Sida 1 av 1

Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 08:50
av Arn
Vad tycker ni är det klokaste valet?
LR med accelerations booster ger 0 till 100 på 4,4 sekunder.
Samma som M3 LR utan tillägget. Kommer från en M3 LR idag så det hade varit givetvis varit roligt att kunna få ännu bättre prestanda 3,7s på nästa bil.

Är egentligen inte intresserad av större fälgar och annat som performance erbjuder utan enbart accelerationen 3,7s.

Prisskillnad 100.000 kr för snabbare acceleration känns ganska häftigt. Vad mer är det som skiljer modellerna åt? Större fälgar och sportigare ( hårdare) fjädring? Samma batteri?

Vilket av ovanstående alternativ är bäst för andrahandsvärdet?

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 09:10
av Lurkern
Performance ger en snygg bil, en LR ser rätt pensionär ut.

Men är det värt 70?

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 09:21
av Verbal
För min del tveklöst LR pga komfort. Väldigt liten skillnad mellan de två i faktisk prestanda. Särskilt i omkörningsfarter. Kolla nedersta boxen.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 09:43
av pejvic
Verbal skrev: 01 feb 2023 09:21
För min del tveklöst LR pga komfort. Väldigt liten skillnad mellan de två i faktisk prestanda. Särskilt i omkörningsfarter. Kolla nedersta boxen.
ja det skiljer sig ju ingenting. Men blir ju lite tveksam vad du menar med komfort. Jag har kört alla, YLR länge, YRWD och YP, av de tre tyckte jag MYP hade bäst komfort.

Talar vi om hjulen då endast så kan man ju bara sälja 21" hjulen och köpa mindre, så får man både LR:s räckvidd men lite roliga saker såsom trackmode mm. Men fjädringen var absolut bättre åtminstone kvartal 2, 3 och 4 på YP känns det som. Vet inte vad som skiljer i komfort men tar gärna emot input om jag uppfattat det fel, eller missat något. Nu tror jag trådskaparen pratade model3 men ändå.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 09:53
av BigEasy
Vad gäller andrahandsvärdet spelare det antagligen ingen större roll i procent.

100 000:- är skillnaden i pris, inte i kostnad. Säg att bilen är värd 60% av nypriset efter 3 år. Då är kostnaden för en Performance bara 40 000:- mer. Mindre om du ska köpa acc boost (vad har acc boost för andrahandsvärde?).

Om du nöjer dig med Gemini så gå på LR, känner du att vill ha 20" fälgarna så gå direkt på P.

Jag tycker personligen att redan Model 3 LR är lite vinglig så för mig är P ett givet val. Tycker den är mycket snyggare med sänkningen, de större fälgarna, bromsoken och vingen, och så är det trots allt lite roligt med Track Mode.

Det är sant att det inte skiljer alls så mycket i verklig prestanda i omkörningsintervallen men den där rappheten du känner till vardags i en P är också värt något. Är i väldigt många situationer som det märks.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 09:55
av jonasl
Sant med kostnaden när man ser till andrahandsvärde. Begagnatvärdet på accelleration boost tror jag är marginellt, men att kliva upp till P kommer ge mer tillbaka.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 10:02
av Arctic Drifter
jonasl skrev: 01 feb 2023 09:55
Sant med kostnaden när man ser till andrahandsvärde. Begagnatvärdet på accelleration boost tror jag är marginellt, men att kliva upp till P kommer ge mer tillbaka.
Jämför man t.ex. med BMW's paket M-sport som kostar typ 50' för en ny så får man i princip igen det även när bilen kostar ner mot runt 150'. Tror dock inte P kommer stå sig lika bra, men när en LR är nere på 300' förväntar jag mig att få 350' för min P kanske.

Men, frågan gällde det kloka valet och det är såklart en LR med boost. Det roliga valet är en P :D

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 11:22
av Verbal
pejvic skrev: 01 feb 2023 09:43
Verbal skrev: 01 feb 2023 09:21
För min del tveklöst LR pga komfort. Väldigt liten skillnad mellan de två i faktisk prestanda. Särskilt i omkörningsfarter. Kolla nedersta boxen.
ja det skiljer sig ju ingenting. Men blir ju lite tveksam vad du menar med komfort. Jag har kört alla, YLR länge, YRWD och YP, av de tre tyckte jag MYP hade bäst komfort.

