Sida 1 av 1

100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 07:06
av PhR34k
Jag ska börja med att säga att det är ett tidigt omdöme baserat på tidigare erfarenheter med Tesla så ska man vara försiktig med tidiga omdömen.
Lite kort om mig. Jag är en riktig bilnörd och gillar de flesta typerna av bilar och har även ägt de flesta typerna.
Jag har haft Tyska bilar (MB E63 AMG, 350D Audi S4, A4, A6 osv) jag har haft Svenska bilar, Saab 9-3 Aero bla, Amerikanska bilar förutom Tesla så Dodge Ram och F-150 Raptor men främst grabbar en fascination för Japanska bilar och då deras prestanda bilar vilket jag äger några stycken idag bla Nissan GT-R.

Jag har kört ca 100 mil nu med min Model S Plaid som jag nästan fått vänta 2 år på vilket jag vet vad jag är mest imponerad över Teslas dåliga tidsplan eller min förmåga att vänta .

Men med det sagt så bilen är över förväntad på många sätt och på några sätt förväntat.

Det är den bästa bilen jag ägt om man ser till helhet av vad jag vill ha ut ur en bil. Den är fruktansvärt snygg, bekväm, stor och tyst.
Detta är alltså min personliga åsikt om bilen.

Komfort 4+/5 (hade viljat ha längre stöd för benen som tex MB har i sina bilar för att nå en 5a)

Ljudsystem 5/5 (för mig är den tillräckligt bra för att jag ska ge den 5)

Körglädje 6/5 (den är mer än fulländad i denna punkt, helt ställbar och anpassningsbar enligt dina önskemål genom menyerna och sedan prestandan är bortom denna planet)

Buller/kupeljud 5/5 (helt magiskt att ligga i högra hastigheter på motorvägen och uppleva den tystnaden som är i kupén med vinterdäck dessutom)

Prestanda obeskrivlig. Har aldrig kört något som är värre och min GT-R kommer att upplevas långsam efter att ha kört denna hela vintern

Det enda negativ jag har att säga om bilen hittills är jänkarnas dåliga kvalitetskontroll. Har sett flera detaljer i bilen som inte är 100% vilket jag trodde dom hade fått ordning på men det var nog bara för att Model Y var tillverkad i Kina som verkar kunna göra det bättre. Men tex så livar inte instrumentpanelens kanter med dörrens panel som det är tänkt på båda sidorna fram samt högtalar gallret längs fram vid vindrutan är skevt monterad.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 08:01
av Lerumsexpressen
Grattis och vad härligt med en Plaid!

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 08:42
av Segelflygaren
Jag fick min bil den 18/12 men är i Thailand fram till den 11/1, så det är grymt spännande att läsa vad du tycker.

När jag tidigare jämfört M3 med MS, så har S känts lite som en buss i styrningen. Man kan då tänka att det beror på att S är en större bil, men om man jämför med en Taycan, som är ungefär lika stor som en S, så känns den bättre än trean. Tycker det låter på dig som att det skett stora förbättringar på det området?

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 16:35
av Bjelke
Inte bara lite nyfiken man blir på hur Roadstern kommer att leverera nu… :mrgreen:

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 17:16
av PhR34k
Segelflygaren skrev:
Jag fick min bil den 18/12 men är i Thailand fram till den 11/1, så det är grymt spännande att läsa vad du tycker.

När jag tidigare jämfört M3 med MS, så har S känts lite som en buss i styrningen. Man kan då tänka att det beror på att S är en större bil, men om man jämför med en Taycan, som är ungefär lika stor som en S, så känns den bättre än trean. Tycker det låter på dig som att det skett stora förbättringar på det området?
Jag har bara kört gamla Model S och jag tyckte redan då den kändes ”bra” men detta är något helt annat.
Jag ska testa den på Mantorp i sommar men jag kan direkt säga att bromsarna kommer inte palla.
Stötdämparna är helt anpassningsbara i hårdhet samt höjden är anpassningsbar. Det går även att ändra effektfördelningen mellan fram och bak så du kan ha 70% bak och 30% fram vilket kommer vara grymt på banan för att verkligen hitta optimala balansen! Jag har inte kört taycan så kan inte jämföra men styrningen och känslan i denna bil är enligt min uppfattning perfekta. Sen får man tänka på att bilen väger 2.25 ton också det är klart att en Model 3 performance kommer kanske kännas smidigare.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 17:26
av NEO
PhR34k skrev: 23 dec 2022 17:16
Segelflygaren skrev:
Jag fick min bil den 18/12 men är i Thailand fram till den 11/1, så det är grymt spännande att läsa vad du tycker.

