CrazyGang skrev:
Jag trodde den stora diffen berodde på att cellerna var dåligt balanserade men så tror du inte är fallet?
Jag har inte LFP själv, men skulle inte tro att det är det som är issuen egentligen.
Det vanliga problemet i Teslavärlden (forum, Facebook etc) är att man blandar begreppet ”obalans i batteriet” med att bilens batteridator (BMS= Battery Management System) inte bedömer batterikapaciteten korrekt.
Obalans i batteriet, har man alltid i ngn form. 4mv är normalt i en ”inte-LFP” då 5mV eller mer (plus en lägsta cellspänning, ca 90% triggar balansering).
Cell imbalance är skillnaden mellan cellen med högst och den med lägst spänning.
4mV är normallågt när bilen inte körs.
Kör man ut strömmen ur batteriet ökar skillnaden pga att battericellerna har lite okija kapacitet. Det är inte ovanligt med 20mV i ”botten”.
Samma när man laddar fullt imbalance ökar pga okika stora celler, tills cellbalanseringen jämnat ur.
BMS som felbedömer batteriets kapacitet:
Min bil visade i princip full range i 3700 mil vilket inte var helt trovärdigt, BMS var ”off” så att den överskattade nivån, ca 81kWh vilket är mer än de flesta ens börjar med.
I våras ”släppte” överskattningen och då dök rangen och batterikapaciteten mer än den rimligen borde gjort. Som lägst visade bilen (BMS) 75.7kWh.
I den vevan gjorde jag en körning 100-0% (51mil) där kapaciteten visade sig vara 79 kWh.
Nu har BMS ”självkalibrerat sig” och visar en kapacitet på ca 78-78.4kWh vilket är rimligt efter ytterligare 1000 mil.
(Jag har inte gjort någon ’BMS kalibrering’ för att försöka öka den visade rangen, det fick bilen lösa själv)
Den sanna kapaciteten var alltså mellan 78-79kWh och BMS visade både <75 och >81kWh i samma veva.
”Dåligt kalibrerad BMS” skulle man kunna säga.
Begreppen blandas friskt, så att ”obalanserad BMS”, ”okalibrerat batteri” förekommer rätt ofta.
CrazyGang skrev:Utöver ladda fullt någon gång i veckan, finns det andra taktiker för att påskynda kalibreringen? Nu diffar ju range med 20% mot vad en sprillans ny borde ha… Eller löser det sig när det slutar vara -20 grader?

Ladda fullt alla gånger du laddar. Moderna LFP är inte jättekänsliga och vintertid med låga temperaturer slits inte batteriet speciellt mycket.
Stäng av sentry mode så att bilen får sova (kolla inte appen då), och gör detta med olika SOC, i fallet LFP är det extrema värden som hjälper bäst (<5% och mer än 95%)
Har du mer bråttom än så att få rangen att börja visa rätt finns det nog knep. Jag ser dock inte det akuta behovet direkt, såvida du inte behöver köra jättestora cykler där du behöver full range. Det kommer reda sig.
Kör du ut bilen till 0%, och låter den sova (sentry off, använd ej appen) ett gäng timmar före laddning så hjälper du BMS på traven med att fortare få koll.
Har man tex Scan My Tesla och kan se cellspänningen går det köra under 0% utan risk att bli ståendes, men utan det vet man inte när det tar stopp så runt 0% är mest safe.