Sida 1 av 1

carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 13:39
av SwedishAdvocate
Det här upptäcktes av Björn Nyland.

Alla de andra SUVarna hade högprestandadäck. Model X Plaid hade vinterdäck. Och det sa carwow/Matt Watson inte ett ord om...


Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 14:16
av Piggelin
Det påverkar säkert lite. Men den var dyngsist. Typ 30 meter efter. Så mycket påverkar det inte...

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 14:28
av Pasjostrom
Vilken hastighet körde de när de utförde bromstestet? Vinterdäck kan ha 30% längre bromssträcka på torr asfalt, så jag skulle säga att det är fullt rimligt att en stor del av skillnaden förklaras av däcken.

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 14:34
av Pasjostrom
Såg nu att de bromsar från 100mph/160kmh. Då är bromssträckan typiskt ca 100m. 25-30m längre bromssträcka för teslan är helt uppenbart rimligt pga vinterdäcken!

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 14:47
av Dafro
Nu orkar inte jag se på hela den filmen för så intressant ör det inte för mig men undrar hur han vet att det är vinterdäck på teslan?

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 14:55
av SwedishAdvocate
Dafro skrev: 19 feb 2023 14:47
Nu orkar inte jag se på hela den filmen för så intressant ör det inte för mig men undrar hur han vet att det är vinterdäck på teslan?
Har inte heller sett hela, men i en 'närbild' där Teslan fyller hela skärmen så syns det tydligt att det står "WINTER" på däcket på Teslans vänstra framhjul om man zoomar in på däcket. Det syns även på däckens mönster vid samma tillfälle i filmklippet.

Syns vid 1:22 i Björn Nylands video ovan.

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 16:12
av Curik
Känns ju som ett misstag. Annars är det ju verkligen inte bra reklam för Matt. :lol:

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 16:14
av Lurkern
Har Matt fått superstarfeeling, glider in med helikopter som värsta Sebastien Loeb, drar några bromsprov och flyger vidare, allt utan att kolla det tekniska.

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 19 feb 2023 16:22
av jonasl
Piggelin skrev: 19 feb 2023 14:16
Det påverkar säkert lite. Men den var dyngsist. Typ 30 meter efter. Så mycket påverkar det inte...
Jo, det gör det absolut. Det är därför du inte ska köra runt med nordiska friktionsdäck på sommaren. Det är kass.

Antagligen påverkade det accellerationen rejält också - ändå vann den stort där.

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 20 feb 2023 11:48
av kaffekoko
Tyvärr rätt ofta standard på olika på olika biltest. Som man provar fyrhjulsdriften mellan två bilar och den ena kör på offroaddäck och den andra på gatdäck. Rätt värdelöst men antar att de flesta inte har budget eller vilja att göra det så bra som möjligt.

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 20 feb 2023 12:25
av Tellus
Om det är Nokian R3 eller R5 däcken så förstår jag resultatet...

Borde förbjudas och bli lag på europadäck :)

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 20 feb 2023 13:50
av Legato
Tellus skrev: 20 feb 2023 12:25
Om det är Nokian R3 eller R5 däcken så förstår jag resultatet...

Borde förbjudas och bli lag på europadäck :)
Om något borde förbjudas så är det "europadäck"...

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 20 feb 2023 16:31
av Tellus
De bästa europadäcken har blivit otroligt mycket bättre de senaste åren, vinner ofta däcktester till och med.

I Stockholm och söderut är det inte så bra med nordiska, då man 99% av vintern åker runt med alldeles för lång stoppsträcka till exempel.
Att bilen dessutom blir som en slingrig båt är inte så kul om man gillar prestanda.

Om man mest åker små isiga vägar på landet, är nordiska bra, men europeiska funkar också förvånansvärt bra.

S Plaid går 0-100 på 4 sek med nokian r5 på blött underlag, gissar att stoppsträckan blir lika dålig.

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 20 feb 2023 17:01
av mikebike
Tellus skrev: 20 feb 2023 16:31
De bästa europadäcken har blivit otroligt mycket bättre de senaste åren, vinner ofta däcktester till och med.

I Stockholm och söderut är det inte så bra med nordiska, då man 99% av vintern åker runt med alldeles för lång stoppsträcka till exempel.
Att bilen dessutom blir som en slingrig båt är inte så kul om man gillar prestanda.

Om man mest åker små isiga vägar på landet, är nordiska bra, men europeiska funkar också förvånansvärt bra.

S Plaid går 0-100 på 4 sek med nokian r5 på blött underlag, gissar att stoppsträckan blir lika dålig.
Det allra halaste jag upplevt var svartis på E4 norr om Husqvarna.

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 20 feb 2023 17:05
av Joakimgabrielsson
Lurkern skrev: 19 feb 2023 16:14
Har Matt fått superstarfeeling, glider in med helikopter som värsta Sebastien Loeb, drar några bromsprov och flyger vidare, allt utan att kolla det tekniska.
Loeb. Min chuck Norris

Re: carwow gjorde bromsprov med X Plaid som hade vinterdäck

Postat: 20 feb 2023 17:53
av Legato
Tellus skrev: 20 feb 2023 16:31
De bästa europadäcken har blivit otroligt mycket bättre de senaste åren, vinner ofta däcktester till och med.

I Stockholm och söderut är det inte så bra med nordiska, då man 99% av vintern åker runt med alldeles för lång stoppsträcka till exempel.
Att bilen dessutom blir som en slingrig båt är inte så kul om man gillar prestanda.

Om man mest åker små isiga vägar på landet, är nordiska bra, men europeiska funkar också förvånansvärt bra.

S Plaid går 0-100 på 4 sek med nokian r5 på blött underlag, gissar att stoppsträckan blir lika dålig.
Nej de vinner inte däcktester på is och snö. Däremot har R5 vunnit flera tester på just det underlaget.

Man måste helt enkelt veta vad man köper. Prioriterar man egenskaper på just snö och is så är R5 bland de allra bästa. Kör man mest i plusgrader med regn och väta på vintern så ska man absolut välja andra däck.

Men om man börjar prata om att de vinterdäck som är bäst vid riktigt vinterväglag borde förbjudas så är man i mina ögon helt ute och cyklar.