Sida 1 av 2
Köpråd
Postat: 01 jan 2023 20:52
av Nybba
Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Re: Köpråd
Postat: 01 jan 2023 21:03
av mikebike
LR har både större batteri och AWD. Ett givet val i Norrland.
Facelift kom Q4 2020, men rattvärmen kom senare.
Re: Köpråd
Postat: 01 jan 2023 22:30
av Tellus
Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52
sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Jag skulle helt klart välja en nyare RWD med 60kWh batteriet jämfört med en LR 2019/2020
Det är samma räckvidd och en nyare RWD har måånga bra uppdateringar och är flera år nyare, satsa på en sådan.
AWD har man egentligen ingen nytta av vid normal körning och antisladdsystemet är superbra på tesla.
Dock så är LR bra mycket kvickare om man värdesätter sådant.
Re: Köpråd
Postat: 01 jan 2023 22:46
av SwedishAdvocate
Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52
Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Det finns en del skrivet sen tidigare i andra trådar och artiklar på forumet om bakhjulsdrivna M3 i vinterväglag. T.ex här:
viewtopic.php?f=51&t=20822
viewtopic.php?f=51&t=27926
https://teslaclubsweden.se/model-3-i-sno/
viewtopic.php?f=51&t=17041
En sak som skiljer mellan olika årgångar är ju om bilen har värmepump eller inte. Äldre M3 (även äldre M3 LR) har ju inte värmepump... Har för mig att värmepump kan kompensera en del gällande räckvidd för de bakhjulsdrivna M3 som har värmepump i linje med vad Tellus skriver ovan. Jag är dock själv inte tillräckligt teknisk kunnig för att kunna uttala mig med någon säkerhet kring det här...
Re: Köpråd
Postat: 01 jan 2023 22:50
av SwedishAdvocate
Har för mig att ytterligare ett tips för att få en uppskattning av räckvidd beroende på bilmodell, temperatur och nederbörd är att mata in olika sträckor i A Better Route Planner (ABRP) och se vad du får för resultat. Det ska tydligen stämma rätt bra som jag förstått det...
Re: Köpråd
Postat: 01 jan 2023 23:45
av Nybba
Jag kör vanligtvis Max 5-10 mil per dag. Åker Max 5ggr per år längre än 15-20 mil. Så det viktiga är egentligen dragkrok och rattvärme. När kom rattvärme?
Re: Köpråd
Postat: 02 jan 2023 07:09
av Dinsdale
Nybba skrev: ↑01 jan 2023 23:45
Jag kör vanligtvis Max 5-10 mil per dag. Åker Max 5ggr per år längre än 15-20 mil. Så det viktiga är egentligen dragkrok och rattvärme. När kom rattvärme?
Rattvärme kom nånstans andra kvartalet 2021. Min SR+ är från maj, den har hårdvara för rattvärme. Om du tittar efter en SR+, tryck på temperaturen för att få upp AC-inställningarna, kolla om det finns en ratt-symbol där telefonladdarna är. Om ja, har tidigare ägare köpt till rattvärme (och baksätesvärme). Ingen rattsymbol, kolla teslaappen knuten till bilen och se om det finns ett tillval värmepaket eller liknande som du kan köpa. Det kostar 3000 kr och ger dig rattvärme och baksätesvärme. Om du bara ser alternativet baksätesvärme saknas hårdvaran för rattvärme.
Om du bara har bilder på bilen, kolla om den har fuskträ på dörrarnas insida eller om fuskträet bara är på instrumentpanelen. Fuskträ på framdörrarnas insidor kom precis när jag hämtade ut min SR+ i maj, så det är möjligt att utseendet på framdörrarnas insidor kan användas som ledtråd till om hårdvaran för rattvärme finns på plats.
Leta efter bilar med chassinummer som börjar på LRW, de är tillverkade i Kina och skiftet att börja skicka in dem från kina istället för från USA skedde nånstans i början av 2021. Det sammanfaller med din önskan om rattvärme. LRW i chassinumret plus svarta lister och fuskträ på framdörrarnas insida.
M3 RWD (alltså modellen med 60kWh-batteri som ersatte SR+) har rattvärme och baksätesvärme som standard.
LR har rattvärme som standard om hårdvaran finns, så där räcker det att kolla om det finns en rattsymbol ovanpå telefonladdarna när man tar upp AC-inställningarna.
Står bilen ute eller i varmgarage?
Räckvidd SR+ på vintern är ca 25 mil med fullt batteri, RWD med 60kWh batteri 10% mer (dvs ca 27,5 mil).
Re: Köpråd
Postat: 02 jan 2023 08:19
av CrazyGang
Bytte från en M3 LR 2020 till MY RWD 2023. Bor i Östersund.
Rattvärme och värmepump är guld. Saknar ännu inte fyrhjulsdriften. En motor gör att förvärmning av batteriet går långsammare vid hård kyla.
Sammantaget känns det som ett rejält kliv framåt i kvalitet, effektivitet och helhetskänsla.
Det enda jag inte gillar är stolarna som är klart obekvämare än tidigare.
