Sida 1 av 4
USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 14:14
av NEO
USS: Ultrasonic Sensor
TV: Tesla Vision
Nästa dilemma, tror ni Tesla plockar bort USS funktionen för oss med bilar med USS likt de gjorde med radarn?
Jag är inte en millimeter övertygad om att TV kan ersätta USS på något sätt, dödvinkelzonen fram är ju minst 1-1.5m. Bak räcker det med regn/slask/snö för att bli helt oduglig. Även stark sol och imma kommer påverka kamerornas förmåga att hjälpa till vid parkering.
Park Assist, Autopark, Summon or Smart Summon är funktioner som kommer vara bortplockade på bilar utan USS i ett tidigt skede, hur länge kommer man behöva vänta på att funktionerna aktiveras igen?
Vad säger ni andra, är detta rätt väg att gå? Kan Tesla plocka bort funktioner som fanns när man köpte bilen? Känns som det börjar lukta civilrättsligt ärende snart i stor omfattning.
Teslas besparing är cirka 114$ per bil. Kan ni tänkas betala 114$ extra för att behålla?
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 14:20
av Lurkern
Besparingen är större än så, de slipper underhålla olika generationer reservdelar, med/utan USS-grejerna, slipper underhålla kodbasens varationer som bara blir fler i takt med att USS-sensorerna uppdateras av underleverantörerna etc. Försäkringskostnader minskar då reparationer blir MYCKET billigare, vi får inte köpa sensorerna för $8 styck direkt. Det är supersmart att klippa dem, förutsatt att Visio fungerar hjälpligt förstås.
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 14:24
av Anonym
Om det är mycket snö och is så funkar ju knappt USS idag ens, iaf inte på dom bilarna jag har haft..
Jag är fortfarande skeptisk men samtidigt har jag en tro på att dom kanske kan få ihop det med occupancy network, iaf när man anländer till en plats och behöver parkera. Är dock fortfarande osäker på hur det ska funka om man redan står parkerad och något hamnar i den döda vinkeln. Dock är det ju bra oavsett om man vet vad som är runt bilen i en sådan situation.
Dock så kör jag oftast på känsla oavsett, gick ju bra alla år förut innan man hade USS på bilen så ska gå bra nu oxå. Och om dom har samma funktion så tror jag man får det svårt att hävda att dom "tagit bort" något från bilen. Bara tekniken som är annan så länge funktionen är densamma.
Jag är hoppfull men skeptisk

Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 14:25
av NEO
Lurkern skrev:Besparingen är större än så, de slipper underhålla olika generationer reservdelar, med/utan USS-grejerna, slipper underhålla kodbasens varationer som bara blir fler i takt med att USS-sensorerna uppdateras av underleverantörerna etc. Försäkringskostnader minskar då reparationer blir MYCKET billigare, vi får inte köpa sensorerna för $8 styck direkt. Det är supersmart att klippa dem, förutsatt att Visio fungerar hjälpligt förstås.
Försöker fundera hur många USS sensorer jag bytt på någon Tesla. Av de 20st jag haft inte en enda, aldrig krockat. Tesla tjänar väl dessutom pengar på att försäkringsbolagen behöver pynta för nya sensorer vid olyckor?
Anonym skrev:Om det är mycket snö och is så funkar ju knappt USS idag ens, iaf inte på dom bilarna jag har haft..
Jag är fortfarande skeptisk men samtidigt har jag en tro på att dom kanske kan få ihop det med occupancy network, iaf när man anländer till en plats och behöver parkera. Är dock fortfarande osäker på hur det ska funka om man redan står parkerad och något hamnar i den döda vinkeln. Dock är det ju bra oavsett om man vet vad som är runt bilen i en sådan situation.
Dock så kör jag oftast på känsla oavsett, gick ju bra alla år förut innan man hade USS på bilen så ska gå bra nu oxå. Och om dom har samma funktion så tror jag man får det svårt att hävda att dom "tagit bort" något från bilen. Bara tekniken som är annan så länge funktionen är densamma.
Jag är hoppfull men skeptisk

Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000

Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 14:28
av Jeppe_E
Om de kan leverera samma funktionalitet som USS med Vision, så är de ju safe. Vad jag kan minnas mig ha läst är att vi som har USS, så kommer vi att få behålla funktionaliteten. Jag har ingen radar i min bil.
"Kommer bilar utrustade med ultraljudssensorer att förlora funktionaliteten?
För närvarande planerar vi inte att ta bort ultraljudssensorernas funktion i våra befintliga bilar."
Däremot är det ju riktigt illa, för de som köpt AEP, eller FSD och inte får tillgång till den funktionalitet som de betalt för.
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 14:30
av NEO
Jeppe_E skrev:Om de kan leverera samma funktionalitet som USS med Vision, så är de ju safe. Vad jag kan minnas mig ha läst är att vi som har USS, så kommer vi att få behålla funktionaliteten. Jag har ingen radar i min bil.
"Kommer bilar utrustade med ultraljudssensorer att förlora funktionaliteten?
För närvarande planerar vi inte att ta bort ultraljudssensorernas funktion i våra befintliga bilar."
Däremot är det ju riktigt illa, för de som köpt AEP, eller FSD och inte får tillgång till den funktionalitet som de betalt för.
Skärmbild 2022-11-25 142728.png
Finns ju de som väntat på FSD sedan 2016, de kan väl fint vänta i sex år till.
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 14:40
av tesla newbie
Om de kan få Tesla Vision att fungera lika bra så tycker jag det är positivt. Ultraljudssensorer tenderar att bli knäppa vid snö och regn. Dessutom måste man vara försiktigt med dem när man högtryckstvättar bilen. Bak och på sidorna borde de kunna få till det, men fram är jag mer osäker. Faktum är att ingen av kamerorna ser rakt framför bilen så då måste det till någon form av minnesfunktion så att mjukvaran "kommer ihåg" vad som fanns framför bilen, innan det försvinner ur främre kamerans synfält. De flesta scenarier går säkert att klara på detta sätt. Dessutom är ju besparingen för Tesla enorm. Man har ju en initialkostnad på att utveckla och förfina mjukvaran. Men när den funkar tillräckligt bra så kommer man spara mycket pengar på att skippa parkeringssensorerna.
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 14:45
av NEO
tesla newbie skrev:Om de kan få Tesla Vision att fungera lika bra så tycker jag det är positivt. Ultraljudssensorer tenderar att bli knäppa vid snö och regn. Dessutom måste man vara försiktigt med dem när man högtryckstvättar bilen. Bak och på sidorna borde de kunna få till det, men fram är jag mer osäker. Faktum är att ingen av kamerorna ser rakt framför bilen så då måste det till någon form av minnesfunktion så att mjukvaran "kommer ihåg" vad som fanns framför bilen, innan det försvinner ur främre kamerans synfält. De flesta scenarier går säkert att klara på detta sätt. Dessutom är ju besparingen för Tesla enorm. Man har ju en initialkostnad på att utveckla och förfina mjukvaran. Men när den funkar tillräckligt bra så kommer man spara mycket pengar på att skippa parkeringssensorerna.
Kamera fram hade ju löst funktionen, gärna med "pop-up" funktioner och spolning. Men det ser varken ut som att MY får det, inte heller refresh S/X 2023 får det.
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 15:17
av ErikHallq
NEO skrev:
Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000

Är nästan 100% säker på att USS inte används för motorvägar vid filbyten och sånt, men kan ha fel. Det är för korta avstånd i för höga hastigheter
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 15:21
av Jeppe_E
ErikHallq skrev:NEO skrev:
Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000

