Sida 1 av 1

Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 06 sep 2022 23:33
av Zalman3
En 74-tons el-lastbil för tunga transporter kommer levereras till gruv- och metallföretaget Boliden under våren 2022.

El-lastbilen, med en totalvikt om 74 ton inklusive last och trailer, kommer köras av Renfors Åkeri AB och trafikera en cirka 30 km lång sträcka tur och retur mellan gruva och anrikningsverk i Västerbotten.

– Vi visar återigen att tekniskt är helelektriska lösningar för tunga fordon redan är här. Utvecklingen går otroligt snabbt! Det är mycket viktigt att infrastrukturen hänger med för att fler kunder ska ta steget. Det är också otroligt värdefullt att jobba på denna typ av koncept för tung el-drift med aktörer som Boliden som vill driva utvecklingen framåt, inte minst inom klimatområdet, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.

El-lastbilens tekniska lösningar bygger på dagens serietillverkade teknik där starkare komponenter tillförts vilket gör att tuffa driftsförhållanden fungerar ändamålsenligt med ett batterielektriskt fordon.

Leverans av fordonet planeras ske under andra kvartalet 2022.

https://www.metallerochgruvor.se/202204 ... aNhr0AnBHA

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 00:25
av tor-ake
Nils Gunnar Vågstedt, hur var det nu med chipspåsarna? :P

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 07:09
av Bjelke
tor-ake skrev:
Nils Gunnar Vågstedt, hur var det nu med chipspåsarna? :P
Väck inte Björnen Vågstedt för hans enda kommentar skulle väl bli att det funkar om
sträckan är 3 mil men inte på ”riktiga” vägar och avstånd :lol:
Eller att minsann NU börjar det funka… med betoning på börjar såklart :lol:

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 08:29
av jockesyk
Även Kaunis Iron är på gång. Där handlar det om lite större laster och 10 gånger längre sträcka i tuffare klimat.
https://nyheter.kaunisiron.se/pressrele ... ar-3202093

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 08:30
av LarsaR
Bjelke skrev:
tor-ake skrev:
Nils Gunnar Vågstedt, hur var det nu med chipspåsarna? :P
Väck inte Björnen Vågstedt för hans enda kommentar skulle väl bli att det funkar om
sträckan är 3 mil men inte på ”riktiga” vägar och avstånd :lol:
Eller att minsann NU börjar det funka… med betoning på börjar såklart :lol:
Vi får bara hoppas att dom får till det så att dom kan börja köra de dryga 5 milen från anrikningsverket (Boliden) till smältverket (Rönnskär)..
Vad var det man sa om Semi, den skulle spara in sig på 2 år (?) i sänkta drivmedelskostnader, i USA!

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 09:23
av Bjelke
LarsaR skrev:
Bjelke skrev:
tor-ake skrev:
Nils Gunnar Vågstedt, hur var det nu med chipspåsarna? :P
Väck inte Björnen Vågstedt för hans enda kommentar skulle väl bli att det funkar om
sträckan är 3 mil men inte på ”riktiga” vägar och avstånd :lol:
Eller att minsann NU börjar det funka… med betoning på börjar såklart :lol:
Vi får bara hoppas att dom får till det så att dom kan börja köra de dryga 5 milen från anrikningsverket (Boliden) till smältverket (Rönnskär)..
Vad var det man sa om Semi, den skulle spara in sig på 2 år (?) i sänkta drivmedelskostnader, i USA!
En annan bransch som borde vara intressant är väl virke också? :) där kör man ju väldigt ofta med
fullt lass till en lägre höjd och tomt tillbaks, sågverken (och även pappersbruk) ligger ju vid kusten oftast :)
Det kanske inte slår superbra på förbrukningen men något iaf :)
Det är väl förresten lika med Boliden också va?

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 09:51
av LarsaR
Bjelke skrev:
LarsaR skrev:
Bjelke skrev:
tor-ake skrev:
Nils Gunnar Vågstedt, hur var det nu med chipspåsarna? :P
Väck inte Björnen Vågstedt för hans enda kommentar skulle väl bli att det funkar om
sträckan är 3 mil men inte på ”riktiga” vägar och avstånd :lol:
Eller att minsann NU börjar det funka… med betoning på börjar såklart :lol:
Vi får bara hoppas att dom får till det så att dom kan börja köra de dryga 5 milen från anrikningsverket (Boliden) till smältverket (Rönnskär)..
Vad var det man sa om Semi, den skulle spara in sig på 2 år (?) i sänkta drivmedelskostnader, i USA!
En annan bransch som borde vara intressant är väl virke också? :) där kör man ju väldigt ofta med
fullt lass till en lägre höjd och tomt tillbaks, sågverken (och även pappersbruk) ligger ju vid kusten oftast :)
Det kanske inte slår superbra på förbrukningen men något iaf :)
Det är väl förresten lika med Boliden också va?
Samma, tomt tillbaka, men en liten uppförsbacke, anrikningsverket ligger 220-230 m över havet.

