Sida 1 av 3

Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 18:15
av SomTam
Står helt själv vid superchargers i malung. V3 borde det vara, ett uttag. 2022 model y.
Den laddar 75 kw på 40% batteri…

Borde det inte gå snabbare?

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 18:23
av Nicke Nyfiken
Är ditt batteri varmt?
Hur långt har du kört för att komma till laddaren?
Navigerade du till laddaren?

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 19:06
av Swede1
Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 19:23
av slugger75
Swede1 skrev:
Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
Ok då kan du ju ladda nån annanstans, om du tycker det är för dyrt där.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 19:37
av Nicke Nyfiken
slugger75 skrev:
Swede1 skrev:
Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
Ok då kan du ju ladda nån annanstans, om du tycker det är för dyrt där.
9,40 kr/kWh känns ju helt okej när dagens spotpris är 0,02 kr/kWh. Ser inget absurt i det. Lite marginal ska de ju ha. :lol:

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 19:57
av LarsOJ
Nicke Nyfiken skrev:
slugger75 skrev:
Swede1 skrev:
Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
Ok då kan du ju ladda nån annanstans, om du tycker det är för dyrt där.
9,40 kr/kWh känns ju helt okej när dagens spotpris är 0,02 kr/kWh. Ser inget absurt i det. Lite marginal ska de ju ha. :lol:
Vadå det är ju bara ett påslag på 47000%. Gnällspik :lol:

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 20:23
av slugger75
Nicke Nyfiken skrev:
slugger75 skrev:
Swede1 skrev:
Dyrt också? 8 kr /kwh? Billigare och snabbare med bensin. Wow 8.20 för medlem ovh 9.40 drop in? Absurda priser. Min breakeven går vid ca 7 kr/kwh. Nåt är fruktansvärt fel.
Ok då kan du ju ladda nån annanstans, om du tycker det är för dyrt där.
9,40 kr/kWh känns ju helt okej när dagens spotpris är 0,02 kr/kWh. Ser inget absurt i det. Lite marginal ska de ju ha. :lol:
Haha, ja. Nä men jag tycker det är många som klagar på höga laddpriser. Visst, priserna har gått upp väldigt mycket, men det är ju fri prissättning på varor och tjänster i det här landet.

Om man tycker nåt är för dyrt så behöver man ju inte nyttja tjänsten. Man kan ladda nån annanstans. Om alla ställen är lika dyra, tja då är det nog ”rätt” prissättning. Om man ändå tror att det går att göra billigare, tja då är det väl bara att starta ett laddföretag och börja tjäna massa pengar?

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 20:48
av tor-ake
Ett vanligt fast elavtal för privatkund (Fortum 1års bindningstid) är som referens nu uppe i nästan 4kr/kWh i Malung. Misstänkt samband med SuC-priserna.

Man får åka upp i elområde två och ladda istället :P Bara 20 mil till Sveg!

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 20:48
av SomTam
Nicke Nyfiken skrev:
Är ditt batteri varmt?
Hur långt har du kört för att komma till laddaren?
Navigerade du till laddaren?
Borde väl få mer än 75 kw hursomhelst?

Re: Långsam laddning malung

Postat: 12 nov 2022 21:03
av Nicke Nyfiken
SomTam skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Är ditt batteri varmt?
Hur långt har du kört för att komma till laddaren?
Navigerade du till laddaren?
Borde väl få mer än 75 kw hursomhelst?
Det tror jag inte.

Batteritemperaturen är helt avgörande för laddeffekten.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 00:31
av Swede1
Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 07:45
av Skabb1
Laddpriserna bygger väl delvis på terminspriserna där elbolagen var snabba på att justera uppåt i somras men nu inte är lika kvicka att justera ned trots att förra månaden var det lägsta på länge.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 08:21
av Dinsdale
Swede1 skrev:
Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Bensinbilen måste du alltid tanka på macken, och måste därför betala mackens pris jämt. Eller så får du gå. Elbilen kan du ladda hemma på tider då det är billigt, du kan dessutom se till att ladda fullt inför långresa. Den första delen av resan görs på prisvärd/billig "hemma-el", det är bara efterföljande laddstopp som du betalar fullpris för. Kan du ladda på resmålet behöver du inte snabbladda fullt heller, utan bara så mycket du behöver för att komma fram.
Jämförelsen med bensinpriset blir därför bara applicerbar för de bilister som laddar väldigt ofta på supercharger eller andra publika snabbladdare.

