Sida 1 av 2

Raven vs 100D

Postat: 19 nov 2022 22:44
av JoLindskog
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?

Re: Raven vs 100D

Postat: 19 nov 2022 22:47
av NEO
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.

Kikat på min? Priset av en LR raven men fullutrustad Performance 8-)

viewtopic.php?f=21&t=31449

Här är inställningar för luftfjädringen
6F0CC304-26FD-49E2-B750-3B35C6A4160D.jpeg

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 07:37
av Tars
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.
Sommar och vinterhjul medföljer.

Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 08:50
av JoLindskog
Tars skrev:
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.
Sommar och vinterhjul medföljer.

Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724


Klarar du 30 mil på motorväg med en givet att man kör ca +10 km/h över hastighetsbegränsningen och att det är typ 15-25 grader ute?

Hur mycket försämras räckvidden för ovan om det är typ -10grader?

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 09:33
av Tars
JoLindskog skrev:
Tars skrev:
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.
Sommar och vinterhjul medföljer.

Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724


Klarar du 30 mil på motorväg med en givet att man kör ca +10 km/h över hastighetsbegränsningen och att det är typ 15-25 grader ute?

Hur mycket försämras räckvidden för ovan om det är typ -10grader?
30 mil kommer man garanterat vintertid på motorväg. Bilen är för det mesta körd just långkörningar på motorväg då jag har hela mälardalen som arbetsplats.
Skickar mina uppgifter så kan du höra av dig ifall du vill.

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 12:13
av Gustafsson
Vet inte mycket om raven, men 100D 15000 mils erfarenhet. + ca 8000 mil i 70 D dessförinnan.
Räckvidden är vintertid ca 41 mil om man laddar fullt och håller förbrukningen på ca 220 Wh/km, vilket borde motsvara ca 120 km/tim.
Vid snöglopp drar alla elbilar mycket mer. Men kör man långt är det endast vid extrema tillfällen snöglopp mer än ett begränsat antal av de mil man kör. Sommartid kan man köra längre förstås. Kör utan ångest Linköping - Lillehammer med några mil kvar i batteriet. Dit är det enl kartappen 55 mil. Då är det att följa trafikrytmen som gäller. Degraderingen ligger nu på 2.3 mil sedan bilen var ny.
Man kan optimera räckvidden genom att förvärma bilen inkopplad och ladda direkt före avresa och sådant, men jag tycker det går lika bra att ladda redan efter ett trettital mil som första sträcka. Optimalt har man ca 5 mil kvar när man laddar, då utnyttjar man den snabba laddningen i början på ett bra sätt. Jag laddar hellre 3 gånger med relativt korta pauser för toa och kaffe på en lång körning än laddar länge tid 2 ggr t.ex.
Detta om 100D. Ju nyare bil desto bättre gäller kanske särskilt för MS. Den nya motorn fram är klart bättre t.ex. Jag skulle själv hellre haft stålfjädring, men det gick inte att få. Man kan absolut köra one pedal drive med 100D också, men bilen stannar bara helt till stopp om man ha AP aktiverat, tex i bilkö. Raven stannar helt.

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 12:28
av improwise
NEO skrev:
Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.
Att Raven skulle vara en helt annan bil än 100D är nog att ta i men att det är en förbättrad version av 100D kan vi nog enas om :)

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 13:02
av JoLindskog
Gustafsson skrev:
Vet inte mycket om raven, men 100D 15000 mils erfarenhet. + ca 8000 mil i 70 D dessförinnan.
Räckvidden är vintertid ca 41 mil om man laddar fullt och håller förbrukningen på ca 220 Wh/km, vilket borde motsvara ca 120 km/tim.
Vid snöglopp drar alla elbilar mycket mer. Men kör man långt är det endast vid extrema tillfällen snöglopp mer än ett begränsat antal av de mil man kör. Sommartid kan man köra längre förstås. Kör utan ångest Linköping - Lillehammer med några mil kvar i batteriet. Dit är det enl kartappen 55 mil. Då är det att följa trafikrytmen som gäller. Degraderingen ligger nu på 2.3 mil sedan bilen var ny.

Man kan optimera räckvidden genom att förvärma bilen inkopplad och ladda direkt före avresa och sådant, men jag tycker det går lika bra att ladda redan efter ett trettital mil som första sträcka. Optimalt har man ca 5 mil kvar när man laddar, då utnyttjar man den snabba laddningen i början på ett bra sätt. Jag laddar hellre 3 gånger med relativt korta pauser för toa och kaffe på en lång körning än laddar länge tid 2 ggr t.ex.
Detta om 100D. Ju nyare bil desto bättre gäller kanske särskilt för MS. Den nya motorn fram är klart bättre t.ex. Jag skulle själv hellre haft stålfjädring, men det gick inte att få. Man kan absolut köra one pedal drive med 100D också, men bilen stannar bara helt till stopp om man ha AP aktiverat, tex i bilkö. Raven stannar helt.
Tack! På dig låter det som att man lika gärna kan köra på en 100D från ex 2018 och nästan få samma bekvämlighet med räckvidd mm som med en 2022 MY. Fast Model S bör ju kännas mer premium och bättre bil. Så uppköp snarare än nerköp från vår nuvarande MY.?.?

