Sida 1 av 3

Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 15 dec 2015 22:42
av Jerker
Här är en som erbjuder 48 kWh batteri till Leafen för $6500:

http://losangeles.craigslist.org/lac/pt ... 94474.html

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 01:40
av Martinen
Jerker skrev:
Här är en som erbjuder 48 kWh batteri till Leafen för $6500:

http://losangeles.craigslist.org/lac/pt ... 94474.html
Intressant.
Undra va Nissan säger om detta och hur det blir en garantin.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 06:10
av Jerker
Martinen skrev:
Jerker skrev:
Här är en som erbjuder 48 kWh batteri till Leafen för $6500:

http://losangeles.craigslist.org/lac/pt ... 94474.html
Intressant.
Undra va Nissan säger om detta och hur det blir en garantin.
Precis! Men naturligtvis kommer vi att se en massa såna här varianter med tiden!

Fast jag, som väntar på en Renault Zoe, skulle inte kunna utnyttja nåt sånt då Renault hyr ut sina batterier. (Nu leasar jag dessutom, så jag skulle inte kunna göra nåt alls, men även de som köper sin Zoe äger inte batterierna.)

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 07:48
av ovelundkvist
Men om man köper en Zoe kan man ju bara sluta hyra batteriet och köpa ett uppgraderat batteri istället! :D

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 08:19
av Jerker
ovelundkvist skrev:
Men om man köper en Zoe kan man ju bara sluta hyra batteriet och köpa ett uppgraderat batteri istället! :D
Jo, det har du ju faktiskt rätt i!

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 09:35
av Pontus
Priset är väl ganska intressant 6500 / 48 = 135$/kWh till slut kund. Då kan man väl bara gissa att tillverkarna av elbilarna ligger en bra bit under 100$/kWh eller vad tror ni?

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 10:12
av chpaulin
Pontus skrev:
Priset är väl ganska intressant 6500 / 48 = 135$/kWh till slut kund. Då kan man väl bara gissa att tillverkarna av elbilarna ligger en bra bit under 100$/kWh eller vad tror ni?
Låter nästan för bra för att vara sant. $135/kWh till slutkund låter ofattbart. Kan det vara så att man tar in det gamla batteriet som en del av köpet också?

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 10:20
av HelectriC
Jerker skrev:
Martinen skrev:
Jerker skrev:
Här är en som erbjuder 48 kWh batteri till Leafen för $6500:

http://losangeles.craigslist.org/lac/pt ... 94474.html
Intressant.
Undra va Nissan säger om detta och hur det blir en garantin.
Precis! Men naturligtvis kommer vi att se en massa såna här varianter med tiden!

Fast jag, som väntar på en Renault Zoe, skulle inte kunna utnyttja nåt sånt då Renault hyr ut sina batterier. (Nu leasar jag dessutom, så jag skulle inte kunna göra nåt alls, men även de som köper sin Zoe äger inte batterierna.)
I Norge köper man hela Zoe inkl batteriet.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 12:35
av Jerker
HelectriC skrev:
I Norge köper man hela Zoe inkl batteriet.
Det är det enda landet där man gör så. Enda sättet att komma in på marknaden, tydligen.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 13:01
av drakbane
Står ju inte så, men antagligen får man 24 kWh för de priset, vilket ger en total på 48.

Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 13:21
av HelectriC
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
I Norge köper man hela Zoe inkl batteriet.
Det är det enda landet där man gör så. Enda sättet att komma in på marknaden, tydligen.
ja, det ær lite intressant. Har för mig att Renault började med att hyra ut batterierna i Norge, som i övriga länder. Men ingen nappade medans Leaf etc sålde som smör. Då var det väl bara att backa. Själv kan jag tycka att det är märkligt att man inte köper hela bilen. Garanti på batteriet, så är man ju i samma situation om nåt skulle gå fel. Vad är man rädd för när man inte vill sälja det? Det hade känts väldigt osäkert att köpa en bil, men inte batteriet den dag jag ska sälja bilen, då ska jag samtidigt sälja in Renaults leasingmodell till potentiell begbilsköpare. Nej, den affärsmodellen funkar nog till juridiska personer, men inte privatköpare.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 13:21
av danni
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
I Norge köper man hela Zoe inkl batteriet.
Det är det enda landet där man gör så. Enda sättet att komma in på marknaden, tydligen.
Det lär ju ha att göra med att batteriet blir momsfritt om man gör så, men inte om man leasar det.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 13:23
av HelectriC
danni skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
I Norge köper man hela Zoe inkl batteriet.
Det är det enda landet där man gör så. Enda sättet att komma in på marknaden, tydligen.
Det lär ju ha att göra med att batteriet blir momsfritt om man gör så, men inte om man leasar det.
fast nu är iofs leasing av elbilar momsbefriade sen nåt år tillbaks. Men om det inte räknas som en del av bilen, så kanske man blir momssmittad ändå.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 20:00
av LarsL
Har hört att även Leafen var planerad att säljas med hyrbatteri. Men det har nog visat sig ganska tydligt att folk föredrar att äga hela bilen.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 21:02
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Har hört att även Leafen var planerad att säljas med hyrbatteri. Men det har nog visat sig ganska tydligt att folk föredrar att äga hela bilen.
Nissan säljer Leafen utan batteri.

