Vad är frigränsen för överlast på en släpkärra
Postat: 04 dec 2022 14:43
Vad är egentligen frigränsen för överlast på en släpkärra med 1000 kg totalvikt?
Det är ju rätt tajta viktgränser med elbilar.
Är det max 1% som gäller med 9,5 kg eller får de gamla reglerna att vikten på polisens våg ska rundas av nedåt till närmsta hundratal användas?
Blir det då 99 kg eller 108,5 kg?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1972-435
Har högsta tillåtna bruttovikt överskridits även i fråga om ett eller flera i tåget ingående fordon, beräknas dock avgiftspliktig överlast och överlastavgift för varje fordon för sig, om det sammanlagda beloppet av överlastavgift därvid blir högre. Lag (1990:14).
https://www.regeringen.se/informationsm ... -20202021/
Rättvisare bestämmelser vid överlast från 1 januari 2021:
Ändring: Trafikförordningen (1998:1276) och vägtrafikförordningen (1995:137) för den kommunala organisationen för räddningstjänst under utbildning och höjd beredskap
Beslutsunderlag: Framställan från Transportstyrelsen
SFS: 2020:889–890
Ikraftträdande: 1 januari 2021
Beteckningen maximilast ersätts med beteckningen totalvikt i vissa bestämmelser. Ändringen innebär att böterna i stället ska beräknas efter överskridande av fordonets totalvikt, oavsett vilken maximilast fordonet har. Med dagens reglering missgynnas den som har ett fordon vars maximilast är mindre, eftersom böterna vid överlast räknas i procentuell avvikelse sett till fordonets maximilast.
Procentsatsen för acceptabelt överskridande av den totala vikten justeras samtidigt från 20 procent till 10 procent av lasten. Skälet är att 10 procent över totalvikten är ett rimligt mått när polisen ska hindra ett överlastat fordon från fortsatt färd. Fordon har ofta en liten marginal över totalvikten innan de blir trafikfarliga att framföra.
Det är ju rätt tajta viktgränser med elbilar.
Är det max 1% som gäller med 9,5 kg eller får de gamla reglerna att vikten på polisens våg ska rundas av nedåt till närmsta hundratal användas?
Blir det då 99 kg eller 108,5 kg?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1972-435
Har högsta tillåtna bruttovikt överskridits även i fråga om ett eller flera i tåget ingående fordon, beräknas dock avgiftspliktig överlast och överlastavgift för varje fordon för sig, om det sammanlagda beloppet av överlastavgift därvid blir högre. Lag (1990:14).
https://www.regeringen.se/informationsm ... -20202021/
Rättvisare bestämmelser vid överlast från 1 januari 2021:
Ändring: Trafikförordningen (1998:1276) och vägtrafikförordningen (1995:137) för den kommunala organisationen för räddningstjänst under utbildning och höjd beredskap
Beslutsunderlag: Framställan från Transportstyrelsen
SFS: 2020:889–890
Ikraftträdande: 1 januari 2021
Beteckningen maximilast ersätts med beteckningen totalvikt i vissa bestämmelser. Ändringen innebär att böterna i stället ska beräknas efter överskridande av fordonets totalvikt, oavsett vilken maximilast fordonet har. Med dagens reglering missgynnas den som har ett fordon vars maximilast är mindre, eftersom böterna vid överlast räknas i procentuell avvikelse sett till fordonets maximilast.
Procentsatsen för acceptabelt överskridande av den totala vikten justeras samtidigt från 20 procent till 10 procent av lasten. Skälet är att 10 procent över totalvikten är ett rimligt mått när polisen ska hindra ett överlastat fordon från fortsatt färd. Fordon har ofta en liten marginal över totalvikten innan de blir trafikfarliga att framföra.