Talar vi om hjulen då endast så kan man ju bara sälja 21" hjulen och köpa mindre, så får man både LR:s räckvidd men lite roliga saker såsom trackmode mm. Men fjädringen var absolut bättre åtminstone kvartal 2, 3 och 4 på YP känns det som. Vet inte vad som skiljer i komfort men tar gärna emot input om jag uppfattat det fel, eller missat något. Nu tror jag trådskaparen pratade model3 men ändå.
Sedan LR också fick comfort suspension verkar ju komforten bättre i LR. Men jag har bara läst mig till det. Sedan är det ju rimligt att det är så med tanke på 19” vs 21” och sänkt och styvare fjädring.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 11:31
av Credde
Verbal skrev: 01 feb 2023 09:21
För min del tveklöst LR pga komfort. Väldigt liten skillnad mellan de två i faktisk prestanda. Särskilt i omkörningsfarter. Kolla nedersta boxen.
Så Model Y Performance är 0.3-0.4 sekunder långsammare än uppgiven enligt mättningarna där, inte als under 4 sekunder. Tesla uppger väl bara X och S Plaid med rulande start.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 11:37
av Arn
Verbal skrev: 01 feb 2023 09:21
För min del tveklöst LR pga komfort. Väldigt liten skillnad mellan de två i faktisk prestanda. Särskilt i omkörningsfarter. Kolla nedersta boxen.

Tack för siffrorna.

Inte alls någon stor skillnad och framförallt så har MYP betydligt långsammare acceleration 0 till 100 jämfört med den officiella siffran på 3,7 sekunder.
Vad kan det bero på att det skiljer så mycket från den marknadsförda siffran?

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 11:37
av ippii
Performance är 3.7 s med "roll-out". Så i praktiken 4 s.
Lite tramsigt men det är så Tesla marknadsför Performance o Plaids 0-100 siffror. Medans de vanliga modellerna ej drar av för roll-out.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 11:41
av Credde
Credde skrev: 01 feb 2023 11:31
Verbal skrev: 01 feb 2023 09:21
För min del tveklöst LR pga komfort. Väldigt liten skillnad mellan de två i faktisk prestanda. Särskilt i omkörningsfarter. Kolla nedersta boxen.
Så Model Y Performance är 0.3-0.4 sekunder långsammare än uppgiven enligt mättningarna där, inte als under 4 sekunder. Tesla uppger väl bara X och S Plaid med rulande start.
Mit fel, dom har även rullande start på Y Performance.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 11:56
av Arctic Drifter
Arn skrev: 01 feb 2023 11:37
Verbal skrev: 01 feb 2023 09:21
För min del tveklöst LR pga komfort. Väldigt liten skillnad mellan de två i faktisk prestanda. Särskilt i omkörningsfarter. Kolla nedersta boxen.
Tack för siffrorna.

Inte alls någon stor skillnad och framförallt så har MYP betydligt långsammare acceleration 0 till 100 jämfört med den officiella siffran på 3,7 sekunder.
Vad kan det bero på att det skiljer så mycket från den marknadsförda siffran?
Om prestandan är det viktigaste så tror jag en LR med boost och 19" passar dig bäst. Det finns Youtube-filmer där de skickat på 18" på MYP och då gjort 0-100 på 3,4 eller om det var 3,5 (utan rollout).

Tänk också på att för att få den bästa punchen bör du har SOC över 80% och givet andra forumrekommendationer ska man ju helst inte ladda över 50-55 % :-)

Sen kanske du ändå blir som de flesta elbilsägare som diskuterar 0-100 på forum men kör med 85 km/h som topphastighet och det med kliman avslagen :lol:

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 12:56
av taliz
Arctic Drifter skrev: 01 feb 2023 10:02
jonasl skrev: 01 feb 2023 09:55
Sant med kostnaden när man ser till andrahandsvärde. Begagnatvärdet på accelleration boost tror jag är marginellt, men att kliva upp till P kommer ge mer tillbaka.
Jämför man t.ex. med BMW's paket M-sport som kostar typ 50' för en ny så får man i princip igen det även när bilen kostar ner mot runt 150'. Tror dock inte P kommer stå sig lika bra, men när en LR är nere på 300' förväntar jag mig att få 350' för min P kanske.

