om du brukar backa in mot laddboxen räcker det gott med 3 meter (även 2 meter kan gå, men då måste boxen sitta på rätt sida om bilen).

Om du inte redan har köpt en kabel så rekommenderas starkt att köpa en med Tesla-knapp så blir det mycket smidigare att låsa upp laddporten.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Många "gatustolpar" kräver längre kabel, liksom många laddplatser i parkeringshus (och 32A-stolparna på mitt jobb).
Jag har kommit fram till att man behöver en av vardera. ;)
Ehh, jag har tre kablar liggande i bilen. En lång 3-fas, en kort enfas och en för gristryne.
Skall man räkna med portabla laddboxar (UMC) så har jag fyra.
Typ 2 3x32A 4 meter och 7,5 meter. Original UMC för schuko samt UMC för CEE (trefas).
Original UMC har jag aldrig använt, varken med förra bilen eller nuvarande.

Re: Rätt laddkabel

Postat: 13 mar 2023 22:44
av jonasl
Jag har också original UMC liggande i bilen för alla eventualiteter, gamla-fas UMC:n har ju inte världens bästa kvalitetsrykte så den får ligga kvar som backup. 7,5 meters 32A-kabeln och en 10-15 meter lång 3-fas förlängning ligger också och tar plats i bilen.