Tror ni att vi kommer att få se ett skifte i elbilsförsälningen? Regeringen har slopat stödet för rena elbilar samtidigt som många av biltillverkarna har ökat räckvidden i sina laddhybrider. Bland annat Mercedes C-klass får 11 mil elektrisk räckvidd i kombination med en snål dieselfyra. Skatten på den bilen är 360kr per år och man kan göra alla vardagsresor på el. Bilen blir bra mycket billigare än en Tesla Model 3 eller en BMW i4. Sen är det andra faktorer också som pris på DC-laddning, försäkring med mera. Är väldigt liten skillnad ekonomiskt köra långresa på diesel eller el.
Tror ni det blir en revanch för laddhybrider framöver?
Re: Laddhybridens återkomst?
Postat: 07 jan 2023 16:25
av frippe
Så mycket billigare är väl inte en c- klass gentemot en model Y. Lägger du till de väldigt mycket högre servicekostnaderna äts skillnaden upp snabbt.
Så nej, jag har svårt att se att hybrider kommer leva speciellt längre. Bensin och diesel lär inte bli billigare än vad det är nu.
Men visst, människor är vanedjur och väljer ofta sådant de är vana vid.
Re: Laddhybridens återkomst?
Postat: 07 jan 2023 17:24
av Off Grid Byggaren
Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Re: Laddhybridens återkomst?
Postat: 07 jan 2023 17:52
av Trevlig
Li auto L9 kommer typ 19 mil på en laddning. en sån hybrid hade suttit fint för min del.
Li auto L9 kommer typ 19 mil på en laddning. en sån hybrid hade suttit fint för min del.
Åas, varför skall du då ha en avgasmotor med dig? Men 19 mils räckvidd och hygglig snabbladdning så går det åka långt ändå. Och sparar vikt, servicekostnad, komplexitet och ett äckligt avgasrör.
Li auto L9 kommer typ 19 mil på en laddning. en sån hybrid hade suttit fint för min del.
Åas, varför skall du då ha en avgasmotor med dig? Men 19 mils räckvidd och hygglig snabbladdning så går det åka långt ändå. Och sparar vikt, servicekostnad, komplexitet och ett äckligt avgasrör.
Då blir den ju en elbil med 19mils räckvidd. Går såna att sälja idag?
Li auto L9 kommer typ 19 mil på en laddning. en sån hybrid hade suttit fint för min del.
Åas, varför skall du då ha en avgasmotor med dig? Men 19 mils räckvidd och hygglig snabbladdning så går det åka långt ändå. Och sparar vikt, servicekostnad, komplexitet och ett äckligt avgasrör.
Då blir den ju en elbil med 19mils räckvidd. Går såna att sälja idag?
Till rätt pris - absolut. MG ZS gick väl bara dryga 20 mil i första utgåvan och den sålde bra. Självklart är det ingen lämplig bil för resande säljare, men för pendling och någon enstaka långresa så kan man klara sig på rätt kort räckvidd. Men priset måste givetvis vara rätt - skall man acceptera nackdelar måste det belönas i någon ända.
Li auto L9 kommer typ 19 mil på en laddning. en sån hybrid hade suttit fint för min del.
Åas, varför skall du då ha en avgasmotor med dig? Men 19 mils räckvidd och hygglig snabbladdning så går det åka långt ändå. Och sparar vikt, servicekostnad, komplexitet och ett äckligt avgasrör.
Inte samma typ av komplexitet som en vanlig hybrid. mer som BMW REX. Den är bara en generator.
Li auto L9 kommer typ 19 mil på en laddning. en sån hybrid hade suttit fint för min del.
Åas, varför skall du då ha en avgasmotor med dig? Men 19 mils räckvidd och hygglig snabbladdning så går det åka långt ändå. Och sparar vikt, servicekostnad, komplexitet och ett äckligt avgasrör.
Inte samma typ av komplexitet som en vanlig hybrid. mer som BMW REX. Den är bara en generator.
