Sida 1 av 1
Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 10:30
av spacecoin
Greentheonly har hittat kod i Teslas firmware som väcker spekulationer...
https://www.carexpert.com.au/car-news/i ... sh-testing
Skulle vilja höra Teslas förklaring på detta, även om det teoretiskt sett skulle kunna vara helt i sin ordning.
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 10:39
av Klintan
Kan det vara så att bilar för australiensiska marknaden är optimerade för ANCAP, bilar för europeiska marknaden optimerade för EuroNCAP? Om de då testar bilen på en anläggning utanför regionen måste mjukvaran läggas på manuellt?
Vore bra med en bil som klarar alla tester och verkligheten utan att vara speciellt optimerad för ett test, men så kanske det inte fungerar.
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 10:58
av OfarligTesla
Även om jag tycker att man bör vänta med att att dra för stora slutsatser på sådana här saker så måste man väl ändå börja undra varför sådana där saker ens skulle finnas i koden alls? Det kan säkert finnas någon helt harmlös anledning till att de gör så men problemet är väl att det också skulle kunna användas för fusk vad gäller testen av hjälpsystem. Frågan är väl hur man skulle ta reda på av vilken anledning de har de sakerna i koden?
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 11:21
av spacecoin
OfarligTesla skrev:Frågan är väl hur man skulle ta reda på av vilken anledning de har de sakerna i koden?
Det behövs en formell fråga från en myndighet, eftersom Tesla inte svarar på frågor från journalister.
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 11:21
av fth
Den förklaring som kanske ligger närmast är väl att flaggan sätts på bilar som skickas till testning för att inte Tesla Road Assistance, 911, 112 etc skall besväras av falska larm vid ”krockarna”?
/fth
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 11:22
av spacecoin
fth skrev:Den förklaring som kanske ligger närmast är väl att flaggan sätts på bilar som skickas till testning för att inte Tesla Road Assistance, 911, 112 etc skall besväras av falska larm vid ”krockarna”?
/fth
Det behöver man väl inte en flagga per testinstans för? Kanske någon form av rapportering?
Edit: jag tycker detta är enormt märkligt: "they [tesla] also give testing houses one-off builds with the testing house in the name". Varför testar inte testaren samma programvara som vi kör med? Skulle vara intressant att hör vad t ex EuroNCAP säger också.
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 11:30
av taliz
Har ju fuskats mkt i däcktester där däcktillverkare skickat specialdäck som gett dem fantastiska resultat.
Seriösa testare köper egna däck på den öppna marknaden.
Så borde det nog vara för bilar som krocktestas också.
Förövrigt kan det ju vara så att Tesla preppar bilarna så att de själva ska kunna få ut så mkt data av krockarna som möjligt, så att de kan förbättra sina bilar.
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 11:33
av spacecoin
fth skrev:Den förklaring som kanske ligger närmast är väl att flaggan sätts på bilar som skickas till testning för att inte Tesla Road Assistance, 911, 112 etc skall besväras av falska larm vid ”krockarna”?
/fth
Green skriver vidare: "Note this is NOT crash-test related stuff, this is for ADAS testing, nondestructive.".
Så där rök den teorin.
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 11:36
av jpetters
Where Does Euro NCAP Get the Cars for Testing ?
Up to 4 cars are needed for an assessment by Euro NCAP. If a car model is already on sale, Euro NCAP will generally buy cars from dealers, in the same way that consumers do. Cars are bought anonymously, either from a single dealer or from several. Once the cars are at the test laboratory, the manufacturer is informed of the vehicle identification numbers (VINs) and are asked to confirm the specification. If a production change has been made since the cars were produced, for example to an item of safety equipment, the manufacturer may ask for the current part to be fitted to the vehicle. This ensures that, when they are released, the results are representative of current production cars.
https://www.euroncap.com/en/about-euro- ... explained/
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 11:37
av spacecoin
Det blir ju problematiskt när EuroNCAP informerar tillverkaren om vilka VIN det gäller innan tester utförs när bilarna har OTA.
Sedan vet ju bilen att den är under test baserat på GPS-koordinater, så vill man fuska är det ju enkelt.
Hur som helst vore det på sin plats med ett förtydligande från Tesla i detta fall.
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 11:48
av spacecoin
Tydligen så disablar man en del säkerhetsfunktioner under side-impact tester t ex. Så det är omöjligt för konsumenten att bedöma om dessa funktioner har någon effekt, positiv eller negativ.
Re: Is Tesla tweaking specifically for crash testing?
Postat: 10 sep 2022 13:02
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Det behövs en formell fråga från en myndighet, eftersom Tesla inte svarar på frågor från journalister.
Ja men hur säkerställer man att de svarar sanningsenligt på den? Ifall de faktiskt fuskar på ADAS-testerna så lär det sitta långt inne.