Daliydriver/trackdaybil
Postat: 02 nov 2022 20:42
Jahopp, efter att blivit glatt överraskad av vår Y, och att jag tröttnat på att ha en bil för massor med pengar stå i garaget.
Att en Tesla dessutom inte kräver servis, som på en trackdaybil kan vara väldigt dyrt gjorde valet enklare.
En M3P beställdes, leverans i maj, det såg ljust ut, det skulle bli en trackday bil till våren.
Men coronan kom i mellan, Kina stängde ned, bilen skulle komma i december, total katastrof....
Så en bättre begagnad letades upp, inhandlades i mitten av Juni.
Jag hade redan beställt massa delar av SMOG.NU, jag har läst *6en hel del, följt dstr, samt prata med SMOG om3650 vad man minst måste göra.
Så fort jag fått bilen klämde jag på nya smidda fäljar som ger mig möjlighet att åka med 275 runt om, första trackdagen var på mantorp, 3 varv, sen ville inte bromsarna vara med, bilen var för mjuk, lite nervös under inbromsning, och inte så snabb som jag hoppats.
Det han bli en sväng till Kinnekulle också, även där var den långsammare än jag trott.
Hur som helst, semestern kom, jag lastade upp familjen i Yn och drog till Spanien, bilen ställdes hos killen som sköter våra firma bilar, han hade 4 veckor på sig att byta fjädring, bromsar och lite stag.
Väl hemma efter semestern så hämtade jag bilen, lite strul med ABS sensorer, hjulinställningar som Bandhagens däck tillslut löste (Jag vill göra lite reklam här för Bandhagens däck, dom är nog bland det bättre i Sverige på hjulinställningar).
Bilen folierades, den ska ju se ut som en rääserbil....
Sen blev det en mängd banmöten och en resa till Nurnburgring under sensommaren och hösten.
Bilen har betett sig helt fantastiskt efter montaget av MMP delarna, den är styv och "räjsig" när jag ställer in den för trackdays, och den är skön och en bra arbetskamrat på dagarna när jag ställer in den för det.
Nu har jag börjat lära mig bilen, så jag ser fram mot nästa sommar, även om jag hoppas på lite is körning i vinter.
Det har också varit förvånansvärt roligt att möta alla min "trackdaykompisar", jag hade förväntat mig massor med tråkningar, men 99% är intresserade, förvånade och tycker det är kul.
Jag har hunnit med att slå mina egna varvtider på 2 banor, varit första elbilen på en förar utbildning, varit första EL bil på en Alfa Romeo banmöte (Jag är medlem, men har ingen Alfa som klarar banåkning)
Roligast och störst av allt denna sommaren var ändå att jag var den första EL bilen som tagit en trofe i Scuderia Hanseat på Nurburgring
Att en Tesla dessutom inte kräver servis, som på en trackdaybil kan vara väldigt dyrt gjorde valet enklare.
En M3P beställdes, leverans i maj, det såg ljust ut, det skulle bli en trackday bil till våren.
Men coronan kom i mellan, Kina stängde ned, bilen skulle komma i december, total katastrof....
Så en bättre begagnad letades upp, inhandlades i mitten av Juni.
Jag hade redan beställt massa delar av SMOG.NU, jag har läst *6en hel del, följt dstr, samt prata med SMOG om3650 vad man minst måste göra.
Så fort jag fått bilen klämde jag på nya smidda fäljar som ger mig möjlighet att åka med 275 runt om, första trackdagen var på mantorp, 3 varv, sen ville inte bromsarna vara med, bilen var för mjuk, lite nervös under inbromsning, och inte så snabb som jag hoppats.
Det han bli en sväng till Kinnekulle också, även där var den långsammare än jag trott.
Hur som helst, semestern kom, jag lastade upp familjen i Yn och drog till Spanien, bilen ställdes hos killen som sköter våra firma bilar, han hade 4 veckor på sig att byta fjädring, bromsar och lite stag.
Väl hemma efter semestern så hämtade jag bilen, lite strul med ABS sensorer, hjulinställningar som Bandhagens däck tillslut löste (Jag vill göra lite reklam här för Bandhagens däck, dom är nog bland det bättre i Sverige på hjulinställningar).
Bilen folierades, den ska ju se ut som en rääserbil....
Sen blev det en mängd banmöten och en resa till Nurnburgring under sensommaren och hösten.
Bilen har betett sig helt fantastiskt efter montaget av MMP delarna, den är styv och "räjsig" när jag ställer in den för trackdays, och den är skön och en bra arbetskamrat på dagarna när jag ställer in den för det.
Nu har jag börjat lära mig bilen, så jag ser fram mot nästa sommar, även om jag hoppas på lite is körning i vinter.
Det har också varit förvånansvärt roligt att möta alla min "trackdaykompisar", jag hade förväntat mig massor med tråkningar, men 99% är intresserade, förvånade och tycker det är kul.
Jag har hunnit med att slå mina egna varvtider på 2 banor, varit första elbilen på en förar utbildning, varit första EL bil på en Alfa Romeo banmöte (Jag är medlem, men har ingen Alfa som klarar banåkning)
Roligast och störst av allt denna sommaren var ändå att jag var den första EL bilen som tagit en trofe i Scuderia Hanseat på Nurburgring