Sida 1 av 3

SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 13:29
av SwedishAdvocate
Förslaget: Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Publicerat idag kl 13.06

EU-kommissionens vill se skärpta regler för tyngre fordon som bussar och lastbilar och för vissa personbilar beroende på bränslet.

Men Kommissionen vill också börja mäta och begränsa utsläppen från bromsar och däck, vilket även omfattar elbilar. [Min understrykning.]

Elbilar är generellt tyngre och orsakar därför större utsläpp från bromsar och däck, bland annat i form av mikroplaster.

https://sverigesradio.se/artikel/forsla ... or-elbilar

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 13:32
av LarsOJ
SwedishAdvocate skrev:
Förslaget: Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Publicerat idag kl 13.06

EU-kommissionens vill se skärpta regler för tyngre fordon som bussar och lastbilar och för vissa personbilar beroende på bränslet.

Men Kommissionen vill också börja mäta och begränsa utsläppen från bromsar och däck, vilket även omfattar elbilar.

Elbilar är generellt tyngre och orsakar därför större utsläpp från bromsar och däck, bland annat i form av mikroplaster.

https://sverigesradio.se/artikel/forsla ... or-elbilar
Översatt till Svenska:

”Vi kommer inom kort beskatta elbilar”

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 13:38
av Tillsynsmannen
Det är självklart bara en tidsfråga innan elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar. Fordonsskatten kommer att höjas, och en kilometerskatto/laddskatt är i princip bara en tidsfråga innan den införs.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 13:42
av Lurkern
Däckpartikelskatt är genialiskt. Drabbar alla fordon. Går att spinna vidare på.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 13:52
av mikebike
SwedishAdvocate skrev:
Förslaget: Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Publicerat idag kl 13.06

EU-kommissionens vill se skärpta regler för tyngre fordon som bussar och lastbilar och för vissa personbilar beroende på bränslet.

Men Kommissionen vill också börja mäta och begränsa utsläppen från bromsar och däck, vilket även omfattar elbilar. [Min understrykning.]

Elbilar är generellt tyngre och orsakar därför större utsläpp från bromsar och däck, bland annat i form av mikroplaster.

https://sverigesradio.se/artikel/forsla ... or-elbilar
"utsläppen från bromsar" -på en elbil....

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 13:53
av agehall
De avser väl rosten som lossnar de gånger man faktiskt måste trampa på bromsen. Själv är jag mest rädd för att de ska rosta ihop totalt - kan nog räkna antalet gånger jag faktiskt tryckt på bromsen senaste kvartelet på ena handens tummar. Kör man elbil vill man ju att allt ska gå till regen...

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 13:58
av Bjelke
”Elbilar är generellt tyngre…”, det beror väl på skulle jag vilja påstå, det finns tunga bilar oavsett
bränsle, men en avgörande skillnad är att elbilar inte nöter bromsar lika mycket som fossilare (hybrider
kan dock också regen-bromsa).
I övrigt är det såklart logiskt att fokusera på tyngden på fordonet (oavsett bränsle-typ), men
utsläppen som kommer från däcken borde väl helt enkelt bakas in i just däckens kostnader (dom
har ju redan en punktskatt/avgift så borde vara enkelt att införa), nöter man mycket däck så blir det
dyrare helt enkelt.
Egentligen exakt samma princip på bromsar, en avgift/punktskatt och problemet löst, exakt samma
princip som för däck alltså.
Fast eftersom det är Sverige så måste vi krångla till det utav bara he…te och gärna få in ordet elbil
någonstans också (precis som den helt IQ-befriade regeln med elbilar som ska låta men inte alla andra
som är tysta eftersom dom går på fossila bränslen).

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 14:00
av mikebike
agehall skrev:
De avser väl rosten som lossnar de gånger man faktiskt måste trampa på bromsen. Själv är jag mest rädd för att de ska rosta ihop totalt - kan nog räkna antalet gånger jag faktiskt tryckt på bromsen senaste kvartelet på ena handens tummar. Kör man elbil vill man ju att allt ska gå till regen...
Det intressanta är skivorna inte rostar på Tesla.
Mina Volvo hade rostiga skivor 15 minuter efter att jag parkerat om det var fuktigt ute.

