Sida 1 av 1
Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 23 dec 2022 23:19
av iAkita
Rageringen stoppar nu planeringen/utbyggnaden av järnvägen mellan Lund-Hässleholm, Göteborg-Borås, Järna-Linköping. Det blir inte blir heller någon fortsatt planering av de centrala systemdelarna av de nya stambanorna, mellan Linköping-Borås och till Hässleholm via Jönköping.
Istället vill regeringen satsa på bättre vägstandard och utbyggd laddinfrastruktur. Det må så vara, men jag tycker det börjar bli tröttsamt att höra dem tjata om elektrifiering, "elvägar" och laddinfrastruktur utan att komma med några konkreta förslag.
Så är det någon som vet vilka sträckor de tänker bygga ut/förbättra vägnätet? Ännu viktigare, vad betyder det att de vill satsa på elektrifiering och laddinfrastruktur? Jag har inte hört ett enda konkret förslag ännu, förutom att de tillför några miljoner till MP's skötebarn klimatklivet för att få fler laddare i norr. Anslag som det redan innan var svårt att bli av med, då väldigt få ansöker om pengarna. Några utredningar vad det gäller elektrifiering, elvägar eller laddinfrastruktur är inte heller aviserade mig veterligen? Eller har jag missat något?
Jag vet däremot att det är ett jäkla skit att de stoppar utbyggnaden mellan Lund-Hässleholm. I synnerhet nu när Ferman Bält-förbindelsen är på gång. En riktig katastrof för oss i söder.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 23 dec 2022 23:43
av LarsL
Ja det behövs en ny järnväg mellan Göteborg och Borås men inte snabbtåg som inte stannar utan lokaltåg för pendlare.
Om snabbjärnvägen inte blir av så är ju Göteborgs big-dig, Västlänk, helt meningslöst.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 00:36
av ObscureEconomist
Det finns gott om konkreta satsningar på laddning, att du inte hittar det är väl lite tråkigt.
Att bygga en järnväg som kostar miljarder till negativ klimatnytta känns lite dumt och det är ju också varför förslaget skrotas.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 06:49
av Lerumsexpressen
Framtidens jobbpendlare kommer åka i självkörande ”poddar” från dörr till dörr i några år. och inte i en smitthärd som omständig att ta sig till och från.
Att bygga järnvägen tar enormt mycket tid och pengar, så bättre att bygga för framtidens självkörande elektrifierade transporter.
Ps massarbetslöshet är baksidan Ds.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 08:14
av LarsL
Lerumsexpressen skrev: ↑24 dec 2022 06:49
Att bygga järnvägen tar enormt mycket tid och pengar, så bättre att bygga för framtidens självkörande elektrifierade transporter.
Ps massarbetslöshet är baksidan Ds.
Det kommer behövas mängder med folk för att underhålla, städa och reparera poddarna samt att koordinera och underhålla systemen runt dem.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 08:51
av mans71
Bra. Tåg avgår från en plats där jag inte är på en tidpunkt som inte passar mig till en plats jag inte skulle till.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 09:00
av Fredrik j
LarsL skrev: ↑23 dec 2022 23:43
Ja det behövs en ny järnväg mellan Göteborg och Borås men inte snabbtåg som inte stannar utan lokaltåg för pendlare.
Om snabbjärnvägen inte blir av så är ju Göteborgs big-dig, Västlänk, helt meningslöst.
Det finns ju redan tåg mellan Göteborg och Borås. Det stannar överallt vilket medför att direktbussen, som kan ta motorvägen, går snabbare.
Vad dom behöver är ett dubbelspår så man kan köra åt bägge håll samtidigt.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 09:35
av iAkita
Jaha, och nu verkar de inte riktigt ha koll på vad det är de beslutat och får kanske backa på beskedet. Jösses, vad man än tycker om nya regeringen så verkar de ha en del att lära om regeringsarbetet och kommunikation utåt...
https://www.sydsvenskan.se/2022-12-23/s ... -noll-koll
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 09:51
av OfarligTesla
Att lägga massvis med pengar på tågförbindelser som kommer bli klara efter det att vi kommer ha eldrivna fordon som kör sig själva på motorvägen är i min mening galenskap. Sedan bör man såklart satsa pengarna på att möjliggöra framtidens transport och inte bara strunta i att spendera pengarna på infrastrukturen som man gjort de senaste 25 åren.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 09:58
av mati
Lerumsexpressen skrev: ↑24 dec 2022 06:49
Framtidens jobbpendlare kommer åka i självkörande ”poddar” från dörr till dörr i några år.
