Sida 1 av 3
Förkonditionering av batteri
Postat: 20 okt 2022 10:24
av Mighty Moe
Hejsan, relativt ny Teslaägare, Model Y Performance, och jag undrar om det finns några bättre eller sämre sätt att förkonditionera batteriet nu när det börjar bli kallt? Ser en markant ökning av hur mycket batteri den tar nu.
Mvh,
Stephan
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 20 okt 2022 10:34
av Bjelke
Största skillnaden beror på klimatanläggningen när det blir kallt, batteriet värms normalt
sett bara om du navigerar till en supercharger (men även om batteriet är riktigt kallt så
värms det men minns inte vid vilken temperatur men det är ganska lite den värmer då).
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 20 okt 2022 11:38
av Tellus
Om man vill få lägre förbrukning vid körning, så kan man förvärma någon timme innan avfärd eller använda avfärdstimer, helst inkopplad till nätet om man vill behålla SOC.
Man får då också högre effekt från batteriet (bättre acceleration och regen)
Värmen i batteriet tas sedan tillvara och värmer kupén.
Men totala energimängden man använt blir nog ungefär oförändrad, bara förskjuten.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 20 okt 2022 11:43
av Mighty Moe
Tack för era svar. Har läst i handboken att det förkonditioneras när man använder avfärdstimern men tycker det inte påverkar alls så mycket. @Tellus, hur förvärmer du?
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 20 okt 2022 14:25
av Tellus
Hemma står den i 10 gradigt garage, så förvärmer bara några minuter. På jobbet 5 minuter vid plusgrader upp till ca 30 minuter när det är som kallast.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 20 okt 2022 18:17
av taliz
Du kommer förbruka mer ström om du förvärmer.
Man lurar bara sig själv om man gör det för att sänka förbrukningen.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 20 okt 2022 19:46
av AAKEE
Batteriet värms bara före avfärd om det är riktigt kallt, och då bara till 6-6.5 grader.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 20 okt 2022 19:48
av AAKEE
taliz skrev:Du kommer förbruka mer ström om du förvärmer.
Man lurar bara sig själv om man gör det för att sänka förbrukningen.
Det beror kanske på hur bilen står vid förvärmning och samvetet?
Står man med kopplad laddsladd där någon annan betalar strömmen sparar man ström i batteriet samt slipper betala själv.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 21 okt 2022 09:09
av geny
Finns det några nackdelar med att inte förvärma inför supercharger-laddning, dvs inte navigera till utan bara köra in? Förutom att det kanske tar längre tid att ladda.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 21 okt 2022 18:33
av Dexter86
geny skrev:Finns det några nackdelar med att inte förvärma inför supercharger-laddning, dvs inte navigera till utan bara köra in? Förutom att det kanske tar längre tid att ladda.
Tror man skonar batteriet och mindre risk för degradering om man förvärmer? Rätta mig om jag har fel
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 21 okt 2022 18:44
av Honkan
Skulle säga att det är en åtgärd för batteriets livslängd främst…
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 21 okt 2022 18:50
av mikebike
Dexter86 skrev:geny skrev:Finns det några nackdelar med att inte förvärma inför supercharger-laddning, dvs inte navigera till utan bara köra in? Förutom att det kanske tar längre tid att ladda.
Tror man skonar batteriet och mindre risk för degradering om man förvärmer? Rätta mig om jag har fel
Jag försökte en gång ladda med iskallt batteri och 8% SoC på en 50 kW DC-laddare.
Jag fick 1 kW i början. D.v.s. är batteriet kallt så drar bilen ned på laddeffekten för att inte skada det.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 22 okt 2022 09:55
av Bjelke
AAKEE skrev:Batteriet värms bara före avfärd om det är riktigt kallt, och då bara till 6-6.5 grader.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
Men visst är det en skillnad på om man är inkopplad eller inte också? Jag vill iaf minnas att batteriet
värms före avfärd mest om bilen står på laddning (eller har sladden inkopplad egentligen)…
Och om den förvärmer utan laddkabel inkopplad så lär det finnas en nedre gräns på Soc där den inte
värmer heller, typ 20% kanske?
