Många upprörda inlägg på forumet, men i grunden är det som händer logiskt givet de volymer Tesla vill nå. Det handlar om att successivt maximera vinsten enligt vedertagen strategi ur skolboken:
”Skim pricing, also known as price skimming, is a pricing strategy that sets new product prices high and subsequently lowers them as competitors enter the market.”
Re: Price skimming strategy
Postat: 13 jan 2023 15:49
av Lurkern
Vilket företag gör inte så.
Re: Price skimming strategy
Postat: 13 jan 2023 15:52
av TiborBlomhall
Som jag även skrev i artikeln så är egentliga skillnaden mot andra biltillverkare att de skulle inte sänkt priset på sin befintliga bilmodell utan slängt på en annan kaross och lanserat den som en ny billigare elbil.
Tesla gör annorlunda. Dagens Model 3 är en helt annan bil än för fem år sedan, dock med samma karosslinjer. Skulle de istället lanserat "Tesla Model 4" eller nåt skulle ingen ha gnällt - även om den i slutändan skulle haft samma påverkan på Model 3 begagnatpris som dagens sänkning.
Om du konkurrerar med kvalitet/differentierad produkt gör du inte så. Det är uppenbart att Teslas innovationskraft avtagit och konkurrenterna är nästan ikapp, därför får Tesla nu växla spår för att kunna växa vidare. Det bidde inga autonoma bilar, taxinät eller 100mils räckvidd…
Apple, men sen har jag aldrig köpt deras produkter heller.
För du vill bli skimmad?
Makes sense.
Re: Price skimming strategy
Postat: 13 jan 2023 16:12
av jonasl
Andra har reat ut bilar via privatleasing där de garanterat högt restvärde gentemot finansbolagen istället, för att inte göra befintliga ägare allt för upprörda. (Lex Audi e-Tron)
Dagens Model 3 är en helt annan bil än för fem år sedan, dock med samma karosslinjer.
En helt annan bil är väl att ta i lite?
Re: Price skimming strategy
Postat: 13 jan 2023 16:25
av TiborBlomhall
Annan, helgjuten fram- och bakvagn. Annan bottenplatta. Andra batterier. Annat kylsystem. Annan elektronik. Bättre fjädring. Bättre ljudisolering. Plus hundratals andra mindre ändringar.
Tesla behöll i stort sett bara karosslinjerna, bytt ut det mesta av bilen under.
Andra biltillverkare gör precis tvärtom: olika karosser, nya modeller på i grunden samma bottenplatta.
Om du konkurrerar med kvalitet/differentierad produkt gör du inte så. Det är uppenbart att Teslas innovationskraft avtagit och konkurrenterna är nästan ikapp, därför får de nu växla spår för att kunna växa vidare. Det bidde inga autonoma bilar, taxinät eller 100mils räckvidd…
Snicksnack. Tesla är otroligt listiga. Detta är långt ifrån första gången de gör aggressiva prisjusteringar.
När de har mer tillverkningskapacitet än orderstock så dumpar de priserna för att ta marknadsandelar. När det är vice versa så höjer de priserna och lägger de ökade intäkterna på ännu mer tillväxt.
Apple, men sen har jag aldrig köpt deras produkter heller.
För du vill bli skimmad?
Makes sense.
Med Apple så betalar man ju överpriser varje gång, år efter år, dessutom med produkter som har lägre livslängd än elbilar, vad skulle vara bra med det?
Nu är väl dessutom Apples mobiler medelmåttiga bara, men priserna fortfarande de högsta.
Annan, helgjuten fram- och bakvagn. Annan bottenplatta. Andra batterier. Annat kylsystem. Annan elektronik. Bättre fjädring. Bättre ljudisolering. Plus hundratals andra mindre ändringar.
Tesla behöll i stort sett bara karosslinjerna, bytt ut det mesta av bilen under.
Andra biltillverkare gör precis tvärtom: olika karosser, nya modeller på i grunden samma bottenplatta.
Nu är det väl iof samma prylar i Y/3 precis som hos tex Q4/ID4. Bättre fjädring och ljudisolering var väl framförallt för att den var dålig i början. Och Gigapress är mer en produktionsinnovation än till nytta för kund…
Apple, men sen har jag aldrig köpt deras produkter heller.
För du vill bli skimmad?
Makes sense.
Med Apple så betalar man ju överpriser varje gång, år efter år, dessutom med produkter som har lägre livslängd än elbilar, vad skulle vara bra med det?
Nu är väl dessutom Apples mobiler medelmåttiga bara, men priserna fortfarande de högsta.
Låter inte som du har särskilt mycket praktiskt erfarenhet då. En M1 laptop går inte att köpa motsvarande för samma pengar på pc sidan - och de brukar vara funkis i 6-7 år i praktiken historiskt.
Vad gäller mobiler så beror det väl på vad du jämför med - tag du en annan android lur som Samsung är det ju ingen större prisskillnad. Däremot rätt stor skillnad i prestanda.
Jag har använt och köpt bägge vid olika tillfällen för att bilda mig uppfattning - har du?
Apple, men sen har jag aldrig köpt deras produkter heller.
För du vill bli skimmad?
Makes sense.