När jag tidigare jämfört M3 med MS, så har S känts lite som en buss i styrningen. Man kan då tänka att det beror på att S är en större bil, men om man jämför med en Taycan, som är ungefär lika stor som en S, så känns den bättre än trean. Tycker det låter på dig som att det skett stora förbättringar på det området?
Jag har bara kört gamla Model S och jag tyckte redan då den kändes ”bra” men detta är något helt annat.
Jag ska testa den på Mantorp i sommar men jag kan direkt säga att bromsarna kommer inte palla.
Stötdämparna är helt anpassningsbara i hårdhet samt höjden är anpassningsbar. Det går även att ändra effektfördelningen mellan fram och bak så du kan ha 70% bak och 30% fram vilket kommer vara grymt på banan för att verkligen hitta optimala balansen! Jag har inte kört taycan så kan inte jämföra men styrningen och känslan i denna bil är enligt min uppfattning perfekta. Sen får man tänka på att bilen väger 2.25 ton också det är klart att en Model 3 performance kommer kanske kännas smidigare.
Glöm bankörning med de bromsar bilen levereras med. Instant fade efter något varv. Kanske hjälper något om man får tag på belägg och bromsvätska med högre kokpunkt. Men bilens vikt kommer fullständigt mörda bromssystemet. Enstaka inbromsningar klarar de, men belastning på bana nja.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 17:43
av PhR34k
NEO skrev:
PhR34k skrev: 23 dec 2022 17:16
Segelflygaren skrev:
Jag fick min bil den 18/12 men är i Thailand fram till den 11/1, så det är grymt spännande att läsa vad du tycker.

När jag tidigare jämfört M3 med MS, så har S känts lite som en buss i styrningen. Man kan då tänka att det beror på att S är en större bil, men om man jämför med en Taycan, som är ungefär lika stor som en S, så känns den bättre än trean. Tycker det låter på dig som att det skett stora förbättringar på det området?
Jag har bara kört gamla Model S och jag tyckte redan då den kändes ”bra” men detta är något helt annat.
Jag ska testa den på Mantorp i sommar men jag kan direkt säga att bromsarna kommer inte palla.
Stötdämparna är helt anpassningsbara i hårdhet samt höjden är anpassningsbar. Det går även att ändra effektfördelningen mellan fram och bak så du kan ha 70% bak och 30% fram vilket kommer vara grymt på banan för att verkligen hitta optimala balansen! Jag har inte kört taycan så kan inte jämföra men styrningen och känslan i denna bil är enligt min uppfattning perfekta. Sen får man tänka på att bilen väger 2.25 ton också det är klart att en Model 3 performance kommer kanske kännas smidigare.
Glöm bankörning med de bromsar bilen levereras med. Instant fade efter något varv. Kanske hjälper något om man får tag på belägg och bromsvätska med högre kokpunkt. Men bilens vikt kommer fullständigt mörda bromssystemet. Enstaka inbromsningar klarar de, men belastning på bana nja.
Tänkte inte slå pb men att testa några varv kommer dom klara av, man får bromsa lite Bild

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 18:07
av Bengt-re
PhR34k skrev: 23 dec 2022 17:43
NEO skrev:
PhR34k skrev: 23 dec 2022 17:16
Segelflygaren skrev:
Jag fick min bil den 18/12 men är i Thailand fram till den 11/1, så det är grymt spännande att läsa vad du tycker.

