Hjälp med beställning MYLR och kostnader för ägande
Postat: 07 feb 2023 19:23
Hej!
Helt ny här, sorry för alla nybörjarfrågor
Står i begrepp beställa en ny Y, Long Range.
Har provkört flera elbilar de senaste åren o nu är det dags att byta in (!) en gammal Ford från 2006, som gått kanonfint på etanol varenda tankning. Dock har det nu blivit svårare hitta E85..., osv.
1.
Lutar nu åt en svart. Vill helst undvika kostnad för wrapping men jag hatar tvätta bilen så det blir automattvätt. Har läst i trådar om wrapping o de flesta verkar tycka att de måste göras, men det känns onödigt, eller? Bättre välja annan lack som håller längre? Quicksilver, men den kostar mer än wrapping, 32 500 kr just nu. Vad är bäst på sikt, håller wrapping för automattvät, hur många år? och nej försök inte övertyga mig om att handtvätt är kul eller miljövänligt
Vi byter inte bil så ofta som synes så tanken är att denna skall finnas med i minst 10-20 år och sedan ev bytas in mot en rollator (möjligtvis eldriven!).
2.
Bor på norrlandskusten, behöver dubbade vinterdäck, lutar åt att välja de som erbjuds av Tesla. Är det dumt ekonomiskt? Nokian dubbade ligger nu på 29 900 kr, men då vet jag att de passar och slipper strul? Om jag beställer nu hoppas jag den levereras lagom till islossningen så att sommardäcken sitter på... får man bestämma det vid leverans?
3.
Autopilot eller ej. Uppgraderad ligger nu på 38 900 kr, total självkörning ligger på 77 700. Tänk på att jag klarat mig hyfsat i en Ford utan någon form av sensorer, kameror, osv sedan 2006. Vid provkörningarna är det ju skönt att låta bilen byta fil, osv, men jag hade hellre sett att den tvärbromsade när ett rådjur springer ut eller ett barn, men det verkar man ju inte få, så, kommer det i framtiden eller ej? Ja, ni hör, nybörjare sa Bull.
4.
Wall connector, 5 200 kr? Min BRF har en laddare vid min p-ruta som jag får ladda på o betala. Inte helt klar över hastighet men det spelar ingen roll då bilen kommer stå där under varje natt i stort sett, utom på sommaren då den kommer stå vid stugan, och där blir det också nätter och finns uttag. Lutar åt att skippa teslas wall connector, men vad säger ni?
5.
Jag har väntat med att beställa för jag vill vara helt säker på att få en tyskbyggd, och prissänkningen gör ju sitt till. Kan man vara säker på det med ovan val?
6.
Ägandekostnader. Har läst på i forumet om olika kostnader såsom försäkring. Men hittar ingen bra sammanställning på vad som man borde ha utöver det, tex premium connectivity, större hårddisk för att lagra filmer från kameran, insynsskydd, stänkskärmar, dvs både kostnader för att få en bra bil (wrapping, se ovan) och kostnader för ägande/service på sikt. Tesla kan ju höja premium connectivity (och annat?) till 1000 kr i månaden om de vill, så vad tillkommer... Någon som gjort en bra sammanställning Sverige? (Finansieringskostnader kan jag räkna på, ej aktuellt för denna fråga.)
Passar på att tacka för svar på förhand!
Helt ny här, sorry för alla nybörjarfrågor

Står i begrepp beställa en ny Y, Long Range.
Har provkört flera elbilar de senaste åren o nu är det dags att byta in (!) en gammal Ford från 2006, som gått kanonfint på etanol varenda tankning. Dock har det nu blivit svårare hitta E85..., osv.
1.
Lutar nu åt en svart. Vill helst undvika kostnad för wrapping men jag hatar tvätta bilen så det blir automattvätt. Har läst i trådar om wrapping o de flesta verkar tycka att de måste göras, men det känns onödigt, eller? Bättre välja annan lack som håller längre? Quicksilver, men den kostar mer än wrapping, 32 500 kr just nu. Vad är bäst på sikt, håller wrapping för automattvät, hur många år? och nej försök inte övertyga mig om att handtvätt är kul eller miljövänligt

2.
Bor på norrlandskusten, behöver dubbade vinterdäck, lutar åt att välja de som erbjuds av Tesla. Är det dumt ekonomiskt? Nokian dubbade ligger nu på 29 900 kr, men då vet jag att de passar och slipper strul? Om jag beställer nu hoppas jag den levereras lagom till islossningen så att sommardäcken sitter på... får man bestämma det vid leverans?
3.
Autopilot eller ej. Uppgraderad ligger nu på 38 900 kr, total självkörning ligger på 77 700. Tänk på att jag klarat mig hyfsat i en Ford utan någon form av sensorer, kameror, osv sedan 2006. Vid provkörningarna är det ju skönt att låta bilen byta fil, osv, men jag hade hellre sett att den tvärbromsade när ett rådjur springer ut eller ett barn, men det verkar man ju inte få, så, kommer det i framtiden eller ej? Ja, ni hör, nybörjare sa Bull.
4.
Wall connector, 5 200 kr? Min BRF har en laddare vid min p-ruta som jag får ladda på o betala. Inte helt klar över hastighet men det spelar ingen roll då bilen kommer stå där under varje natt i stort sett, utom på sommaren då den kommer stå vid stugan, och där blir det också nätter och finns uttag. Lutar åt att skippa teslas wall connector, men vad säger ni?
5.
Jag har väntat med att beställa för jag vill vara helt säker på att få en tyskbyggd, och prissänkningen gör ju sitt till. Kan man vara säker på det med ovan val?
6.
Ägandekostnader. Har läst på i forumet om olika kostnader såsom försäkring. Men hittar ingen bra sammanställning på vad som man borde ha utöver det, tex premium connectivity, större hårddisk för att lagra filmer från kameran, insynsskydd, stänkskärmar, dvs både kostnader för att få en bra bil (wrapping, se ovan) och kostnader för ägande/service på sikt. Tesla kan ju höja premium connectivity (och annat?) till 1000 kr i månaden om de vill, så vad tillkommer... Någon som gjort en bra sammanställning Sverige? (Finansieringskostnader kan jag räkna på, ej aktuellt för denna fråga.)
Passar på att tacka för svar på förhand!