Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3669
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Vi har 24 st i BRF + ett gäng Easee Ready. Hoppas situationen klarnar inom rimlig tid, då räknar jag med att företaget som installerade får ta smällen och installera något annat (de jobbar mest med andra typer av installationer så de sitter inte på massor med installationer som tur är).
Skårebo (svenska distributören) lär ju gå omkull om Easee sätts i konkurs och boxarna behöver bytas ut. Utan molnfunktionaliteten fungerar inte en lastbalanseringen eller några andra funktioner heller = reklamation.
Skårebo (svenska distributören) lär ju gå omkull om Easee sätts i konkurs och boxarna behöver bytas ut. Utan molnfunktionaliteten fungerar inte en lastbalanseringen eller några andra funktioner heller = reklamation.
Model Y LR AWD 2022
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 736
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
EU eller staten borde reglera det genom att kräva att programvaran utöver molntjänst även skall stödja lokal kommunikation för att vara berättigad till bidrag. Zaptec Go har samma problem, den går bara kommunicera med via molnet. Däremot Zaptec Pro går att kommunicera med lokalt (vilket var en tungt vägande faktor vid val av laddbox i vår brf), så det är enbart en mjukvarufråga.jonasl skrev: ↑25 jul 2023 22:17Vi har 24 st i BRF + ett gäng Easee Ready. Hoppas situationen klarnar inom rimlig tid, då räknar jag med att företaget som installerade får ta smällen och installera något annat (de jobbar mest med andra typer av installationer så de sitter inte på massor med installationer som tur är).
Skårebo (svenska distributören) lär ju gå omkull om Easee sätts i konkurs och boxarna behöver bytas ut. Utan molnfunktionaliteten fungerar inte en lastbalanseringen eller några andra funktioner heller = reklamation.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Även om bolagets repar sig kommer man ju aldrig våga köpa en Easee box igen
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jag gjorde en ”anmälan om reklamation” till min installatör i våras, innan min box ens var ett år gammal. Kommer nu att ta kontakt igen med min installatör och begära att få den utbytt. Det som oroar mig är just molntjänsten som, om den försvinner, inte längre kommer att kunna lastbalansera.
Håller på och installera solceller på taket just nu så jag får väl passa på och se vad som passar bäst med det. Finns det någon box som lämpar sig extra bra då?
Håller på och installera solceller på taket just nu så jag får väl passa på och se vad som passar bäst med det. Finns det någon box som lämpar sig extra bra då?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
När du nu ska ta kontakt med installatören och begära att få den utbytt, vad ska du då hänvisa till? Jag menar, vad är det som just idag inte fungerar så som du tänkt dig?mikaELbil skrev: ↑26 jul 2023 09:03Jag gjorde en ”anmälan om reklamation” till min installatör i våras, innan min box ens var ett år gammal. Kommer nu att ta kontakt igen med min installatör och begära att få den utbytt. Det som oroar mig är just molntjänsten som, om den försvinner, inte längre kommer att kunna lastbalansera.
Håller på och installera solceller på taket just nu så jag får väl passa på och se vad som passar bäst med det. Finns det någon box som lämpar sig extra bra då?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Lokal kommunikation skulle vara ett plus, ja.Dinsdale skrev:EU eller staten borde reglera det genom att kräva att programvaran utöver molntjänst även skall stödja lokal kommunikation för att vara berättigad till bidrag. Zaptec Go har samma problem, den går bara kommunicera med via molnet. Däremot Zaptec Pro går att kommunicera med lokalt (vilket var en tungt vägande faktor vid val av laddbox i vår brf), så det är enbart en mjukvarufråga.
Det viktigaste och som det borde varit krav på, är att stödja OCPP direkt i boxen. Då har kunden möjligheten att styra om boxen till en annan molntjänst eller en lokal tjänst.
Senast redigerad av andersd, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Vi har 10 st i vår Brf.jonasl skrev: ↑25 jul 2023 22:17Vi har 24 st i BRF + ett gäng Easee Ready. Hoppas situationen klarnar inom rimlig tid, då räknar jag med att företaget som installerade får ta smällen och installera något annat (de jobbar mest med andra typer av installationer så de sitter inte på massor med installationer som tur är).