Det är ju iofs en fördel. Parallelhydriderna vill man nog inte äga när garrantin gått ut... mycket teknik med tre kopplingar, växellåda, bensinmotor, elmotor och så vidare. Jag körde iofs en Kia Niro PHEV i 3 år - fungerade utmärkt, men mycket komplex teknik som kan strula är det....
Serihydbriderna är en tekniskt elegantare lösning om än med lägre prestanda.
Tror ni att vi kommer att få se ett skifte i elbilsförsälningen? Regeringen har slopat stödet för rena elbilar samtidigt som många av biltillverkarna har ökat räckvidden i sina laddhybrider. Bland annat Mercedes C-klass får 11 mil elektrisk räckvidd i kombination med en snål dieselfyra. Skatten på den bilen är 360kr per år och man kan göra alla vardagsresor på el. Bilen blir bra mycket billigare än en Tesla Model 3 eller en BMW i4. Sen är det andra faktorer också som pris på DC-laddning, försäkring med mera. Är väldigt liten skillnad ekonomiskt köra långresa på diesel eller el.
Tror ni det blir en revanch för laddhybrider framöver?
Li auto L9 kommer typ 19 mil på en laddning. en sån hybrid hade suttit fint för min del.
Åas, varför skall du då ha en avgasmotor med dig? Men 19 mils räckvidd och hygglig snabbladdning så går det åka långt ändå. Och sparar vikt, servicekostnad, komplexitet och ett äckligt avgasrör.
Inte samma typ av komplexitet som en vanlig hybrid. mer som BMW REX. Den är bara en generator.
Det är ju iofs en fördel. Parallelhydriderna vill man nog inte äga när garrantin gått ut... mycket teknik med tre kopplingar, växellåda, bensinmotor, elmotor och så vidare. Jag körde iofs en Kia Niro PHEV i 3 år - fungerade utmärkt, men mycket komplex teknik som kan strula är det....
Serihydbriderna är en tekniskt elegantare lösning om än med lägre prestanda.
Tycker Li auto L9 är rätt cool på många vis. Känner att allt handlar om räckvidd och laddning. Men lite lyx då?
Re: Laddhybridens återkomst?
Postat: 07 jan 2023 23:01
av Jerka
Om man har en elbil med räckvidd 11 mil så är det två saker man kan göra för att få den riktigt användbar:
1) Lägga till en bensinmotor, växellåda, koppling, bensintank, kraftöverföring, styrelektronik, avgassystem, katalysator…
2) Installera ett lite större batteri
Hybrider är bara vettiga i en värld där batterier är extremt dyra och/eller svåra att få tag i. Framtiden tillhör rena elbilar.
Om man har en elbil med räckvidd 11 mil så är det två saker man kan göra för att få den riktigt användbar:
1) Lägga till en bensinmotor, växellåda, koppling, bensintank, kraftöverföring, styrelektronik, avgassystem, katalysator…
2) Installera ett lite större batteri
Hybrider är bara vettiga i en värld där batterier är extremt dyra och/eller svåra att få tag i. Framtiden tillhör rena elbilar.
Hybrider är definitivt en övergångslösning. Men det här handlar väl om frågan om dom kommer hänga kvar lite längre än vad man först trodde.
Laddhybridens stora fördel är ju att man inte behöver byta biltyp fullständigt som man ofta behöver för att nu gå över till el.
Men jag håller med. Framtiden tillhör elbilarna. Men vi lever ju inte i framtiden än på ett tag.
Re: Laddhybridens återkomst?
Postat: 08 jan 2023 10:43
av AwesomePossum
Jag tror inte det är någon som betvivlar att hybrider är en övergångslösning, lika så som elbilar är en övergångslösning till något annat, i alla fall i det längre perspektivet
Med en horisont på 3-4 år så är TCO:n för en modern laddhybrid med en räckvidd på ca. 8 mil eller mer och en två-/tre-fas ombordladdare högst jämförbar med en elbil för vårt körmönster. Möjligtvis skulle MEB-bilarna ha en fördel ifall de faller en i smaken ...