Är nästan 100% säker på att USS inte används för motorvägar vid filbyten och sånt, men kan ha fel. Det är för korta avstånd i för höga hastigheter
Jupp, bara under 7 km/h
Här är parkering utan USS (eller rättare sagt, de är bortplockade via en uppdatering)
https://www.youtube.com/watch?v=3cXUpvq25mI
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 16:28
av mikebike
Jag körde till Sundsvall igår, och tillbaks idag.
Efter några mils körning fick jag upp en varning om att parkeringsassistans kanske inte fungerar korrekt, men den försvann.
När jag kom fram var hela fronten täckt av ett tunt lager is. Förutom sensorerna som var isfria! Parkeringsassistansen fungerade också.
Är sensorerna uppvärmda, eller blir de varma av att användas?
Framtill finns som sagt ingen kamera, och bakåt såg det ut så här:
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 16:37
av NEO
mikebike skrev:Jag körde till Sundsvall igår, och tillbaks idag.
Efter några mils körning fick jag upp en varning om att parkeringsassistans kanske inte fungerar korrekt, men den försvann.
När jag kom fram var hela fronten täckt av ett tunt lager is. Förutom sensorerna som var isfria! Parkeringsassistansen fungerade också.
Är sensorerna uppvärmda, eller blir de varma av att användas?
Framtill finns som sagt ingen kamera, och bakåt såg det ut så här:
Sensorerna avger värme i och med ultraljudstekniken. Så ja hela fronten kan vara täckt av is men inte sensorerna.
Jeppe_E skrev:ErikHallq skrev:NEO skrev:
Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000

Är nästan 100% säker på att USS inte används för motorvägar vid filbyten och sånt, men kan ha fel. Det är för korta avstånd i för höga hastigheter
Jupp, bara under 7 km/h
Här är parkering utan USS (eller rättare sagt, de är bortplockade via en uppdatering)
https://www.youtube.com/watch?v=3cXUpvq25mI
Stämmer verkligen detta? Jag har med flera bilar blivit räddad av att bilen reagerat på att man kört för nära räcke eller liknande på motorväg. Det måste ju vara USS eftersom det även hänt mig med AP1 bilar (utan kameror på sidan)
Finally there are 12 ultrasonic sensors providing the system with 360 degree vision. Their range is about 16 feet / 5 meters. They are used by the auto parking system to map out parking spots, and by the autopilot to avoid changing lanes into traffic.
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 17:01
av taliz
Jag har aldrig riktigt sett poängen med USS.
När de börjar pipa är man ju lååångt ifrån.
Är man sedan tillräckligt nära för att själv ha svårt att bedöma avståndet, och faktiskt skulle behöva hjälp, så har de gett upp och tjuter bara konstant(eller visar rött i displayen).
360 är inte sällan lika kass. Liten bild och förvrängt perspektiv gör att det sällan/aldrig går att parkera med riktig precision.
Backkamera däremot, med stor tydlig bild, det är najs. Borde vara lag. Särskilt på moderna bilar där man knappt kan se genom bakrutan.
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 18:47
av SwedishAdvocate
taliz skrev:Jag har aldrig riktigt sett poängen med USS.
När de börjar pipa är man ju lååångt ifrån.
Är man sedan tillräckligt nära för att själv ha svårt att bedöma avståndet, och faktiskt skulle behöva hjälp, så har de gett upp och tjuter bara konstant(eller visar rött i displayen). /...
Tycker VW har haft i alla fall tillräckligt bra USS på de bilar jag har testat. Har testat på två bättre begagnade bilar. En ~2012 gasdriven VW Passat kombi, och en ~2016 gasdriven VW Golf Kombi.
Passaten hade av ngn anledning inte backkamera. Jag tyckte faktiskt den var rätt knepig att parkera i trånga utrymmen. Och då är jag ändå 1,85+ lång... När den pep konstant och visade rött i displayen så var det ju ca 30 cm kvar till hindret/bilen. Och närmare än så kände jag mig ändå inte bekväm med att stå i alla fall. Jag ville liksom helst inte få diverse parkeringsskador ifall det gick att undvika...
Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 19:13
av Bjelke
NEO skrev:mikebike skrev:Jag körde till Sundsvall igår, och tillbaks idag.
Efter några mils körning fick jag upp en varning om att parkeringsassistans kanske inte fungerar korrekt, men den försvann.
När jag kom fram var hela fronten täckt av ett tunt lager is. Förutom sensorerna som var isfria! Parkeringsassistansen fungerade också.
Är sensorerna uppvärmda, eller blir de varma av att användas?
Framtill finns som sagt ingen kamera, och bakåt såg det ut så här:
Sensorerna avger värme i och med ultraljudstekniken. Så ja hela fronten kan vara täckt av is men inte sensorerna.
Jeppe_E skrev:ErikHallq skrev:NEO skrev:
Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000