Skårebo (svenska distributören) lär ju gå omkull om Easee sätts i konkurs och boxarna behöver bytas ut. Utan molnfunktionaliteten fungerar inte en lastbalanseringen eller några andra funktioner heller = reklamation.
Vore intressant om vi kunde hålla kontakt och kanske agera gemensamt - lär väl finnas fler brf:er som köpt Easee.
Har ni köpt från Skårebo?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 736
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Zaptec Pro stödjer ocpp (version 1.6 tror jag det var) via lokal kommunikation. Alla laddarna syns på nätverket, man kan prata med dem direkt osv.andersd skrev: ↑26 jul 2023 09:30Lokal kommunikation skulle vara ett plus, ja.Dinsdale skrev:EU eller staten borde reglera det genom att kräva att programvaran utöver molntjänst även skall stödja lokal kommunikation för att vara berättigad till bidrag. Zaptec Go har samma problem, den går bara kommunicera med via molnet. Däremot Zaptec Pro går att kommunicera med lokalt (vilket var en tungt vägande faktor vid val av laddbox i vår brf), så det är enbart en mjukvarufråga.
Det viktigaste och som borde varit krav på, är att stödja OCPP direktion boxen. Då har kunden möjligheten att styra om boxen till en annan molntjänst eller en lokal tjänst.
Zaptec Go stödjer vissa delar av ocpp 1.6 via molnet, vilket får mig att förutsätta att molnet översätter ocpp till zaptecs egna protokoll som sen används för att kommunicera med boxen. Den typen av "stöd" går inte styra om ifall leverantören går i konkurs, eller om man helt enkelt bara bestämmer sig för att sluta stödja en viss version av boxmodeller för att tvinga folk att köpa nya.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Dinsdale skrev:andersd skrev: ↑26 jul 2023 09:30Helt rätt, det är viktigt att OCPP hanteras direkt av boxen, inne visa någon molntjänst som översätter till ett eget protokoll.Dinsdale skrev:Zaptec Pro stödjer ocpp (version 1.6 tror jag det var) via lokal kommunikation. Alla laddarna syns på nätverket, man kan prata med dem direkt osv.
Zaptec Go stödjer vissa delar av ocpp 1.6 via molnet, vilket får mig att förutsätta att molnet översätter ocpp till zaptecs egna protokoll som sen används för att kommunicera med boxen. Den typen av "stöd" går inte styra om ifall leverantören går i konkurs, eller om man helt enkelt bara bestämmer sig för att sluta stödja en viss version av boxmodeller för att tvinga folk att köpa nya.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 736
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Tydligen har man sänt in ny dokumentation för befintlig hårdvara men Elsäkerhetsverket godtar den inte eftersom den dels skickats in först efter att de blivit påkomna, och dels inte sägs visa att den elektroniska jordfelsbrytaren är lika säker som en mekanisk.
Easee hade tydligen tänkt lansera om exakt samma laddbox med annat modellnamn men med godkänd dokumentation på plats från början, men nu spekuleras det i huruvida de måste designa om hårdvaran (med mekanisk jfb får man anta) för att kunna lansera något nytt på marknaden.
https://www.tu.no/artikler/ny-easee-dok ... y=ShEokq8L
Easee hade tydligen tänkt lansera om exakt samma laddbox med annat modellnamn men med godkänd dokumentation på plats från början, men nu spekuleras det i huruvida de måste designa om hårdvaran (med mekanisk jfb får man anta) för att kunna lansera något nytt på marknaden.
https://www.tu.no/artikler/ny-easee-dok ... y=ShEokq8L
Model 3 SR+ 18" 2021
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1149
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Precis köpt en begagnad Easee på Blocket så nu har jag två. Den begagnade hamnar i mitt andra hus så jag slipper köra Bjälkemetoden. Bästa laddboxen enligt mig. Hoppas nu bara att de inte plötsligt slutar fungera tillsammans med övriga molntjänster (Tibber) om Easee kursar..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Verkar som att easse kommer klara sig.