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 22 okt 2022 10:13
av Zalman3
När jag bor på hotell i Östersund och det är minus 25-30 grader.
Laddar på hotellets 11kW.
Då laddar jag till 90% över natten.
När jag vaknar laddar jag mera samtidigt som jag slår på värmen.
Då har jag både varmt batteri och kupé, när jag åker iväg.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 22 okt 2022 13:11
av Bjelke
Zalman3 skrev:När jag bor på hotell i Östersund och det är minus 25-30 grader.
Laddar på hotellets 11kW.
Då laddar jag till 90% över natten.
När jag vaknar laddar jag mera samtidigt som jag slår på värmen.
Då har jag både varmt batteri och kupé, när jag åker iväg.
Låter som Scandic

vi har gjort exakt lika där iaf i flera år (men har sagt upp Mer-abonnemanget nu)
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 22 okt 2022 14:02
av Jaegaern
Bjelke skrev:AAKEE skrev:Batteriet värms bara före avfärd om det är riktigt kallt, och då bara till 6-6.5 grader.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
Men visst är det en skillnad på om man är inkopplad eller inte också? Jag vill iaf minnas att batteriet
värms före avfärd mest om bilen står på laddning (eller har sladden inkopplad egentligen)…
Och om den förvärmer utan laddkabel inkopplad så lär det finnas en nedre gräns på Soc där den inte
värmer heller, typ 20% kanske?
Läst någonstans att den värmer till 10 grader om man ej är inkopplad. Samt 20 grader om man drar ström från väggen.
Dock verkar det ju kanske inte stämma om AAKEE har rätt och dessutom källa på det.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 22 okt 2022 14:22
av Zalman3
Bjelke skrev:Zalman3 skrev:När jag bor på hotell i Östersund och det är minus 25-30 grader.
Laddar på hotellets 11kW.
Då laddar jag till 90% över natten.
När jag vaknar laddar jag mera samtidigt som jag slår på värmen.
Då har jag både varmt batteri och kupé, när jag åker iväg.
Låter som Scandic

vi har gjort exakt lika där iaf i flera år (men har sagt upp Mer-abonnemanget nu)
Jag brukar bo på Hotell Ett i Östersund.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 22 okt 2022 23:53
av AAKEE
Honkan skrev:Skulle säga att det är en åtgärd för batteriets livslängd främst…
Lithiumbatterier har högt internt motstånd när de är kalla. Det är omöjligt att få full fart på laddningen utan att ha hög batteritemperatur med de batterier Tesla använder.
Det är mest sannolikt så att Tesla begränsar laddhastigheten lite utöver den gräns som batteriet i sig sätter beroende på temperatur. Detta för att skona batteriet.
När jag läser på om snabbladdning och lithitum plating ser det ut som att Tesla ändå släpper på en del på ett inte uppvärmt batteri. Min slutsats är att med fullt förvärmt batteri bör lithium plating vara ett icke-problem (eller i vart fall minimerat) samtidigt som snabbladdnibg med kalkt batteri ändå går ganska fort = det finns risk att Tesla låter batteriet ta en liten smäll för att slippa dra ned laddhastigheten till väldigt låg.
Det är svårt att vara säker på ngt med i vart fall är batterierna så varma vid full förvärmning att vi inte borde oroa oss.
Jag förvärmer alltid när det är möjligt.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 23 okt 2022 00:00
av AAKEE
Jaegaern skrev:Bjelke skrev:AAKEE skrev:Batteriet värms bara före avfärd om det är riktigt kallt, och då bara till 6-6.5 grader.
Man slipper alltså blå snöflinga, inte mer.
(Jag har data på det med Scan My Tesla + Teslalogger, så jag gissar inte).
Dock mår batteriet bättre av att inte vara för kallt när man kör. Jag kör nästan alltid förkonditionering vintertid men inte bara för batteriet. Skönt med varm bil.
Men visst är det en skillnad på om man är inkopplad eller inte också? Jag vill iaf minnas att batteriet
värms före avfärd mest om bilen står på laddning (eller har sladden inkopplad egentligen)…
Och om den förvärmer utan laddkabel inkopplad så lär det finnas en nedre gräns på Soc där den inte
värmer heller, typ 20% kanske?