Ja, i framtiden. Kanske. I framtiden transporteras vi kanske som i Star Trek också. Att detta med självkörande poddar händer under min livstid anser jag är extremt osannolikt. Att planera infrastruktur utifrån ett avlägset framtidsscenario är nog ingenting vår regering sysslar med.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 10:39
av Gargamel
OfarligTesla skrev: ↑24 dec 2022 09:51
Att lägga massvis med pengar på tågförbindelser som kommer bli klara efter det att vi kommer ha eldrivna fordon som kör sig själva på motorvägen är i min mening galenskap. Sedan bör man såklart satsa pengarna på att möjliggöra framtidens transport och inte bara strunta i att spendera pengarna på infrastrukturen som man gjort de senaste 25 åren.
Självkörande bilar kommer inte hända de närmaste 20 åren.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 10:51
av OfarligTesla
Gargamel skrev: ↑24 dec 2022 10:39
Självkörande bilar kommer inte hända de närmaste 20 åren.
Det stämmer inte för fem öre eftersom vi redan har en nivå av självkörande bilar som lagligt får köra på motorvägen inom EU. Så redan om vi pratar om idag så har du fel och vi lär få mer och mer kapabla sådana. Frågan är inte om vi kommer ha självkörande fordon utan på vilket sett kommer vi använda dem.
För övrigt var väl planen för hastighetsbanan man ville bygga att det skulle ta mer än 20 år ändå.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 10:59
av Gargamel
OfarligTesla skrev: ↑24 dec 2022 10:51
Gargamel skrev: ↑24 dec 2022 10:39
Självkörande bilar kommer inte hända de närmaste 20 åren.
Det stämmer inte för fem öre eftersom vi redan har en nivå av självkörande bilar som lagligt får köra på motorvägen inom EU. Så redan om vi pratar om idag så har du fel och vi lär få mer och mer kapabla sådana. Frågan är inte om vi kommer ha självkörande fordon utan på vilket sett kommer vi använda dem.
För övrigt var väl planen för hastighetsbanan man ville bygga att det skulle ta mer än 20 år ändå.
Varsågod, visa alla självkörande bilar som säljs idag.
Har bara hört om bussar som får köra extremt långsamt att det går fortare att gå istället för att ta bussen.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 11:08
av Jerker
Det görs förvisso stora framsteg med självkörande bilar, men jag tror nog att de där sista fixarna som kommer att göra bilarna verkligt självkörande kommer att ta många år att få till. Möjligtvis kommer jag på ålderns höst (är nu 60) att kunna använda egen självkörande bil istf färdtjänst. Så kanske om 20-25 år.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 11:16
av OfarligTesla
Gargamel skrev: ↑24 dec 2022 10:59
Varsågod, visa alla självkörande bilar som säljs idag.
Har bara hört om bussar som får köra extremt långsamt att det går fortare att gå istället för att ta bussen.
EQS i Tyskland är ett exempel, vet inte om de aktiverat det för alla privatkonsumenter ännu (vilket de skall göra) men den är godkänd för nivå 3 på motorväg enligt det regelverk som finns på plats.
Det finns flera nivåer av självkörning och vi behöver inte kunna ha bilar utan förare på alla möjliga vägar för att det skall kunna ersätta tågtrafiken. Jag pratar alltså inte massa podar som far omkring.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 11:19
av Gargamel
OfarligTesla skrev: ↑24 dec 2022 11:16
Gargamel skrev: ↑24 dec 2022 10:59
Varsågod, visa alla självkörande bilar som säljs idag.
Har bara hört om bussar som får köra extremt långsamt att det går fortare att gå istället för att ta bussen.