Däremot den borttagna bonusen är en annan sak, alla är inte gjorda av pengar.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 11:13
av Swede1
Dinsdale skrev:
Swede1 skrev:
Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Bensinbilen måste du alltid tanka på macken, och måste därför betala mackens pris jämt. Eller så får du gå. Elbilen kan du ladda hemma på tider då det är billigt, du kan dessutom se till att ladda fullt inför långresa. Den första delen av resan görs på prisvärd/billig "hemma-el", det är bara efterföljande laddstopp som du betalar fullpris för. Kan du ladda på resmålet behöver du inte snabbladda fullt heller, utan bara så mycket du behöver för att komma fram.
Jämförelsen med bensinpriset blir därför bara applicerbar för de bilister som laddar väldigt ofta på supercharger eller andra publika snabbladdare.

Däremot den borttagna bonusen är en annan sak, alla är inte gjorda av pengar.
Jodå, om du inte behöver snabbladda så ofta så är det ok med elbil. Men kan man välja el eller bensin på långresa så är det fördel bensin igen trots höga bensinpriser. Dessutom är det ännu viktigare att du kan ladda bilen hemma billigt, vilket minskar marknaden. Är det bara de med solceller som kan räkna hem en dyr elbil nu?

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 11:33
av Nicke Nyfiken
Swede1 skrev:
Dinsdale skrev:
Swede1 skrev:
Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Bensinbilen måste du alltid tanka på macken, och måste därför betala mackens pris jämt. Eller så får du gå. Elbilen kan du ladda hemma på tider då det är billigt, du kan dessutom se till att ladda fullt inför långresa. Den första delen av resan görs på prisvärd/billig "hemma-el", det är bara efterföljande laddstopp som du betalar fullpris för. Kan du ladda på resmålet behöver du inte snabbladda fullt heller, utan bara så mycket du behöver för att komma fram.
Jämförelsen med bensinpriset blir därför bara applicerbar för de bilister som laddar väldigt ofta på supercharger eller andra publika snabbladdare.

Däremot den borttagna bonusen är en annan sak, alla är inte gjorda av pengar.
Jodå, om du inte behöver snabbladda så ofta så är det ok med elbil. Men kan man välja el eller bensin på långresa så är det fördel bensin igen trots höga bensinpriser. Dessutom är det ännu viktigare att du kan ladda bilen hemma billigt, vilket minskar marknaden. Är det bara de med solceller som kan räkna hem en dyr elbil nu?
Absolut inte.

Alla som kan ladda hemma kan räkna hem en elbil oberoende av egna solceller eller inte. Det finns väl ingen som snittar över 7 kr/kWh för laddning? Man måste ju räkna all laddning. Inte stirra sig blind på dyraste möjliga alternativ som man ändå nästan aldrig använder. För de flesta som har hemmaladdning är det en försvinnande liten del som laddas på dyra snabbladdare.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 11:53
av AAKEE
SomTam skrev:
2022 model y.
Den laddar 75 kw på 40% batteri…

Borde det inte gå snabbare?
Model Y har LG-batteriet. Det laddar inte lika snabbt som Panasonicbatterierna.

Du får räkna med att du behöver förvärma 1 timme under den delen på året när det inte är varmt ute. Med värmepump tar bilen värme från batteriet (om det finns) när kupen behöver värmas. Batteriet är inte speciellt varmt ”vintertid” även efter lång körning. För mig ligger temperaturen mellan 12C och 17C även efter lång körning.

Min bil ökar batteritempen med ca 1grad per minut till 40C, sedan ökar temperaturen långsammare.
Min bil håller batteriet 48-50C när jag kommer in på SuC när jag navigerar så bilen kan styra det själv. Det tar cirka en timme att nå rätt temp.