När jag tidigare jämfört M3 med MS, så har S känts lite som en buss i styrningen. Man kan då tänka att det beror på att S är en större bil, men om man jämför med en Taycan, som är ungefär lika stor som en S, så känns den bättre än trean. Tycker det låter på dig som att det skett stora förbättringar på det området?
Jag har bara kört gamla Model S och jag tyckte redan då den kändes ”bra” men detta är något helt annat.
Jag ska testa den på Mantorp i sommar men jag kan direkt säga att bromsarna kommer inte palla.
Stötdämparna är helt anpassningsbara i hårdhet samt höjden är anpassningsbar. Det går även att ändra effektfördelningen mellan fram och bak så du kan ha 70% bak och 30% fram vilket kommer vara grymt på banan för att verkligen hitta optimala balansen! Jag har inte kört taycan så kan inte jämföra men styrningen och känslan i denna bil är enligt min uppfattning perfekta. Sen får man tänka på att bilen väger 2.25 ton också det är klart att en Model 3 performance kommer kanske kännas smidigare.
Glöm bankörning med de bromsar bilen levereras med. Instant fade efter något varv. Kanske hjälper något om man får tag på belägg och bromsvätska med högre kokpunkt. Men bilens vikt kommer fullständigt mörda bromssystemet. Enstaka inbromsningar klarar de, men belastning på bana nja.
Tänkte inte slå pb men att testa några varv kommer dom klara av, man får bromsa lite Bild
Det går väl uppgradera bromsarna annars?

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 23 dec 2022 18:43
av Legato
Bengt-re skrev: 23 dec 2022 18:07
PhR34k skrev: 23 dec 2022 17:43
NEO skrev:
PhR34k skrev: 23 dec 2022 17:16
Segelflygaren skrev:
Jag fick min bil den 18/12 men är i Thailand fram till den 11/1, så det är grymt spännande att läsa vad du tycker.

När jag tidigare jämfört M3 med MS, så har S känts lite som en buss i styrningen. Man kan då tänka att det beror på att S är en större bil, men om man jämför med en Taycan, som är ungefär lika stor som en S, så känns den bättre än trean. Tycker det låter på dig som att det skett stora förbättringar på det området?
Jag har bara kört gamla Model S och jag tyckte redan då den kändes ”bra” men detta är något helt annat.
Jag ska testa den på Mantorp i sommar men jag kan direkt säga att bromsarna kommer inte palla.
Stötdämparna är helt anpassningsbara i hårdhet samt höjden är anpassningsbar. Det går även att ändra effektfördelningen mellan fram och bak så du kan ha 70% bak och 30% fram vilket kommer vara grymt på banan för att verkligen hitta optimala balansen! Jag har inte kört taycan så kan inte jämföra men styrningen och känslan i denna bil är enligt min uppfattning perfekta. Sen får man tänka på att bilen väger 2.25 ton också det är klart att en Model 3 performance kommer kanske kännas smidigare.
Glöm bankörning med de bromsar bilen levereras med. Instant fade efter något varv. Kanske hjälper något om man får tag på belägg och bromsvätska med högre kokpunkt. Men bilens vikt kommer fullständigt mörda bromssystemet. Enstaka inbromsningar klarar de, men belastning på bana nja.
Tänkte inte slå pb men att testa några varv kommer dom klara av, man får bromsa lite Bild
Det går väl uppgradera bromsarna annars?
Definitivt. Funderar starkt på det. Är väl samma bromsar på S&X så ännu värre med tyngre X... Inte för att jag planerar att köra bana med Xen, men de är för klena överlag imo.

Är det förresten någon som vet om hela hjulupphängningen är ny på Plaid? När jag bytte till vinterdäck så sa däckkillen (som är Teslaexperten på en däckfirma som byter på sjukt mkt Teslor) att det såg helt annorlunda ut nu "på ett positivt sätt".

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 27 dec 2022 10:42
av deffe
På med nya skivor, bromsok samt klossar samt R888or. Det är väll lite av standard att man monterar detta på bilar man ska köra på bana, bortsett från just tvättäkta "banbilar".

Jag kommer också från GT-R R35 träsket(Fantastisk bil!) och det är den enda bilen jag Inte bytt eller uppgraderat bromsarna på (hade andra klossar samt R888 dock).

