Sida 1 av 2

Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 01:14
av stakkabo
Hej TCS - jag är helt ny här så jag hoppas att ni kan ge mig några tips! På måndag ska jag hämta upp min nya S90D i Stockholm och det första jag ska göra är att ta en resa upp till Åre. Det känns lugnt eftersom jag kan ladda i Gävle, Sundsvall och Krokom (Superchargers).

Men, på vägen tillbaka till Stockholm kommer jag att starta från Krokom, gissningsvis laddad till 100%. Dock måste jag åka via Vemdalen och tänkte stanna där några timmar för att hälsa på bekanta.

Vad tror ni är den bästa rutten, var ska jag ladda på vägen? Problemet är ju att Östersund - Mora via Vemdalen blir lite svettigt, eller hur? Eller är det lugnt?

Sträckan Östersund - Vemdalen är cirka 13 mil. Vemdalen - Mora är cirka 20 mil så totalt blir det 33 mil. Dessutom är det bergigt (och kanske kallt).

Känns lite risky att chansa på första resan, hur ska jag göra?

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 02:24
av joel80
Kan du ladda lite hos bekanta? Du får väl ca 1.5 mil/h med vanlig shucko (stickpropp) så ett par timmar med det så har du ju lite extra..

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 02:41
av stakkabo
Kanske det. Jag tänkte annars att laddning i Sveg kanske är rätt melodi?

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 9c22748ef8


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 06:20
av ovelundkvist
Laddning i Sveg funkar och om du har Chademo-adaptern slipper du vara där länge. Om inte finns det även typ 2 med fast kabel där.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 11:35
av joel80
Håller med point1 utan att ha någon Tesla själv.. Jag kollade på en 85d där jag behövde ha 32 mil utan laddning i vissa fall. Skulle funkat, bara jag skippade att ligga i 130 på motorväg..
Och får du möjlighet att ladda dom där extra milen hos dina bekanta är har du nog den där extra reserven.. Om du skulle behöva gasa lite.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 11:41
av danni
33 mil på landsväg ska inte vara några problem. Jag körde 30 mil landsväg häromdagen. Hade inte behövt ladda, men jag behövde ändå stanna så jag laddade efter ungefär 1/3 av sträckan till 100%. Jag kom fram med 50% kvar. På 80-vägar drog den ca 150 Wh/km och på 90-vägar ca 160. Detta med en 85D på dubbdäck.

Det som får mig lite tveksam är om det är väldigt bergigt. Sträckan jag körde var helt platt, inte en backe på hela vägen.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 12:18
av Gustafsson
danni skrev:
33 mil på landsväg ska inte vara några problem. Jag körde 30 mil landsväg häromdagen. Hade inte behövt ladda, men jag behövde ändå stanna så jag laddade efter ungefär 1/3 av sträckan till 100%. Jag kom fram med 50% kvar. På 80-vägar drog den ca 150 Wh/km och på 90-vägar ca 160. Detta med en 85D på dubbdäck.

Det som får mig lite tveksam är om det är väldigt bergigt. Sträckan jag körde var helt platt, inte en backe på hela vägen.
Åker mycket i Norge och passerar fjällövergångarna regelbundet. Totalt sett drar faktiskt inte bilen märkbart mer av det. Uppför ökar ju självklart förbrukningen mycket, men du tar igen nästan allt eller rent av mer än så när det går nerför. Jag skulle inte ens vara nervös att satsa på 30 mil med min 70D, vilket sist det begav sig gav ca 7% kvar. Hastigheten blir som vanligt avgörande. Över ca 95-100 km/Tim kryper min över 200 Wh/ km. Trip-kurvan i GPS- en är en bra hjälp. Ses bara när man knappat in sitt resmål fö. Den verkar dessutom ta hänsyn till höjdskillnaderna där man åker.
/70D

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 12:30
av apkungen
ovelundkvist skrev:
Laddning i Sveg funkar och om du har Chademo-adaptern slipper du vara där länge. Om inte finns det även typ 2 med fast kabel där.
Precis, om du har Chademo adapter (eller om du kan köpa den när du hämtar bilen, kommer du nog ha nytta av framöver) så skulle jag åkt och laddat i Sveg. Gratis tror jag är det är. Jag skulle ha laddat där och kört direkt till Gävle därifrån. Skulle tippa på att du bara behöver ladda dryga halvtimmen om du börjar med fullt i åre. Plus att du slipper omvägen via mora.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 14:00
av ovelundkvist
Det var fortfarande gratis i Sveg i söndags, men Jämtkrafts VD har sagt att de ska börja ta betalt framöver, så kolla för säkerhets skull innan.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 21:01
av lator
Några detaljer angående din resa. Krokom - Mora via Vemdalen är ca 34 mil. Kan inte bli några problem med en S90D så länge du inte ska ta några nya hastighetsrekord. Vill du känna dig säker så lägger du en lunch i Sveg och laddar ca 5 mil på typ 2 där. Visserligen är det lite backigt men du tjänar en del nerför också... Kallt blir det inte vad det verkar.
Mora - Stockholm är bara 30 mil så det är ju kolugnt.