Har du inte förvärmt tillräckligt (tänk 1 timme) kommer du inte ha full laddhastighet.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 14:26
av SomTam
Näh inte full hastighet kanske, men 75 låter lågt?
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?

Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 14:46
av Nicke Nyfiken
SomTam skrev:
Näh inte full hastighet kanske, men 75 låter lågt?
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?

Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…
Det spelar ingen roll om det är v2 eller v3 laddare. Det är inte laddaren som är begränsande i detta fallet.

Vad du fått tidigare när du laddat på andra laddare är inte relevant om inte förutsättningarna är samma.

Kan du inte bara berätta hur långt du kört innan du började ladda och om du navigerade till laddaren? Kanske även vilken lufttemperatur det var och hur bilen stått parkerad.

Annars är det ingen som kan avgöra om 75 kW är onormal laddeffekt eller inte.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 17:26
av SomTam
Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 17:31
av Dexter86
SomTam skrev:
Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.
Räcker inte köra så kort stund för att batteriet ska bli varmt, tror inte ens 30mil hjälper utan du måste ha upp värmen i batteriet för att d ska fläska på bättre än 75kW
Så antingen förvärma eller jojjo-köra

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 17:34
av agehall
SomTam skrev:
Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.
Jo, det är kallt ute sett till vad batteriet vill ha som optimal temperatur.

När jag navigerar till SuC så förvärmer bilen batteriet i ca 1h så om du bara kör till laddstationen så lär batteriet vara rejält mycket kallare än vad det ska vara för optimal laddhastighet.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 18:16
av AAKEE
SomTam skrev:
Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.
Vad är kallt för dig? Vilken temperatur vad det?
Hade bilen stått ute innan? När laddade du sist?

Temperaturen stiger inte alls speciellt mycket på en timme. Behövs värmeenergin från batteriet kanske batteriet blir kallare.

Körde nyss en timme motorväg/landsväg och batteritempen steg från 12C till 18. Det var -1 till -3 ute.

Sommartid när ingen värme måste tas från batteriet kommer:
- batteritempen börja högre
- stiga fortare
- stiga till högre

Ett är säkert när det inte är sommar: Förvärmer du inte kommer du ha markant sämre laddhastighet.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 13 nov 2022 19:15
av mikebike
SomTam skrev:
Kört 10 mil, inte förkonditionerat. Och inte kallt ute.
Är det varmare än +30 så behövs inte förvärmning.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 14 nov 2022 01:27
av DanneB
Nicke Nyfiken skrev:
SomTam skrev:
Näh inte full hastighet kanske, men 75 låter lågt?
Såna v3 suc borde väl bilen kunna kräma ur mer ändå?

Har kört kort bit och ställt i recharges 150 kw laddare och hamnat på åtminstone över 100, runt 130. Utan förkonditionering…
Det spelar ingen roll om det är v2 eller v3 laddare. Det är inte laddaren som är begränsande i detta fallet.

Vad du fått tidigare när du laddat på andra laddare är inte relevant om inte förutsättningarna är samma.

Kan du inte bara berätta hur långt du kört innan du började ladda och om du navigerade till laddaren? Kanske även vilken lufttemperatur det var och hur bilen stått parkerad.

Annars är det ingen som kan avgöra om 75 kW är onormal laddeffekt eller inte.
En till sak som kan påverka laddhastigheten är hur urladdat batteriet är. Ligger det på låt säga 10-40-75% när laddningen startas, så kommer laddkurvan se väldigt olika ut.

Re: Långsam laddning malung

Postat: 14 nov 2022 10:22
av jonasl
Swede1 skrev:
Jag jämför med kostnaden att köra på bensin istället, där går laddpriset vid ca 7 kr/kwh motsvarar 23 kr per liter ck 98 plus. Laddning måste vara billigare för det tar löngre tid. Ganska illa för miljön när det är billigare att köra på bensin på långfärder. Bromsar övergången till elbilar. Dessutom är bonusen borta nu, mycket svårare att räkna hem en elbil nu.
Vår vanligaste "långresa" är 35 mil. Då laddar vi hemma innan avfärd och på destinationen innan vi åker hem. Gör det med din bensinbil!