Tack Peter för en väldigt bra video.
Tack Peter för en väldigt bra video.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 312
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Gillar inte Peter personligen, men måste medge att detta var bra info!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Nu har jag inte sett videon, men om Easse klarar sig, klarar sig oss kunder som har boxen som säljstoppats?
Model Y LR.
Model S70D
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 312
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Tycker han är lite dryg i Elbilspodden, lite översittarstuket.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1149
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Hur menar du med ”klarar sig oss kunder som har boxen..”?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jo, boxen har blivit säljstoppad av en anledning, är det löst eller kommer Easse lösa det nu om de klarar sig?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
De kommer dröja, den biten är inte avgjord än.frippe skrev: ↑25 aug 2023 13:03Jo, boxen har blivit säljstoppad av en anledning, är det löst eller kommer Easse lösa det nu om de klarar sig?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... e-arendet/
Detta händer i Easee-ärendet
NYHET | Publicerad 2023-10-26
Sedan beslutet om försäljningsförbudet av Easee Charge och Home har det pågått kommunikation mellan Elsäkerhetsverket och Easee. Det som nu händer i ärendet kan delas upp i tre olika spår som omfattar åtgärdsplan, återtagande av laddboxar samt överklagandeprocessen i Förvaltningsrätten
Underrättelse om åtgärdsplan
Under sommaren och hösten har Easee kommunicerat med Elsäkerhetsverket om sin åtgärdsplan. Dokumentation rörande åtgärdsplanen kom in till Elsäkerhetsverket den 14 juni och den 9 augusti, även ett möte hölls den 10 augusti i Elsäkerhetsverkets lokaler.
- Den 15 september hölls ytterligare ett möte med syftet att gå genom provningsresultatet av Easees egna provningar. Vid mötestillfället var alla provningar inte färdiga vilket gjorde att dessa inte kunde presenteras, säger Morgan Wojcik, inspektör vid Elsäkerhetsverket.
I måndags skickades en underrättelse till Easee med syftet att ge dem vår syn på den åtgärdsplan som inkommit till Elsäkerhetsverket. Vi menar att Easee ännu inte kunnat visa att de uppfyller säkerhetskraven i radioutrustningsdirektivet.
Föreläggande om återtagande av laddboxar
Elsäkerhetsverket har igår, den 25 oktober 2023, skickat ett föreläggande till Easee om att de ska komma in med detaljerad information om hur återtaget av laddboxar från återförsäljare går. Hur många boxar har tagits tillbaka, hur har man hanterat dessa laddboxar samt sitt eget återstående lager är frågor som vi vill ha svar på. Elsäkerhetsverket vill också ta del av den plan för återtagande som de utlovat till sina återförsäljare i ett brev som gick ut till dem kort efter beslutet fattades.
Easee har tre veckor från mottagardatumet på sig att redovisa hur de genomfört återtaget.
Överklagande i förvaltningsrätten
Easee har skickat in ett yttrande till förvaltningsrätten som Elsäkerhetsverket har möjlighet att bemöta senast den 1 november. Vi jobbar i skrivande stund med detta och kommer att komma in med ett yttrande till förvaltningsrätten inom utsatt tid.
Detta händer i Easee-ärendet
NYHET | Publicerad 2023-10-26
Sedan beslutet om försäljningsförbudet av Easee Charge och Home har det pågått kommunikation mellan Elsäkerhetsverket och Easee. Det som nu händer i ärendet kan delas upp i tre olika spår som omfattar åtgärdsplan, återtagande av laddboxar samt överklagandeprocessen i Förvaltningsrätten
Underrättelse om åtgärdsplan
Under sommaren och hösten har Easee kommunicerat med Elsäkerhetsverket om sin åtgärdsplan. Dokumentation rörande åtgärdsplanen kom in till Elsäkerhetsverket den 14 juni och den 9 augusti, även ett möte hölls den 10 augusti i Elsäkerhetsverkets lokaler.
- Den 15 september hölls ytterligare ett möte med syftet att gå genom provningsresultatet av Easees egna provningar. Vid mötestillfället var alla provningar inte färdiga vilket gjorde att dessa inte kunde presenteras, säger Morgan Wojcik, inspektör vid Elsäkerhetsverket.