EQS i Tyskland är ett exempel, vet inte om de aktiverat det för alla privatkonsumenter ännu (vilket de skall göra) men den är godkänd för nivå 3 på motorväg enligt det regelverk som finns på plats.
Det finns flera nivåer av självkörning och vi behöver inte kunna ha bilar utan förare på alla möjliga vägar för att det skall kunna ersätta tågtrafiken. Jag pratar alltså inte massa podar som far omkring.
Så, på sin höjd en prototyp, med nivå 3 så är det inte en självkörande bil. För det behövs nivå 4 eller 5.
Med nivå 3 så har föraren fortfarande ansvaret.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 11:20
av Jerker
mans71 skrev: ↑24 dec 2022 08:51
Tåg avgår från en plats där jag inte är på en tidpunkt som inte passar mig till en plats jag inte skulle till.
Ja, ungefär så är det för mig också. Plus att jag är obekväm med att tvingas trängas med människor, det är besvärligt att släpa på bagage m.m.
Jag tror att jag under de senaste 30 åren åkt tåg 2 ggr och då endast för att det var enda möjligheten i just den situationen.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 11:21
av Gargamel
Jerker skrev: ↑24 dec 2022 11:20
mans71 skrev: ↑24 dec 2022 08:51
Tåg avgår från en plats där jag inte är på en tidpunkt som inte passar mig till en plats jag inte skulle till.
Ja, ungefär så är det för mig också. Plus att jag är obekväm med att tvingas trängas med människor, det är besvärligt att släpa på bagage m.m.
Jag tror att jag under de senaste 30 åren åkt tåg 2 ggr och då endast för att det var enda möjligheten i just den situationen.
Jag veckopendlar inom sverige och SJ är fan skit.
Det är mer regel än undantag att de är minst försenade, och de senaste 2 veckorna har jag fått 2 resor inställda.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 11:26
av LarsL
Fredrik j skrev: ↑24 dec 2022 09:00
LarsL skrev: ↑23 dec 2022 23:43
Ja det behövs en ny järnväg mellan Göteborg och Borås men inte snabbtåg som inte stannar utan lokaltåg för pendlare.
Om snabbjärnvägen inte blir av så är ju Göteborgs big-dig, Västlänk, helt meningslöst.
Det finns ju redan tåg mellan Göteborg och Borås. Det stannar överallt vilket medför att direktbussen, som kan ta motorvägen, går snabbare.
Vad dom behöver är ett dubbelspår så man kan köra åt bägge håll samtidigt.
Tåget åker i kringelikrok och är som du säger enkelspårigt. Snabbtåg är inte lösningen utan det behövs ett pendeltåg som kan stanna ofta och gå hyfsat raka vägen. Det behöver stanna i Bollebygd, Landvetter (plus flygplatsen) och sedan Mölnlycke, korsvägen och centralen. Bussar kan köras till Hindås, Rävlanda, Hällingsjö och Hyssna.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 11:32
av OfarligTesla
Gargamel skrev: ↑24 dec 2022 11:19
Så, på sin höjd en prototyp, med nivå 3 så är det inte en självkörande bil. För det behövs nivå 4 eller 5.
Med nivå 3 så har föraren fortfarande ansvaret.
Så nu hittat du på egna definitioner av självkörning istället för de allmänt överenskomna, ja då kan vi lägga ner diskussionen direkt för sådana människor är ingen idé att ens prata med.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 11:35
av Gargamel
OfarligTesla skrev: ↑24 dec 2022 11:32
Gargamel skrev: ↑24 dec 2022 11:19
Så, på sin höjd en prototyp, med nivå 3 så är det inte en självkörande bil. För det behövs nivå 4 eller 5.
Med nivå 3 så har föraren fortfarande ansvaret.
Så nu hittat du på egna definitioner av självkörning istället för de allmänt överenskomna, ja då kan vi lägga ner diskussionen direkt för sådana människor är ingen idé att ens prata med.
