Sida 1 av 1

50 Honda e fungerar som lagring för V2G

Postat: 07 sep 2022 15:49
av Zalman3

50 Honda e fungerar som lagring för V2G.

Det officiella startskottet för pilotprojektet V2X Suisse har nu gått i Bern. Under ett år ska det undersökas hur 50 Honda e på 40 Mobility-platser kan användas som förvaring för att täppa till kraftluckor och öka nätstabiliteten.

Sju företag står bakom projektet, som tillkännagavs i januari , där bildelningsföretaget Mobility tar ledningen. Projektet är utformat på ett sådant sätt att om det blir framgångsrikt kan det överföras direkt till kontinuerlig drift.

V2X Suisse sägs vara det första storskaliga testet med dubbelriktad laddning av serieelbilar. Det skedde ingen förändring av hårdvara eller mjukvara. Detta bör möjliggöra fynd från olika förhållanden – både på landsbygden och i stadsområden. "Vårt schweiziska flottnätverk är praktiskt taget förutbestämt för detta pilotprojekt", säger Mobility CEO Roland Lötscher. "Vi får den erfarenhet vi behöver för att kunna bemästra de tekniska och regulatoriska utmaningarna kring dubbelriktad laddning", säger Marco Piffaretti, projektledare på V2X Suisse och elektromobilitetsexpert på Mobility.

Partners från olika områden har gått samman för projektet, som stöds av pilot- och demonstrationsprogrammet från Swiss Federal Office of Energy (SFOE). Bildelningsleverantören Mobility, som planerar att konvertera hela sin flotta på 3 000 fordon senast 2030, driver testfordonen. Biltillverkaren Honda – representerad av Honda R&D Europe och Honda Motor Europe – tillhandahåller fordonen. Det schweiziska företaget EVTEC bygger de dubbelriktade laddstationerna, Sun2Wheel utvecklar mjukvaran, Tiko är inblandad som aggregator och Novatlantis (i samarbete med ETH) är involverad som flexibilitetsköpare och representant för det vetenskapliga samfundet.

Under de närmaste veckorna kommer Mobility att utrusta 40 platser med 50 Honda e, som kan ladda dubbelriktat med cirka 20 kW. Två olika typer av laddstationer används: å ena sidan en dubbelriktad DC-laddstation som utvecklats specifikt för detta projekt av EVTEC med en dubbel och kombinerbar CCS-utgång, och å andra sidan en dubbelriktad laddningsstation för DC-laddning "Honda Power Manager". med en enda CCS-utgång. Båda är utrustade med rippelstyrningsmottagare för distributionsnätsoperatörerna och med ett digitalt gränssnitt. Med moln-till-moln IT-plattformen från Sun2Whell kan den tillgängliga kraften för varje Mobility elbil hanteras varje kvart för att aktivera/kontrollera fakturering.

I slutet av projektet i slutet av 2023 vill de sju partnerna från V2X Suisse utforska hur denna teknik kan stabilisera elnätet och hur platser med solcellssystem kan optimera sin egen förbrukning. Dessutom vill de undersöka affärspotentialen för dubbelriktade fordon i Schweiz. Och för det tredje bör konkurrensen mellan potentiella köpare av flexibilitet (Swissgrid, systemansvariga för distributionssystem och föreningar för egen konsumtion) testas. Projektet är utformat på ett sådant sätt att om det blir framgångsrikt kan det överföras direkt till kontinuerlig drift.

https://www.electrive.net/2022/09/07/v2 ... -fuer-v2g/