Sida 1 av 2
Dubbelladdare?
Postat: 06 jun 2014 22:50
av Rich-hard
Hur många här har haft nytta den där dubbelladdaren?
Verkar som att i dags läget är en helt onödig grej att ha? Eller?
Går den att eftermontera utfall man vill?
Bara kollar läget då jag håller på att beställa en Tesla.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 06 jun 2014 22:57
av martinsson
Jag valde inte dubbelladdare. Känns onödigt till att börja med. Du får 55 km/tim med 3-fas, 400 v , 16 A utan dubbelladdare.
Det går att eftermontera om man skulle behöva i framtiden. Just nu kostar det 3600 USD monterat och klart:
http://shop.teslamotors.com/collections ... rd-charger
Re: Dubbelladdare?
Postat: 06 jun 2014 22:58
av Wester
Går att eftermontera. Jag skippade den och har hittills aldrig behövt en dubbel laddare. Lär behöva det ännu mindre när superchargers kommer
Re: Dubbelladdare?
Postat: 06 jun 2014 22:59
av hybris
om man vill ladda 32 amp någonstans har man nytta av det... vi med dubbelladdaren kan i dagsläget ladda på 16 amp på våra röda trefas vs 13 amp för de med en laddare... skulle jag snåla med en S85 och minimera utrustningen skulle dubbelladdaren ligga längre ned på listan... Tillsammans med porrbelysningen som jag inte fattar mig på... den verkar ju inte lysa när man kör så vad är meningen?
Re: Dubbelladdare?
Postat: 06 jun 2014 23:09
av Rich-hard
hybris skrev:om man vill ladda 32 amp någonstans har man nytta av det... vi med dubbelladdaren kan i dagsläget ladda på 16 amp på våra röda trefas vs 13 amp för de med en laddare... skulle jag snåla med en S85 och minimera utrustningen skulle dubbelladdaren ligga längre ned på listan... Tillsammans med porrbelysningen som jag inte fattar mig på... den verkar ju inte lysa när man kör så vad är meningen?
Ok. Så hur många gånger har du haft nytta av din dubbel laddare hittills?
Re: Dubbelladdare?
Postat: 06 jun 2014 23:29
av hanty
Använde den vid jungfufärden Stockholm-Borås med laddning i Jönköping för 2 v sedan. Chademo adaptern (ca 10000kr) lär dock komma för Europa snart, frågan är om det inte är en bättre investering. Kolla tex sträckan Stockholm- Göteborg på uppladdning.nu, betydligt flera laddmöjligheter med C än med Mode 3, type 2.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 09 jun 2014 09:47
av fleijerstam
Jag har kört snart 2000 mil under 6 månaders tid, och aldrig haft nytta av dubbelladdaren.

Re: Dubbelladdare?
Postat: 09 jun 2014 10:21
av z balata
Jag har fattat det som att EU bestämt att Chademo ska fasas ut till förmån för mode 3, därav betalade jag för dubbelladdare.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 09 jun 2014 10:44
av Bod
Visst finns det en strategi att fasa ut CHAdeMO i Europa. Men jag har inte läst något initiativ att genomföra det. Vad jag vet finns det inget EU-projekt som håller på att installera mode 3.
Förmodligen skall det till några politiska utredningar först och sedan skall byråkratins kvarnar mala. Räkna med att något händer runt 2025.
Framtill dess längtar vi efter Superchargers och får använda exempelvis CHAdeMO där Superchargers saknas.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 09 jun 2014 10:44
av matbl
z balata skrev:Jag har fattat det som att EU bestämt att Chademo ska fasas ut till förmån för mode 3, därav betalade jag för dubbelladdare.
Tyvärr så stämmer det inte.
Mode 3 är AC-laddning och Chademo är DC-laddning.
Först beslutade man att standardisera på Type2 enbart men inklusive Type2 CCS (och mode 1, 2 och 3). Type 2 CCS är DC-laddning och återfinns på t.ex. BMW i3, Mercedes B-klass electric, VW e-Golf, Audi A3 e-tron, etc. Men passar inte i Teslan då den saknar de extra två stiften.
Sedan efter protester från länder med mycket Chademo-infrastruktur och stora japanska biltilverkare så ingår numera även Chademo i standarden.
Så för långsamladdning (AC) så stämmer det att man standardiserat på Type 2. Och för semi-snabbt på Type 2 CCS och Chademo.
