Alltså typ 611 hk på el och det är ju mindre än vad som ICE-varianterna går att få med.
Men vi som hänger här vet ju skillnaden i att ha effekt konstant tillgängligt oavsett varvtal eller att inte ha det.
Dragare av den där typen brukar ha nånstans mellan 4-500hk.
Ingen transmission och vridmomentet lär vara avsevärt bättre i elmotorn dessutom.
Kör man ekipage på 64 ton borde man väl ändå ha en av de större.
The V8 engine family
The Scania V8 is the high-performance benchmark. It’s the perfect fit for operations that require the efficiency, power and performance that only a V8 can deliver. The updated range of Euro 6 V8 engines are approved to run on renewable fuels. Choose between 530 hp, 590 hp, 660 hp or 770 hp outputs. The mighty 770 hp engine is the world’s strongest commercially produced truck engine. With an impressive torque of 3700 Nm, hills will never be as steep as before. Our V8 engine family provides the power needed for the job. With outstanding operating economy and uptime.
Källa: https://www.scania.com/group/en/home/pr ... ks/v8.html
Re: Scania, BEV vs ICE
Postat: 24 okt 2022 15:41
av Aida
Det står ju BEV VS 500 så det betyder ju att diesellastbilen har en rak sexa på 500 hk.
Man kan undra hur mkt batteri som slukas av ett sånt här race…
Re: Scania, BEV vs ICE
Postat: 24 okt 2022 15:44
av fth
Aida skrev:
Man kan undra hur mkt batteri som slukas av ett sånt här race…
Det vore också intressant att veta hur mycket och hur effektiv regenerering dom här monstren har.
Med dessa vikter är det ju rejäla mängder energi man skulle kunna återvinna i nedförsbackarna.
/fth
Re: Scania, BEV vs ICE
Postat: 24 okt 2022 19:43
av Bjelke
fth skrev:
Aida skrev:
Man kan undra hur mkt batteri som slukas av ett sånt här race…
Det vore också intressant att veta hur mycket och hur effektiv regenerering dom här monstren har.
Med dessa vikter är det ju rejäla mängder energi man skulle kunna återvinna i nedförsbackarna.