Sida 1 av 1
Blinkersspak vs yoke
Postat: 28 dec 2022 13:22
av Pontus
Ni som kört lite grann vad är eran åsikt. Jag kan vänja mig vid ratten men blinkersspaken vill jag ha tillbaka.
Ratten är jag mest rädd att den ska slitas ordentligt om man inte tänker på hur man greppar den.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 28 dec 2022 13:54
av Dagfinn
Det var ju nån på forumet som skulle testa S3XY buttons för att ha bättre placerade blinkersknappar. Man vill ju ha dom stationära isf, frågan är ju hur man skulle placera dom för att det faktiskt skulle bli en bra lösning, om det är möjligt överhuvudtaget. Oavsett hur man vrider och vänder på det måste man ju pricka knappar istället för att dra upp o ner en spak man utan problem hittar i blindo.
Med det sagt, jag har blivit rätt bra på att behålla greppet om ratten i alla möjliga vinklar utan problem, och därmed tummen rätt placerad för att enkelt pricka blinkersen. Det enda konstiga nu är att man får ha tvåhandsgrepp konstant, vilket leder till några knepiga armvridningar ibland.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 28 dec 2022 14:23
av MangeT
Kommer "Yokearmbåge" bli ett uttryck?
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 28 dec 2022 16:40
av KrisJ
Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 28 dec 2022 17:25
av Legato
KrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:40
Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Finns väl ingen som inte tycker man ska blinka
ut ur en rondell? Det som råder skilda meningar om brukar väl vara om man ska blinka
in i och i rondellen om man ska vänster eller höger i rondellen? Personligen tycker jag det är bra att blinka även i rondellen då det i mina ögon förbättrar trafikflödet avsevärt. Problemet är att många "glömmer" att ändra körriktningsvisare när de ska ut ur rondellen och fortsätter blinka att de ska fortsätta i rondellen
Jag är en av de som funderat på S3XY buttons och håller med om att det "bara" är högerblink ut som är bökigt. Min fundering har varit att sätta en knapp bakom varje "horn" på ratten, men där båda är för just högerblinkers.

Avvaktar lite dock och ser om man kanske trots allt vänjer sig vid att hitta knappen på ratten.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 28 dec 2022 19:19
av renes
Röststyrning? Går det? Ropa "blinka höger!"
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 29 dec 2022 06:20
av Pontus
renes skrev: ↑28 dec 2022 19:19
Röststyrning? Går det? Ropa "blinka höger!"
Kul att åka som passagerare i stan då

Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 29 dec 2022 07:46
av Dagfinn
renes skrev: ↑28 dec 2022 19:19
Röststyrning? Går det? Ropa "blinka höger!"
Nope. det är tydligen så att det inte finns några kommandon som är direkt kopplade till körningsfunktioner. Däremot testade jag en ny grej på väg till jobbet nu; istället för att ha ett tvåhandsgrepp hela vägen så har jag nu vant mig så pass till yoken att jag faktiskt kan greppa den med vänsterhanden igen i farten när jag behöver blinka (såvida inte rattutslaget är extremt, men så illa är det ju inte i en rondell), och att det funkar utmärkt med periferisyn och muskelminne så det tar noll fokus från annat. Man vänjer sig fortare än man tror.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 29 dec 2022 19:47
av Felixen
Legato skrev: ↑28 dec 2022 17:25
KrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:40
Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Finns väl ingen som inte tycker man ska blinka
ut ur en rondell? Det som råder skilda meningar om brukar väl vara om man ska blinka
in i och i rondellen om man ska vänster eller höger i rondellen? Personligen tycker jag det är bra att blinka även i rondellen då det i mina ögon förbättrar trafikflödet avsevärt. Problemet är att många "glömmer" att ändra körriktningsvisare när de ska ut ur rondellen och fortsätter blinka att de ska fortsätta i rondellen
Jag är en av de som funderat på S3XY buttons och håller med om att det "bara" är högerblink ut som är bökigt. Min fundering har varit att sätta en knapp bakom varje "horn" på ratten, men där båda är för just högerblinkers.