Min erfarenhet vad gäller långresor med elbil (Leaf) är att man alltid tjänar på att köra lite långsammare och undvika att ladda hela tiden.

Förövrigt så har nu Jämtkraft/Clever meddelat att den 18:de Januari är det nya startdatumet för avgiftsbelagd laddning. Dock ligger inte Sveg i Clevers "jurisdiktion".

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 21:17
av pegs
Du kan ju alltid kolla upp var det finns typ2-laddare om ni tar lunch eller fika pauser på andra ställen än Sveg och Mora. (Typ Orsa och Falun.)
En typ2-sladd rekommenderas. Alltid bra att ha.

Förutom kyla så påverkas räckvidden en hel del av hård vind och om ni råkar ut för snöfall och snömodd. Som alltid, bra att ha koll på väderprognosen vid vinterkörning.

Annars, får bara stämma in i kören. Med bara lite planering, så kan ni slappna av och njuta av turen oavsett väder och väglag.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 21:20
av joel80
lator skrev:
Min erfarenhet vad gäller långresor med elbil (Leaf) är att man alltid tjänar på att köra lite långsammare och undvika att ladda hela tiden.
Fast med Tesla verkar det där tänkesättet ju blivit lite utmanat.. i allafall om man laddar på en SC. Kör man 20 mil i 100km/h tar det 2h, kör man i 120km/h tar det 1:40min. På dom 20 minuterna laddar man ju massor med mil om det är på en SC.. och även om man bara stannar och laddar i 10 minuter får man ju i bra mycket mer än förlusten av att köra fortare under dom 20 milen.. och har då ändå gått 10 minuter plus. Eller tänker jag fel?

Nu menar jag inte att det alltid är trevligast eller bäst att köra snabbt, men vill man spara tid är det inte alltid att sakta ner (och ladda mindre) som är det bästa.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 21:23
av bylund
Har man rimligt tätt mellan superladdare längs vägen så går det oftast snabbast att köra så fort man kan/får.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 21:46
av lator
joel80 skrev:
lator skrev:
Min erfarenhet vad gäller långresor med elbil (Leaf) är att man alltid tjänar på att köra lite långsammare och undvika att ladda hela tiden.
Fast med Tesla verkar det där tänkesättet ju blivit lite utmanat.. i allafall om man laddar på en SC. Kör man 20 mil i 100km/h tar det 2h, kör man i 120km/h tar det 1:40min. På dom 20 minuterna laddar man ju massor med mil om det är på en SC.. och även om man bara stannar och laddar i 10 minuter får man ju i bra mycket mer än förlusten av att köra fortare under dom 20 milen.. och har då ändå gått 10 minuter plus. Eller tänker jag fel?

