Hur bra skyddar hatthyllan vid krock?
Postat: 03 mar 2023 06:46
Fick nyss veta att hatthyllan inte ingick förr. Hur kan det ens vara laglig? Är ju livsfarlig om olyckan är framme eller har jag en överdriven oro?
TeslaYalex skrev: ↑03 mar 2023 06:464A8678D7-BD94-4874-A8AE-65ABAA182BE0.jpeg
Har ett barn som ska sitta bakåtvänd i baksätet på en MY. Bör man köpa lastgaller/lastnät eller räcker hatthyllan vid en krock och man har grejer där bak?
Fick nyss veta att hatthyllan inte ingick förr. Hur kan det ens vara laglig? Är ju livsfarlig om olyckan är framme eller har jag en överdriven oro?
Jo det kan ju inte bli olagligt för nör bilen levereras med eller utan hatthylla så finns inget i bilen som kan förflyttas, det sker ju först när man/du lägger saker i bagaget.slugger75 skrev: ↑03 mar 2023 21:30TeslaYalex skrev: ↑03 mar 2023 06:464A8678D7-BD94-4874-A8AE-65ABAA182BE0.jpeg
Har ett barn som ska sitta bakåtvänd i baksätet på en MY. Bör man köpa lastgaller/lastnät eller räcker hatthyllan vid en krock och man har grejer där bak?
Fick nyss veta att hatthyllan inte ingick förr. Hur kan det ens vara laglig? Är ju livsfarlig om olyckan är framme eller har jag en överdriven oro?
Vad menar du, att det skulle vara olagligt att leverera en bil utan hatthylla?
Hatthyllan skyddar lika mycket som gummimattorna du har på golvet, typ.
Om du vill förhindra att saker i bagageutrymmet flyger runt i bilen vid krock eller volt, så köp ett lastgaller.
Det där är som tur är falsk matematik. 4×40=160G deceleration är inte överlevbart alls så spelar ingen roll om ipaden slår dig i ansiktet. Hjärnan blir mos mot kraniets insida.
Nja, så kan man inte riktigt resonera. Först bromsas folket i bilen in i (relativt) maklig takt, skyddad av crumple zones, m.m. Sen när du står still kommer iPaden flygande och den bromsas bara in av skallen din. Så G krafterna skiljer sig avsevärt mellan folket och paddorna.
Men det verkar ju inte som det finns några lastsäkringsöglor överhuvudtaget i en Model Y...taliz skrev: ↑03 mar 2023 06:49Om du inte lastar högre än baksätet så kommer ju det att ta smällen normalt.
Hatthyllor är nog mer att tänka på som insynsskydd(vissa benämner dem som just det) rent generellt. Ska du ha något som på riktigt kan ta en smäll så får du nog köpa lastgaller.
Men lastar du ngt tungt/"farligt" så skall det ju lastsäkras, dvs spännas fast, därför det finns öglor för det i många bilar. [Min understrykn.]
Har förstått det som att vissa modeller fått lastöglor. Dock inte sett bild på det, mer än att vissa tillbehör ej fungerar med dess bilar (https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/fo ... odel-y-2st), samt någon referens till någon handbok. Men som sagt aldrig sett bild eller video på dessa model y ännu. Säger väl något om hur mycket folk bryr som om att säkra lastSwedishAdvocate skrev: ↑04 mar 2023 13:55Men det verkar ju inte som det finns några lastsäkringsöglor överhuvudtaget i en Model Y...taliz skrev: ↑03 mar 2023 06:49Om du inte lastar högre än baksätet så kommer ju det att ta smällen normalt.
Hatthyllor är nog mer att tänka på som insynsskydd(vissa benämner dem som just det) rent generellt. Ska du ha något som på riktigt kan ta en smäll så får du nog köpa lastgaller.
