Sida 1 av 1
Tesla Vehicle Safety report
Postat: 14 dec 2022 20:01
av spacecoin
Har någon teorier varför Tesla slutat publicera dessa? Jag har ett par. Tesla Vision och NHTSA mandatory reporting.
https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport
Re: Tesla Vehicle Safety report
Postat: 14 dec 2022 20:25
av LarsOJ
Det där var ju ändå bara hittepå utan bra jämförelser med demografi mm.
Här är en debunkning redan från 2018:
https://www.wired.com/story/tesla-autop ... istics/amp
Här är en bra från 2021
https://www.businessinsider.com/tesla-c ... 2021-4?amp
Re: Tesla Vehicle Safety report
Postat: 14 dec 2022 20:37
av spacecoin
Jo det är i huvudsak rosiga marknadsföringsrapporter. Men man kan ju kanske inte fortsätta med dem på samma sätt när man måste börja rapportera verklig data till myndigheterna, så de kan jämföras.
https://www.nhtsa.gov/press-releases/in ... chnologies
https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.gov/f ... _Final.pdf
Sedan tror jag siffrorna har dykt efter man tog bort radar och börjat labba med FSD-betan.
Re: Tesla Vehicle Safety report
Postat: 14 dec 2022 21:00
av LarsOJ
Här håller jag med dig fullständigt och som sagt Tesla leder ju L2 crashligan stort enl. NHTSA statistiken.
Det ska bli spännande om de lanserar ett robotaxi koncept och börjar testa >L2 så vi kan få lite riktig data att jämföra.
Re: Tesla Vehicle Safety report
Postat: 14 dec 2022 21:20
av spacecoin
LarsOJ skrev:Här håller jag med dig fullständigt och som sagt Tesla leder ju L2 crashligan stort enl. NHTSA statistiken.
Ja, men eftersom Tesla har bäst telemetri på bilarna så är de sannolikt starkt överrepresenterade. Det är i dagsläget svårt att jämföra mellan olika leverantörer pga detta.
Re: Tesla Vehicle Safety report
Postat: 14 dec 2022 21:38
av LarsOJ
spacecoin skrev:LarsOJ skrev:Här håller jag med dig fullständigt och som sagt Tesla leder ju L2 crashligan stort enl. NHTSA statistiken.
Ja, men eftersom Tesla har bäst telemetri på bilarna så är de sannolikt starkt överrepresenterade. Det är i dagsläget svårt att jämföra mellan olika leverantörer pga detta.
Absolut och framförallt antal bilar på vägen med dessa funktioner och hur mycket de används osv.
Till exempel:
” And the reason why so many of these accidents were in Tesla vehicles probably has something to do with the fact that people who drive these vehicles probably rely more on the semi-autonomous driving component than people driving other brand cars. Tesla makes a big deal out of its Autopilot and Full Self-Driving systems, more so than other automakers, and this may make people more willing to use these systems than in another car where they are not as big a part of the appeal.”
https://insideevs.com/news/592878/nhtsa ... first/amp/
Men det har ju garanterat bäring på din trådstart att de nu måste rapportera detta till NHTSA. Då går det ju inte att samtidigt hitta på egna rapporter. Tror jag.