Sida 1 av 1

Minskad eftermarknad för elbilar

Postat: 13 sep 2022 15:17
av Zalman3

Den europeiska eftermarknaden för personbilar kan behöva förändras rejält på grund av den pågående övergången till eldrift.
Detta är resultatet från en gemensam studie från Roland Berger och CLEPA, den europeiska organisationen för leverantörerna till fordonsindustri [1,2].

Bedömningen är att batteridrivna elfordon (BEV) har cirka 30 % lägre efterfrågan på traditionella eftermarknadskomponenter.
Samt deras analyser tyder på en marknadsandel av batteridrivna elfordon (BEV) i Europa på 53 till 82 procent år 2030.
https://omev.se/2022/09/13/eftermarknad ... elbilarna/

Re: Minskad eftermarknad för elbilar

Postat: 13 sep 2022 20:17
av Bjelke
Från Norge kom ju tidigt rapporter om liknande saker, men spontant känns det mest som
att behovet av traditionell service är det som minskar mest medans andra delar är lika eller
t.o.m. dyrare (allt blir mer avancerat nu så kanske inte kopplat till eldriften i sig).

Re: Minskad eftermarknad för elbilar

Postat: 13 sep 2022 20:29
av FStaake
Bara för att motorn är utbytt mot en som kräver mindre underhåll i form av oljebyten betyder det inte att övriga komponenter, bromsar tex. är en känd akilleshäl på elbilar, inte heller behöver service/underhåll.
Dessutom tror jag att i takt med att utbyteskomponenter med elektronik blir allt dyrare kommer vi även se en växande reparationsmarknad för sånt.

Re: Minskad eftermarknad för elbilar

Postat: 13 sep 2022 22:37
av renes
FStaake skrev:
Bara för att motorn är utbytt mot en som kräver mindre underhåll i form av oljebyten betyder det inte att övriga komponenter, bromsar tex. är en känd akilleshäl på elbilar, inte heller behöver service/underhåll.
Dessutom tror jag att i takt med att utbyteskomponenter med elektronik blir allt dyrare kommer vi även se en växande reparationsmarknad för sånt.
Är bromsar en akilleshäl på elbilar? Snarare tvärtom, de slits ju knappt. Visst har de mer benägenhet till att rosta, men det uppväger knappast mot det minskade slitaget.

Re: Minskad eftermarknad för elbilar

Postat: 13 sep 2022 22:53
av Fredrik j
Kommer inte efterfrågan på bilkomponenter öka när hela bilflottan elektrifieras? Kanske inte eftermarknad kanske men det kommer ju finnas en växande marknad för delar.

Re: Minskad eftermarknad för elbilar

Postat: 13 sep 2022 23:18
av FStaake
renes skrev:
FStaake skrev:
Bara för att motorn är utbytt mot en som kräver mindre underhåll i form av oljebyten betyder det inte att övriga komponenter, bromsar tex. är en känd akilleshäl på elbilar, inte heller behöver service/underhåll.
Dessutom tror jag att i takt med att utbyteskomponenter med elektronik blir allt dyrare kommer vi även se en växande reparationsmarknad för sånt.
Är bromsar en akilleshäl på elbilar? Snarare tvärtom, de slits ju knappt. Visst har de mer benägenhet till att rosta, men det uppväger knappast mot det minskade slitaget.
Jag menar att de fastnar för att de används för lite. Inte att de slits.
Finns flera exempel här på forumet där folk gör en mindre bromsok renovering vi varje hjulskifte. Är inte alls oäven till att göra det på vår Y också. Det är klart mindre jobb med underhåll än reparation. Alla vill/kan inte göra sånt själva och då kan det uppstå ett behov och därmed en marknad.

Re: Minskad eftermarknad för elbilar

Postat: 14 sep 2022 08:50
av dfa
Biltillverkarna har vetat om att eftermarknaden kommer att minska ett bra tag, vilket är ett problem för många då det är den största intäktskällan.
Att sno åt sig den eftermarknad som går samt att hitta nya affärsmodeller är hög prio för OEMerna. Enligt min tolkning är detta en av anledningarna till att t.ex Volvo Cars säger upp avtal och konsoliderar i ÅF ledet samt börjar med direktförsäljning etc.

Re: Minskad eftermarknad för elbilar

Postat: 14 sep 2022 11:34
av Fredrik j
dfa skrev:
Biltillverkarna har vetat om att eftermarknaden kommer att minska ett bra tag, vilket är ett problem för många då det är den största intäktskällan.
Att sno åt sig den eftermarknad som går samt att hitta nya affärsmodeller är hög prio för OEMerna. Enligt min tolkning är detta en av anledningarna till att t.ex Volvo Cars säger upp avtal och konsoliderar i ÅF ledet samt börjar med direktförsäljning etc.
Det är den största intäktskällan för återförsäljarledet, inte för biltillverkarna även om dom också tjänar pengar på att sälja reservdelar.
I framtiden kommer ju biltillverkarna nog vilja leasa ut bilarna i högre utsträckning vilket ju betyder att man ju inte har någon att sälja delar till. Man äger och underhåller bilarna själva.