Läst någonstans att den värmer till 10 grader om man ej är inkopplad. Samt 20 grader om man drar ström från väggen.
Dock verkar det ju kanske inte stämma om AAKEE har rätt och dessutom källa på det.
Jag har goda data på att mitt batteri (Panna 82 kWh) inte värms till mer än ca +6.5C om bilen står ute i [svinkallt] och planerad avresa med förvärmning av kupen är satt.
Just detta har gjort ett helt gäng gånger från mitt (gamla) jobb med svinkallt ute och bilen ståendes med kallt batteri.
Med kopplad kabel: Händer ej ofta förutom hemma, eftersom jag laddar sent för att ha låg SOC över tid avslutas laddningen ganska nära före avresa. 11 kW laddning hemma brukar ge batteritemp ca 22 grader vid avresa mitt i vintern med 15C i garaget och ingen förvärmning görs.
Min uppfattning efter nätter där bilen knappt behövt ladda är att bilen inte värmt batteriet utan det har hållt ca 15C eller så (bilen kopplad). Har inte kollat detta i detalj dock.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 23 okt 2022 00:02
av AAKEE
Bjelke skrev:
Men visst är det en skillnad på om man är inkopplad eller inte också? Jag vill iaf minnas att batteriet
värms före avfärd mest om bilen står på laddning (eller har sladden inkopplad egentligen)…
Och om den förvärmer utan laddkabel inkopplad så lär det finnas en nedre gräns på Soc där den inte
värmer heller, typ 20% kanske?
Det går förvärma kupe iaff under 20% SOC numera.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 23 okt 2022 08:35
av agehall
AAKEE skrev:När jag läser på om snabbladdning och lithitum plating ser det ut som att Tesla ändå släpper på en del på ett inte uppvärmt batteri. Min slutsats är att med fullt förvärmt batteri bör lithium plating vara ett icke-problem (eller i vart fall minimerat) samtidigt som snabbladdnibg med kalkt batteri ändå går ganska fort = det finns risk att Tesla låter batteriet ta en liten smäll för att slippa dra ned laddhastigheten till väldigt låg.
Jag skulle önska att det fanns ett val här. Ibland kan ju snabbladdning vara enda alternativet men jag kan acceptera att det tar tid så det är OK att BMS drar ner laddhastigheten.
Eller ännu hellre - ge oss en möjlighet att tvinga fram förvärmning av batteriet.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 23 okt 2022 08:57
av loftux
Noterade med den nya energigrafen att nästan 5% använts till förkonditionering. Oklart för mig om det är 5 procentenheter eller 5% av förbrukning under den körningen. Är det procentenheter så är det ju rätt mycket, behövs säkert förvärmning för att snabbladdning inte ska skada batteriet, men för mig skulle jag kunna offra lite hastighet i snabbladdning om förkonditionering drar onödig energi (SuC rätt dyrt numera).
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 23 okt 2022 09:12
av BrooklynS
Låter man bli att navigera till SuC så förvärmer den inte. Man väljer själv…
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 23 okt 2022 09:13
av AAKEE
agehall skrev:
Jag skulle önska att det fanns ett val här. Ibland kan ju snabbladdning vara enda alternativet men jag kan acceptera att det tar tid så det är OK att BMS drar ner laddhastigheten.
Eller ännu hellre - ge oss en möjlighet att tvinga fram förvärmning av batteriet.
Det hade vart bra att kunna förvärma ”fritt”
Jag har åkt och laddat på en 24kW AC-laddare för att få upp batteritemperaturen efter att bilen stått en vecka ute i kylan. När batteritempen var drygt 40C kopplades jag loss och åkte till en 200kW-laddare.
Det kommer troligen ske fler gånger så länge inte det går förvärma utan att navigera till SuC.
Re: Förkonditionering av batteri
Postat: 23 okt 2022 09:16
av AAKEE
BrooklynS skrev:Låter man bli att navigera till SuC så förvärmer den inte. Man väljer själv…
Batterivärmen går dock på när man kopplar in SuC om batteriet inte är helt förkonditionerat.