Sida 1 av 1
AMS och siffror
Postat: 25 dec 2015 17:18
av Pontus
Antingen har jag missat väldigt mycket i batteriutvecklingen eller så har journalisten inte riktigt koll på vad hen skriver.
Kan idag få ut 550 kWh/liter ur ett batteri eller att batterier idag kostar 400 euro/kWh?
Re: AMS och siffror
Postat: 25 dec 2015 17:52
av Svenssons
Lite mer lättläst bild med text som verkar innehålla en hel del missuppfattningar:
FullSizeRender.png
Re: AMS och siffror
Postat: 25 dec 2015 17:57
av Pontus
Kan inte så mycket om påsbatterier men kan det vara 550 Wh/liter?
Re: AMS och siffror
Postat: 25 dec 2015 18:01
av Jerker
Vad är det för tidning?
Edit: Auto Motor & Sport? Aktuell Motorsport?
Re: AMS och siffror
Postat: 25 dec 2015 18:04
av Svenssons
Länkar in ett par bilder med dels prisutvecklingen och dels med energidensiteten:
Priset. Här är det fel på en faktor 2 åtminstone men frågan är vad som menas med "inom några få år.":
Energidensitet tillsammans med teoretiskt maximum. Här kan journalisten som sagt tagit fel på kWh och Wh, en faktor 1000 fel alltså:
Teslas batteripack är inte till hälften fyllt med luft vilket är ett annat missförstånd. Tesla lär dock kunna pressa ned priset på batterierna rätt mycket så det behöver inte vara så fel med €100 men då är det inte €400 som gäller idag... Beror visserligen också på dollar/euro-kursen.
Re: AMS och siffror
Postat: 25 dec 2015 18:18
av Pontus
Det var väl något företag (GM?) som skrivit avtal med ett pris på 135$/kWh som skulle börja gälla om typ ett år eller?
AMS och siffror
Postat: 25 dec 2015 18:29
av e5m1r
Kanske skicka den aktuelle artikel skribenten på en engelska kurs och en matte/fysik kurs

Re: AMS och siffror
Postat: 25 dec 2015 19:32
av TiborBlomhall
Ja det var inte många siffror som stämde där...
Dessutom:
Det är inte luft mellan Teslas batterier utan kylvätska.
Det är därför Teslas batteripack klarar leverera mer ström, klarar laddas snabbare och är mindre temperaturkänslig på vintern än konkurrenternas luftkylda batteripack.
Och Teslas batteripack - färdiga batteripacket har dubbelt så hög energitäthet än andra elbilars. Trots "slöseriet" med luft kylvätska mellan cellerna.
Luft vs vattenkylda batteripack är ungefär som luft vs vattenkylda fossilmotorer. Båda har sina för och nackdelar. Luftkylt är enklare och mer robust men har svårt att leverera samma effekt som vattenkylt.