Sida 1 av 1
Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 17:01
av Mikael Sten
Nyss köpt en Tesla model 3P. Halt väglag och dubbfria däck. När jag släpper gasen bromsar bilen rätt kraftigt och bakhjulen släpper. Går att hantera men känns otrevligt. Vet att en del elbilar går att ställa om till frihjul för att slippa det här. Hittar inte den funktionen. Någon som vet om det går?
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 17:24
av thefork
Har du prövat off-road-läget? Sen är det nog en bra idé att använda chill mode vid vinterväglag, jag tror det gör även regen lite mjukare.
En annan variant är att köpa ett par S3XY buttons, med dem kan man ställa in regen-nivå mellan 0-100 procent.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 17:41
av Bengt-re
Satt en Tesla i mitträcket idag på väg 73. Klokt att vara lite försiktig.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 19:12
av jonasl
Körde på ren svartis mellan ungefär Hedemora och Borlänge strax före nyår, man får vara försiktig med att släppa på gasen.
Lite svårt att "känna" på halkan med bromsen eftersom bilen inte frirullar, det kanske går att lära sig att göra lika kontrollerat men helt enkelt är det inte.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 20:08
av Amiala
Mikael Sten skrev: ↑06 jan 2023 17:01
Nyss köpt en Tesla model 3P. Halt väglag och dubbfria däck. När jag släpper gasen bromsar bilen rätt kraftigt och bakhjulen släpper. Går att hantera men känns otrevligt. Vet att en del elbilar går att ställa om till frihjul för att slippa det här. Hittar inte den funktionen. Någon som vet om det går?
På min MYP kan jag välja mellan “Håll”, ”Frirulla” och ”Krypkörning”. Reglage > Pedaler och styrning > Pedalläge.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 20:51
av thefork
Amiala skrev: ↑06 jan 2023 20:08
Mikael Sten skrev: ↑06 jan 2023 17:01
Nyss köpt en Tesla model 3P. Halt väglag och dubbfria däck. När jag släpper gasen bromsar bilen rätt kraftigt och bakhjulen släpper. Går att hantera men känns otrevligt. Vet att en del elbilar går att ställa om till frihjul för att slippa det här. Hittar inte den funktionen. Någon som vet om det går?
På min MYP kan jag välja mellan “Håll”, ”Frirulla” och ”Krypkörning”. Reglage > Pedaler och styrning > Pedalläge.
Den inställningen bestämmer vad som händer när bilen närmar sig stillastående, det blir ingen förändring av beteendet när man släpper gaspedalen i fart.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 21:17
av Amiala
Där ser man…
På vilket sätt (av)hjälper offroad-inställningen den regenerativa inbromsningen?
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 21:18
av Jaegaern
Amiala skrev: ↑06 jan 2023 20:08
Mikael Sten skrev: ↑06 jan 2023 17:01
Nyss köpt en Tesla model 3P. Halt väglag och dubbfria däck. När jag släpper gasen bromsar bilen rätt kraftigt och bakhjulen släpper. Går att hantera men känns otrevligt. Vet att en del elbilar går att ställa om till frihjul för att slippa det här. Hittar inte den funktionen. Någon som vet om det går?
På min MYP kan jag välja mellan “Håll”, ”Frirulla” och ”Krypkörning”. Reglage > Pedaler och styrning > Pedalläge.
Det gäller tyvärr bara vid stillastående.
Som svar på TS så gör min M3 RWD det väldigt tydligt att minska regen till typ noll när den märker att det sladdar lite. Inte lika märkbart på min Y LR, antar att skillnaden är en respektive två motorer.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 06 jan 2023 22:51
av thefork
Amiala skrev: ↑06 jan 2023 21:17
Där ser man…
På vilket sätt (av)hjälper offroad-inställningen den regenerativa inbromsningen?
