Sida 1 av 5

BMW i5

Postat: 17 dec 2022 12:48
av taliz
Börjar närma sig.
Första rimliga el-kombin?

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-ser ... ric-estate

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 12:55
av Dafro
Jo det blir väl den första kombin som har lite storlek, frågan är bara när den kommer levereras, sedan -24 och ev touring sent -24?

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 13:05
av macky
Kanske audi hinner före med A6 e-tron men skulle inte sätta pengar på det. Är så tröttsamt detta med att släppa bilar innan de är klara som dessutom ska förbokas och väntas på i 1 år eller mer. Lite som att mitt bilintresse börjar falna pga otillgängligheten i det nya som kommer.

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 14:17
av Lurkern
Tjusigt. Hoppas den blir en renodlad elbil.

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 18:19
av HelectriC
Lurkern skrev:
Tjusigt. Hoppas den blir en renodlad elbil.
Den följer väl BMWs övriga nya produktlinjer som i4/4 serie och i7/7 serie att erbjuda alla kunder ett alternativ vare sig kunden är intresserad av bensin, diesel, hybrid eller el.

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 18:48
av Legato
taliz skrev:
Börjar närma sig.
Första rimliga el-kombin?

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-ser ... ric-estate
Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 19:13
av iAkita
Gigantiskt lång motorhuv och kort hjulbas vad det ser ut som, så antagligen ganska dåligt utnyttjade utrymmen för storleken. Då verkar VW-koncernens kommande kombi mer lovande utifrån mina preferenser.

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 19:19
av Dafro
Legato skrev:
taliz skrev:
Börjar närma sig.
Första rimliga el-kombin?

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-ser ... ric-estate
Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.
När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 19:44
av HelectriC
Dafro skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Börjar närma sig.
Första rimliga el-kombin?

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-ser ... ric-estate
Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.
När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 19:46
av Dafro
HelectriC skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Börjar närma sig.
Första rimliga el-kombin?

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-ser ... ric-estate
Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.
När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.
Japp, det är ingen kombi enligt mig, men ett dåligt försök till det som tex E-tron sportback.

Re: BMW i5

Postat: 17 dec 2022 20:01
av Legato
Dafro skrev:
HelectriC skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Börjar närma sig.
Första rimliga el-kombin?

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-ser ... ric-estate
Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.
När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.
Japp, det är ingen kombi enligt mig, men ett dåligt försök till det som tex E-tron sportback.
Den är inte presenterad än, men mycket tyder på att den kommer.

Verkar bli en j-igt bra bil imo. Tesla-tech kombinerad med "tysk" kvalitetskänsla. "Enda" stora problemet är att den är kinesisk.

Blir den som på bilderna (Helectrics ovan tex) så är den dessutom riktigt snygg imo.

Re: BMW i5

Postat: 15 mar 2023 16:49
av HelectriC

Re: BMW i5

Postat: 15 mar 2023 17:29
av tesla newbie
iAkita skrev: 17 dec 2022 19:13
Gigantiskt lång motorhuv och kort hjulbas vad det ser ut som, så antagligen ganska dåligt utnyttjade utrymmen för storleken. Då verkar VW-koncernens kommande kombi mer lovande utifrån mina preferenser.
Och kommer sannolikt väga cirka 2,5 ton.

Re: BMW i5

Postat: 15 mar 2023 17:40
av LarsOJ
tesla newbie skrev: 15 mar 2023 17:29
iAkita skrev: 17 dec 2022 19:13
Gigantiskt lång motorhuv och kort hjulbas vad det ser ut som, så antagligen ganska dåligt utnyttjade utrymmen för storleken. Då verkar VW-koncernens kommande kombi mer lovande utifrån mina preferenser.
Och kommer sannolikt väga cirka 2,5 ton.
Vem bryr sig? En ny Model S väger ju närmare 2,3 ton.

Re: BMW i5

Postat: 15 mar 2023 17:45
av Dafro
Gör väl inget om den väger 2.5 ton, då är den förhoppningsvis ljudisolerad. Men baklamporna på den bilden som visades artikeln ser ju inte så vackra ut, hoppas det är en gissning från autocar.

Re: BMW i5

Postat: 15 mar 2023 17:48
av SwedishAdvocate
Dafro skrev: 15 mar 2023 17:45
Gör väl inget om den väger 2.5 ton, då är den förhoppningsvis ljudisolerad. Men baklamporna på den bilden som visades artikeln ser ju inte så vackra ut, hoppas det är en gissning från autocar.
Det är en gissning/rendering från Autocar.

Re: BMW i5

Postat: 15 mar 2023 17:58
av BigEasy
Dafro skrev: 15 mar 2023 17:45
Gör väl inget om den väger 2.5 ton, då är den förhoppningsvis ljudisolerad. Men baklamporna på den bilden som visades artikeln ser ju inte så vackra ut, hoppas det är en gissning från autocar.
Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.

Huvudsaken är att den har lågt luftmotstånd så att man inte ska behöva krypa fram på motorvägen.

