Sida 1 av 3
Oanvändbar farthållare
Postat: 23 dec 2022 17:50
av AAKEE
Körde 24 mil riksväg 97 som började i mörker, i dubbel bemärkelse.
AP går inte slå till på vinterväg så jag aktiverade farthållaren.
Vid första mötet bromsade bilen ned från 100 lagstadgad till 39 km/h. Det tog en ervinnerlig tid innan bilen ville öka farten igen.
Nästa problem några minuter senare, en lastbil står ock väntar på att köra ut från en sidoväg. Min bil bromsar ned till 39 km/h flera hundra meter före och kör 39 km/h till vi passerat. Arg lastbilschaufför!
Droppen kom när det blev möte av många bilar med några hundrameters mellanrum, efter första mötet tordes inte min bil accelerera utan fortsatte i 39 km/h i lätt en minut tills alla mötande passerat.
När jag skulle dokumentera med kamera drog dessutom torkarna igång i minus 20 vilket är direkt dåligt pga allt.
Skärpning för [censur] Tesla
[Edit]
https://youtu.be/H9qUfCr4haM
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 23 dec 2022 18:06
av SwedishAdvocate
Ni som har en Tesla, vill ni inte åtminstone kunna ha valet att istället välja en fungerande vanlig "dum" farthållare?...
Den enda farthållaren som finns nu verkar ju inte vara särskilt 'stabil'...
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 23 dec 2022 19:25
av mans71
SwedishAdvocate skrev: ↑23 dec 2022 18:06
Ni som har en Tesla, vill ni inte åtminstone kunna ha valet att istället välja en fungerande vanlig "dum" farthållare?...
Det hade varit bra, precis som man kan välja bort automatiska torkare så att dom omvandlas till intervall istället.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 23 dec 2022 19:28
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: ↑23 dec 2022 18:06
Ni som har en Tesla, vill ni inte åtminstone kunna ha valet att istället välja en fungerande vanlig "dum" farthållare?...
Den enda farthållaren som finns nu verkar ju inte vara särskilt 'stabil'...
Absolut. Jag föredrar lätt en "dum" farthållare framför den lösning som Teslan har.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 23 dec 2022 19:49
av Front242
Varför inte kalla in samma taskforce som påverkade Tesla att fixa det automagiska heljuset. Det har sugit get* på min MS19 sedan jag hämtade bilen och helt plötsligt så funkar det ok. Jag väljer att bortse från att den inte bländar av när man ligger bakom. Jag har för mig att jag har läst att problemet med helljuset har kommunicerats till Tesla. Eller så är det bara ett önsketänkande

Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 23 dec 2022 20:11
av Matte
Detta (att torkarna kör automatiskt) är det absolut sämsta med min model y just nu. Och det värsta vara att det fungerade för ett par månader sedan. Åkte norrut och när det blev mörkt körde dom ibland, och alla som vet hur det blir när man kör torkare på saltade vägar kanske förstår hur oanvändbar farthållare o filhållaren blev. Jag försökte tvätta rutan för att all smuts skulle försvinna,men den startade ändå. Riktigt hemskt dåligt av Tesla och det får mig att verkligen längta tills jag kan byta bil till något annat märke.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 23 dec 2022 20:35
av mikebike
Stockholm - Sundsvall idag, större delen i mörker.
Den grå ratten var borta större delen av resan = farthållare inte tillgänglig.
Felmeddelande för kamera i vänster dörrstolpe nästan hela vägen, men även "flera kameror" och höger dörrstolpe.
Skyltavläsningen fungerade inte speciellt bra = funkar inte att aktivera farthållaren till aktuell fartgräns.
Farthållaren funkade för det mesta bra, men blev nervös vid omkörning av långtradare. Fortfarande seg att öka hastigheten.
Renderingen av väglinjer var mycket imponerande...
Jag testade även automatiskt helljus en del och jag håller med de som säger att det aldrig fungerat bättre. Dock förstår den inte att långtradare har lampor på taket och att bilister kan bli bländade bakifrån. Som många andra konstaterat så är den för långsam att slå på helljuset efter avbländning.
2022.45.25
PS. Min fru har tagit bilden, utan glasögon.

Skylten uppe till höger visar 70 där det är 110.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 23 dec 2022 23:03
av Electron
Farthållaren har jag slutat använda då den bromsat hastigt… flera ggr - det är känt sedan gammalt
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 24 dec 2022 10:58
av Airlift
Full Self Driving.. jodåsåatteeee.. hinner nog skrota denna innan det blir relevant

Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 24 dec 2022 14:22
av ducce916m
Electron skrev: ↑23 dec 2022 23:03
Farthållaren har jag slutat använda då den bromsat hastigt… flera ggr - det är känt sedan gammalt
Det var länge sedan jag lärde mig när det finns risk för fartminskning (cyklister, gående, parkerade bilar med delar utanför vägens sidlinje) bara att slå av farthållaren och köra manuellt några sekunder. Min A8 kände också av potentiella faror.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 24 dec 2022 14:32
av Lerumsexpressen
AP inklusive ljus och torkar-automatiken fungerar bra.
