BMW i5
Postat: 17 dec 2022 12:48
Den följer väl BMWs övriga nya produktlinjer som i4/4 serie och i7/7 serie att erbjuda alla kunder ett alternativ vare sig kunden är intresserad av bensin, diesel, hybrid eller el.Lurkern skrev:Tjusigt. Hoppas den blir en renodlad elbil.
Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.Legato skrev:Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
Dafro skrev:När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.Legato skrev:Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
Japp, det är ingen kombi enligt mig, men ett dåligt försök till det som tex E-tron sportback.HelectriC skrev:Dafro skrev:När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.Legato skrev:Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
Den är inte presenterad än, men mycket tyder på att den kommer.Dafro skrev:Japp, det är ingen kombi enligt mig, men ett dåligt försök till det som tex E-tron sportback.HelectriC skrev:Dafro skrev:När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.Legato skrev:Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
Vem bryr sig? En ny Model S väger ju närmare 2,3 ton.
Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.
Lite halvkass. I7 har väl mer?Dafro skrev: ↑27 mar 2023 20:47Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.taliz skrev: ↑28 mar 2023 03:13Lite halvkass. I7 har väl mer?Dafro skrev: ↑27 mar 2023 20:47Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
vad är det som inte är bra med i4? Jag är helnöjd med prestanda, räckvidd, upplevd kvalitet, utrustning, laddhastighet. Det enda som kunde varit bättre är bagageplatsen, men det hade varit likadant även om jag valt den som bensinvariant. Det är helt enkelt 4-seriens manko. I5 Touring får just bättre utrymmen samt antagligen 5-seriens erkända upplevda kvalitet, så kan inte se annat än att den kommer bli en megahit (men dyr antagligen)Rennwagen skrev: ↑28 mar 2023 06:15Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.taliz skrev: ↑28 mar 2023 03:13Lite halvkass. I7 har väl mer?Dafro skrev: ↑27 mar 2023 20:47Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Jag tycker det uppriktigt sagt är synd att BMW som var pionjärer med sin i3 och i8 gjort det som ekonomerna vill och helt gått på kompromiss-spåret.BigEasy skrev: ↑15 mar 2023 17:58Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.
Huvudsaken är att den har lågt luftmotstånd så att man inte ska behöva krypa fram på motorvägen.
Den största nackdelen är faktiskt huvens längd som gör att det blir mindre plats åt kupé och bagage. Höjden på huven behöver inte vara någon katastrof. På iX3 finns det eftermarknadsfrunk att köpa. Kanske kommer det finnas samma möjlighet på i5?Arctic Drifter skrev: ↑28 mar 2023 08:23Jag tycker det uppriktigt sagt är synd att BMW som var pionjärer med sin i3 och i8 gjort det som ekonomerna vill och helt gått på kompromiss-spåret.BigEasy skrev: ↑15 mar 2023 17:58Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.
Huvudsaken är att den har lågt luftmotstånd så att man inte ska behöva krypa fram på motorvägen.
Nackdelar:
- Under huven ska det få plats både ingen motor alls (elektrisk RWD) upp till en rak sexa. Det påverkar konstruktionen av framvagnen och jag gissar att det inte blir någon vettig frunk i elvarianten.
- Luftmotståndet påverkas av att huven måste ha en viss höjd för att rymma den raka sexan, jämför med Tesla eller bilar med förbränningsmotor mittmonterad eller motorn bak. De kan ha en riktigt låg huv, svårare med förbränningsmotor fram om man inte går på en boxer.
- Avsaknad av platt golv i baksätet?