Det är bara att välja om man vill hyra batteriet för 829kr/månad eller betala 50800kr extra för bilen och därmed äga batteriet.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 21:40
av HelectriC
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Har hört att även Leafen var planerad att säljas med hyrbatteri. Men det har nog visat sig ganska tydligt att folk föredrar att äga hela bilen.
Nissan säljer Leafen utan batteri.

Det är bara att välja om man vill hyra batteriet för 829kr/månad eller betala 50800kr extra för bilen och därmed äga batteriet.
Är det leasing eller hyra? Intressant om det är leasing och batteriet har ett restvärde precis som en leasad bil. Då skulle man ju kunna leasa batteriet och när det är dags att sälja bilen så har man valmöjligheten att köpa ut batteriet om nästa ägare hellre önskar det. 50k motsvarar trots allt hyran för 5 år. Iofs så går nog de flesta Leaf mer än 5 år så känns inte som ett alternativ om man inte absolut vill ha lägre ingångsbelopp.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 21:43
av lator
ovelundkvist skrev:
Men om man köper en Zoe kan man ju bara sluta hyra batteriet och köpa ett uppgraderat batteri istället! :D
Tror inte det är möjligt att äga en Zoe utan att hyra ett batteri. Renault har varit väldigt vag i sina uttalanden om vad som gäller angående batterileasing... Alternativet är ju givetvis att importera en Zoe från Norge.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 21:50
av TiborBlomhall
Det är batterihyra.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 21:54
av lator
Och med det menas?

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 22:02
av Nicke Nyfiken
TiborBlomhall skrev:
Det är batterihyra.
Nissan skriver "Batterileasing 829kr/ per mån" på sin webbsida.
Men skriver batterihyra på andra ställen på samma sida. :?

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 22:31
av apkungen
drakbane skrev:
Står ju inte så, men antagligen får man 24 kWh för de priset, vilket ger en total på 48.

Skickat från Sony Z3 Dual via Tapatalk
Ja så måste det vara. Det är säkert ett till Nissan leaf batteri som de sätter in.Man kan köpa ett nytt leaf batteri för 5500dollar.klart intressant. Antar att det bara gäller USA?

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 22:31
av Jerker
På Zoen är det hyra, det står så i kontraktet. De garanterar 75% kapacitet under hyrestiden.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 16 dec 2015 22:42
av LarsL
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Har hört att även Leafen var planerad att säljas med hyrbatteri. Men det har nog visat sig ganska tydligt att folk föredrar att äga hela bilen.
Nissan säljer Leafen utan batteri.

Det är bara att välja om man vill hyra batteriet för 829kr/månad eller betala 50800kr extra för bilen och därmed äga batteriet.
Vad jag menade var att de först endast skulle erbjuda den med batterihyra, som Renualt, men de ändrade sig under resan fram.
Som jag ser det så betalar man batteriet så pass fort med hyran att det är helt meningslöst. Du har ju garanti i 5 eller 8 år så det är ju inget att oroa sig för direkt utan bara dela kostnaden på de åren.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 17 dec 2015 08:29
av Jerker
Jerker skrev:
På Zoen är det hyra, det står så i kontraktet. De garanterar 75% kapacitet under hyrestiden.
Jag ska förtydliga mig: När man - som jag - leasar en Zoe så är det ett leasingavtal på själva bilen och ett separat hyreskontrakt på batterierna.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 17 dec 2015 09:59
av HelectriC
Jerker skrev:
Jerker skrev:
På Zoen är det hyra, det står så i kontraktet. De garanterar 75% kapacitet under hyrestiden.
Jag ska förtydliga mig: När man - som jag - leasar en Zoe så är det ett leasingavtal på själva bilen och ett separat hyreskontrakt på batterierna.
det känns som en lite onödigt komplicerad lösning Reanult har valt där. Leasing på bilen och hyra av batteriet. Jag kan inte helt se varför man håller på så?