Mycket mindre strul än förr.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 24 dec 2022 17:21
av mikebike
Lerumsexpressen skrev: ↑24 dec 2022 14:32
AP inklusive ljus och torkar-automatiken fungerar bra.
Mycket mindre strul än förr.
Nej, det funkar inte bra, bara bättre än tidigare. Idag gick torkarna lugnt och fint en gång varannan sekund när jag åkte tilbaks från julmiddagen. Helt ren ruta, minus 10 grader.
Helljuset lyste rakt in i folks vardagsrum inne i stan....
På väg till middagen hade jag ingen farthållare alls. Ingen regen eller antisladd heller. Troligen p.g.a. installation av uppdatering inatt. Efter omstart med rattknapparna fungerade det som vanligt.
Stabilt.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 05:51
av Electron
ducce916m skrev: ↑24 dec 2022 14:22
Electron skrev: ↑23 dec 2022 23:03
Farthållaren har jag slutat använda då den bromsat hastigt… flera ggr - det är känt sedan gammalt
Det var länge sedan jag lärde mig när det finns risk för fartminskning (cyklister, gående, parkerade bilar med delar utanför vägens sidlinje) bara att slå av farthållaren och köra manuellt några sekunder. Min A8 kände också av potentiella faror.
Farthållaren fungerar toppen på motorväg, sommarväglag, mitt på dagen i dagsljus.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 08:15
av Lerumsexpressen
Fungerar kanon
Körde 11 mil igår på motorväg, kostigar, länsväg, förort och by i mörker, dimma och duggregn.
9 av 10 för helljuset, kan gå på lite tidigare
8,5 av 10 för torkarna.
AP ihop med ovanstående 8 av 10
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 11:36
av AAKEE
mikebike skrev: ↑24 dec 2022 17:21
Nej, det funkar inte bra, bara bättre än tidigare. Idag gick torkarna lugnt och fint en gång varannan sekund när jag åkte tilbaks från julmiddagen. Helt ren ruta, minus 10 grader.
Helljuset lyste rakt in i folks vardagsrum inne i stan....
Torkarautomatiken är rena döden i norra Sverige iom att den inte går stänga av. Farligt.
Hade man idats hade man dragit det till berörd myndighet och Tesla, men det gör man ju inte så man kör med det farthållare/AP avstängd istället.
De flesta större vägar saltas här uppe, när det är minusgrader stänker vatten upp på framrutan ( AP kör på tok för nära framförvarande sen de tog bort radarn vilket ökar problemet markant.
När torkarna börjar veva omkring på framrutan med saltstänk å smuts smetas skiten ut så rutan blir omöjlig att se igenom.
Iom minusgrader och inga eluppvärmda spolarmuntycken går ej rutan få ren då munstyckena är frusna trots rätt blandad spolarvätska.
Enda alternativet är att stanna och skrapa rutan med isskrapa vilket sällan hår göra när det händer så man måste pka i blindo.
Skulle spolningen mot förmodan fungera så är i vart fal min bil så att vänster sida på rutan nästan inte får någon spolarvätska så det smetar bara värre då.
(Den featuren är inget fel enligt Tesla som kollat på den, ”its normal”).
Det finns en del att önska och tyvärr bygger dumt programmerad programvara på mindre problem som man egentligen kan leva med om man hanterar dem rätt (tex dålig spolning på vänster ruthalva eller frusna spolarmunsrycken) så att det blir dåligt.
Jag kan inte använda farthållare och AP under cirka halva året med nuvarande mjukvaror, för att det blir farligt på flera olika sätt.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 12:30
av mikebike
Inte nog med att avståndet till framförvarande bil är för kort, det varierar också rejält på ett sätt som det inte gjorde förra vintern (när radarn var inkopplad).
Den är också sen med att sänka hastigheten när bilen framför saktar in.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 12:48
av Bo99
Torkarautomatiken är rena döden i norra Sverige iom att den inte går stänga av. Farligt.
Jag är reggad här på forumet med en VW e-up 2020 men är intresserad av Tesla. Ibland när jag läser om problem kliar jag mig i huvudet. Själv har jag en torkarspak med fyra lägen. Off, auto med fyra lägen via samma spak med en knapp ovanpå spaken, läge 1 och läge 2. Att inte kunna slå av torkarautomatiken är ju enbart hål i huvudet enligt mig.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 13:05
av pefreli
Det är bara när du kör med AP som du inte kan stänga av automatiken. Gäller både spolare och helljusautomatik.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 13:05
av pefreli
Det är bara när du kör med AP som du inte kan stänga av automatiken. Gäller både spolare och helljusautomatik.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 13:16
av OfarligTesla
Verkar vara stor variation i bilarna om några tycker det fungerar bra, min far säger att han slutat att använda ens använda farthållaren i sin Y nu när radarn försvunnit eftersom den panikbromsar så ofta (flera gånger per körning). Hans bil klagar även på att "kameran är skymd" rätt frekvent på sommaren sedan den var ny, från Tesla får man såklart bara "goddag yxskaft"-svar och inget intresse att lösa något.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 14:53
av Lerumsexpressen
Bo99 skrev: ↑26 dec 2022 12:48
Torkarautomatiken är rena döden i norra Sverige iom att den inte går stänga av. Farligt.