Re: Köpråd
Postat: 02 jan 2023 09:30
av slugger75
mikebike skrev: ↑01 jan 2023 21:03
LR har både större batteri och AWD. Ett givet val i Norrland.
Facelift kom Q4 2020, men rattvärmen kom senare.
Ett tillägg. Eftersom TS frågar om LR från 2019-2020 så ska man komma ihåg att det också fanns en modell som hette M3 LR RWD. Dvs bakhjulsdrift och stora batteriet. WLTP på den var 600 km.
Re: Köpråd
Postat: 02 jan 2023 17:38
av Pelham
Exakt en sån har jag.
Rwd med wltp på 605km
Re: Köpråd
Postat: 03 jan 2023 18:22
av LordRanta
LR alla dagar i veckan i Norrland, hellre 19-20 LR än 21+ RWD.
Har haft en -19 LR i 1år och en -21 LR i 2mån.
Skillnader? Ja, men inte stora. Samma bil än, många lyfter -21 och nyare till skyarna men jag måste ha fått en bra -19 och en dålig -21. 21:an var från Kina.
Längre räckvidd men den är marginell, kör man 1mil till jobbet som jag så slukar värmepumpen oavsett, märks väl främst vid längre körning ang räckvidd men man stannar ju ändå och laddar på samma ställen som en 19-20, det är ju inte så att man kommer till Skellefteå men en -19 och Luleå med en -21 utan räckvidden handlar om några mil i slutändan.
Samma panelgaps som på -19, plasten vid lyktorna stack utanför kaross, bagaget skevt och frontspoilern skavde mot lyktorna, vägljudet med dubbade däck i -21:an horribelt, så jag åker hellre dubbfritt, sambon fick illamående (åksjuka) i 21:an, men aldrig i -19. Bilen betedde sig som en orm.
Led Matrix på 21:an, som inte är aktiverat så helljuset var sämre än i -19, vertikala ränder i ljuset och lyste högt upp mot träd o annat, tros flera justeringar.
Fördelar / nackdelar med 21 mot 19:
* Lite bättre räckvidd i -21
* Blinkers glare i sidokamerorna borta på -21 (moddat min -19 till samma)
* Värmepump om man åker långa sträckor och drar tunga stenar till fjällen i -30*c och motvind med -21
* Sämre ljud i stereon, basen känns dämpad i -21
* Samma vindljud i båda
* Lite mer premium känsla när man stänger dörren i en -21, men marginell
* Elbaklucka på -21
* Konstigt helljus på -21 men bra halvljus
* Rattvärme i -21
* Hårdare stolar i -21, nära obekväma i jämförelse med -19
Gör man som jag och kastar på chrome delete, elektriskt bagage och lägger in gummilisten som finns att köpa runt taket så känns inte prisskillnaden mellan -19 till -21 motiverande igentligen.
Min -19 var en wow känsla när jag köpte den, så 21:an kändes inte som något jätteuppdatering trots rattvärme etc.
Re: Köpråd
Postat: 03 jan 2023 21:27
av Tars
Har en -21 model 3 longrange som snart ska avyttras för billig peng.
Skicka pm om det är intressant. Går att leasa.
Re: Köpråd
Postat: 04 jan 2023 23:18
av NiklasTesla
Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52
Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).
MVH
Re: Köpråd
Postat: 05 jan 2023 08:21
av mikebike
NiklasTesla skrev: ↑04 jan 2023 23:18
Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52
Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).
MVH
Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.
Re: Köpråd
Postat: 05 jan 2023 09:03
av slugger75
Pelham skrev: ↑02 jan 2023 17:38
Exakt en sån har jag.
Rwd med wltp på 605km
Är du verkligen säker på siffran?
Min M3 LR RWD från 2019 hade 600 km WLTP. Höjde de upp den siffran sen via mjukvaruuppdatering eller vad?
Re: Köpråd
Postat: 05 jan 2023 09:08
av NEO
slugger75 skrev: ↑05 jan 2023 09:03
Pelham skrev: ↑02 jan 2023 17:38
Exakt en sån har jag.
Rwd med wltp på 605km
Är du verkligen säker på siffran?
Min M3 LR RWD från 2019 hade 600 km WLTP. Höjde de upp den siffran sen via mjukvaruuppdatering eller vad?
Nej, alltid varit 600km.
Re: Köpråd
Postat: 05 jan 2023 13:57
av Pelham
Ok om ni säger det. 600km
Re: Köpråd
Postat: 07 jan 2023 23:49
av NiklasTesla
mikebike skrev: ↑05 jan 2023 08:21
NiklasTesla skrev: ↑04 jan 2023 23:18
Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52
Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).
MVH
Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.
Aldrig läst om på Model 3.
MVH
Re: Köpråd
Postat: 08 jan 2023 00:09
av Taz
NiklasTesla skrev: ↑07 jan 2023 23:49
mikebike skrev: ↑05 jan 2023 08:21
NiklasTesla skrev: ↑04 jan 2023 23:18
Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52
Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).
MVH
Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.
Aldrig läst om på Model 3.
MVH
Jag har aldrig haft problem med min Tesla från 2021 trots temperaturer ner mot -15 grader.