Re: BMW i5

Postat: 18 mar 2023 14:35
av Rennwagen
Nu har det börjat komma mer info om nya BMW i5. Lansering 2024
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... m-version/
och BMW har lagt ut info på sin hemsida om den https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i5.html

Re: BMW i5

Postat: 27 mar 2023 20:47
av Dafro
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.

Re: BMW i5

Postat: 27 mar 2023 23:15
av ObscureEconomist
Låter ganska exakt som i4an då. Ska bli spännande att jämföra bilarna lite men lär nog inte finnas någon att testa förrän april nästa år om man går utifrån hur lång tid det tog för i4an.

Re: BMW i5

Postat: 28 mar 2023 03:13
av taliz
Dafro skrev: 27 mar 2023 20:47
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Lite halvkass. I7 har väl mer?
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.

Re: BMW i5

Postat: 28 mar 2023 06:15
av Rennwagen
taliz skrev: 28 mar 2023 03:13
Dafro skrev: 27 mar 2023 20:47
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Lite halvkass. I7 har väl mer?
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.

Re: BMW i5

Postat: 28 mar 2023 07:52
av HelectriC
Rennwagen skrev: 28 mar 2023 06:15
taliz skrev: 28 mar 2023 03:13
Dafro skrev: 27 mar 2023 20:47
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Lite halvkass. I7 har väl mer?
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.
vad är det som inte är bra med i4? Jag är helnöjd med prestanda, räckvidd, upplevd kvalitet, utrustning, laddhastighet. Det enda som kunde varit bättre är bagageplatsen, men det hade varit likadant även om jag valt den som bensinvariant. Det är helt enkelt 4-seriens manko. I5 Touring får just bättre utrymmen samt antagligen 5-seriens erkända upplevda kvalitet, så kan inte se annat än att den kommer bli en megahit (men dyr antagligen)

Re: BMW i5

Postat: 28 mar 2023 08:23
av Arctic Drifter
BigEasy skrev: 15 mar 2023 17:58
Dafro skrev: 15 mar 2023 17:45
Gör väl inget om den väger 2.5 ton, då är den förhoppningsvis ljudisolerad. Men baklamporna på den bilden som visades artikeln ser ju inte så vackra ut, hoppas det är en gissning från autocar.
Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.

Huvudsaken är att den har lågt luftmotstånd så att man inte ska behöva krypa fram på motorvägen.
Jag tycker det uppriktigt sagt är synd att BMW som var pionjärer med sin i3 och i8 gjort det som ekonomerna vill och helt gått på kompromiss-spåret.

Nackdelar:
- Under huven ska det få plats både ingen motor alls (elektrisk RWD) upp till en rak sexa. Det påverkar konstruktionen av framvagnen och jag gissar att det inte blir någon vettig frunk i elvarianten.
- Luftmotståndet påverkas av att huven måste ha en viss höjd för att rymma den raka sexan, jämför med Tesla eller bilar med förbränningsmotor mittmonterad eller motorn bak. De kan ha en riktigt låg huv, svårare med förbränningsmotor fram om man inte går på en boxer.
- Avsaknad av platt golv i baksätet?

Re: BMW i5

Postat: 28 mar 2023 09:02
av BigEasy
Arctic Drifter skrev: 28 mar 2023 08:23
BigEasy skrev: 15 mar 2023 17:58
Dafro skrev: 15 mar 2023 17:45
Gör väl inget om den väger 2.5 ton, då är den förhoppningsvis ljudisolerad. Men baklamporna på den bilden som visades artikeln ser ju inte så vackra ut, hoppas det är en gissning från autocar.
Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.

Huvudsaken är att den har lågt luftmotstånd så att man inte ska behöva krypa fram på motorvägen.
Jag tycker det uppriktigt sagt är synd att BMW som var pionjärer med sin i3 och i8 gjort det som ekonomerna vill och helt gått på kompromiss-spåret.

Nackdelar:
- Under huven ska det få plats både ingen motor alls (elektrisk RWD) upp till en rak sexa. Det påverkar konstruktionen av framvagnen och jag gissar att det inte blir någon vettig frunk i elvarianten.
- Luftmotståndet påverkas av att huven måste ha en viss höjd för att rymma den raka sexan, jämför med Tesla eller bilar med förbränningsmotor mittmonterad eller motorn bak. De kan ha en riktigt låg huv, svårare med förbränningsmotor fram om man inte går på en boxer.
- Avsaknad av platt golv i baksätet?
Den största nackdelen är faktiskt huvens längd som gör att det blir mindre plats åt kupé och bagage. Höjden på huven behöver inte vara någon katastrof. På iX3 finns det eftermarknadsfrunk att köpa. Kanske kommer det finnas samma möjlighet på i5?

Platt golv i baksätet är inte jätteviktigt, där har även rena elbilsplattformar en "kardantunnel" för att få högre sitthöjd. Dvs flytta batteri från där man har fötterna till mitten och göra två bra säten bak och ett mindre bra istället för tre säten som alla är sisådär.