Instämmer. Man kör över Norge om man kör elbil. Helt odramatiskt. Laddare överallt.
Laddar man i Elverum är det 11mil kvar till sälen.
Det kostar lite att köra över Norge pågrund av motorvägsavgifter. Räkna med ca 500sek fram och tillbaka.
Moderator: Redaktion
Instämmer. Man kör över Norge om man kör elbil. Helt odramatiskt. Laddare överallt.
Hem tror jag inte det är några problem för då åker folk mer olika tider.
Fullt som vanligt på Bredden i eftermiddags, men vid 20-tiden var det 10 lediga där och tvåsiffrigt med lediga laddare nästan överallt när jag kollade.
Jag tänkte att det blir mer trafik då alla vecka 7 möter vecka 8 sportlovare.
Det tänkte jag inte på men tror inte det blir på samma ställen på samma sätt.
Ja kanske det. Det verkar ju så iallafall på forumet. Inte många som behöver skriva av sig om köer.
Fina Ramundberget. Laddade i Sveg, Mora, och Kristinehamn. Extremt tidigt betyder hemfärd kl 22:30 och det var ingen kö. Snittpris 5:10kr/kWh. I Ramundberget finns även ChargeNode för destinationsladdning.
Jag har en norsk Autopass "brikke" i min svenska elbil. Senast jag körde där fick jag räkning på några färjeöverfarter med rabatt och 0,00 på en massa vägsträckor. Jag fick scanna och maila registreringsbevis som bevis på att det är en elbil. Tror jag betalade 200 NOK i "pant".
Norge funkar heller inte för hundägare pga regler för dvärgbandmask.
SuC Kristinehamn vid 11:15-tiden, ett par platser lediga men också ett gäng ID4 med luckan på fel plats och som alltså dräpte ytterligare några platser.
Uppdatering:Nicke Nyfiken skrev: ↑20 feb 2023 20:45
När vi åkte hemifrån var jag helt säker på att jag efter snart 8 års Teslakörande skulle få uppleva laddkö på en SuC för första gången. Men icke!
Men det är ganska troligt att det kommer kompenseras flerfaldigt på söndag när vi ska åka hem till Skåne igen.
Kom hem från Sälen igår.Nils944 skrev: ↑12 feb 2024 21:08Har någon här upplevd långa laddköar på väg till fjällen under sportlov i år?
Har en kompis som gillar att reta mig med att skicka alla negativa nyheter kring elbilar, nu senast om hemska långa laddköar…
Själv har jag haft tur att aldrig behöva vänta i kö för att ladda.
Osäker men jag tror tesla och ionity laddare är lite extra populära då de har bra priser (om man har avtal på ionity).
Tro mig – folk köar hellre i 30 minuter till Teslas laddare med 4:50/kWh än att ställa sig på Recharge för 6:50, även om de bara ska ladda 20 kWh. Det är i och för sig bra för mig som passerat flera köer på stora trafikhelger.MY_piraya skrev:Priset, Hur kan det vara en drivande faktor för folket när man är på väg till eller från en lyxaktivitet så som skidåkning. Laddningen är en piss i Mississippi. Oavsett om det kostar 4 eller 8kr kW...
Jag tror helt klart på okunskap och bristande planering...