Det kommande månaderna kommer att bli intressant med den nya GLC:n och faceliften av X5 och GLE. Ifall inte laddinfrastrukturen förbättras skulle jag inte alls bli förvånad ifall nästa leasingperiod blir med en laddhybrid.
Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?
Namnlös.jpg
Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.
Jag tror mer det handlar att hybridbilarna inte finns i elutförande. När dom finns det så väljer man eldriven istället.
Om man tittar på bilar som finns som både ICE, laddhybrid och el ser man att elvarianterna tar över.
Volvos xc40 t.ex.
Elvarianten dominerar ju nu på bekostnad av laddhybriden. Tidigare var det laddhybriden som tog av ICE försäljningen.
Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?
Namnlös.jpg
Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.
Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.
Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?
Namnlös.jpg
Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.
Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.
Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.
Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.
Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.
Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.
Ja, när vi åkte till trysil i vintras blev det en påtvingad laddpaus med kaffe circle k i elverum på slutet. Nått kiss lyckades jag inte klämma ut.
Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.
Vi laddar alltid i Ulricehamn, åt båda hållen, när vi hälsar på fruns släkt, men än har vi aldrig ätit på McDonalds där. Faktum är att vi nog aldrig ätit på McDonalds tillsammans. Inte på Burger King heller. Någon gång på MAX.
Det påverkas förstås av hur utbyggnaden av snabbladdare fortskrider.
Är det smidigt på långresan köper nog få kunder laddhybrider.
Fotoreporter Magnus Fröderberg misslyckades ju att få igång flera laddare i Gävle, och skrev då en lång artikel för att skrämma elbils spekulanter.
Det är ju skapliga räckvidder på moderna elbilar så varför åka runt med en stor dieselmotor som nästan aldrig används?
.
Screenshot_20230107-171329_Chrome.jpg
Ja, men det samma gäller väl för batterier, varför åka runt med 100kwh man använder 3 gånger per år?
Namnlös.jpg
Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.
Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.
Äh, det handlar om planering. Jag gillar att stanna ibland - reser iofs oftast med hund som vill ut då och då. Jag är egentligen nöjd om jag kommer dryga 20 mil även på vinter i snöslask på motorväg. Sen vill jag rast - sommartid kommer man längre och med högre snittfart kör man kanske även någon mil till.
Men med klok planering och snittladdning på över 100kW så stör något laddstopp inte det minstam
Nä, rätt meningslöst. Dessutom så behöver man stanna någon gång för att äta och pissa om man kör långt - då kan man ju lika gärna ladda.
Dessvärre kan man aldrig ladda där man vill äta, eller äta bra där man kan ladda. Dessutom är det oftast 2-3 gånger dyrare att snabbladda än att långsamladda på gatan respektive på destinationen.
För att inte tala om att ladda hemma för de som kan det.
Jag skulle definitivt betala extra för 100 kWh, då slipper jag ladda på väg till Mamma och bara stanna en gång istället för två på väg till fruns släkt.
Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.
Ja, när vi åkte till trysil i vintras blev det en påtvingad laddpaus med kaffe circle k i elverum på slutet. Nått kiss lyckades jag inte klämma ut.
Kunde inte sagt det bättre själv förutom lägga till risken för kö. Har beställt bil med mer ön 100 kWh batteri för att slippa stanna och ladda och äta på McDonalds i Ulricehamn men troligen blir det 10-15 resor som jag sparar in stopp på och till fjällen blir det bara ett stopp istället för ett extra i Ludvika på 50 kW laddare. Har bara 95 kWh batteri nu, lite litet.
Vi laddar alltid i Ulricehamn, åt båda hållen, när vi hälsar på fruns släkt, men än har vi aldrig ätit på McDonalds där. Faktum är att vi nog aldrig ätit på McDonalds tillsammans. Inte på Burger King heller. Någon gång på MAX.