Jag är reggad här på forumet med en VW e-up 2020 men är intresserad av Tesla. Ibland när jag läser om problem kliar jag mig i huvudet. Själv har jag en torkarspak med fyra lägen. Off, auto med fyra lägen via samma spak med en knapp ovanpå spaken, läge 1 och läge 2. Att inte kunna slå av torkarautomatiken är ju enbart hål i huvudet enligt mig.
Har en Seat Mii electric, samma bil som din men med annat märke på huven.
Du kan inte jämföra VW el-bilen med Teslor, helt annan värld.
Samma som att jämföra en roddbåt med Stena färjan, att de guppar i samma hav och du har fina åror gör inte roddbåten till samma farkost.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 16:24
av Matte
Vad har hänt med Teslas farthållare? Nu har min bil börjat spökbromsa. Det har den gjort förr också men då så pass lite att jag faktiskt nästan inte brytt mig. Idag bromsade den på en vanlig landsväg när vi hade möte, så mycket att bilen gled på snön. Sjukt obehagligt och dessutom livsfarligt. Rekommenderar ingen att köpa Tesla just nu.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 16:45
av Bo99
Har en Seat Mii electric, samma bil som din men med annat märke på huven.
Du kan inte jämföra VW el-bilen med Teslor, helt annan värld.
Samma som att jämföra en roddbåt med Stena färjan, att de guppar i samma hav och du har fina åror gör inte roddbåten till samma farkost.
Som elbil som fenomen är det ingen större skillnad. Du sätter dig i bilen och kör elektriskt utan avgasrör. Jag förstår vad du menar men ändå, en elbil är en elbil och hamnar i samma fack nämligen det elektriska jämfört med en fossilbil.
Har du några större problem med din Mii electric? Är det inte bara att vrida om nyckeln och köra var du kör med den bilen? Dra inte in långfärder och snabbladdning via Teslas nätverk för det hör ju inte hit med en Mii electric som inte är en långfärdsbil och prismässigt är på en helt annan lägre nivå.
Och vad gäller "en helt annan värld". Tesla är inte på något sätt perfekt när man som icke Teslaägare ser på det. Min VW e-up med 6 år i produktion innan jag köpte min ny är avsevärt mindre besvärlig med spökbromsning och annat. Den har haft ett fel och det var ett försäkringsärende där de bytte en del som sköter att laddningssystemet ser att bilen ligger i P för att kunna ladda. För övrigt inga problem.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 16:57
av Bo99
pefreli skrev: ↑26 dec 2022 13:05
Det är bara när du kör med AP som du inte kan stänga av automatiken. Gäller både spolare och helljusautomatik.
Och varför kan man inte stänga av den automatiken när den bevisligen inte fungerar som den ska även om man kör med AP? Tesla måste veta om problemet och en mjukvaruuppdatering borde kunna lösa problemet.
Re: Oanvändbar farthållare
Postat: 26 dec 2022 17:10
av SwedishAdvocate
Lerumsexpressen skrev: ↑26 dec 2022 14:53
Har en Seat Mii electric, samma bil som din men med annat märke på huven.
Du kan inte jämföra VW el-bilen med Teslor, helt annan värld.
Samma som att jämföra en roddbåt med Stena färjan, att de guppar i samma hav och du har fina åror gör inte roddbåten till samma farkost.
Jag förstår inte heller den här liknelsen. Vadå roddbåt med Stena-färja? Är en Tesla Model 3 150+ meter lång?...
Det hade väl varit en sak ifall Teslas bilar verkligen hade varit de mest perfekta man kunde hitta, men är de verkligen det?...
Den minsta Teslan som inte har en sedanlucka är Model Y... Och hur hållbar är en rätt stor SUV/Crossover som en Y när man inte behöver en så stor bil?... Och som vi märker så är det rätt mycket klagomål på basic-grejer som oanvändbar farthållare, frusna spolarmunstycken och borttagna parkeringssensorer. Och sen har vi Yoke-ratten (S/X), knappar istället för blinkersspak (S/X), en tuta (i S/X) som är svår att träffa ifall man plötsligt skulle vilja det. Och då har vi inte ens nämnt FSD...
Tesla skulle ju vidare hur enkelt som helst kunna möjliggöra eftermontering av dragkrok för Model 3 och Model S i Sverige. Men de väljer de att inte göra och tvingar därmed X antal transporter att istället ske med fossildrivna bilar... Hur väl rimmar det med deras Mission Statement?...
Och som typ medelålders gråsosse blir man ju inte direkt gladare av Elons nya tankevärld... Eller av hans gamla fackföreningsmotstånd...