Är nästan 100% säker på att USS inte används för motorvägar vid filbyten och sånt, men kan ha fel. Det är för korta avstånd i för höga hastigheter
Jupp, bara under 7 km/h
Här är parkering utan USS (eller rättare sagt, de är bortplockade via en uppdatering)
https://www.youtube.com/watch?v=3cXUpvq25mI
Stämmer verkligen detta? Jag har med flera bilar blivit räddad av att bilen reagerat på att man kört för nära räcke eller liknande på motorväg. Det måste ju vara USS eftersom det även hänt mig med AP1 bilar (utan kameror på sidan)
Finally there are 12 ultrasonic sensors providing the system with 360 degree vision. Their range is about 16 feet / 5 meters. They are used by the auto parking system to map out parking spots, and by the autopilot to avoid changing lanes into traffic.
IMG_1324.jpg
Dom är stupsäkert på i högre farter också! Som sagt, bara att lägga sig nära räcken så dyker grafiken upp, iaf
på model S och har så gjort sedan AP1 åtminstone (som jag också haft)

Re: USS vs TV
Postat: 25 nov 2022 22:20
av Ilduce77
NEO skrev:
Stämmer verkligen detta? Jag har med flera bilar blivit räddad av att bilen reagerat på att man kört för nära räcke eller liknande på motorväg. Det måste ju vara USS eftersom det även hänt mig med AP1 bilar (utan kameror på sidan)
]
När man kör på motor- och landsväg är det väl kameran som filmar framåt som håller koll på bilen och hur den håller sig i sidled?
Den håller koll på sidlinjerna och räcken.. Det går utan kamera på sidorna.
Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 06:37
av jpetters
taliz skrev:Jag har aldrig riktigt sett poängen med USS.
När de börjar pipa är man ju lååångt ifrån.
Är man sedan tillräckligt nära för att själv ha svårt att bedöma avståndet, och faktiskt skulle behöva hjälp, så har de gett upp och tjuter bara konstant(eller visar rött i displayen).
360 är inte sällan lika kass. Liten bild och förvrängt perspektiv gör att det sällan/aldrig går att parkera med riktig precision.
Backkamera däremot, med stor tydlig bild, det är najs. Borde vara lag. Särskilt på moderna bilar där man knappt kan se genom bakrutan.
Håller med om värdet av bra backkamera. Hade Tesla bara lagt till en lika bra kamera fram (som visar direkt framför bilen) så hade jag varit mindre missnöjd med att de tar bort USS.
Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 07:50
av Tellus
taliz skrev:Jag har aldrig riktigt sett poängen med USS.
När de börjar pipa är man ju lååångt ifrån.
Är man sedan tillräckligt nära för att själv ha svårt att bedöma avståndet, och faktiskt skulle behöva hjälp, så har de gett upp och tjuter bara konstant(eller visar rött i displayen).
360 är inte sällan lika kass. Liten bild och förvrängt perspektiv gör att det sällan/aldrig går att parkera med riktig precision.
Backkamera däremot, med stor tydlig bild, det är najs. Borde vara lag. Särskilt på moderna bilar där man knappt kan se genom bakrutan.
Håller med, under 30cm så tjuter det bara. USS kan vara bra är om det står någon stolpe eller sugga eller annat bakom man ej sett.
Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 09:01
av Bjelke
Jag parkerar ytterst sällan närmare än typ 30cm så för mig funkar dom svinbra

Håller också med om att kameran har en alldeles för sjuk bild för att kunna användas för sådant, den
är bättre för allmän uppsikt, den skulle behöva sitta högre upp för att gå att ”lita på”…
Båda används ändå i princip varje dag och jag vill ha kvar båda systemen. Om jag köpte en ny bil skulle jag
åtminstone vilja kunna välja (vilket Tesla också är emot, så få val som möjligt osv), och dom ska ge fan
i system som jag redan köpt och har i användning, sedan får dom snacka hur mycket skit som helst som
vanligt men ge fan i mina grejer!
Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 12:33
av taliz
Bjelke skrev:Jag parkerar ytterst sällan närmare än typ 30cm så för mig funkar dom svinbra