Nu menar jag inte att det alltid är trevligast eller bäst att köra snabbt, men vill man spara tid är det inte alltid att sakta ner (och ladda mindre) som är det bästa.
Några reflektioner. Observera att det står Leaf inom parentes. Om du ska stanna för att ladda i tio minuter så är det inte ovanligt att du tappar minst 20 minuters körning. Sakta ner, ta av, hitta laddplatsen, hoppas att det är ledigt, om det inte finns en egen laddare så får du lägre laddhastighet, stå i kö till toaletten, köpa en kopp kaffe och prata Tesla med alla du träffar... Sen finns det ju inte alltid SuC där man åker. Till exempel i Sveg där man får nöja sig med ChaDeMo eller typ2.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 25 dec 2015 23:20
av sondell
Krokom-Mora. Körde nyligen och laddade chademo 30 min i Sveg. Ladda fullt i Mora är ju inte tidsoptimalt. Över 80-85 % så laddar det långsammare än chademo. Bättre då att köra ca 10 mil och sen fylla på lite med Chademo. På en chademo är det mest optimalt att ha lite högre soc för att på lite högre effekt pga högre laddspänning. Jag laddade därför redan i Sveg. Fortfarande gratis dessutom.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 00:35
av apkungen
sondell skrev:
Krokom-Mora. Körde nyligen och laddade chademo 30 min i Sveg. Ladda fullt i Mora är ju inte tidsoptimalt. Över 80-85 % så laddar det långsammare än chademo. Bättre då att köra ca 10 mil och sen fylla på lite med Chademo. På en chademo är det mest optimalt att ha lite högre soc för att på lite högre effekt pga högre laddspänning. Jag laddade därför redan i Sveg. Fortfarande gratis dessutom.
Sant, men om hen åker från Åre med fulladdad bil så är det nog inga problem att komma till Mora. Jag skulle ändå använda Sveg för att komma direkt till Gävle sen. Lättare att klara delsträckorna och gått fortast.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 10:05
av Gustafsson
point1 skrev:
Gustafsson skrev:
danni skrev:
33 mil på landsväg ska inte vara några problem. Jag körde 30 mil landsväg häromdagen. Hade inte behövt ladda, men jag behövde ändå stanna så jag laddade efter ungefär 1/3 av sträckan till 100%. Jag kom fram med 50% kvar. På 80-vägar drog den ca 150 Wh/km och på 90-vägar ca 160. Detta med en 85D på dubbdäck.

Det som får mig lite tveksam är om det är väldigt bergigt. Sträckan jag körde var helt platt, inte en backe på hela vägen.
Åker mycket i Norge och passerar fjällövergångarna regelbundet. Totalt sett drar faktiskt inte bilen märkbart mer av det. Uppför ökar ju självklart förbrukningen mycket, men du tar igen nästan allt eller rent av mer än så när det går nerför. Jag skulle inte ens vara nervös att satsa på 30 mil med min 70D, vilket sist det begav sig gav ca 7% kvar. Hastigheten blir som vanligt avgörande. Över ca 95-100 km/Tim kryper min över 200 Wh/ km. Trip-kurvan i GPS- en är en bra hjälp. Ses bara när man knappat in sitt resmål fö. Den verkar dessutom ta hänsyn till höjdskillnaderna där man åker.
/70D
Mer än allt? En evighetsmaskin alltså? ;)

Har kört en del i alperna och backar är inget problem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Blev visst lite för bra, hoppas poängen ändå gick fram :-). Vad jag menade var förstås att förbrukningen i bergiga trakter totalt sett inte behöver bli högre än i mer platta landskap. Jag åkte i en brant serpentinstigning till dryga 1000 möh och därefter en låång väg, drygt 15 mil, mestadels långsamt utför. Bilen var då nere i 145 Wh/km totalt.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 10:08
av apkungen
En elmotor kan dra mindre om den jobbar hårt uppför och sen bara rullar nedför än om den jobbar på halvhårt hela tiden. Kanske var det han menade.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 10:11
av Gustafsson
apkungen skrev:
En elmotor kan dra mindre om den jobbar hårt uppför och sen bara rullar nedför än om den jobbar på halvhårt hela tiden. Kanske var det han menade.
Tack :-)

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 10:22
av sondell
apkungen skrev:
sondell skrev:
Krokom-Mora. Körde nyligen och laddade chademo 30 min i Sveg. Ladda fullt i Mora är ju inte tidsoptimalt. Över 80-85 % så laddar det långsammare än chademo. Bättre då att köra ca 10 mil och sen fylla på lite med Chademo. På en chademo är det mest optimalt att ha lite högre soc för att på lite högre effekt pga högre laddspänning. Jag laddade därför redan i Sveg. Fortfarande gratis dessutom.
Sant, men om hen åker från Åre med fulladdad bil så är det nog inga problem att komma till Mora. Jag skulle ändå använda Sveg för att komma direkt till Gävle sen. Lättare att klara delsträckorna och gått fortast.
Åre-Mora. Ja i väldigt bra förhållanden och snålkörning. Hade aldrig klarat det annars.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 10:35
av bylund
sondell skrev:
På en chademo är det mest optimalt att ha lite högre soc för att på lite högre effekt pga högre laddspänning.
Fast är det inte högre spänning för att kompensera för högre förluster vid hög laddningsgrad? Bara för att laddaren får arbeta hårdare blir ju inte batteriet laddat snabbare.

Det intressanta är hur mycket laddning man får in, och ampere är mäter laddning per sekund. Eller blandar jag bort korten?