Inte säker på att det hjälper, men det är värt att testa tänker jag. Off road är ju trots allt gjort för tillfällen då det saknas grepp, såsom snö eller lera.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 07 jan 2023 00:39
av jonasl
Mera konstant fördelning av kraften mellan axlarna med terrängläget, men jag har inte upplevt att regen förändras. Antispinn stängs också av, men inte antisladd.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 07 jan 2023 09:19
av LarsL
Jaegaern skrev: ↑06 jan 2023 21:18
Som svar på TS så gör min M3 RWD det väldigt tydligt att minska regen till typ noll när den märker att det sladdar lite. Inte lika märkbart på min Y LR, antar att skillnaden är en respektive två motorer.
Jag har upplevt samma skillnad mellan 3 SR och Y LR. Model Y verkar lägga mer regen på bakhjulen vilket får den att svansa ut när man släpper acceleratorn, mycket mer än vad Model 3 SR gör. Kanske lättare för Kalifornia / Texas designers att förstå att man inte kan låsa bakhjulen på en bakhjulsdriven bil när det är isigt. Kanske de skulle googla handbromsvändning?
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 07 jan 2023 10:51
av Mikael Sten
Tack för era svar. Kör på chill- läge. Ska prova offroad. Hur skaffar man den där knappen, det är min första Tesla så jag har inte lärt mig alla funktioner.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 07 jan 2023 11:29
av renes
LarsL skrev: ↑07 jan 2023 09:19
Jaegaern skrev: ↑06 jan 2023 21:18
Som svar på TS så gör min M3 RWD det väldigt tydligt att minska regen till typ noll när den märker att det sladdar lite. Inte lika märkbart på min Y LR, antar att skillnaden är en respektive två motorer.
Jag har upplevt samma skillnad mellan 3 SR och Y LR. Model Y verkar lägga mer regen på bakhjulen vilket får den att svansa ut när man släpper acceleratorn, mycket mer än vad Model 3 SR gör. Kanske lättare för Kalifornia / Texas designers att förstå att man inte kan låsa bakhjulen på en bakhjulsdriven bil när det är isigt. Kanske de skulle googla handbromsvändning?
Hur är det möjligt (att LR lägger mer regen på bakhjulen än SR)? SR har ju regen
enbart på bakhjulen i motsats till Y LR. Eller menar du att SR minskar mer på regen vid halka än vad Y LR gör?
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 07 jan 2023 12:01
av thefork
Mikael Sten skrev: ↑07 jan 2023 10:51
Tack för era svar. Kör på chill- läge. Ska prova offroad. Hur skaffar man den där knappen, det är min första Tesla så jag har inte lärt mig alla funktioner.
https://www.bilkomponenter.no/products/ ... a-model-3y
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 07 jan 2023 12:23
av Transportsoren
Beställ från tillverkaren de har bättre pris och fortfarande 10% - 20% rabatt på ordinarie priset, leverans från eu så ingen tull eller mom tillkommer.
https://enhauto.com/list/all
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 07 jan 2023 15:11
av Jaegaern
LarsL skrev: ↑07 jan 2023 09:19
Jaegaern skrev: ↑06 jan 2023 21:18
Som svar på TS så gör min M3 RWD det väldigt tydligt att minska regen till typ noll när den märker att det sladdar lite. Inte lika märkbart på min Y LR, antar att skillnaden är en respektive två motorer.
Jag har upplevt samma skillnad mellan 3 SR och Y LR. Model Y verkar lägga mer regen på bakhjulen vilket får den att svansa ut när man släpper acceleratorn, mycket mer än vad Model 3 SR gör. Kanske lättare för Kalifornia / Texas designers att förstå att man inte kan låsa bakhjulen på en bakhjulsdriven bil när det är isigt. Kanske de skulle googla handbromsvändning?
Exakt så, mer aggressivt.
Hehe ja det kan bli lite tokigt. Oavsett så tycker jag bilarna är grymma på att hålla bilen rak och rädda upp sladdar. Men andra bilar låter inte bakdelen gå ut så långt. Så kör man med familjen så blir det mer nervöst såklart.
Re: Motorrummet Tesla
Postat: 07 jan 2023 22:21
av Amiala
Såg nu att det under inställningar för track mode går att reglera den regenerativa bromsningen i procent. Någon som provat detta?