Sida 1 av 1

Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 10:26
av tor-ake
Bytte precis en SR+ ur första svenska leveransen 2019 mot en 60kWh RWD med LFP. Har hunnit köra 150 mil sedan i onsdags. Kort reflektion:
- Vägljud och vindbrus är faktiskt lite lägre, framförallt vissa frekvenser. Inte jättestor skillnad, men ändock skillnad.
- Räckvidden. Jag hade inte fattat att den hade 60kWh tillgängligt mot ca 49-50 i freemont sr+, så det blev stor skillnad. Körde samma sträcka upp till Jämtland som med SR+ fast med släp. Laddade på samma ställe, på halva vägen i Söderhamn.
- Stereon. Upplever den som mycket sämre. Man hör högtalarna istället för musiken om ni förstår vad jag menar. En besvikelse.
- Trunköppningen. Ger ett rappligt intryck på något sätt. Som att den skall gå sönder när som helst.
- AP utan radar. Blir ett extra handgrepp att slå av autoljuset varje gång man aktiverar autostyrningen. Ingen stor grej.
- Ljuset. Vilken skillnad! Som natt och dag. Pun intended. Även om jag kollat Youtubereviews så framför det inte hur mycket bättre ljuset är.
- Accet. Märks att den är 140kg tyngre, märkbart sävligare faktiskt.

Var det värt 900kr till i förmånsvärde? Nja. Har varit supernöjd med 2019 års modell. I princip helt problemfri och billig att äga och köra. Bytte främst för dragkrokens skull, hade ingen dragkrok på SR+en eftersom jag beställde den två v. innan kroken blev tillgänglig. Har åkt fram och tillbaka till stugan i Jämtland med släp med en liten Honda fossilare i sommar, vilken plåga.
Ska också ha box på kroken i vinter, barnen är för stora nu för att kunna ha skidorna med sätet fällt.

Re: Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 12:55
av tor-ake
Tillägg: VESS - herregud vilket högt och irriterande ljud. Måste ta reda på hur man blir av me't.

Re: Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 13:28
av jonasl
Bara koppla ur kontakten till högtalaren, finns gott om filmer på youtube som visar hur + även var man kan köpa motsvarande blindkontakter och plugga i.

Men är det verkligen så störande? På MY låter det mest när man backar, framåt-ljudet är väldigt diskret, hörs inte inne i bilen.

Re: Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 13:32
av J_Pettersson
jonasl skrev:
Bara koppla ur kontakten till högtalaren, finns gott om filmer på youtube som visar hur + även var man kan köpa motsvarande blindkontakter och plugga i.

Men är det verkligen så störande? På MY låter det mest när man backar, framåt-ljudet är väldigt diskret, hörs inte inne i bilen.
ÄR väldigt diskret för mig och inget jag stör mig på. Har en M3 RWD -22.
Visst lite brummande när man backar och vid låg fart. Inget jag hade orkat lägg tid på att koppla ur kontakten för.

Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 13:34
av taliz
Brukar ta en stund att spela in stereon.
Samma sak med däcken, när dom e nya kan dom låta lite mer.
Sen är det väl inte 60kwh tillgängligt, snarare 55. Men den bör ju gå lite snålare också iom octavalve etc, så i kombination gör det säkert en hel del.

Re: Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 15:38
av tor-ake
Jag har något irriterande starwarsljud, högt, när jag backar men när jag kör framåt är den tyst.

Stereon är inget som kommer bli bra av lite inspelning, den är kass helt enkelt, i jämförelse med 2019. Har spelat 15 timmar på lagom volym. Fortfarande dålig.

Re: Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 16:42
av Sebastian+
tor-ake skrev:
Jag har något irriterande starwarsljud, högt, när jag backar men när jag kör framåt är den tyst.

Stereon är inget som kommer bli bra av lite inspelning, den är kass helt enkelt, i jämförelse med 2019. Har spelat 15 timmar på lagom volym. Fortfarande dålig.
Hade SR från 2019 också ”premiumljud”? För det har den väl nu?

Har dålig koll på SR men på LR så plockade tesla bort en högtalare som satt i mitten vid framrutan förra hösten. Den skillnaden upplever jag att jag kan höra i alla fall.

Re: Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 16:44
av taliz
tor-ake skrev:
Stereon är inget som kommer bli bra av lite inspelning, den är kass helt enkelt, i jämförelse med 2019. Har spelat 15 timmar på lagom volym. Fortfarande dålig.
Är flera andra som sagt samma sak, men sen plötsligt så har det blivit mkt bättre.
Inte omöjligt att det är nån glitch nånstans, typ efter komponent X startats om Y ggr kommer komponent Z igång.
Minns det var nån bil(annan tillverkare) Teslabjörn testade där han gnällde på ljudet, men efter systemet resettat sig så blev det plötsligt bra.

Re: Reflektion 2019SR+ vs. 2022

Postat: 05 sep 2022 20:50
av ANLI
Nettokapacitet är nominellt nytt 60,5 - buffert 2,7 = 57,8 kWh
Även något klenare motor jmf 2019 påverkar accelerationen