Håller också med om att kameran har en alldeles för sjuk bild för att kunna användas för sådant, den
är bättre för allmän uppsikt, den skulle behöva sitta högre upp för att gå att ”lita på”…
Båda används ändå i princip varje dag och jag vill ha kvar båda systemen. Om jag köpte en ny bil skulle jag
åtminstone vilja kunna välja (vilket Tesla också är emot, så få val som möjligt osv), och dom ska ge fan
i system som jag redan köpt och har i användning, sedan får dom snacka hur mycket skit som helst som
vanligt men ge fan i mina grejer!
Poängen var att 30cm kan man ju lätt avgöra själv utan någon assistans. Det är först när man kommer ner på några få cm det blir svårt, och då funkar dom ändå inte.
När jag fickparkerar och lirkar så vill jag kunna köra så nära att det är max ett hårstrå emellan. Vad för teknik krävs för det?

Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 12:49
av LarsaR
Ingendera fungerar på vinterhalvåret när bilen ser ut så här. Fördelen med backkameran är att den inte irriterar med ett felmeddelande hela tiden…
Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 14:50
av Jaegaern
Funderade ett tag på hur bra det kan fungera när backkameran typ alltid är blockerad under vinterhalvåret. Men det borde kunna lösas med nog bra koll genom att man nästan alltid ser en stor del av parkeringen med kamerorna fram, innan man svänger runt, får ett par kompletterande kik med sidokamerorna bakåt, sen backar man och kör på vad bilen kommer ihåg. Det borde gå med minst samma precision som USS någon decimeter.
Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 15:21
av backe
Jaegaern skrev:Funderade ett tag på hur bra det kan fungera när backkameran typ alltid är blockerad under vinterhalvåret. Men det borde kunna lösas med nog bra koll genom att man nästan alltid ser en stor del av parkeringen med kamerorna fram, innan man svänger runt, får ett par kompletterande kik med sidokamerorna bakåt, sen backar man och kör på vad bilen kommer ihåg. Det borde gå med minst samma precision som USS någon decimeter.
Har du något proof of concept där man filmar lite runt med några kameror och sedan kan placera ett objekt inom någon decimeter utifrån detta svep?
Låter helt galet i mina öron, på vintern slirar bilar och halkar, hur ska bilen veta exakt position utifrån en film som man kommer ihåg?
Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 15:27
av LarsOJ
Jaegaern skrev:Funderade ett tag på hur bra det kan fungera när backkameran typ alltid är blockerad under vinterhalvåret. Men det borde kunna lösas med nog bra koll genom att man nästan alltid ser en stor del av parkeringen med kamerorna fram, innan man svänger runt, får ett par kompletterande kik med sidokamerorna bakåt, sen backar man och kör på vad bilen kommer ihåg. Det borde gå med minst samma precision som USS någon decimeter.
Eller som VW

Funkar alltid.
Re: USS vs TV
Postat: 26 nov 2022 16:03
av Jaegaern
backe skrev:Jaegaern skrev:Funderade ett tag på hur bra det kan fungera när backkameran typ alltid är blockerad under vinterhalvåret. Men det borde kunna lösas med nog bra koll genom att man nästan alltid ser en stor del av parkeringen med kamerorna fram, innan man svänger runt, får ett par kompletterande kik med sidokamerorna bakåt, sen backar man och kör på vad bilen kommer ihåg. Det borde gå med minst samma precision som USS någon decimeter.
Har du något proof of concept där man filmar lite runt med några kameror och sedan kan placera ett objekt inom någon decimeter utifrån detta svep?
Låter helt galet i mina öron, på vintern slirar bilar och halkar, hur ska bilen veta exakt position utifrån en film som man kommer ihåg?
Ja typ hur iPhone först introducerade deras ”mätverktyg”. Google och deras AR. Första versionerna var endast kameror.