Sida 1 av 2

Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 17:54
av olarsson
Har senaste tiden fått felmeddelande om att laddningen inte fungerar när jag laddar UMC/3fas. Grejen är att laddningen funkar ändå, men med reducerad strömstyrka. Sätter jag den på 8A får jag 5A, sätter jag den på 10 får jag 6, 12 ger 8.


Uttagen är ok, har kontrollmätt och dessutom provat två olika med samma resultat.
UMC-kabeln är alldeles ny, bytt för andra gången efter problem med knappen i laddhandtaget som pajjar. Verkar inte tåla fukt så bra...

Vad tror ni, defekt kabel eller är det (dubbel-)laddaren i bilen som spökar?

Re: Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 18:03
av dstr
Har du mätt på alla faser? Så var det för mig när ena fasen gått.

Re: Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 18:10
av olarsson
Japp. Misstänkte ju att det kunde vara felet. Men inget konstigt där. Dessutom samma fel på två olika uttag på olika platser.

Re: Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 18:30
av dstr
Om du vill sladda förbi Helenelund så kan du få testa min.

Re: Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 18:53
av Delta
Låter som att den inte tar ström från alla 3 faser. Om du har mätt spånningen mellan N och de 3 olika faserna till 230V och har 400 V mellan faserna kan det lika väl ligga ett fel i UMC-kabeln eller bilen. Kolla med en tångamperemeter om det går ström i alla 3 faser vid laddning.

Re: Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 18:55
av olarsson
Tack, vad schysst, men jag har en tid hos Tesla för att byta DU om ett par veckor så har det inte löst sig innan dess får de kika på det då. : )

Re: Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 19:59
av Top12
Problem med knappen att inte luckan öppnas då är det UMC som förmodligen har fått in fukt.
Låt inte UMC ligga på marken och ladda, (bakdäcket brukar funka att placera UMC ovan på), samt inte utan någon typ av regn skydd på handtaget om det regnar.
Ta in UMC inomhus i värme så fukten försvinner.
Men här måste Tesla produkt utveckla lite, tills dess får vi se upp med hög luftfuktighet.

Re: Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 20:17
av 100procent
Top12 skrev:
Problem med knappen att inte luckan öppnas då är det UMC som förmodligen har fått in fukt.
Låt inte UMC ligga på marken och ladda, (bakdäcket brukar funka att placera UMC ovan på), samt inte utan någon typ av regn skydd på handtaget om det regnar.
Ta in UMC inomhus i värme så fukten försvinner.
Men här måste Tesla produkt utveckla lite, tills dess får vi se upp med hög luftfuktighet.
Det verkar som att Tesla har utvecklat en ny typ av UMC. Den nya har ingen "öppen" knapp längre. Hur den nya ser ut kan ni se här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=60 :)

Re: Långsam laddning

Postat: 03 jan 2016 20:43
av olarsson
Svårt att lägga laddhandtaget på hjulet eller marken när man laddar... Fick tyvärr inte senaste revisionen på kabel så tills vidare är knappen täckt av en bit silvertejp. Motvilligt. Handtaget måste ju för bövelen konstrueras så att det tål fukt och kyla.
Elektronikboxen hänger under ett utskjutande tak och har aldrig blivit fuktig.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 08:47
av Foluke
Jag har ingen lång erfarenhet. En vecka bara men jag fick samma symptom. Låg spänning och låååångsam laddning. Vad gör man? Jag drog ur båda anslutningarna och tryckte tillbaka dem igen. Tryckte in dem rejält. Så funkade det igen. Det var lösningen för mig den gången.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 09:23
av danni
Foluke skrev:
Jag har ingen lång erfarenhet. En vecka bara men jag fick samma symptom. Låg spänning och låååångsam laddning. Vad gör man? Jag drog ur båda anslutningarna och tryckte tillbaka dem igen. Tryckte in dem rejält. Så funkade det igen. Det var lösningen för mig den gången.
Jag fick en gång bara enfasladdning ur mitt trefasuttag. Visade sig att jag inte hade tryckt på handsken hela vägen över kontakten.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 10:31
av olarsson
danni skrev:
Foluke skrev:
Jag har ingen lång erfarenhet. En vecka bara men jag fick samma symptom. Låg spänning och låååångsam laddning. Vad gör man? Jag drog ur båda anslutningarna och tryckte tillbaka dem igen. Tryckte in dem rejält. Så funkade det igen. Det var lösningen för mig den gången.
Jag fick en gång bara enfasladdning ur mitt trefasuttag. Visade sig att jag inte hade tryckt på handsken hela vägen över kontakten.
I bilen eller i uttaget?

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 10:41
av olarsson
Nu på morgonen när jag skulle trycka i sista procenten upp till 100 för att åka hemåt så laddar bilen inte alls. Samma (reducerade) strömstyrka som igår och förvärmning går bra, men ingen laddning.