Men, frågan gällde det kloka valet och det är såklart en LR med boost. Det roliga valet är en P :D
BMWs M-sport ger väl ingen ökad prestanda? Är väl bara kosmetiskt?
Jag tror P kommer stå sig bättre än LR, av den enkla anledningen att det säljs färre och prisskillnaden är förhållandevis liten.
Driftskostnaderna är ju heller inte större på en P.
Köp en P, sälj fälgarna och vips så blev prisskillnaden ännu mindre.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 13:20
av Arctic Drifter
taliz skrev: 01 feb 2023 12:56
Arctic Drifter skrev: 01 feb 2023 10:02
jonasl skrev: 01 feb 2023 09:55
Sant med kostnaden när man ser till andrahandsvärde. Begagnatvärdet på accelleration boost tror jag är marginellt, men att kliva upp till P kommer ge mer tillbaka.
Jämför man t.ex. med BMW's paket M-sport som kostar typ 50' för en ny så får man i princip igen det även när bilen kostar ner mot runt 150'. Tror dock inte P kommer stå sig lika bra, men när en LR är nere på 300' förväntar jag mig att få 350' för min P kanske.

Men, frågan gällde det kloka valet och det är såklart en LR med boost. Det roliga valet är en P :D
BMWs M-sport ger väl ingen ökad prestanda? Är väl bara kosmetiskt?
Jag tror P kommer stå sig bättre än LR, av den enkla anledningen att det säljs färre och prisskillnaden är förhållandevis liten.
Driftskostnaderna är ju heller inte större på en P.
Köp en P, sälj fälgarna och vips så blev prisskillnaden ännu mindre.
Stämmer, det kan i vissa fall medföra M-sportbromsar men ofta är detta som en option till M-sportpaketet.
Det kan dessutom i regel väljas till oavsett val av motorisering. Många andra tillverkare väljer ju att sälja sportpaket endast med vissa motorer, som Tesla t.ex.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 17:42
av Mattias82
Verbal skrev: 01 feb 2023 09:21
För min del tveklöst LR pga komfort. Väldigt liten skillnad mellan de två i faktisk prestanda. Särskilt i omkörningsfarter. Kolla nedersta boxen.
Lite märkliga siffror där. Får själv runt 3,8sek. Är dessa siffror gjort på 19, 20 eller 21" fälgar?

Här finns annars ett mycket bra test.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 01 feb 2023 18:51
av Tellus
Batteriet är 50 grader varmt i teslabjørn videon, då blir det 3,8-3,9.
Gissar på 4,1-4,2 vid 20 graders batteritemp.

M3P är ca 0,5sek snabbare, dels beroende på mindre vikt men också ca 10% mer effekt i M3P. 400kW i MYP vs 445kW i M3P.
Om dom inte sänkt effekten i nyare M3P

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 03 feb 2023 08:49
av erikrydstad
Har själv en MYP och har tidigare hyrt och testat en LR (dock utan boost).

Spontant så är MYP mycket snyggare, men jag är ju väldigt biased.
Den är lite lägre, fräsiga däck, röda (kåpor) bromsok, fräsig bakvinge. Jag tycker bilen ser ut som att den var designad för hur den ser ut som MYP och en LR/SR ser lite vingklippt ut (pun).

Sen är det ju fjädring/styrning. Jag tycker MYP (har 2022 utan comfortdämpare) är mycket roligare och tajtare än den LR jag testade. Den ligger riktigt tajt på vägen och runt kurvorna. Det känns gott även i låga hastigheter. Visst kanske lite stötigare men inget jag egentligen märker jämfört med andra elbilar jag kört längre stunder (id3, id4, polestar2). Frun klagar inte heller. Småbarnen verkar nästan tycka den är bättre för de somnar snabbare när det skumpar lite :lol:

Till sist så dräller det ju av MY på stan numera (bor i stockholm) så det känns liiite lite roligare och mer unikt att åka runt i en MYP. Jag vet att jag som vuxen ekonomisk småbarnspappa inte ska tycka så, men det gör jag ju.

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 03 feb 2023 12:33
av Holve
Trackmode! Bara det är värt skillnaden!
LR är helt omöjlig att få ut i bredställ utanför dagiset..

Re: Performance eller LR med accelerations boost?

Postat: 03 feb 2023 12:45
av Arctic Drifter
Holve skrev: 03 feb 2023 12:33
Trackmode! Bara det är värt skillnaden!
LR är helt omöjlig att få ut i bredställ utanför dagiset..
Tveksamt om det är prisvärt, är det inte bättre att komplettera med ytterligare en bil ämnad för det ändamålet?
Nu har jag en annan bruksis som är manuell och bakhjulsdriven, oändligt mycket mer känsla i den än MYP'en med trackmode.

För 20-30' kan man få något rostigt med svetsdiff, fast frågan är om kidsen hoppar in i den eller om de hellre går hem då...?!?!? :D