Re: Köpråd
Postat: 08 jan 2023 00:11
av jonasl
Flera i Model 3-gruppen på facebook som fått byta värmeelement på de gamla bilarna. Kostar 14 kkr om bilen inte längre har garanti.
Re: Köpråd
Postat: 08 jan 2023 10:04
av ducce916m
jonasl skrev: ↑08 jan 2023 00:11
Flera i Model 3-gruppen på facebook som fått byta värmeelement på de gamla bilarna. Kostar 14 kkr om bilen inte längre har garanti.
M3 började väl säljas i Sverige i mars 2019, då har de ju garanti till mars 2023? Kan väl inte vara någon som bytt element och inte haft garanti?
Re: Köpråd
Postat: 08 jan 2023 10:25
av Tellus
ducce916m skrev: ↑08 jan 2023 10:04
jonasl skrev: ↑08 jan 2023 00:11
Flera i Model 3-gruppen på facebook som fått byta värmeelement på de gamla bilarna. Kostar 14 kkr om bilen inte längre har garanti.
M3 började väl säljas i Sverige i mars 2019, då har de ju garanti till mars 2023? Kan väl inte vara någon som bytt element och inte haft garanti?
Dom har 8000 mil gränsen också. Men kan tycka ett värmeelement borde gå på goodwill eller på reklamationsrätt 3 år om bilen gått mer än 8000 mil.
Re: Köpråd
Postat: 08 jan 2023 10:31
av mikebike
NiklasTesla skrev: ↑07 jan 2023 23:49
mikebike skrev: ↑05 jan 2023 08:21
NiklasTesla skrev: ↑04 jan 2023 23:18
Nybba skrev: ↑01 jan 2023 20:52
Tjenare jag går i köptankarna, jag bor i Norrland och kör ungefär 1000-1500 mil per år. Jag är osäker på om jag behöver awd eller om jag klarar mig med rwd? Har hört att rwd är rätt bra på teslorna? Sedan undrar jag om det bara finns rattvärme från my21? Det jag egentligen vill ha är dragkrok och sedan är det frågan om man ska välja en SR+ 21-22? Eller LR 19-20? Vad skulle ni rekommendera? Är det såpass stor skillnad på dom nya my21 och my22 jämfört med dom äldre eller är det bättre att satsa på awd?
Lätt LR från 2019/2020 (har direktverkande elvärme till kupén som fungerar stabilt) då Tesla fortfarande inte helt verkar ha löst problemet med att LFV-PUMPEN lägger av vid minusgrader (du får då alltså köra med minusgrader i kupén).
MVH
Värmeelementet går sönder i gamla bilar också. Fördelen med nyare bilar är att de har (mer) garanti kvar.
Aldrig läst om på Model 3.
MVH
Robert här på forumet har fått byta på sin Model 3.
Re: Köpråd
Postat: 08 jan 2023 10:36
av pejvic
Tellus skrev: ↑08 jan 2023 10:25
ducce916m skrev: ↑08 jan 2023 10:04
jonasl skrev: ↑08 jan 2023 00:11
Flera i Model 3-gruppen på facebook som fått byta värmeelement på de gamla bilarna. Kostar 14 kkr om bilen inte längre har garanti.
M3 började väl säljas i Sverige i mars 2019, då har de ju garanti till mars 2023? Kan väl inte vara någon som bytt element och inte haft garanti?
Dom har 8000 mil gränsen också. Men kan tycka ett värmeelement borde gå på goodwill eller på reklamationsrätt 3 år om bilen gått mer än 8000 mil.
Det gör det också. Om du köpt som privatperson vill säga. Då kan man utnyttja konsumentköplagen. Men max 3år. Och bevisbördan är på en själv, så det är inte helt enkelt eller självklart. Det är bara att på något sätt bevisa att det inte är slitage det handlar om.
Och det gäller att man inte handlat av tredjepartshandlare, alltså tex Riddermarks, Carla eller något för då är det inte Tesla man skall reklamera till utan handlaren man köpt den av. Och då är det nog lite svårare... Eller framförallt struligare.
Re: Köpråd
Postat: 08 jan 2023 12:20
av jonasl
ducce916m skrev: ↑08 jan 2023 10:04
jonasl skrev: ↑08 jan 2023 00:11
Flera i Model 3-gruppen på facebook som fått byta värmeelement på de gamla bilarna. Kostar 14 kkr om bilen inte längre har garanti.
M3 började väl säljas i Sverige i mars 2019, då har de ju garanti till mars 2023? Kan väl inte vara någon som bytt element och inte haft garanti?
Kan ha gått på garanti, kostnadsförslag får man ju ändå. Och för nyare bilar med VP är det väl potentiellt ännu dyrare att byta om det nu inte mest är arbetskostnad. Bytte AC-kompressor på en Subaru Forester, gick på maskinskada, har för mig att det kostade 9000 kr.
Som så ofta hade det nog gått att laga mycket billigare, felet på den var en sensor som hade lagt av. Men verkstäderna byter mest delar nu för tiden.