Avvaktar lite dock och ser om man kanske trots allt vänjer sig vid att hitta knappen på ratten.
Jag köpte en uppsättning S3XY buttons när de hade 20% före jul med just detta problemet i åtanke. Har sett att en del har satt knappar precis under armstödet mellan framsätena så att den inte syns. Där tänker jag att en knapp skulle kunna sitta som exempel. Vilar ofta högerarmen på stödet och då är det enkelt att klicka till när man ska svänga ur rondellen oavsett i vilket läge ratten är i.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 29 dec 2022 20:17
av Legato
Felixen skrev: ↑29 dec 2022 19:47
Legato skrev: ↑28 dec 2022 17:25
KrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:40
Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Finns väl ingen som inte tycker man ska blinka
ut ur en rondell? Det som råder skilda meningar om brukar väl vara om man ska blinka
in i och i rondellen om man ska vänster eller höger i rondellen? Personligen tycker jag det är bra att blinka även i rondellen då det i mina ögon förbättrar trafikflödet avsevärt. Problemet är att många "glömmer" att ändra körriktningsvisare när de ska ut ur rondellen och fortsätter blinka att de ska fortsätta i rondellen
Jag är en av de som funderat på S3XY buttons och håller med om att det "bara" är högerblink ut som är bökigt. Min fundering har varit att sätta en knapp bakom varje "horn" på ratten, men där båda är för just högerblinkers.

Avvaktar lite dock och ser om man kanske trots allt vänjer sig vid att hitta knappen på ratten.
Jag köpte en uppsättning S3XY buttons när de hade 20% före jul med just detta problemet i åtanke. Har sett att en del har satt knappar precis under armstödet mellan framsätena så att den inte syns. Där tänker jag att en knapp skulle kunna sitta som exempel. Vilar ofta högerarmen på stödet och då är det enkelt att klicka till när man ska svänga ur rondellen oavsett i vilket läge ratten är i.
Det låter som ett bra alternativ det också! Har du installerat knapparna än?
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 30 dec 2022 07:21
av Felixen
Legato skrev: ↑29 dec 2022 20:17
Felixen skrev: ↑29 dec 2022 19:47
Legato skrev: ↑28 dec 2022 17:25
KrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:40
Jag fick ut min S Plaid igår och har hunnit med 100 mil sedan dess så jag tror jag är berättigad till en åsikt. =)
Jag hade innan den långa jungfruturen läst om att någon planerade använda S3XY buttons och funderade under resandet på hur man skulle kunna använda dessa.
Det jag landade i var att det egentligen bara var tricket med att blinka ut ur rondeller (låt oss inte prata i denna tråd om huruvida man ska göra det eller ej) som jag fick bekymmer. Funderade därför helt sonika på om man skulle klara sig med en S3XY button för det ändamålet eftersom detta alltid är en höger-blinkning. Då kan den ju sitta lite var som helst (antingen på ratten eller någon annan stans) då det inte föreligger någon risk att man blandar ihop sina buttons och råkar blinka åt fel håll ändå. Bara en tanke som slog mig...
Yoke har jag faktiskt inga bekymmer med. Lite krångligare i stan/vid parkering men kung på landsvägen. Gillar den faktiskt bättre än rund-ratten i min Y all things considered...
Finns väl ingen som inte tycker man ska blinka
ut ur en rondell? Det som råder skilda meningar om brukar väl vara om man ska blinka
in i och i rondellen om man ska vänster eller höger i rondellen? Personligen tycker jag det är bra att blinka även i rondellen då det i mina ögon förbättrar trafikflödet avsevärt. Problemet är att många "glömmer" att ändra körriktningsvisare när de ska ut ur rondellen och fortsätter blinka att de ska fortsätta i rondellen
Jag är en av de som funderat på S3XY buttons och håller med om att det "bara" är högerblink ut som är bökigt. Min fundering har varit att sätta en knapp bakom varje "horn" på ratten, men där båda är för just högerblinkers.