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 12:20
av sondell
bylund skrev:
sondell skrev:
På en chademo är det mest optimalt att ha lite högre soc för att på lite högre effekt pga högre laddspänning.
Fast är det inte högre spänning för att kompensera för högre förluster vid hög laddningsgrad? Bara för att laddaren får arbeta hårdare blir ju inte batteriet laddat snabbare.

Det intressanta är hur mycket laddning man får in, och ampere är mäter laddning per sekund. Eller blandar jag bort korten?
Tja, är ju ingen expert. Men högre laddspänning är det väl till största grad pga högre cellspänning. Och det som mäts i bilen är ju batterispänning och tillförd ampere. Sen är det skillnad i vad som går att få ut, men det är mindre skillnad här också tror jag vid hög SOC än vid låg. Vid tomt batteri har man kanske 300 V men får ju direkt 350 V eller så på en SC. Vid fullt batteri minskar spänningen bara kanske några få volt när man drar ur kabeln. Så iaf på en SC bör det få vara lägre charge/discharge efficiency på låg SOC.

Är ju av denna anledning man aldrig kan få de maximala 410V/330A som en SC levererar. Strömmen minskar redan när spänningen är 370V eller så, så maximal effekt kan aldrig uppnås. Men nog får man mer effekt vid 370 V än 350 V... dock kompenseras det väl oftast vid SC laddning av maximal batterikylning ;).

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 12:27
av sondell
Gustafsson skrev:
apkungen skrev:
En elmotor kan dra mindre om den jobbar hårt uppför och sen bara rullar nedför än om den jobbar på halvhårt hela tiden. Kanske var det han menade.
Tack :-)
En elmotor är ju inte det enda bilen består av ;). Det blir större förluster per km vid högre effektuttag i hela drivlinan. Sett til hela drivlinan och hela bilen är nog moderat pådrag hela tiden bättre. Man kan inte "tjäna" på kuperad terräng. Först har du lite extra förluster i drivlinan uppåt. Sen är det 40% förlust av lägesenergin vid regen, 100% vid bromsning.
Svagt uppför så man kan hålla moderat gaspådrag och svagt nedför så man alltid kan rulla är möjligen det enda optimala. Men då pratar vi kanske inte alper eller så...

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 18:29
av danni
Jag kan rapportera tillbaks från dagens tripp för att ge en referenspunkt. En 85D med två vuxna, två barn och rejält med packning i. Runt -2 grader och värmen på 23 grader i bilen. Range mode avslaget. Vi körde Filipstad-Göteborg, 304 km enligt Google Maps. Vi startade med 98% batteri och bilen förvärmd och kom fram med 18% kvar, så bred marginal. Vi körde lite under hastighetsbegränsning fram till Kristinehamn pga halka, och sen på hastighetsbegränsningen resten av vägen (mycket 80- och 90-väg, lite 100 och 110). Ingen som helst räckviddsångest - vi körde rakt förbi superchargern i Jung, men stannade för att äta i Alingsås, och körde med glädje värmen i bilen innan vi gick tillbaks ut efter middagen.

Re: Östersund till Stockholm, via Vemdalen - var laddar jag?

Postat: 26 dec 2015 19:30
av sondell
danni skrev:
Jag kan rapportera tillbaks från dagens tripp för att ge en referenspunkt. En 85D med två vuxna, två barn och rejält med packning i. Runt -2 grader och värmen på 23 grader i bilen. Range mode avslaget. Vi körde Filipstad-Göteborg, 304 km enligt Google Maps. Vi startade med 98% batteri och bilen förvärmd och kom fram med 18% kvar, så bred marginal. Vi körde lite under hastighetsbegränsning fram till Kristinehamn pga halka, och sen på hastighetsbegränsningen resten av vägen (mycket 80- och 90-väg, lite 100 och 110). Ingen som helst räckviddsångest - vi körde rakt förbi superchargern i Jung, men stannade för att äta i Alingsås, och körde med glädje värmen i bilen innan vi gick tillbaks ut efter middagen.
Relativt låg hastighet är ju viktigast. Brukar vara en del över de där jag ☺. Men det var ju bra förhållanden idag också. Lite nordost vind. Ingen nederbörd. Rätt torra vägar stora delar av sträckan antar jag. Då går det fint men sån förbrukning ska man inte planera efter. Som jag skrev på bloggen hade jag en förbrukning på 270 Wh per km i 65-70 km/h i snöovädret i Danmark och Skåne för en månad sedan. Max range kanske 280 km på min bil med de förbrukningen. På nervägen med torra vägbanor och lite medvind hade jag 250 Wh per km, då i 130-140 km/h.