I måndags skickades en underrättelse till Easee med syftet att ge dem vår syn på den åtgärdsplan som inkommit till Elsäkerhetsverket. Vi menar att Easee ännu inte kunnat visa att de uppfyller säkerhetskraven i radioutrustningsdirektivet.
Föreläggande om återtagande av laddboxar
Elsäkerhetsverket har igår, den 25 oktober 2023, skickat ett föreläggande till Easee om att de ska komma in med detaljerad information om hur återtaget av laddboxar från återförsäljare går. Hur många boxar har tagits tillbaka, hur har man hanterat dessa laddboxar samt sitt eget återstående lager är frågor som vi vill ha svar på. Elsäkerhetsverket vill också ta del av den plan för återtagande som de utlovat till sina återförsäljare i ett brev som gick ut till dem kort efter beslutet fattades.
Easee har tre veckor från mottagardatumet på sig att redovisa hur de genomfört återtaget.
Överklagande i förvaltningsrätten
Easee har skickat in ett yttrande till förvaltningsrätten som Elsäkerhetsverket har möjlighet att bemöta senast den 1 november. Vi jobbar i skrivande stund med detta och kommer att komma in med ett yttrande till förvaltningsrätten inom utsatt tid.
Var det inte elsäkerhet som var frågan här?Radioutrustningsdirektivet...
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jo, det är elsäkerhetsdelarna som ESV ifrågasätter (och hela tiden ifrågasatt).
Eftersom det finns en radiosändare (eller fler...) i enheten, så faller den under radioutrustningsdirektivet, som i sin tur innehåller referenser till elsäkerhet mm. När radioutrustningsdirektivet används, så kan man inte samtidigt följa lågspännings- och EMC-direktiven, utan radioutrustningsdirektivet täcker allt. (Detta var något som många av tillverkarna i testet fick backning på, då de ofta hänvisade till alla tre direktiven i sin dokumentation).
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Grundproblemet är att de inte ens läst in sig på hur standerna förhåller sig till varandra. Finns uppgifter på annat forum där en utvecklingsingengör påstod att han inte ens fick tillgång till standerna under utvecklings och cerifieringsarbetet.... De har helt enkelt dragit en rövare som misslyckats.andersd skrev: ↑01 nov 2023 16:21Jo, det är elsäkerhetsdelarna som ESV ifrågasätter (och hela tiden ifrågasatt).
Eftersom det finns en radiosändare (eller fler...) i enheten, så faller den under radioutrustningsdirektivet, som i sin tur innehåller referenser till elsäkerhet mm. När radioutrustningsdirektivet används, så kan man inte samtidigt följa lågspännings- och EMC-direktiven, utan radioutrustningsdirektivet täcker allt. (Detta var något som många av tillverkarna i testet fick backning på, då de ofta hänvisade till alla tre direktiven i sin dokumentation).
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Och allt som står på ett forum är sant?Bengt-re skrev: ↑01 nov 2023 17:51Grundproblemet är att de inte ens läst in sig på hur standerna förhåller sig till varandra. Finns uppgifter på annat forum där en utvecklingsingengör påstod att han inte ens fick tillgång till standerna under utvecklings och cerifieringsarbetet.... De har helt enkelt dragit en rövare som misslyckats.andersd skrev: ↑01 nov 2023 16:21Jo, det är elsäkerhetsdelarna som ESV ifrågasätter (och hela tiden ifrågasatt).
Eftersom det finns en radiosändare (eller fler...) i enheten, så faller den under radioutrustningsdirektivet, som i sin tur innehåller referenser till elsäkerhet mm. När radioutrustningsdirektivet används, så kan man inte samtidigt följa lågspännings- och EMC-direktiven, utan radioutrustningsdirektivet täcker allt. (Detta var något som många av tillverkarna i testet fick backning på, då de ofta hänvisade till alla tre direktiven i sin dokumentation).
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5368
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Nu underkänner elsäkerhetsverket Easee's åtgärdsplan.
Model Y P
Model S P
Model S P