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 10:42
av ObscureEconomist
Bjelke skrev:
LarsaR skrev:
Bjelke skrev:
tor-ake skrev:
Nils Gunnar Vågstedt, hur var det nu med chipspåsarna? :P
Väck inte Björnen Vågstedt för hans enda kommentar skulle väl bli att det funkar om
sträckan är 3 mil men inte på ”riktiga” vägar och avstånd :lol:
Eller att minsann NU börjar det funka… med betoning på börjar såklart :lol:
Vi får bara hoppas att dom får till det så att dom kan börja köra de dryga 5 milen från anrikningsverket (Boliden) till smältverket (Rönnskär)..
Vad var det man sa om Semi, den skulle spara in sig på 2 år (?) i sänkta drivmedelskostnader, i USA!
En annan bransch som borde vara intressant är väl virke också? :) där kör man ju väldigt ofta med
fullt lass till en lägre höjd och tomt tillbaks, sågverken (och även pappersbruk) ligger ju vid kusten oftast :)
Det kanske inte slår superbra på förbrukningen men något iaf :)
Det är väl förresten lika med Boliden också va?
Sca och Scania kör redan en bil med timmer.
https://origin.sca.com/sv/nyheter/2021- ... timmerbil/

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 11:28
av LarsaR
ObscureEconomist skrev:
Bjelke skrev:
LarsaR skrev:
Bjelke skrev:
tor-ake skrev:
Nils Gunnar Vågstedt, hur var det nu med chipspåsarna? :P
Väck inte Björnen Vågstedt för hans enda kommentar skulle väl bli att det funkar om
sträckan är 3 mil men inte på ”riktiga” vägar och avstånd :lol:
Eller att minsann NU börjar det funka… med betoning på börjar såklart :lol:
Vi får bara hoppas att dom får till det så att dom kan börja köra de dryga 5 milen från anrikningsverket (Boliden) till smältverket (Rönnskär)..
Vad var det man sa om Semi, den skulle spara in sig på 2 år (?) i sänkta drivmedelskostnader, i USA!
En annan bransch som borde vara intressant är väl virke också? :) där kör man ju väldigt ofta med
fullt lass till en lägre höjd och tomt tillbaks, sågverken (och även pappersbruk) ligger ju vid kusten oftast :)
Det kanske inte slår superbra på förbrukningen men något iaf :)
Det är väl förresten lika med Boliden också va?
Sca och Scania kör redan en bil med timmer.
https://origin.sca.com/sv/nyheter/2021- ... timmerbil/
Är 1,5 mil enkel resa mellan terminal och fabrik. Är väl svårt att ordna med laddinfrastruktur annars då timmerbilar i normalfallet hämtar på många olika ställen.

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 12:35
av niklas12
Den största bromsklossen för att elektrifiera industrin är utbyggnad av ledningsnät och eldistributionsnät.
det är en sak att bygga laddstationer för ellastbilar.

En helt annan att få infrastrukturen för att kunna nyttja dem på plats

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 07 sep 2022 21:13
av taliz
niklas12 skrev:
Den största bromsklossen för att elektrifiera industrin är utbyggnad av ledningsnät och eldistributionsnät.
det är en sak att bygga laddstationer för ellastbilar.

En helt annan att få infrastrukturen för att kunna nyttja dem på plats
Sällan brist på el där dom lossar.

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 08 sep 2022 07:59
av Jerker
Har en en entreprenadfirma hemma hos mig ett par dar som utför en del planeringsjobb och renoverar min infart till huset. Det är en firma med 12 anställda. De har 6 grävmaskiner och sen olika transportfordon. De gör av med 2 kubikmeter diesel om dan. Att få grävmaskiner som jobbar ute i fält eldrivna är en utmaning. Om nån orkar och klarar av räkna på det så vore det intressant att få veta vad det skulle behövas för batteri i en grävmaskin (ja, jag vet att det finns olika storlekar) som går 8 timmar per dag, eller om det skulle funka med att koppla upp sig på husets elnät och köra sladdrift.

Re: Boliden köper 74-tons ellastbil från Scania

Postat: 08 sep 2022 08:23
av ObscureEconomist
Kollar man lite lätt så verkar grävare förbruka runt 40-60 kWh i timmen. Så att driva det med husets el kan du glömma. Det är väl här vätgas kommer in, även till timmertrailers är nog vätgas den bästa vägen tills batterier har ökat sina energitäthet med 3-4 ggr.

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... skiner.pdf