Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
Postat: 17 sep 2022 13:17
Prishöjningar på gång för snabbladdning.
https://teslaclubsweden.se/forum/
4,25-4,50 DKKniklas12 skrev:24kr/mil för min model S![]()
Med Tidigare dieselbil ligger drivmedelskostnaden på 14,5kr/mil
Vad ligger Teslas kWh priser på i Danmark
Har man en Tesla med gratis laddning.MWall skrev:Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså.
Laddar du i Danmark? Är inte det lite långt att köra?MWall skrev:Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså.
Nä men det är ju dit det lutar. Eller vad tror du?mati skrev:Laddar du i Danmark? Är inte det lite långt att köra?MWall skrev:Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså.
Nja, som sagt, i Danmark har det alltid varit jävligt dyrt att ladda. Typ dubbelt så dyrt som i Sverige. Jag tror inte att laddpriserna kommer upp i dessa nivåer på ett bra tag hos oss. Säkert i framtiden, men inte än.MWall skrev:Nä men det är ju dit det lutar. Eller vad tror du?mati skrev:Laddar du i Danmark? Är inte det lite långt att köra?MWall skrev:Blir till att lappa och laga min nuvarande bil alltså.
Det går, men man får köra sakta. Jag har testat några gånger, och en gång toppat lite hos Ionity i Greve, men jag hade inte behövt göra det. Däremot så var det nödvändigt att ladda i Heiligenhafen i Tyskland vid en 50kW-laddare. Ankomst med nästan 0% på vägen ner, och vid samma laddare laddning till 100% på hemvägen. Annars hade det inte gått. Vid den tiden var den gratis och aldrig upptagen. Det ser garanterat annorlunda ut idag. Men det finns å andra sidan betydligt fler laddmöjligheter.Dafro skrev:Då ska man alltså försöka undvika att ladda i Danmark nu när vi planerar att åka till Tyskland, men kanske inte så lätt med en E-tron.
Vilken väg har du tänkt i så fall? Det är väl bara 20 mil från Rödby till Helsingør. Från Rødby till Malmö är det ännu kortare. Eller ska du åka via Fyn och Jylland?Dafro skrev:Då ska man alltså försöka undvika att ladda i Danmark nu när vi planerar att åka till Tyskland, men kanske inte så lätt med en E-tron.
När jag åkte den sträckan sista gången var i januari 2020. Då fanns det bara en Ionity i Malmö, en i Greve och sedan Buddikate i Tyskland. Inga andra laddare med mer än 50kW på hela sträckan. Det var alltså Greve eller 50kW. Eller köra snålt om man ville klara hela sträckan Buddikate-Malmö. Och det är nästan omöjligt med en e-tron på vintern, om man inte håller sig till max 100km/h, men det är ju ändå motorväg. Det orkar man inte. Samtidigt kostade Ionity vid den tiden 80kr/laddning, det gjorde alltså inte så mycket om man behövde ladda i Greve.Dafro skrev:Delvis var mitt inlägg för att jag vet vad Mati tycker om E-tron energieffektivistet. Enligt abrp så ska jag ladda i Malmö till 82% och det går väl ladda till 100 istället och nästa är på ionity i Vordingbiorg 17-79 så svårt att klara utan att ladda i Danmark och sedan till Hamburg. Rent krasst så är inte priset så noga, bara det inte strular. Känns mer jobbigt att reda ut vad man behöver för appar man måste ha för att kunna ladda.
Kommer du verkligen 40 mil på motorväg så är ju det imponerande, Nyland kommer ju bara 29 i 120 och 46 i 90. motorvägsfart är väl 110-120 men i 110 är väl vanligast. I vilket fall så är det imponerande för den har ju inte så stort batteri.mati skrev:När jag åkte den sträckan sista gången var i januari 2020. Då fanns det bara en Ionity i Malmö, en i Greve och sedan Buddikate i Tyskland. Inga andra laddare med mer än 50kW på hela sträckan. Det var alltså Greve eller 50kW. Eller köra snålt om man ville klara hela sträckan Buddikate-Malmö. Och det är nästan omöjligt med en e-tron på vintern, om man inte håller sig till max 100km/h, men det är ju ändå motorväg. Det orkar man inte. Samtidigt kostade Ionity vid den tiden 80kr/laddning, det gjorde alltså inte så mycket om man behövde ladda i Greve.Dafro skrev:Delvis var mitt inlägg för att jag vet vad Mati tycker om E-tron energieffektivistet. Enligt abrp så ska jag ladda i Malmö till 82% och det går väl ladda till 100 istället och nästa är på ionity i Vordingbiorg 17-79 så svårt att klara utan att ladda i Danmark och sedan till Hamburg. Rent krasst så är inte priset så noga, bara det inte strular. Känns mer jobbigt att reda ut vad man behöver för appar man måste ha för att kunna ladda.