Jag har creep mode och jag trycker åt ordentligt på bromspedalen varje gång jag stannar, vid trafikljus till exempel.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 14:12
av tor-ake
En viktbaserad skatt är ju lågoddsare, det har vi ju haft i flera decennier. Funkar också bra ur en klämma-åt-de-rika agenda då dyra bilar också ofta är tunga, medan nissan leaf och kinesiska lågpriselbilar är lättare.
Återstår att se hur Volvo lyckas klämma igenom sina blykolosser till elbilar.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 14:27
av TiborBlomhall
Det är bra de börjar mäta utsläppen från bromsar och däck.

Då blir vi av med den elbilsmyten också.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 15:19
av LarsOJ
TiborBlomhall skrev:
Det är bra de börjar mäta utsläppen från bromsar och däck.

Då blir vi av med den elbilsmyten också.
Men att tunga bilar sliter mycket däck är väl ingen myt?

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 15:56
av TiborBlomhall
Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 16:01
av tor-ake
Det är inte tyngden som sliter, primärt. Jag har lika stora hjul på husbilen 3500+ kg som jag har på Teslan, med lite drygt halva vikten, ändå sliter teslan mycket mer däck per 1000 mil.

Tror det har att göra med att den ena har 40hkr/ton och den andra 150hkr/ton.

Men det är ju lätt ordnat, beskatta motoreffekt, det har fransmännen gjort, framgångsrikt. :lol:

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 16:05
av SwedishAdvocate
tor-ake skrev:
Det är inte tyngden som sliter, primärt. Jag har lika stora hjul på husbilen 3500+ kg som jag har på Teslan, med lite drygt halva vikten, ändå sliter teslan mycket mer däck per 1000 mil.

Tror det har att göra med att den ena har 40hkr/ton och den andra 150hkr/ton.

Men det är ju lätt ordnat, beskatta motoreffekt, det har fransmännen gjort, framgångsrikt. :lol:
Nästa softwareupdate som blir tillgänglig att köpa från Tesla – motoreffektstrypning till 169 hk! ;)

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 16:45
av mati
TiborBlomhall skrev:
Det är bra de börjar mäta utsläppen från bromsar och däck.

Då blir vi av med den elbilsmyten också.
Tänkte samma sak.
Det är konstigt att alla biter sig fast i att elbilar ska vara så himla tunga. De flesta verkar ha missat att även fossilbilar sedan många år tillbaka inte längre väger 1 ton utan snarare 2 ton. Det är ingen som har klagat över det. Men så fort det sitter ett batteri i botten så är det plötsligt ett jätteproblem. Vilket är tämligen märkligt, för vikten spelar ju betydligt mindre roll i en elbil jämfört med en fossilbil.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 16:51
av LarsOJ
TiborBlomhall skrev:
Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”

” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”

https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/

Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 16:54
av mati
tor-ake skrev:
Det är inte tyngden som sliter, primärt. Jag har lika stora hjul på husbilen 3500+ kg som jag har på Teslan, med lite drygt halva vikten, ändå sliter teslan mycket mer däck per 1000 mil.
Tesla nöter däck. Det var stor skillnad i däckslitaget mellan min Model S 90D och min e-tron. Ändå så är en e-tron nästan 500 kg tyngre och har ungefär samma motoreffekt. Det har nog dels med hjulinställningen att göra, dels med hur vridmomentet appliceras. Tesla har ju ganska digitalt beteende, på eller av liksom. E-tron är segare, vilket rimligen är snällare mot däcken.
Att det är just vridet och inte vikten ser man tydligt på vår e-Golf. Jag fick köpa nya framdäck nu. De var helt slut, medan bakdäcken har 5-6 mm kvar. Och det är ju samma vikt på bakhjulen som på framhjulen.
Å andra sidan har bilen gått 10000 mil och däcken har gått 4 vintrar. Det är väl ändå okej antar jag. Jag tror inte att däcken hade hållit längre på en fossil-Golf.