Edit: jodå, det laddar men sista procenten med reducerad ström går så långsamt att jag först trodde att det inte fungerade.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 10:46
av Leo
Kolla så du inte fått in "smuts" i handske/handtag? Skulle kunna bli lite sämre kontakt då, aningens varmgång och då ställs laddströmmen ner automatiskt i ett försök att minska varmgången och laddar då med begränsad effekt.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 10:50
av danni
olarsson skrev:
danni skrev:
Foluke skrev:
Jag har ingen lång erfarenhet. En vecka bara men jag fick samma symptom. Låg spänning och låååångsam laddning. Vad gör man? Jag drog ur båda anslutningarna och tryckte tillbaka dem igen. Tryckte in dem rejält. Så funkade det igen. Det var lösningen för mig den gången.
Jag fick en gång bara enfasladdning ur mitt trefasuttag. Visade sig att jag inte hade tryckt på handsken hela vägen över kontakten.
I bilen eller i uttaget?
I uttaget. Hade inte klickat på den röda adaptern ordentligt på det röda uttaget.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 10:59
av olarsson
Ingen smuts. Kablar ordentligt intryckta.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 11:16
av Foluke
Inspirerad av tråden gick jag ut för att testa schuko, d.v.s. 16 A, endast. Funkade inte. Felmeddelande att det är fel på kabeln. Satte tillbaka på 3-fas och får nu långsam laddning.
Nu är bilen i och för sig i princip fulladdad och det är -5 grader ute men jag avvaktar ett tag.
Fel på kabeln?
Jag ser på telefonen att 3-fasladdningen laddningen piggnat till efter ca10 minuter. Mätte upp enfaskontaken. Ok!
Kom på att vända på kontakten och då funkar den också!
Ett meningslöst inlägg på tråden så när som på att jag inser att det är mycket att lära med ett nytt koncept, elbil!

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 13:00
av sondell
Två saker:
* Laddar man när det är kallt tar det ett tag innan amperen kommit upp i det man ställt in. Batteriet måste värmas först. För att spara batteriet.
* Åtminstone tidigare var det så att om spänningen på nätet var låg eller fluktuerande så begränsades strömstyrkan til 75%. 32->24, 16->12 osv. Men trodde kanske det var borttaget nu. Har dock fått det en gång förut när jag laddade på landet när det var kallt. Det är hög belastning på nätet nu när det är kallt och spänningen kan vara lägre. Minns inte var gränsen var men tror den var någonstans mellan 210 och 220 Volt.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 13:13
av dstr
Jag upptäckte ett fenomen i morse. Appen indikerade 7A (som den är ställd till) men samtidigt sa den att det var 11h kvar (när det egentligen borde varit 1h).

Min gissning är att smart preconditioning gått igång, för den låg bara på 0km/h - 4km/h i laddfart.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 13:24
av olarsson
sondell skrev:
Två saker:
* Laddar man när det är kallt tar det ett tag innan amperen kommit upp i det man ställt in. Batteriet måste värmas först. För att spara batteriet.
* Åtminstone tidigare var det så att om spänningen på nätet var låg eller fluktuerande så begränsades strömstyrkan til 75%. 32->24, 16->12 osv. Men trodde kanske det var borttaget nu. Har dock fått det en gång förut när jag laddade på landet när det var kallt. Det är hög belastning på nätet nu när det är kallt och spänningen kan vara lägre. Minns inte var gränsen var men tror den var någonstans mellan 210 och 220 Volt.
Tack för bra input!
Men spänningen är mätt till 230V. Reducerad strömstyrka både när jag just kört och bilen borde vara varm och efter att bilen stått på laddning några timmar. Dessutom bara någon minusgrad i Skåne, har laddat utan problem vid betydligt lägre temperaturer tidigare.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 16:00
av sondell
olarsson skrev:
sondell skrev:
Två saker:
* Laddar man när det är kallt tar det ett tag innan amperen kommit upp i det man ställt in. Batteriet måste värmas först. För att spara batteriet.
* Åtminstone tidigare var det så att om spänningen på nätet var låg eller fluktuerande så begränsades strömstyrkan til 75%. 32->24, 16->12 osv. Men trodde kanske det var borttaget nu. Har dock fått det en gång förut när jag laddade på landet när det var kallt. Det är hög belastning på nätet nu när det är kallt och spänningen kan vara lägre. Minns inte var gränsen var men tror den var någonstans mellan 210 och 220 Volt.
Tack för bra input!
Men spänningen är mätt till 230V. Reducerad strömstyrka både när jag just kört och bilen borde vara varm och efter att bilen stått på laddning några timmar. Dessutom bara någon minusgrad i Skåne, har laddat utan problem vid betydligt lägre temperaturer tidigare.
Ok. ja när jag tänker mig om var det ju inte det felmeddelandet. Är det möjligt att ena laddaren i bilen lagt av? Den består ju av 3 st delladdare på 16A (som väl egentligen kanske är ett par på 8A), där en fas går mot varje laddare. Vid 32A laddning enfas är det bryggat till två faser i laddadaptern (blåa) så att man kan dela på två delladdare i bilen. Är ju skumt om UMC skulle fungera om en fas i den inte fungerade.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 19:24
av olarsson
Ja jag misstänker detsamma.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 21:24
av Svenssons
sondell skrev:

Ok. ja när jag tänker mig om var det ju inte det felmeddelandet. Är det möjligt att ena laddaren i bilen lagt av? Den består ju av 3 st delladdare på 16A (som väl egentligen kanske är ett par på 8A), där en fas går mot varje laddare. Vid 32A laddning enfas är det bryggat till två faser i laddadaptern (blåa) så att man kan dela på två delladdare i bilen. Är ju skumt om UMC skulle fungera om en fas i den inte fungerade.
Om så är fallet så borde även Typ-2 laddning påverkas. Är det så är pekar det rätt starkt på laddaren i bilen. Är det inte så är det nog inte laddaren utan UMC eller kablar.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 22:48
av sondell
Ja en typ2 laddning hade ju varit ett bra test.

Re: Långsam laddning

Postat: 04 jan 2016 23:35
av olarsson
Har tänkt så också, men inte haft möjlighet till det på ett par dagar. Är nu hemma i Sthlm igen så jag kanske svänger förbi något typ2-uttag och testar.