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 13:39
av Tars
JoLindskog skrev:
Gustafsson skrev:
Vet inte mycket om raven, men 100D 15000 mils erfarenhet. + ca 8000 mil i 70 D dessförinnan.
Räckvidden är vintertid ca 41 mil om man laddar fullt och håller förbrukningen på ca 220 Wh/km, vilket borde motsvara ca 120 km/tim.
Vid snöglopp drar alla elbilar mycket mer. Men kör man långt är det endast vid extrema tillfällen snöglopp mer än ett begränsat antal av de mil man kör. Sommartid kan man köra längre förstås. Kör utan ångest Linköping - Lillehammer med några mil kvar i batteriet. Dit är det enl kartappen 55 mil. Då är det att följa trafikrytmen som gäller. Degraderingen ligger nu på 2.3 mil sedan bilen var ny.

Man kan optimera räckvidden genom att förvärma bilen inkopplad och ladda direkt före avresa och sådant, men jag tycker det går lika bra att ladda redan efter ett trettital mil som första sträcka. Optimalt har man ca 5 mil kvar när man laddar, då utnyttjar man den snabba laddningen i början på ett bra sätt. Jag laddar hellre 3 gånger med relativt korta pauser för toa och kaffe på en lång körning än laddar länge tid 2 ggr t.ex.
Detta om 100D. Ju nyare bil desto bättre gäller kanske särskilt för MS. Den nya motorn fram är klart bättre t.ex. Jag skulle själv hellre haft stålfjädring, men det gick inte att få. Man kan absolut köra one pedal drive med 100D också, men bilen stannar bara helt till stopp om man ha AP aktiverat, tex i bilkö. Raven stannar helt.
Tack! På dig låter det som att man lika gärna kan köra på en 100D från ex 2018 och nästan få samma bekvämlighet med räckvidd mm som med en 2022 MY. Fast Model S bör ju kännas mer premium och bättre bil. Så uppköp snarare än nerköp från vår nuvarande MY.?.?
Vi har 4 st y på firman och ja, jag själv anser att det är en mer premiumkänsla i s:en.
När det kommer till skillnader på en 2019 100d och longrange så det jag märker är längre räckvidd. Annars ingen skillnad enligt mig.

Jag sitter riktigt skönt i dessa säten. Bilen står i bilhallen för beskådning.

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 14:52
av Gustafsson
Jag har beställt S LR, vilken ju inte levereras än här. Det är förstås en bättre bil än min 2018.
Model Y laddar ju mycket snabbare och har dragkrok. Men man åker bra i S.

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 15:19
av SwedishAdvocate
Gustafsson skrev:
Jag har beställt S LR, vilken ju inte levereras än här. Det är förstås en bättre bil än min 2018.
Model Y laddar ju mycket snabbare och har dragkrok. Men man åker bra i S.
Verkar ju som det går att eftermontera dragkrok för 1850 kg på befintliga S och dessutom få dem godkända i Sverige:

viewtopic.php?f=10&t=17030&start=75#p665347

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 18:06
av taliz
Den stora skillnaden vs en relativt ny Y är ju garantin.
En gammal S utan garanti kommer kosta flis att fixa. Dvs det är långt ifrån säkert att du kommer billigare undan med en sådan på sikt.

Re: Raven vs 100D

Postat: 20 nov 2022 22:01
av improwise
JoLindskog skrev:
Tack! På dig låter det som att man lika gärna kan köra på en 100D från ex 2018 och nästan få samma bekvämlighet med räckvidd mm som med en 2022 MY. Fast Model S bör ju kännas mer premium och bättre bil. Så uppköp snarare än nerköp från vår nuvarande MY.?.?
Jag provkörde MY men kände rätt snabbt att jag hellre skulle behålla min 100D om jag behövde välja mellan dom och beställde istället en ny MS LR. Eftersom det känns högst osäkert när det blir leverans så uppgraderade jag min 100D med CCS och ny MCU. Kan tilläggas att jag kör så pass lite att min MS inte på något sätt känns sliten i interiören osv. Därmed inte sagt att jag inte kollat på andra nya bilar också, E-tron osv men har ärligt talat inte hittat något som känts som en uppgradering.

Därmed inte sagt att MY på något sätt är en dålig bil, men oaktat priset upplevde jag det som en nedgradering från MS.