Det hade varit intressant att veta hur Ioniq 5 klarar detta. Den har nu på sommarn inga som helst problem att klara 40 mil, även i motorvägsfart. Det borde således vara lätt att passera Danmark utan att behöva stanna.
Nyland kan inte köra bil, det har jag alltid sagt. Jag vet inte hur mannen bär sig åt.Dafro skrev:Kommer du verkligen 40 mil på motorväg så är ju det imponerande, Nyland kommer ju bara 29 i 120 och 46 i 90. motorvägsfart är väl 110-120 men i 110 är väl vanligast. I vilket fall så är det imponerande för den har ju inte så stort batteri.mati skrev:När jag åkte den sträckan sista gången var i januari 2020. Då fanns det bara en Ionity i Malmö, en i Greve och sedan Buddikate i Tyskland. Inga andra laddare med mer än 50kW på hela sträckan. Det var alltså Greve eller 50kW. Eller köra snålt om man ville klara hela sträckan Buddikate-Malmö. Och det är nästan omöjligt med en e-tron på vintern, om man inte håller sig till max 100km/h, men det är ju ändå motorväg. Det orkar man inte. Samtidigt kostade Ionity vid den tiden 80kr/laddning, det gjorde alltså inte så mycket om man behövde ladda i Greve.Dafro skrev:Delvis var mitt inlägg för att jag vet vad Mati tycker om E-tron energieffektivistet. Enligt abrp så ska jag ladda i Malmö till 82% och det går väl ladda till 100 istället och nästa är på ionity i Vordingbiorg 17-79 så svårt att klara utan att ladda i Danmark och sedan till Hamburg. Rent krasst så är inte priset så noga, bara det inte strular. Känns mer jobbigt att reda ut vad man behöver för appar man måste ha för att kunna ladda.
Det hade varit intressant att veta hur Ioniq 5 klarar detta. Den har nu på sommarn inga som helst problem att klara 40 mil, även i motorvägsfart. Det borde således vara lätt att passera Danmark utan att behöva stanna.
Varifrån får du det att Ionity är mycket billigare än SuC för Tesla-ägare? I somras, när Bonnet hade 50 % "rabatt" på Ionity var det billigare där än på SuC, men det var övergående. Sedan 1 augusti (tror jag det var) försvann Bonnets fördelaktiga pris på Ionity och därefter är SuC billigare än Ionity. Det dyraste jag laddat för på SuC i Sverige är 5,70 SEK/kWh. Utomlands har jag laddat för 0,58 EUR/kWh som mest.Mickep skrev:I sådana hära tider vet jag inte om man skall tycka det är högt eller billigt.
8 kr var ju skampriser (ocker) för något år sedan. det var ionity som fick stå med skammen, men nu laddar vissa tesla ägare på ionity för det är mycket billigare än Suc.
så?
Niklas Z skrev:Varifrån får du det att Ionity är mycket billigare än SuC för Tesla-ägare? I somras, när Bonnet hade 50 % "rabatt" på Ionity var det billigare där än på SuC, men det var övergående. Sedan 1 augusti (tror jag det var) försvann Bonnets fördelaktiga pris på Ionity och därefter är SuC billigare än Ionity.Mickep skrev:I sådana hära tider vet jag inte om man skall tycka det är högt eller billigt.
8 kr var ju skampriser (ocker) för något år sedan. det var ionity som fick stå med skammen, men nu laddar vissa tesla ägare på ionity för det är mycket billigare än Suc.
så?
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
Men kräver inte det 12 månaders bindningstid?MWall skrev:Beror på hur mycket man laddar.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
Ja, men laddar du tillräckligt mycket så... Break even från ca 100 kWh i månaden.Niklas Z skrev:Men kräver inte det 12 månaders bindningstid?MWall skrev:Beror på hur mycket man laddar.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
Jag har hittills i år kört 1400 mil på långresor (en bilsemester i Tyskland, en i flera länder med Slovenien som mest avlägset mål, en resa till Norge och därtill Ystad–Haparanda under tävlingen SECC2022). Trots det skulle jag inte nå break even på Ionitys abonnemang. Jag tror få kör så mycket långresor som jag har gjort i år. Men det är klart, kan man inte ladda hemma går det naturligtvis att komma upp i långa sträckor också, men de flesta torde ladda på högeffektsstationer först och främst under långfärder, vilket är det jag gjort.MWall skrev:Ja, men laddar du tillräckligt mycket så... Break even från ca 100 kWh i månaden.Niklas Z skrev:Men kräver inte det 12 månaders bindningstid?MWall skrev:Beror på hur mycket man laddar.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.