Tycker dom flesta biltester verkar vara onödigt hårda gällande Teslas bromsar, eller är dom verklingen så enormt dåliga?. Ska bli kul när folk börjar köra på Ringen och även Mantorp / Gotlandring i sommar med dessa bilar.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 19 feb 2023 19:38
av Peter_D
Det vore kul att höra någon som levt ett par månader med nya Model S som kan berätta hur den är på riktig svensk vinterväglag. Framförallt någon som kan jämföra med tidigare model S.
  • Hur mycket bättre är hel / halvljus? (uselt på t ex Raven).
  • Hur är vindrutespolningen (helt annan teknik än i gamla model S nu när det sitter i torkararmarna). Blöter den hela rutan i låg/hög hastighet? Hur störigt är det att skifta lägen i menyn/scroll-hjul jämf med att ha en spak?
  • Hur är det att köra med farthållaren utan att kunna justera avstånd till bilen framför annat än genom att gå in i menyn? Är det lätt eller svårt att göra under färd, t ex när man kommer fram till rusningstrafik-köerna på Essingeleden o vill minska avståndet?
  • Hur illa är det med blästringen från framhjulen? Någon som testat att montera stänkskydd fram och har synpunkter på om det hjälpt?
  • Blinka ut från rondell. Tesla-Björn sågade precis detta REJÄLT. Går det att lära sig eller måste man skaffa SEXY knappar för detta? Och var sjutton sätter man knappen då?

Med vänlig hälsning, Peter Durrant

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 19 feb 2023 19:52
av NEO
Peter_D skrev: 19 feb 2023 19:38
Det vore kul att höra någon som levt ett par månader med nya Model S som kan berätta hur den är på riktig svensk vinterväglag. Framförallt någon som kan jämföra med tidigare model S.
  • Hur mycket bättre är hel / halvljus? (uselt på t ex Raven).
  • Hur är vindrutespolningen (helt annan teknik än i gamla model S nu när det sitter i torkararmarna). Blöter den hela rutan i låg/hög hastighet? Hur störigt är det att skifta lägen i menyn/scroll-hjul jämf med att ha en spak?
  • Hur är det att köra med farthållaren utan att kunna justera avstånd till bilen framför annat än genom att gå in i menyn? Är det lätt eller svårt att göra under färd, t ex när man kommer fram till rusningstrafik-köerna på Essingeleden o vill minska avståndet?
  • Hur illa är det med blästringen från framhjulen? Någon som testat att montera stänkskydd fram och har synpunkter på om det hjälpt?
  • Blinka ut från rondell. Tesla-Björn sågade precis detta REJÄLT. Går det att lära sig eller måste man skaffa SEXY knappar för detta? Och var sjutton sätter man knappen då?

Med vänlig hälsning, Peter Durrant
Kan svara, gick från Raven Performance till Plaid. Har kört 6500km med min plaid under två månaders tid.

Hel och halvljus i nivå med 3/Y mao mycket bra.

Spolning i nivå med 3/Y. Skiftar aldrig lägen har i auto och trycker när jag vill köra manuellt. Blöter hela rutan, aldrig haft fläckar när det saltats eller stänkt massa skit.

Min Raven med 19” drog runt 209Wh/km vintertid. Min Plaid drar 202Wh/km. Dock har plaiden mycket bredare däck. 3.3% snålare med mitt körmönster, tyvärr mindre batteri än raven 97kWh vs 100-102.

Ändrar aldrig avstånd fram, kör alltid på läge 7.

Bilen blästrar dörrar, hundben och allt i sin väg. PPF på utsatta områden är ett måste om du inte vill omlackera bilen efter 10000km. Kör med Hamphis stänkskydd fram och bak, hjälper massor.

Tycker teslabjörn överdriver, men det är för att han kört för lite. Man vänjer sig vid ratten och blinkers, i motorväg är faktiskt blinkers på ratten bättre. Blinka ut ur snäva rondeller går, och man vänjer sig skapligt men ja det är ett litet irritationsmoment.

Ett större problem är byggkvalitet, min ska in på service och har redan 15-17st punkter på bl.a dörr som sticker ut, huvlås fram som inte släpper, bakruta och framrutan måste bytas, dörrlister knakar, solskydd vägrar stanna i högsta läget. Massa små irriterande fel.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 19 feb 2023 20:03
av mikebike
Ändrar man inte avstånd till bilen framför med höger rulle, som på M3 och MY?