Själv hoppas jag på att Tesla tar fram en Type 2 CCS adapter då jag tror att det är vad som kommer byggas ut i Europa i stor skala eftersom det är systemet som BMW, Mecedes, VW, m.fl. står bakom.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 11 jun 2014 22:10
av Niclas
Tycker dubbelladdare verkar helt onödigt. Laddar man på natten räcker 11kW för fullt batteri till morgonen. Ska man ladda på dagen vid långfärder är det ju ändå för långsamt för att vara praktiskt användbart.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 11 jun 2014 23:00
av hybris
håller med dig där Nicklas! röd trefas hemma är det man behöver. När vi har Svenska SC blir nog exta laddaren något som används mycket sällan... typ kryssa i om du trots allt redan har en nästan maxutrustad bil... skulle inte välja bort någon annan utrustning för,att få dubbelladdaren... jo stämningsbelysningen är i samma klass iofs...

Re: Dubbelladdare?
Postat: 04 jul 2014 23:07
av Segelflygaren
Jag köpte en V-tronic 32A laddbox för att ha hemma, samt att kunna ta med vid behov. Boxen har en knapp som öppnar Teslans laddlucka, samt inbyggd laddkabel. Den har även en funktion som styr laddningen så att inte säkringarna ska lösa ut (beroende på övrig förbrukning). Det visade sig dock att den funktionen kräver utgång på elmätaren vilket bara verkar fungera i Frankrike. Jag håller med om att man klarar sig bra med 16A laddning hemma, men det är fantastiskt skönt att bara ta kontakten och stoppa i bilen utan att behöva öppna bakluckan och ta fram laddutrustningen mm. Jag rekommenderar därför definitivt en laddbox.
Jag har även testat att ladda i ett 32A uttag. Jag får då ut 96 km/h alternativt 118 km/h beroende på om bilen är inställd på typical eller rated. Jag fick bilen för en vecka sedan, och det verkar som om den tidigare laddbegränsningen nu är borttagen på bilar som nyligen levererats.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 10:04
av matbl
Det där sista var väldigt intressant. Vad står det för laddström när du får 110+ km/h?
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 18:28
av Segelflygaren
32A
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 19:25
av matbl
Finfint. Då får vi hoppas att jag kan köra min enkelladdare på 16A när den kommer om knappa två veckor.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 19:38
av Segelflygaren
Ja, det bör funka.
Dom två sista veckorna var den värsta tiden...
Bilen är fantastiskt på många sätt, även om det finns en del saker som är mindre bra.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 19:41
av Mangan
Jag får 61km/tim (typical)vid mitt 400V, 16A uttag. Har dubbel-laddare.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 19:47
av Segelflygaren
Mangan skrev:Jag får 61km/tim (typical)vid mitt 400V, 16A uttag. Har dubbel-laddare.
Hur många volt visar den då?
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 19:53
av Mangan
Segelflygaren skrev:Mangan skrev:Jag får 61km/tim (typical)vid mitt 400V, 16A uttag. Har dubbel-laddare.
Hur många volt visar den då?
(3) 222V
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 21:16
av matbl
Mangan skrev:Jag får 61km/tim (typical)vid mitt 400V, 16A uttag. Har dubbel-laddare.
Frågan är hur många A den visar?
Re: Dubbelladdare?
Postat: 05 jul 2014 21:53
av Segelflygaren
Nej, det är intressant hur många volt man får ut. Jag har märkt att högre antal volt ger fler km/h.
Mangan, är du säker på att du får ut 61 km/tim med inställning typical?
Jag får ut 52 km/tim typical och 64 km/tim rated (238 volt).
Detta med min V-tronic laddbox. Med Teslakabeln blir det någon km/tim sämre.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 06 jul 2014 08:41
av matbl
Jo, visst. Det är ju inmatad effekt som ger hur fort det laddas.
Men spänningen är vad den är och kan variera beroende på en massa saker.
Bilen kan inte styra över spänningen men den kan däremot styra över hur mycket ström den drar. Vad som rapporterats hitills är att bilarna från och med en viss mjukvara är begränsade till 13A per laddare och fas vid trefas-laddning.
Det finns nu en rapport om att en nylevererad bil inte har denna begränsning. Men en rapport till vore bra för att styrka detta.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 06 jul 2014 11:48
av Segelflygaren
Här kommer det en bild på 32A laddningen.
Re: Dubbelladdare?
Postat: 06 jul 2014 14:03
av matbl
Segelflygaren skrev:Här kommer det en bild på 32A laddningen.
Nice. När hämtade du bilen?