Re: Raven vs 100D

Postat: 21 nov 2022 13:42
av bjornnilsson
Jag hade en 100 D som lånebil för ett halvår sedan, levererad sent 2018. Förutom att jag tror att det var en longrange (och jag har en Performance från -21 att jämföra med) så var räckvidden väldigt mycket sämre, trots samma miltal som min bil. Det gick i 50 WLTP-mil i lånebilens batteri medans jag numera får in 60 mil i min efter degradering (tror jag hade typ 628 km som ny om jag minns rätt). I övrigt var känslan heller inte densamma, kontakten med vägen kändes mer fjärran på något vis och bilen stannade inte vid rödljuset när man släppte pedalen.

Mina WLTP-mil som jag har i min bil innebär att jag under sommaren kan köra dryga 50 mil i ett svep i laglig hastighet med en passagerare och packing + 21-tummare på bilen, om jag lyckas tajma laddningen vid slutet av rutten.

Detta är dock lite äpplen och päron att jämföra + att batteripacket i lånebilen var två år äldre samt förmodligen misshandlat med ständiga full-laddningar, dock är fortfarande mitt bestående intryck att jag själv inte hade varit glad och nöjd med den 100D som jag provkörde, bortskämd med den senaste svenska släppet av Model S som jag är.

Re: Raven vs 100D

Postat: 21 nov 2022 13:47
av NEO
bjornnilsson skrev:
Jag hade en 100 D som lånebil för ett halvår sedan, levererad sent 2018. Förutom att jag tror att det var en longrange (och jag har en Performance från -21 att jämföra med) så var räckvidden väldigt mycket sämre, trots samma miltal som min bil. Det gick i 50 WLTP-mil i lånebilens batteri medans jag numera får in 60 mil i min efter degradering (tror jag hade typ 628 km som ny om jag minns rätt). I övrigt var känslan heller inte densamma, kontakten med vägen kändes mer fjärran på något vis och bilen stannade inte vid rödljuset när man släppte pedalen.

Mina WLTP-mil som jag har i min bil innebär att jag under sommaren kan köra dryga 50 mil i ett svep i laglig hastighet med en passagerare och packing + 21-tummare på bilen, om jag lyckas tajma laddningen vid slutet av rutten.

Detta är dock lite äpplen och päron att jämföra + att batteripacket i lånebilen var två år äldre samt förmodligen misshandlat med ständiga full-laddningar, dock är fortfarande mitt bestående intryck att jag själv inte hade varit glad och nöjd med den 100D som jag provkörde, bortskämd med den senaste svenska släppet av Model S som jag är.
Håller med, vikingline känslan är borta i Raven med adaptiv fjädring samt förbrukningen är extremt låg. One pedal driving vs. frirulla i 20km/h är också enerverande i gamla S.

Re: Raven vs 100D

Postat: 21 nov 2022 14:55
av Gustafsson
Detta belyser det faktum att ju nyare ju bättre.
100D var ett stort lyft från 70D på nästan alla punkter, och även om jag inte får associationer till vikingline i min bil så vore det nice med 10 mil räckvidd till ibland. One pedal är förstås vanebildande kan jag tro. Jag har dock inte smakat så starkt än, så jag saknar det inte.

Re: Raven vs 100D

Postat: 21 nov 2022 16:30
av pitemacc
Tars skrev:
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.
Sommar och vinterhjul medföljer.

Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Fan , blev ju lite sugen där. :P

Re: Raven vs 100D

Postat: 21 nov 2022 17:01
av Tars
pitemacc skrev:
Tars skrev:
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.
Sommar och vinterhjul medföljer.

Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Fan , blev ju lite sugen där. :P
Bara att slå till! Bild

Re: Raven vs 100D

Postat: 21 nov 2022 17:42
av improwise
Gustafsson skrev:
Detta belyser det faktum att ju nyare ju bättre.
100D var ett stort lyft från 70D på nästan alla punkter, och även om jag inte får associationer till vikingline i min bil så vore det nice med 10 mil räckvidd till ibland. One pedal är förstås vanebildande kan jag tro. Jag har dock inte smakat så starkt än, så jag saknar det inte.
Det vore väl rätt konstigt annars kan jag tycka, nya produkter (vilket kanske elbilar får ses som i bilens historia) brukar väl ofta ha en högre utvecklingstakt i början. Samtidigt hade väl Model S redan iom 100D nått en viss mognadsgrad där det vore osannolikt att vänta sig några revolutioner inom samma modellserie. Så Raven borde rent logiskt vara 10-20% bättre än 100D.

Re: Raven vs 100D

Postat: 22 nov 2022 08:37
av pitemacc
Tars skrev:
pitemacc skrev:
Tars skrev:
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.
Sommar och vinterhjul medföljer.

Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Fan , blev ju lite sugen där. :P
Bara att slå till! Bild
Skall bara fundera vad jag skall göra med min P85D..

Re: Raven vs 100D

Postat: 22 nov 2022 09:39
av danni
improwise skrev:
NEO skrev:
Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.
Att Raven skulle vara en helt annan bil än 100D är nog att ta i men att det är en förbättrad version av 100D kan vi nog enas om :)
Nu har jag inte jämfört med Model S, men jag tycker att skillnaderna i komfort och köregenskaper mellan min X P100DL och min X Raven Performance faktiskt var i stort sett som en ny bil. Kraftigt förbättrat. Sen var ju nästan allt annat i bilen samma, så ptjae, helt annan bil kanske var att ta i :)

Re: Raven vs 100D

Postat: 22 nov 2022 09:56
av NEO
improwise skrev:
NEO skrev:
Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.
Att Raven skulle vara en helt annan bil än 100D är nog att ta i men att det är en förbättrad version av 100D kan vi nog enas om :)
Helt annan bil är det ju såklart inte, det skiljer ingenting mellan en Model S från 2012 eller Model S Plaid från 2023 karossmässigt heller om man ska dra det så långt.

Men just skillnaden mellan 100D/Raven så uppfattas faktiskt bilen som en helt annan, den beter sig annorlunda i fjädring och körning (i och med adaptiv dämpning och ny motor fram)

Med tanke på att det är köparens marknad nu skulle jag försöka få tag i en billig raven, många barnsjukdomar är fixade och åtgärdade. Minns mina gamla Sar strulade konstant med luftfjädringen, kom ofta ut till bilen på parkeringsplatsen och hela bakdelen låg i botten.

Re: Raven vs 100D

Postat: 22 nov 2022 17:18
av Tars
NEO skrev:
improwise skrev:
NEO skrev:
Raven är en helt annan bil. Luftfjädringen är i en klass för sig, förbrukningen är dessutom mycket lägre. Och i och med PMM fram får du one pedal driving på köpet och lägre förbrukning.
Att Raven skulle vara en helt annan bil än 100D är nog att ta i men att det är en förbättrad version av 100D kan vi nog enas om :)
Helt annan bil är det ju såklart inte, det skiljer ingenting mellan en Model S från 2012 eller Model S Plaid från 2023 karossmässigt heller om man ska dra det så långt.

Men just skillnaden mellan 100D/Raven så uppfattas faktiskt bilen som en helt annan, den beter sig annorlunda i fjädring och körning (i och med adaptiv dämpning och ny motor fram)

Med tanke på att det är köparens marknad nu skulle jag försöka få tag i en billig raven, många barnsjukdomar är fixade och åtgärdade. Minns mina gamla Sar strulade konstant med luftfjädringen, kom ofta ut till bilen på parkeringsplatsen och hela bakdelen låg i botten.
Nu är diskussionen mellan en 2019 100d och en raven. Mellan dessa är det inte stor skillnad enligt mig på fjädringen, men resten instämmer på. Allt är en smaksak. Bild

Re: Raven vs 100D

Postat: 04 dec 2022 13:40
av JanA
Tars skrev:
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.
Sommar och vinterhjul medföljer.

Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Intressant...jag kontaktade bilhandlaren för att köpa din men fick tyvärr skambud för min M3 LR.
Så jag letar vidare efter en Model S

Re: Raven vs 100D

Postat: 04 dec 2022 14:55
av Tars
JanA skrev:
Tars skrev:
JoLindskog skrev:
Byter jobb och blir av med min MY. Tycker begagnade är orimligt dyra då folk nästan går plus om man räknar in bonusen. Kollar därför mot en beg Model S istället. Står och balanserar mellan 2018 100D och 2019 Raven. Verkar skilja typ 50-75tkr i pris. Hur stor skillnad är det i räckvidd om dom ungefär gått lika många mil? Någon annan skillnad som är värd att beakta? Vi kör typ 2000 mil/år. Ganska ofta sthlm-Skåne men också sthlm-Funäsdalen 2-3 ggr per år. Vilken model skulle ni välja? Fördelar nackdelar?
Jag har en som går att ta på firman med godkänd dragkrok (får dra 1850 kg) som jag släpper för 600.
Sommar och vinterhjul medföljer.

Skickar med info: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /104243724
Intressant...jag kontaktade bilhandlaren för att köpa din men fick tyvärr skambud för min M3 LR.
Så jag letar vidare efter en Model S
Trist. Vi hade vår -21 longrange till salu sen i aug och fick 500 för den i förra veckan. Tyvärr trögt överallt.
Skicka mig info då jag har en anställd som slutar snart och kommer ev behöva en bil till sin tjänst.