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 19 feb 2023 20:15
av NEO
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:03
Ändrar man inte avstånd till bilen framför med höger rulle, som på M3 och MY?
Nej, höger rulle gör ingenting. Man måste ändra i displayen.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 19 feb 2023 20:28
av mikebike
NEO skrev: 19 feb 2023 20:15
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:03
Ändrar man inte avstånd till bilen framför med höger rulle, som på M3 och MY?
Nej, höger rulle gör ingenting. Man måste ändra i displayen.
Ingenting?
Varken avstånd eller hastighet när man kör med farthållare?
Det verkar ju ovanligt korkat.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 19 feb 2023 20:45
av LarsaR
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:28
NEO skrev: 19 feb 2023 20:15
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:03
Ändrar man inte avstånd till bilen framför med höger rulle, som på M3 och MY?
Nej, höger rulle gör ingenting. Man måste ändra i displayen.
Ingenting?
Varken avstånd eller hastighet när man kör med farthållare?
Det verkar ju ovanligt korkat.
Du ändrar hastighet med höger scrollhjul men inte avstånd.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 19 feb 2023 20:59
av Xeik
LarsaR skrev: 19 feb 2023 20:45
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:28
NEO skrev: 19 feb 2023 20:15
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:03
Ändrar man inte avstånd till bilen framför med höger rulle, som på M3 och MY?
Nej, höger rulle gör ingenting. Man måste ändra i displayen.
Ingenting?
Varken avstånd eller hastighet när man kör med farthållare?
Det verkar ju ovanligt korkat.
Du ändrar hastighet med höger scrollhjul men inte avstånd.
Så höger/vänster på höger scrollhjul har alltså ingen funktion, som det har på 3/Y?
Ja, isåfall känns det verkligen ovanligt korkat..

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 19 feb 2023 21:25
av NEO
Xeik skrev: 19 feb 2023 20:59
LarsaR skrev: 19 feb 2023 20:45
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:28
NEO skrev: 19 feb 2023 20:15
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:03
Ändrar man inte avstånd till bilen framför med höger rulle, som på M3 och MY?
Nej, höger rulle gör ingenting. Man måste ändra i displayen.
Ingenting?
Varken avstånd eller hastighet när man kör med farthållare?
Det verkar ju ovanligt korkat.
Du ändrar hastighet med höger scrollhjul men inte avstånd.
Så höger/vänster på höger scrollhjul har alltså ingen funktion, som det har på 3/Y?
Ja, isåfall känns det verkligen ovanligt korkat..
Stämmer, bara rullfunktion upp och ner. Höger/vänster absolut ingenting. Mycket märkligt.

Re: 100 mil med Plaid

Postat: 20 feb 2023 15:14
av Peter_D
NEO skrev: 19 feb 2023 21:25
Xeik skrev: 19 feb 2023 20:59
LarsaR skrev: 19 feb 2023 20:45
mikebike skrev: 19 feb 2023 20:28
NEO skrev: 19 feb 2023 20:15


Nej, höger rulle gör ingenting. Man måste ändra i displayen.
Ingenting?
Varken avstånd eller hastighet när man kör med farthållare?
Det verkar ju ovanligt korkat.
Du ändrar hastighet med höger scrollhjul men inte avstånd.
Så höger/vänster på höger scrollhjul har alltså ingen funktion, som det har på 3/Y?
Ja, isåfall känns det verkligen ovanligt korkat..
Stämmer, bara rullfunktion upp och ner. Höger/vänster absolut ingenting. Mycket märkligt.
Den funktionen kommer väl precis som tutan mitt i ratten eller aktiva matrix-ljus, "vilket år som helst!". Dvs när dom är klara med att koppla pruttkudden till handskfacket eller vad som kan ligga överst på utvecklingslistan. Nej, ni behöver inte svara att det är andra team som ansvarar för mediefunktionerna, jag förstår det. Men det går ändå att prioritera om utvecklare från prutt-avdelningen till andra avdelningar om man verkligen vill.