Så länge en förare måste sitta beredd att ta över, så är det inte en äkta självkörande bil.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 12:37
av Fredrik j
LarsL skrev: ↑24 dec 2022 11:26
Fredrik j skrev: ↑24 dec 2022 09:00
LarsL skrev: ↑23 dec 2022 23:43
Ja det behövs en ny järnväg mellan Göteborg och Borås men inte snabbtåg som inte stannar utan lokaltåg för pendlare.
Om snabbjärnvägen inte blir av så är ju Göteborgs big-dig, Västlänk, helt meningslöst.
Det finns ju redan tåg mellan Göteborg och Borås. Det stannar överallt vilket medför att direktbussen, som kan ta motorvägen, går snabbare.
Vad dom behöver är ett dubbelspår så man kan köra åt bägge håll samtidigt.
Tåget åker i kringelikrok och är som du säger enkelspårigt. Snabbtåg är inte lösningen utan det behövs ett pendeltåg som kan stanna ofta och gå hyfsat raka vägen. Det behöver stanna i Bollebygd, Landvetter (plus flygplatsen) och sedan Mölnlycke, korsvägen och centralen. Bussar kan köras till Hindås, Rävlanda, Hällingsjö och Hyssna.
Ja, det är ju märkligt att det inte finns rälstrafik ut till Landvetter.
Man skulle kunna bygga ett stickspår ut till Landvetter och köra pendeltåg dit. Det är ju inte speciellt långt från nuvarande sträckning
Man kan göra paralleller till tåget mellan Vänersborg och Göteborg. Sedan utbyggnaden till dubbelspår stannar nu tåget vid lika många stationer som tidigare, 6 stycken, och det ryms även pendeltåg till Älvängen.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 13:01
av Bengt-re
OfarligTesla skrev: ↑24 dec 2022 10:51
Gargamel skrev: ↑24 dec 2022 10:39
Självkörande bilar kommer inte hända de närmaste 20 åren.
Det stämmer inte för fem öre eftersom vi redan har en nivå av självkörande bilar som lagligt får köra på motorvägen inom EU. Så redan om vi pratar om idag så har du fel och vi lär få mer och mer kapabla sådana. Frågan är inte om vi kommer ha självkörande fordon utan på vilket sett kommer vi använda dem.
För övrigt var väl planen för hastighetsbanan man ville bygga att det skulle ta mer än 20 år ändå.
Du har missat alla nyheter på området? Alla pionjärer backar på sina tidplaner - det var mycket svårare än vad man trodde. Sen att Tesla inbillar sig att de kan ordna FSD utan lidar/radar är inte ens naivt - det är totalt omöjligt.
Re: Stoppad järnväg men satsning på elektrifiering?
Postat: 24 dec 2022 13:55
av Bengt-re
iAkita skrev: ↑23 dec 2022 23:19
Rageringen stoppar nu planeringen/utbyggnaden av järnvägen mellan Lund-Hässleholm, Göteborg-Borås, Järna-Linköping. Det blir inte blir heller någon fortsatt planering av de centrala systemdelarna av de nya stambanorna, mellan Linköping-Borås och till Hässleholm via Jönköping.
Istället vill regeringen satsa på bättre vägstandard och utbyggd laddinfrastruktur. Det må så vara, men jag tycker det börjar bli tröttsamt att höra dem tjata om elektrifiering, "elvägar" och laddinfrastruktur utan att komma med några konkreta förslag.
Så är det någon som vet vilka sträckor de tänker bygga ut/förbättra vägnätet? Ännu viktigare, vad betyder det att de vill satsa på elektrifiering och laddinfrastruktur? Jag har inte hört ett enda konkret förslag ännu, förutom att de tillför några miljoner till MP's skötebarn klimatklivet för att få fler laddare i norr. Anslag som det redan innan var svårt att bli av med, då väldigt få ansöker om pengarna. Några utredningar vad det gäller elektrifiering, elvägar eller laddinfrastruktur är inte heller aviserade mig veterligen? Eller har jag missat något?
Jag vet däremot att det är ett jäkla skit att de stoppar utbyggnaden mellan Lund-Hässleholm. I synnerhet nu när Ferman Bält-förbindelsen är på gång. En riktig katastrof för oss i söder.
Ja konstigt är det allt hur man "tänkte" där...