Men lastar du ngt tungt/"farligt" så skall det ju lastsäkras, dvs spännas fast, därför det finns öglor för det i många bilar. [Min understrykn.]![]()
Spola fram till 5:12 i klippet nedan:
Din beskrivning stämmer, om föremålet befinner sig en bra bit längre bak i bilen. Om t.ex totala retardationssträckan är en meter, och föremålet är mer än en meter längre bak. Annars får Ipad och bakåtvänt ansikte kontakt relativt snart och bromsar in tillsammans. Om vi tänker bakåtvänt barn som håller Ipad i handen på barnarmlängds avstånd.renes skrev: ↑04 mar 2023 09:54Nja, så kan man inte riktigt resonera. Först bromsas folket i bilen in i (relativt) maklig takt, skyddad av crumple zones, m.m. Sen när du står still kommer iPaden flygande och den bromsas bara in av skallen din. Så G krafterna skiljer sig avsevärt mellan folket och paddorna.
Men i övrigt håller jag med ditt resonemang.
Fanns inte på min ID4 vad jag minns.SwedishAdvocate skrev: ↑05 mar 2023 17:03Säga vad man vill om VAG-gruppen, men många av deras modeller har ett uppdragbart nät som man kan använda för att separera last mellan bagageturymme och resten av kupén... Och det här nätet fungerar oavsett om baksätet är fällt eller inte...
Men det här verkar ju inte vara något som Tesla 'är särskilt förtjusta i'... (tänker på S, Y och X).
Se t.ex. från senaste versionen av VW Golf kombi vid 5.58 i klippet nedan:
Rätt säker på att det är tillval för typ 1400 för en E-tron.taliz skrev: ↑05 mar 2023 17:14Fanns inte på min ID4 vad jag minns.SwedishAdvocate skrev: ↑05 mar 2023 17:03Säga vad man vill om VAG-gruppen, men många av deras modeller har ett uppdragbart nät som man kan använda för att separera last mellan bagageturymme och resten av kupén... Och det här nätet fungerar oavsett om baksätet är fällt eller inte...
Men det här verkar ju inte vara något som Tesla 'är särskilt förtjusta i'... (tänker på S, Y och X).
Se t.ex. från senaste versionen av VW Golf kombi vid 5.58 i klippet nedan:
Så är det säkert. Men ett tillval för 1400:- (eller något liknande) känns ju inte direkt 'jättedyrt'...Dafro skrev: ↑05 mar 2023 17:17Rätt säker på att det är tillval för typ 1400 för en E-tron.taliz skrev: ↑05 mar 2023 17:14Fanns inte på min ID4 vad jag minns.SwedishAdvocate skrev: ↑05 mar 2023 17:03Säga vad man vill om VAG-gruppen, men många av deras modeller har ett uppdragbart nät som man kan använda för att separera last mellan bagageturymme och resten av kupén... Och det här nätet fungerar oavsett om baksätet är fällt eller inte...
Men det här verkar ju inte vara något som Tesla 'är särskilt förtjusta i'... (tänker på S, Y och X).
Se t.ex. från senaste versionen av VW Golf kombi vid 5.58 i klippet nedan:
Nu förstår jag inte riktigt men mitt svar till Taliz var att det nog, tyvärr inte ingår som standard.SwedishAdvocate skrev: ↑05 mar 2023 17:20Så är det säkert. Men ett tillval för 1400:- (eller något liknande) känns ju inte direkt 'jättedyrt'...Dafro skrev: ↑05 mar 2023 17:17Rätt säker på att det är tillval för typ 1400 för en E-tron.taliz skrev: ↑05 mar 2023 17:14Fanns inte på min ID4 vad jag minns.SwedishAdvocate skrev: ↑05 mar 2023 17:03Säga vad man vill om VAG-gruppen, men många av deras modeller har ett uppdragbart nät som man kan använda för att separera last mellan bagageturymme och resten av kupén... Och det här nätet fungerar oavsett om baksätet är fällt eller inte...
Men det här verkar ju inte vara något som Tesla 'är särskilt förtjusta i'... (tänker på S, Y och X).
Se t.ex. från senaste versionen av VW Golf kombi vid 5.58 i klippet nedan:
Bra! Det var meningen.
Som Volvo då...SwedishAdvocate skrev: ↑05 mar 2023 17:03Säga vad man vill om VAG-gruppen, men många av deras modeller har ett uppdragbart nät som man kan använda för att separera last mellan bagageturymme och resten av kupén... Och det här nätet fungerar oavsett om baksätet är fällt eller inte...