Avvaktar lite dock och ser om man kanske trots allt vänjer sig vid att hitta knappen på ratten.
Jag köpte en uppsättning S3XY buttons när de hade 20% före jul med just detta problemet i åtanke. Har sett att en del har satt knappar precis under armstödet mellan framsätena så att den inte syns. Där tänker jag att en knapp skulle kunna sitta som exempel. Vilar ofta högerarmen på stödet och då är det enkelt att klicka till när man ska svänga ur rondellen oavsett i vilket läge ratten är i.
Det låter som ett bra alternativ det också! Har du installerat knapparna än?
Inte ännu, väntar på bilen fortfarande

Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 30 dec 2022 23:14
av dave
Pontus skrev: ↑28 dec 2022 13:22
Ni som kört lite grann vad är eran åsikt. Jag kan vänja mig vid ratten men blinkersspaken vill jag ha tillbaka.
Ratten är jag mest rädd att den ska slitas ordentligt om man inte tänker på hur man greppar den.
Är bara 10 mil in (helt fantastisk bil!).
Tog 5 minuter så var yoke inte ett problem. Kan tänka mig att det hjälper att jag kör en del motorcykel så viss vana med annan fordonsstyrning.
Blinkers är ett stort problem ut från rondell. I övrigt ok. Mindre jobb att trycka på knapparna med tummen än att dra i en spak men hade helt klart föredragit att ha spak till yoken. Det hade inte stört något heller med sikt så förstår inte varför den inte kunde vara kvar.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 31 dec 2022 11:26
av Fredrik j
Vad är fördelen med den nya ratten? Handlar det om att se instrumentklusteret? Skymmer rattkransen instrumentet i gamla modelS?
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 31 dec 2022 11:45
av Nicke Nyfiken
Fredrik j skrev: ↑31 dec 2022 11:26
Vad är fördelen med den nya ratten? Handlar det om att se instrumentklusteret? Skymmer rattkransen instrumentet i gamla modelS?
Vet ej.
Nej.
Nej.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 31 dec 2022 12:04
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev: ↑31 dec 2022 11:45
Fredrik j skrev: ↑31 dec 2022 11:26
Vad är fördelen med den nya ratten? Handlar det om att se instrumentklusteret? Skymmer rattkransen instrumentet i gamla modelS?
Vet ej.
Nej.
Nej.
Är styrningen progressiv eller är utväxlingen linjär? Har provat i min bil att inte flytta händerna från kvart i tre och det fungerar ju för det mesta även om det inte är hur jag håller i en bilratt. I små rondeller går det ju inte att hålla så.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 31 dec 2022 12:08
av Legato
Fredrik j skrev: ↑31 dec 2022 11:26
Vad är fördelen med den nya ratten? Handlar det om att se instrumentklusteret? Skymmer rattkransen instrumentet i gamla modelS?
Den skymmer mindre, den är skönare på landsväg/motorväg (men usel för manövrering på tex parkering).
Ja, bland annat.
Ja.
Gällande "skymmer" så gör den det extremt mycket för mig och det är något jag stört mig på i S&X. Men det beror ju såklart mycket på ens kroppsbyggnad kombinerat med hur man föredrar att ha ratten.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 31 dec 2022 16:39
av mikebike
Är växelspaken kvar?
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 31 dec 2022 17:27
av Legato
Nej. Man drar framåt/bakåt på skärmen. Finns även ett autoläge men jag har inte ens testat, ska inte funka så bra vad jag läst.
Re: Blinkersspak vs yoke
Postat: 31 dec 2022 17:55
av SwedishAdvocate
Legato skrev: ↑31 dec 2022 17:27
Nej. Man drar framåt/bakåt på skärmen. Finns även ett autoläge men jag har inte ens testat, ska inte funka så bra vad jag läst.
Det finns även fyra touchknappar av något slag i en list under 'mobiltelefonställen'.