Sida 1 av 1

Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 17 dec 2022 21:52
av CrazyGang
Mitt nya LFP-batteri känns helt snett balanserat. Får bara 337 km typical. Kunde bara ladda 47kWh 2-100%.

CATL60 borde väl ha 10kWh till?

Ska försöka få bilen att kalibrera om BMS-en. Vilket är bästa sättet att göra det på? Skiljer sig metoden för kalibrering mellan LFP och övriga batterityper?

Min spontana tanke är att köra ner den så nära 0 jag vågar och sedan ladda 100%. Upprepa.

Andra förslag/erfarenheter? Ni som kört M3 SR+, hur har ni gjort?

Re: Balansering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 04:47
av AAKEE
CrazyGang skrev:
Mitt nya LFP-batteri känns helt snett balanserat. Får bara 337 km typical. Kunde bara ladda 47kWh 2-100%.

CATL60 borde väl ha 10kWh till?

Ska försöka få bilen att kalibrera om BMS-en. Vilket är bästa sättet att göra det på? Skiljer sig metoden för kalibrering mellan LFP och övriga batterityper?

Min spontana tanke är att köra ner den så nära 0 jag vågar och sedan ladda 100%. Upprepa.

Andra förslag/erfarenheter? Ni som kört M3 SR+, hur har ni gjort?
Tesla kör variabel buffer med LFP.
Det rekommenderas att ladda fullt en gång i veckan för att resetta BMS värde av när det är fullt. Har man inte gjort det (tillräckligt ofta?) så kan bilen öka buffern till 11% för att skaffa sig marginal när den är osäker på SOC.

Det är inte hela sanningen i ditt fall men 6.5kWh lkan behöva räknas bort på en laddning 0-100% om buffern är hög.

Batteriet Balanserat är inte riktigt rätt ord.
Balansering av cellerna har inte med detta att göra.

”BMS är inte riktigt kalibrerad” är nog det begrepp man bör slänga sig med istället :-)
(för att inte spä på missförstånden som florerar runt teslas batterier).

Re: Balansering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 07:08
av CrazyGang
Stort tack AAKEE!

Jag trodde den stora diffen berodde på att cellerna var dåligt balanserade men så tror du inte är fallet?

Utöver ladda fullt någon gång i veckan, finns det andra taktiker för att påskynda kalibreringen? Nu diffar ju range med 20% mot vad en sprillans ny borde ha… Eller löser det sig när det slutar vara -20 grader? :)

Re: Balansering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 09:15
av Bengt-re
CrazyGang skrev:
Stort tack AAKEE!

Jag trodde den stora diffen berodde på att cellerna var dåligt balanserade men så tror du inte är fallet?

Utöver ladda fullt någon gång i veckan, finns det andra taktiker för att påskynda kalibreringen? Nu diffar ju range med 20% mot vad en sprillans ny borde ha… Eller löser det sig när det slutar vara -20 grader? :)
Vänta till dess mördarkylan släppt så ser det nog bättre ut.

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 10:33
av ANLI
Tog ca 1,5 mån innan bufferten sjönk till 2,7 kWh.
Batterierna var rejält obalanserade vid leverans.

Teslas laddningsstyrning underlättar inte heller balansering.
Man laddar till max spänning för enskild cell och slår sedan direkt av.
Balansering av LFP sker vid ca 3,5 V cellspänning under lång tid.

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 11:27
av AAKEE
ANLI skrev:
Tog ca 1,5 mån innan bufferten sjönk till 2,7 kWh.
Batterierna var rejält obalanserade vid leverans.

Teslas laddningsstyrning underlättar inte heller balansering.
Man laddar till max spänning för enskild cell och slår sedan direkt av.
Balansering av LFP sker vid ca 3,5 V cellspänning under lång tid.
Det låter som en missuppfattning.
Har du Scan My Tesla så att du kan se imbalance i batteriet?

Iom att LFP har väldigt flat spänningskurva så krävs i princip full laddning för att en cellbalansering ska bli bra.

Du tänker inte på det som forum-wise brukar det kallas ”BMS kalibrering” ?
Dvs att få BMS att förbättra sin bedömning av batterikapaciteten?