Med Apple så betalar man ju överpriser varje gång, år efter år, dessutom med produkter som har lägre livslängd än elbilar, vad skulle vara bra med det?
Nu är väl dessutom Apples mobiler medelmåttiga bara, men priserna fortfarande de högsta.
Låter inte som du har särskilt mycket praktiskt erfarenhet då. En M1 laptop går inte att köpa motsvarande för samma pengar på pc sidan - och de brukar vara funkis i 6-7 år i praktiken historiskt.
Vad gäller mobiler så beror det väl på vad du jämför med - tag du en annan android lur som Samsung är det ju ingen större prisskillnad. Däremot rätt stor skillnad i prestanda.
Jag har använt och köpt bägge vid olika tillfällen för att bilda mig uppfattning - har du?
Nej, jag läser tester av olika produkter, laptop har jag köpt en för ca 20 år sedan som jag inte använder längre, har inte behov av någon så har ingen koll på laptops.
Samsungs mobiler har jag aldrig köpt heller de installerar väl en massa skitprogram på sina lurar dessutom.
Min senaste mobil köpte jag för 2,5 år sedan med 256 gig minne för drygt 3000kr, brukar ha dem tills de pajar eller minnet blir för fullt (den innan hade väl 8 eller 16 gig minne så det tog slut typ, den har jag som reserv)
Datorer brukar jag köpa i delar som jag väljer själv och sätter ihop.
Senaste huset köpte jag också i delar, kantelement grus, reglar och takstolar och satte ihop själv till 95%
Som jag även skrev i artikeln så är egentliga skillnaden mot andra biltillverkare att de skulle inte sänkt priset på sin befintliga bilmodell utan slängt på en annan kaross och lanserat den som en ny billigare elbil.
Tesla gör annorlunda. Dagens Model 3 är en helt annan bil än för fem år sedan, dock med samma karosslinjer. Skulle de istället lanserat "Tesla Model 4" eller nåt skulle ingen ha gnällt - även om den i slutändan skulle haft samma påverkan på Model 3 begagnatpris som dagens sänkning.
Även i de fall andra tillverkare trots allt indirekt sänker på befintliga modeller och håller listpriset konstant så det vi det inte såhär tydligt. Med handlarna som ofta är fristående och jobbar med allsköns rabatter och andra incitament för att få bilarna sålda om efterfrågan minskar är det ännu svårare att se.
Re: Price skimming strategy
Postat: 14 jan 2023 08:48
av vigge50
Om man spolar fram till ungefär 6:30 i detta klippet så pratar Elon lite om hans tankar angående prissättning när ekonomin går ner. Han säger att han är villig att låta Tesla gå minus kortare tid mot att de långsiktigt kan fortsätta växa snabbt och att de har pengar att göra det.
Konversationen är från 22:e december förra året.
Re: Price skimming strategy
Postat: 14 jan 2023 09:04
av Mikael Sten
Håller med om att nivån på Teslas teknik inte är imponerande. Finns inte ens parkeringssensorer på min helt nya 3P. Bara en backkamera som måste torkas av manuellt om det är blött väglag eller snö. Ingen parkeringshjälp alls framåt. Usel funktion för torkare. I mörker fungerar inte automatiken. I dagsljus och med farthållare överreagerar den och smetar vintertid ut en isfilm på rutan, ofattbart att den inte går att stänga av.
För att minska missnöjet hos oss som hämtat våra bilar strax före prissänkningen tycker jag att Tesla kan bjuda oss på självkörningsfunktionerna för att närma sig den nivå på tekniken som man bör kräva. Det kostar knappast dem något alls och åtminstone jag skulle känna mig mindre blåst. Långsiktigt är det naturligtvis bra att priserna går ned men mitt förtroende för Tesla är i botten. Den ekonomiska kalkylen vid bilköpet blir förstörd av deras manöver. Nästa gång blir det en bil från en traditionell europeisk biltillverkare med stabilt andrahandsvärde och försäljare, service osv på orten
För att minska missnöjet hos oss som hämtat våra bilar strax före prissänkningen tycker jag att Tesla kan bjuda oss på självkörningsfunktionerna för att närma sig den nivå på tekniken som man bör kräva. Det kostar knappast dem något alls och åtminstone jag skulle känna mig mindre blåst.
Innan jag fick min Model 3 som var beställd så sänkte de priset ordentligt 2019. Då fick vi FSD som kompensation. Idag verkar det som alla som inte fått sin bil ännu får det nya priset?
Att få FSD var bra nog för att inte avbeställa för mig då. Men, vi fick ju i princip bara Extended Autopliot, då FSD funktionerna är inprincip obefintliga fortfarande i EU. Jag hoppas på den FSD som finns i USA blir tillåten i Sverige innan drivlinas garanti går ut.
Jag hoppas på den FSD som finns i USA blir tillåten i Sverige innan drivlinas garanti går ut.
City Streets i EU kommer inte att hända, det kan jag i det närmaste garantera. Allt fokus bland lagstiftarna ligger på motorväg för både förarassistans och autonomi, och Tesla verkar inte intresserade av att göra något som funkar bra där i EU. NoA med automatiska filbyten tror jag kommer att kunna vara lagligt inom ett par år.