Sida 1 av 2

Bilder från Mark Templeton

Postat: 14 dec 2015 22:28
av Mister Gray
Bilder och video på model X VIN 3

OWNING A MODEL X: Mark Templeton’s impressions!
http://blog.evandmore.com/owning-a-mode ... pressions/

https://www.icloud.com/sharedalbum/sv-s ... nhQSTmmhhC

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 15 dec 2015 19:50
av Teslaspolen
Bild

Den är så vacker. :D

Tack för länken!

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 15 dec 2015 20:20
av _TonyV
Ja bilen är snygg. Vill ha känsla.
Dock första filmen, när hon ska ha in hunden i bilen visar dock att det tar 1,5-2 sekunder innan bakdörren börjar röra sig. Sen att den kan tom. stanna upp för att fövissa sig om att inte slå i något. Man får nog lära sig att backa undan något för att inte råka ut för det.
Tiden för att komma åt tredje sätesraden är ok. Det tar tid i alla bilar att fälla sätena.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 15 dec 2015 21:13
av Svenssons
_TonyV skrev:
Ja bilen är snygg. Vill ha känsla.
Dock första filmen, när hon ska ha in hunden i bilen visar dock att det tar 1,5-2 sekunder innan bakdörren börjar röra sig. Sen att den kan tom. stanna upp för att fövissa sig om att inte slå i något. Man får nog lära sig att backa undan något för att inte råka ut för det.
Tiden för att komma åt tredje sätesraden är ok. Det tar tid i alla bilar att fälla sätena.
Sant, det tar ju längre tid för dörrarna om det finns någon i närheten och går snabbare att öppna dörrarna om det är fritt runt bilen. Står man precis vid bilen och försöker stressa upp bakdörren så kommer det ju bara att ta längre tid.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 01:37
av Martinen
Jag vill ha en. :D

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 07:24
av pegs
Toksnygg! (Dock skeptisk till bakdörrarna)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 07:54
av ovelundkvist
+1

Jag har försökt värva några SUV-kramare i området där vi bor till Tesla-sekten och visat dem Model X.

I början är de klart intresserade, men när jag förklarar bakdörrarnas konstruktion tappar jag dem. "Det kommer ju aldrig att funka", "Men då kommer det ju att regna in" och "Inget takräcke?" är vanliga kommentarer. Det är nog så utmanande med en eldriven bil för dem, bakdörrarna blir droppen...

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 08:27
av Svenssons
ovelundkvist skrev:
+1

Jag har försökt värva några SUV-kramare i området där vi bor till Tesla-sekten och visat dem Model X.

I början är de klart intresserade, men när jag förklarar bakdörrarnas konstruktion tappar jag dem. "Det kommer ju aldrig att funka", "Men då kommer det ju att regna in" och "Inget takräcke?" är vanliga kommentarer. Det är nog så utmanande med en eldriven bil för dem, bakdörrarna blir droppen...
Visst är det så att takräcke inte går att ha men det regnar ju inte in mer med dessa dörrar än med vanliga och visst funkar dörrarna. De har ju redan levererat de första bilarna och fler verkar vara på gång snart. Som med alla nymoderniteter så krävs det nog dock att folk kan se med egna ögon och testa själva innan de vågar ta steget. Inte många som kan tänka sig att köpa grisen i säcken.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 08:54
av ovelundkvist
Så är det säkert. Men då måste ju såklart jag byta till en X, så att jag kan visa dem att de funkar! :D

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 09:29
av Laban
Snygg, speciellt fronten :-)

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 10:15
av Pontus
Vilka argument finns det för att sådana bakdörrar?
- Att åtkomligheten blir bättre, JA det är väl sant.
- Att man kan parkera i trängre parkeringsfickor, Nej du måste ju ändå komma in genom framdörrarna eller?
- Att det ser coolt ut, JA det kan väl ingen teknikfantast säga nej till.
Vad mer?

Vad är det för telefon han har i bland sina bilder?

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 10:18
av Laban
Elon har väl varit tydlig med att det handlar om bättre åtkomst till 3:e raden samt att man kan "kliva in i bilen" när man ska hantera barn/barnstolar och dylikt.

