Reflektion 2019SR+ vs. 2022
Postat: 05 sep 2022 10:26
Bytte precis en SR+ ur första svenska leveransen 2019 mot en 60kWh RWD med LFP. Har hunnit köra 150 mil sedan i onsdags. Kort reflektion:
- Vägljud och vindbrus är faktiskt lite lägre, framförallt vissa frekvenser. Inte jättestor skillnad, men ändock skillnad.
- Räckvidden. Jag hade inte fattat att den hade 60kWh tillgängligt mot ca 49-50 i freemont sr+, så det blev stor skillnad. Körde samma sträcka upp till Jämtland som med SR+ fast med släp. Laddade på samma ställe, på halva vägen i Söderhamn.
- Stereon. Upplever den som mycket sämre. Man hör högtalarna istället för musiken om ni förstår vad jag menar. En besvikelse.
- Trunköppningen. Ger ett rappligt intryck på något sätt. Som att den skall gå sönder när som helst.
- AP utan radar. Blir ett extra handgrepp att slå av autoljuset varje gång man aktiverar autostyrningen. Ingen stor grej.
- Ljuset. Vilken skillnad! Som natt och dag. Pun intended. Även om jag kollat Youtubereviews så framför det inte hur mycket bättre ljuset är.
- Accet. Märks att den är 140kg tyngre, märkbart sävligare faktiskt.
Var det värt 900kr till i förmånsvärde? Nja. Har varit supernöjd med 2019 års modell. I princip helt problemfri och billig att äga och köra. Bytte främst för dragkrokens skull, hade ingen dragkrok på SR+en eftersom jag beställde den två v. innan kroken blev tillgänglig. Har åkt fram och tillbaka till stugan i Jämtland med släp med en liten Honda fossilare i sommar, vilken plåga.
Ska också ha box på kroken i vinter, barnen är för stora nu för att kunna ha skidorna med sätet fällt.
- Vägljud och vindbrus är faktiskt lite lägre, framförallt vissa frekvenser. Inte jättestor skillnad, men ändock skillnad.
- Räckvidden. Jag hade inte fattat att den hade 60kWh tillgängligt mot ca 49-50 i freemont sr+, så det blev stor skillnad. Körde samma sträcka upp till Jämtland som med SR+ fast med släp. Laddade på samma ställe, på halva vägen i Söderhamn.
- Stereon. Upplever den som mycket sämre. Man hör högtalarna istället för musiken om ni förstår vad jag menar. En besvikelse.
- Trunköppningen. Ger ett rappligt intryck på något sätt. Som att den skall gå sönder när som helst.
- AP utan radar. Blir ett extra handgrepp att slå av autoljuset varje gång man aktiverar autostyrningen. Ingen stor grej.
- Ljuset. Vilken skillnad! Som natt och dag. Pun intended. Även om jag kollat Youtubereviews så framför det inte hur mycket bättre ljuset är.
- Accet. Märks att den är 140kg tyngre, märkbart sävligare faktiskt.
Var det värt 900kr till i förmånsvärde? Nja. Har varit supernöjd med 2019 års modell. I princip helt problemfri och billig att äga och köra. Bytte främst för dragkrokens skull, hade ingen dragkrok på SR+en eftersom jag beställde den två v. innan kroken blev tillgänglig. Har åkt fram och tillbaka till stugan i Jämtland med släp med en liten Honda fossilare i sommar, vilken plåga.
Ska också ha box på kroken i vinter, barnen är för stora nu för att kunna ha skidorna med sätet fällt.