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 12:18
av ANLI
@AAKEE
Har kollat med scan my tesla.
Balanseringselektroniken brukar ju börja bränna bort effekt vid 3,5V.
Problemet är att Tesla inte konstanthåller laddspänningen då batteriet är obalanserat.
Man slår bara av direkt vid överspänning 3,8 V.

I fritidsbåten med 12 V 400 Ah har jag 2A aktiv balansering som gör jobbet på ca 2 tim vid 3,6 V.
Balanserar 2 ggr under en sommar ned till 10 mV obalans.
Teslan låg på ca 300 mV vid leverans!

Re: Balansering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 12:19
av AAKEE
CrazyGang skrev:
Jag trodde den stora diffen berodde på att cellerna var dåligt balanserade men så tror du inte är fallet?
Jag har inte LFP själv, men skulle inte tro att det är det som är issuen egentligen.

Det vanliga problemet i Teslavärlden (forum, Facebook etc) är att man blandar begreppet ”obalans i batteriet” med att bilens batteridator (BMS= Battery Management System) inte bedömer batterikapaciteten korrekt.

Obalans i batteriet, har man alltid i ngn form. 4mv är normalt i en ”inte-LFP” då 5mV eller mer (plus en lägsta cellspänning, ca 90% triggar balansering).
204743B3-4A60-4582-A8A8-E0C403522484.jpeg
Cell imbalance är skillnaden mellan cellen med högst och den med lägst spänning.
4mV är normallågt när bilen inte körs.

Kör man ut strömmen ur batteriet ökar skillnaden pga att battericellerna har lite okija kapacitet. Det är inte ovanligt med 20mV i ”botten”.
Samma när man laddar fullt imbalance ökar pga okika stora celler, tills cellbalanseringen jämnat ur.

BMS som felbedömer batteriets kapacitet:
F41D37EE-70B4-41F0-AF7D-D62C643989FA.jpeg
Min bil visade i princip full range i 3700 mil vilket inte var helt trovärdigt, BMS var ”off” så att den överskattade nivån, ca 81kWh vilket är mer än de flesta ens börjar med.

I våras ”släppte” överskattningen och då dök rangen och batterikapaciteten mer än den rimligen borde gjort. Som lägst visade bilen (BMS) 75.7kWh.
I den vevan gjorde jag en körning 100-0% (51mil) där kapaciteten visade sig vara 79 kWh.
Nu har BMS ”självkalibrerat sig” och visar en kapacitet på ca 78-78.4kWh vilket är rimligt efter ytterligare 1000 mil.
(Jag har inte gjort någon ’BMS kalibrering’ för att försöka öka den visade rangen, det fick bilen lösa själv)

Den sanna kapaciteten var alltså mellan 78-79kWh och BMS visade både <75 och >81kWh i samma veva.
”Dåligt kalibrerad BMS” skulle man kunna säga.

Begreppen blandas friskt, så att ”obalanserad BMS”, ”okalibrerat batteri” förekommer rätt ofta.

CrazyGang skrev:
Utöver ladda fullt någon gång i veckan, finns det andra taktiker för att påskynda kalibreringen? Nu diffar ju range med 20% mot vad en sprillans ny borde ha… Eller löser det sig när det slutar vara -20 grader? :)
Ladda fullt alla gånger du laddar. Moderna LFP är inte jättekänsliga och vintertid med låga temperaturer slits inte batteriet speciellt mycket.
Stäng av sentry mode så att bilen får sova (kolla inte appen då), och gör detta med olika SOC, i fallet LFP är det extrema värden som hjälper bäst (<5% och mer än 95%)

Har du mer bråttom än så att få rangen att börja visa rätt finns det nog knep. Jag ser dock inte det akuta behovet direkt, såvida du inte behöver köra jättestora cykler där du behöver full range. Det kommer reda sig.

Kör du ut bilen till 0%, och låter den sova (sentry off, använd ej appen) ett gäng timmar före laddning så hjälper du BMS på traven med att fortare få koll.
Har man tex Scan My Tesla och kan se cellspänningen går det köra under 0% utan risk att bli ståendes, men utan det vet man inte när det tar stopp så runt 0% är mest safe.

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 12:21
av AAKEE
ANLI skrev:
@AAKEE
Har kollat med scan my tesla.
Balanseringselektroniken brukar ju börja bränna bort effekt vid 3,5V.
Problemet är att Tesla inte konstanthåller laddspänningen då batteriet är obalanserat.
Man slår bara av direkt vid överspänning 3,8 V.