Men däck-killen sa att han fick byta däck på en ID4 häromveckan. Den hade bara gått 600 mil. Antingen så kör folk som idioter eller så är det skitdäck som sitter på bilarna från fabrik.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 16:57
av Fredrik j
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 17:01
av Fader J
Det är väl inte otänkbart att vridmoment är större påverkan i svenska hastigheter än vad effekten är? Jag misstänker att vår ioniq är snabbare att konsumera däck än vad vår gamla 9-5a var, trots två tredjedelar av effekten och inte så stor viktskillnad.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 17:13
av LarsOJ
Fader J skrev:
Det är väl inte otänkbart att vridmoment är större påverkan i svenska hastigheter än vad effekten är? Jag misstänker att vår ioniq är snabbare att konsumera däck än vad vår gamla 9-5a var, trots två tredjedelar av effekten och inte så stor viktskillnad.
Du menar förstås hög effekt redan från stillastående/lågt varvtal (effektkurvan).

Din saab har nog högre max vridmoment på drivande hjul än din ionic.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 18:51
av martinot
Bjelke skrev:
”Elbilar är generellt tyngre…”, det beror väl på skulle jag vilja påstå, det finns tunga bilar oavsett
bränsle, men en avgörande skillnad är att elbilar inte nöter bromsar lika mycket som fossilare (hybrider
kan dock också regen-bromsa).
I övrigt är det såklart logiskt att fokusera på tyngden på fordonet (oavsett bränsle-typ), men
utsläppen som kommer från däcken borde väl helt enkelt bakas in i just däckens kostnader (dom
har ju redan en punktskatt/avgift så borde vara enkelt att införa), nöter man mycket däck så blir det
dyrare helt enkelt.
Jo, min M3 och Mini väger ju klart mindre än nästan alla bensin/diesel-SUV:ar.

Hoppas att de isf. kopplar skatt/avgifter till faktisk vikt, och inte till vilken drivlina det är.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 18:57
av martinot
LarsOJ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”

” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”

https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/

Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.

Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 18:58
av Nicke Nyfiken
SwedishAdvocate skrev:
tor-ake skrev:
Det är inte tyngden som sliter, primärt. Jag har lika stora hjul på husbilen 3500+ kg som jag har på Teslan, med lite drygt halva vikten, ändå sliter teslan mycket mer däck per 1000 mil.

Tror det har att göra med att den ena har 40hkr/ton och den andra 150hkr/ton.

Men det är ju lätt ordnat, beskatta motoreffekt, det har fransmännen gjort, framgångsrikt. :lol:
Nästa softwareupdate som blir tillgänglig att köpa från Tesla – motoreffektstrypning till 169 hk! ;)
Inga problem. Min Model S P85 hade bara 94 hk enligt regbeviset och den gick som ett skott i alla fall. :lol:

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 18:59
av martinot
Fredrik j skrev:
Det vore väl bättre att i så fall lägga avgiften på däck och bromsbelägg?
Gör man av med mycket däck blir det dyrt. Gör man av med lite bromsar blir det billigt.
Instämmer 100%. Det är det enda logiska och mest rättvisa.

Men dock inte givet att våra politiker tänker logiskt. :D

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Postat: 10 nov 2022 19:07
av Elix747
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja fast många elbilar är inte särskilt tunga. Och använder mindre broms också.
https://teslaclubsweden.se/sluta-pasta- ... -ar-tunga/
” Elbilsägare drabbas av att däcken slits upp mycket fortare än normalt, det visar en enkel kartläggning gjord av Euromaster i Danmark. Elbilsägare uppskattar oftast den tysta körningen och den blixtsnabba accelerationen som en elbil ger jämfört med en bensin- eller dieseldriven motsvarighet.”

” Enligt kartläggningen måste många elbilsägare byta sina däck redan efter 1800-2000 mils körning jämfört med vanliga bilar som enligt Euromaster rullar mellan 4000-5000 mil innan de behöver bytas.”

https://www.dackavisen.se/elbilar-slite ... tlaggning/

Kanske bara har med effektkurvan att göra då. De sliter mer däck än motsvarande bensin/dieselbil i alla fall. Jag lägger inga egna värderingar i detta.
Alla sliter inte däck bara för att man har fler hk i bilen.

Lägg eventuell skatt för däckslitage på själva däcken istället för bilen isf.
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.