Sen tror jag inte det är en dum ide att man sticker ut lite , speciellt om nu konkurrensen hårdnar inom några år.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 10:22
av Pontus
Hur snabbt kan dörrarna öppna och stänga sig om det inte finns något hinder? Av filmerna så ser det ju faktiskt ut som att man kan bli lite trött på den tid det tar nu.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 10:51
av danni
Pontus skrev:
- Att man kan parkera i trängre parkeringsfickor, Nej du måste ju ändå komma in genom framdörrarna eller?
Det är en enorm skillnad på hur mycket du måste öppna framdörren för att själva komma in och ut jämfört med hur mycket du måste öppna bakdörrarna för att få in eller ut ett litet barn.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 11:00
av Pontus
danni skrev:
Pontus skrev:
- Att man kan parkera i trängre parkeringsfickor, Nej du måste ju ändå komma in genom framdörrarna eller?
Det är en enorm skillnad på hur mycket du måste öppna framdörren för att själva komma in och ut jämfört med hur mycket du måste öppna bakdörrarna för att få in eller ut ett litet barn.
Sant.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 11:43
av Herr X
Pontus skrev:
- Att man kan parkera i trängre parkeringsfickor, Nej du måste ju ändå komma in genom framdörrarna eller?
Som danni också var inne på så är bakdörrarna på vanliga bilar ett genuint problem när man har barn och parkerar på vanliga parkeringsplatser. När det står bilar vid sidorna får mina barn inte öppna dörrarna själva, eftersom de då skulle slå i bilen intill. Detsamma gäller fickparkering på en trafikerad väg, då barnen riskerar att smälla upp bildörren ut i en cykelbana eller väg.
Treåringen och 0-åringen är i stort sett omöjliga att få ut i ett vanligt parkeringshus, eftersom bilarna i regel står ganska trångt och bildörren bara lämnar tillgång till bilen via en liten glipa. Barnen måste alltså packas ur först och lämnas stående i parkeringshuset medan jag backar in bilen.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 12:31
av Svenssons
Pontus skrev:
Hur snabbt kan dörrarna öppna och stänga sig om det inte finns något hinder? Av filmerna så ser det ju faktiskt ut som att man kan bli lite trött på den tid det tar nu.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 12:54
av _TonyV
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Hur snabbt kan dörrarna öppna och stänga sig om det inte finns något hinder? Av filmerna så ser det ju faktiskt ut som att man kan bli lite trött på den tid det tar nu.
Inte hela sanningen, tyvärr. Ser i början att dörren redan har gått upp lite.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 13:19
av danni
_TonyV skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Hur snabbt kan dörrarna öppna och stänga sig om det inte finns något hinder? Av filmerna så ser det ju faktiskt ut som att man kan bli lite trött på den tid det tar nu.
Inte hela sanningen, tyvärr. Ser i början att dörren redan har gått upp lite.
Nejdå. Det är bara traditionell Tesla-inpassning av dörrpaneler ;)

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 14:07
av _TonyV
danni skrev:
Nejdå. Det är bara traditionell Tesla-inpassning av dörrpaneler ;)
Kör du med rep mellan dörrarna inne så de inte råkar åka upp. :)
jo och det är faktist en Audi feature. Hade det på min A6a. när kylan kom. :lol:

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 14:23
av Pontus
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Hur snabbt kan dörrarna öppna och stänga sig om det inte finns något hinder? Av filmerna så ser det ju faktiskt ut som att man kan bli lite trött på den tid det tar nu.
Det där är ju mer ok men det gäller väl bara om det finns ordentligt med utrymme runt bilen och inga personer i närheten.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 14:27
av Pontus
Herr X skrev:
Pontus skrev:
- Att man kan parkera i trängre parkeringsfickor, Nej du måste ju ändå komma in genom framdörrarna eller?
Som danni också var inne på så är bakdörrarna på vanliga bilar ett genuint problem när man har barn och parkerar på vanliga parkeringsplatser. När det står bilar vid sidorna får mina barn inte öppna dörrarna själva, eftersom de då skulle slå i bilen intill. Detsamma gäller fickparkering på en trafikerad väg, då barnen riskerar att smälla upp bildörren ut i en cykelbana eller väg.
Treåringen och 0-åringen är i stort sett omöjliga att få ut i ett vanligt parkeringshus, eftersom bilarna i regel står ganska trångt och bildörren bara lämnar tillgång till bilen via en liten glipa. Barnen måste alltså packas ur först och lämnas stående i parkeringshuset medan jag backar in bilen.
Det finns ju redan en lösning på det till model S också. Att bilen kan parkera själv utan att du sitter i bilen. När köpte bilen trodde att detta skulle finnas redan i början av DETTA år men det kommer väl så småningom.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 14:59
av pegs
Laban skrev:
Elon har väl varit tydlig med att det handlar om bättre åtkomst till 3:e raden samt att man kan "kliva in i bilen" när man ska hantera barn/barnstolar och dylikt.
Samtidigt, hur stor är målgruppen som använder en tredje rad? Kanske inte jätteliten...
Jag hör inte till den och kompromisserna som det för med sig, t ex ingen takbox, vore ett stort avbräck.

(Genialt rent pr-mässigt att lägga in en finess som får alla att gå igång.. :-)

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 15:08
av bylund
De kommer ju att synas på parkeringar runt om i världen, och en del som ser dem tar nog reda på vad är det för bil som gör sådär. Sedan kanske de ändå köper en Model S istället när de upptäcker Tesla.

Re: Bilder från Mark Templeton

Postat: 16 dec 2015 15:20
av e5m1r
De kanske kunde ha valt en "lambodörr" variant som öppnas bakåt med targa tak



Skickat från min iPhone med Tapatalk