I fritidsbåten med 12 V 400 Ah har jag 2A aktiv balansering som gör jobbet på ca 2 tim vid 3,6 V.
Balanserar 2 ggr under en sommar ned till 10 mV obalans.
Teslan låg på ca 300 mV vid leverans!
300 är extremt, speciellt med LFP som har så flat kurva. Det måste vart grymt ovanligt och lite märkligt att de kan släppa ut en bil med så stor diff!
Det löste sig?

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 12:48
av ANLI
Obalansen är 6 mV nu vid SOC 90%.
Innan laddningen avbryts är den fortfarande ca 100 mV.
Laddar till 99% om jag behöver full kapacitet för att undvika för hög cellspänning på 3,8 V.
Annars 80%.
100% ca en gång per månad om obalansen inte sticker iväg.

Har påtalat för Teslas support.
Man bryr sig inte utan säger bara ladda alltid till 100%.

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 13:18
av CrazyGang
ANLI skrev:
Obalansen är 6 mV nu vid SOC 90%.
Innan laddningen avbryts är den fortfarande ca 100 mV.
Laddar till 99% om jag behöver full kapacitet för att undvika för hög cellspänning på 3,8 V.
Annars 80%.
100% ca en gång per månad om obalansen inte sticker iväg.

Har påtalat för Teslas support.
Man bryr sig inte utan säger bara ladda alltid till 100%.
För mig som inte är lika insatt. Kan ni reda ut vad problemet kan bli om man kör på deras rekommendation att ladda till 100%?

Hur märkte du obalansen, var det scan my Tesla eller genom att rangen var låg?

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 15:52
av ANLI
CrazyGang skrev:
ANLI skrev:
Obalansen är 6 mV nu vid SOC 90%.
Innan laddningen avbryts är den fortfarande ca 100 mV.
Laddar till 99% om jag behöver full kapacitet för att undvika för hög cellspänning på 3,8 V.
Annars 80%.
100% ca en gång per månad om obalansen inte sticker iväg.

Har påtalat för Teslas support.
Man bryr sig inte utan säger bara ladda alltid till 100%.
För mig som inte är lika insatt. Kan ni reda ut vad problemet kan bli om man kör på deras rekommendation att ladda till 100%?

Hur märkte du obalansen, var det scan my Tesla eller genom att rangen var låg?
Kollade med scan my Tesla. Då klarade appen bara 96 av 108 celler som finns i RWD 60 kWh.
Inget litiumbatteri mår bra av att stå med SOC 100%.
Tesla räknar med att kapaciteten inte understiger 70% inom garantitiden trots hög SOC. LFP har bättre cyklingstålighet jämfört med nickelbatterier.
Tesla vill inte att bilar blir stående då BMS räknat fel på SOC.
Jag har tappat från 60,5 till 59 kWh brutto på 1600 mil. Men det är ju ett beräknat värde.
Rangen påverkas kanske 1% av obalans.

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 15:59
av CrazyGang
Tack för svar!

Så om rangen diffar så mycket som den gör för mig (337 istället för 418) så beror det av kalibreringen snarare än obalans?

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 18 dec 2022 22:27
av AAKEE
CrazyGang skrev:
Tack för svar!

Så om rangen diffar så mycket som den gör för mig (337 istället för 418) så beror det av kalibreringen snarare än obalans?
Jag skulle säga det, undantaget är väl om du har fått lika galen ombalance som ANLI.

Du kan räkna ut vilken kapacitet bms tror att bilen har.

På energiappen, (sida i menyn):
[Snitt x beräknad räckvidd / SOC = batterikapacitet inklusive buffer]

SOC skrivs som heltal, dvs 70% skroivs som 0.7. Man bör inte ha för låg SOC när man gör detta då blir avrundningsfelet större. Säg 70% eller mer.

Resultatet av beräkningen blir hela/totala kapaciteten i Wattimmar.

Re: Edit: Kalibrering av batteri, erfarenheter

Postat: 29 dec 2022 09:01
av CrazyGang
Nu hände något!

Körde ner bilen till 5% och lät den ladda till 100% över natten. Den här gången gick det i 57kWh och range visar 418km istället för tidigare 337km.